Første banneord

Været var nydelig, ikke som i dag hvor det faktisk fyker snø forbi vinduene. Det er ikke mer enn to dager siden, og vi ble nødt til å ta oss en tur ut i solen. Jentene hoppet på trampoline, jeg satt på husken like ved siden av. 

Hopp hopp hopp, og så et lite fall. “Fanden ta!” Jeg kikket opp, kikket på jenta som igjen reiste seg opp på trampolina, “Hva sa du nå?” spurte jeg, og tenkte så klart at jeg hadde hørt feil. “Fanden ta, faen ta” svarte hun med et smil som avslørte at hun visste at valg av ord på en eller annen måte var å være litt rampete. “Hvorfor sier du det?” spurte jeg nysgjerrig. “Faen ta at jeg datt!” sa hun og kikket på meg, mens hun lo. Jepp, jeg prøvde å vri det til at det var noe annet hun egentlig mente å si, men “Faen ta at jeg datt!” okei da, jeg tar den, mitt barn har begynt å banne! 

“Oisann, hvem er det som sier slik da? spurte jeg og var et øyeblikk redd hun skulle buse ut med “Deg!”, men kom til å tenke over at akkurat “faen ta” er vel ikke et uttrykk jeg bruker mest. Noen navn fra barnehagen ble ramset opp, og hun hoppet videre, mens jeg ble sittende å huske svakt fram og tilbake – ser man det ja. Da var første banneord på plass, jeg trudde ikke de skulle bli så mye større av å fylle fire år… 

/ Rampetrolla


– Speiltvillingene på Facebook – 
 

12 kommentarer
    1. haha, skjønningane. Mamma husker fortsatt godt første gang eg utbrøyt H*******.. Og det var kun over litt glassmaling som kom utfor streken sin :p

    2. så fine klær jentene har på! Likte at blomstermønsteret i buksa går igjen i teksten på genseren! (uten at jeg ser hva som står da :-p ) Hvor er de kjøpt? eller er det du som har sydd de? 🙂

    3. Elsker virkelig bloggen din Stine ! Ønsker en video av deg og jentene. Gud for noen skjønne jenter 😍😍

    4. Først og fremst, jeg er ikke så glad i barn, men likevel – SÅ SØTE BARN DU HAR! ^^
      Hehe, nei, ting blir ikke alltid som man tenker og tror. Barn vokser og utvikler seg gjerne kjemperaskt og du skal nok se at om ikke alt for lang tid har de utvidet ordforrådet enda litt mer, på både godt og “vondt”. Og nå sitter jeg her og tenker.. Mon tro hva og når mitt første banneord var. xD

    5. Lærer barna å banne så tidlig 😮
      Det er vel typisk at andre barn i barnehgaen med eldre søsken snapper opp noen ord…De skjønner nok ikke helt selv at det er banning, så forhåpentligvis blir de ikke stygge i språket når de blir eldre:) Det tviler jeg på!

    6. Husker selv mitt første banneord, som jeg rett og slett sa fordi jeg ikke visste at det var et banneord! Hadde fått med meg at man ikke skulle si “faen”, “helvete” og helst ikke “Herregud” heller, men jeg hadde hørt kompisen til storebroren min si at ting var “jævelig” uten at jeg skjønte at det var banning….
      Skal si mamma ble lang i maska da 5-årgamle meg sa at vannet var “jævlig kaldt” hahaha!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg