Ingen dum idé å hjelpe et annet menneske

Vi var på plass på parkeringen opp til barnehagen klokken 9 i dag tidlig. Vi ruslet den lille veien opp hånd i hånd alle tre, vi hilste på en dame som bor langs den korte veien, og fortsatte til vi var innfor barnehagegjerder og barehagebygg. Helt som normalt med andre ord. 

15 minutter senere, gikk jeg den samme veien tilbake, stusset over at denne eldre damen fremdeles sto litt malplassert i gårdsplassen sin. Jeg rushet videre til bilen, men kastet enda et blikk på damen i det jeg startet opp og kjørte av sted. Jeg kom ikke lengre enn 300 meter, før jeg snudde bilen og kjørte tilbake. I magen min hadde jeg en sterk fornemmelse av at hun ikke sto der for å trekke frisk luft. Jeg fikk det for meg at noe ikke var helt som det skulle der hun sto, og jeg hadde en følelse av at hun kikket etter noe, etter noen som kunne hjelpe? 

Jeg irriterte meg over at jeg ikke hadde stoppet opp og spurt henne da jeg gikk forbi henne andre gang, det var tross alt da noe slo inn over meg at noe var galt med plassen hun sto på, og måten hun kikket seg rundt – Jeg er oppdratt bedre, tenkte jeg. Og siden jeg vet at jeg ville gått med dårlig samvittighet resten av dagen, for ikke å høre om hun trengte noe hjelp, så kjørte jeg tilbake, gikk ut av bilen og mot hennne for tredje gang den morgen. 

“Nei, du skjønner det at jeg venter på taxi, jeg skal til legen.” Sa hun, phu, tenkte jeg, da var det jo ikke noe galt, men så fortsatte hun: “Det er bare det at jeg ikke tror han kommer! Han skulle vært her 08:40!” sa hun og støtte seg på sine to trykker. Jeg kikket på klokken på armen som da viste 09:20. “Nei kjære vene, det er jo 40 minutter siden, så det virker ikke som han kommer da!” svarte jeg. “Nei, det gjør ikke det, og du skjønner det at jeg har time klokken 09:40!” 

Hvor fint er det ikke med eldre som alltid beregner så enormt god tid? Jeg tilbydde meg å kjøre henne den lille halvtimen til legen hennes, og da vi var framme insisterte hun på å betalte en nektende meg med 500 kroner. Det skulle jeg ha, for det hadde vært dyrere med taxi! 

Vi takket og bukket til hverandre, og jeg fant ut at som 500 kroner rikere basert på en god gjerning, så skulle jeg gå på kjøpesenteret like ved siden av og kjøpe meg selv en liten gave. 

Så ikke bare ble den en god selvfølelse i dag, det ble også brudesko og bikini for dagens gode gjerning! 

/ Livet smiler når karmaen er god! #brydeg


– Speiltvillingene på Facebook – 

20 kommentarer
    1. Du virker så god og varm! Tenk at du snart skal gifte deg!? Jeg er spent på dine vegne og gleder meg veldig til å se resultatet av kjolen du holder på å sy. Føler at jeg kjenner deg etter flere år som fast leser, og er oppriktig glad på dine vegne!
      Og så lurer jeg på; skal du ha lave sko hele dagen eller til å danse med? Du kommer til å se helt nydelig ut! Gleder meg til veien videre 🙂
      God klem fra trofast leser

    2. Cathrine L: <3 Det er ikke lenge igjen nå 😀 Så utrolig koselig å høre <3
      Jeg skal ha lave sko hele dagen, BT er 3 cm høyere enn meg, så selv om jeg gjerne går i hæler når vi er på fest sammen, så vil jeg være hakket lavere enn han på bryllupsdagen. I tillegg tenker jeg at føttene mine kommer til å takke meg for det. 🙂

    3. Så hyggelig gjort =)
      Min “dagens gode gjerning”, var å bake ei sjokoladekake og levere på døra til ei i nærheten, helt uten grunn =) Det ble veldig populært =)
      Jeg hadde helt like sko som deg da jeg gifta meg for snart 5 (whæææ, lenge siden!) år siden =) Veldig glad for at jeg valgte lave sko.

    4. Den beste betalingen var nok tanken på at du hadde hjulpet henne 🙂 Flott, Stine! Jeg er sånn selv, og de fleste gangene trenger ikke de jeg spør hjelp til noe som helst. Men det har hendt at jeg har vært en reddende engel også. Spør heller en gang for mye, enn en gang for lite 🙂 Det koster så lite å bry seg.
      Og du, så lurt med lave sko. Det er du nok glad for når dagen er omme. Sikkert lurt å prøvegå dem en del på forhånd også. Nye sko er sjelden gode 🙂

    5. Dette ble jeg glad av å lese 🙂 Det kostet deg 30 min, noe som kan være litt i en travel hverdag, men det er tross alt ikke all verdens. Men tenk så mye det antakeligvis betydde for denne damen! Om ikke du hadde kjørt tilbake så hadde hun kanskje ikke kommet seg til legen, og hun kunne blitt stående i hagen sin hvem vet hvor lenge. Jeg tror verden hadde vært en del bedre om vi alle ble litt flinkere til å stoppe opp og hjelpe de som trenger det 🙂

    6. Du er og blir et godt menneske, tvers igjennom!
      Må også bare si at det bildet av deg der var skikkelig fint!! Så naturlig og fint smil, hele du stråler!! 🙂 Håper du får en toppers fredag 🙂

    7. Flott gjerning 🙂 Ikke bare bare å være gammel… antagelig uten mobiltelefon også. Bare ble litt nysgjerrig, hvor høy er du egentlig?

    8. Bjørg: Helt klart den beste betalingen. <3 Spør heller en gang for mye, enn en gang for lite ja! 🙂

      Ja, det blir jo en lang dag, så greit med flate sko. Jeg får gå de inn inne på parketten 🙂

    9. Hvor kjøpte du skoene? De såg kjempe fine ut, jeg skal gifte meg 20 mai og trenger noen fine lave sko 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg