Mine brudesko koster 99 kroner

Brullupet vårt skal ikke koste mer enn 100 000 kroner!  

Mitt mål var å få til et fullverdig bryllup til under 100 000,- med 80 gjester, uten at det skal gå ut over hverken mat, drikke eller stemning. For å være ærlig så synes jeg det er kvalmende mye penger å bruke 100 000 kroner på én fest! Én dag! Selv den ene dagen i livet!

Mine brudesko koster 99,- ! “Say what?” sier kanskje du, og jeg svarer, “jah, de skal nemlig bare brukes én gang, hvorfor i all verden skal jeg bruke flere av 100 lappene på de da?!”

Det er jo nesten slik at om det arrangeres en babyshower, så skal det brukes tusenvis av kroner på bestilte kaker, blomster og pynt. Et bryllup er jo knapt fullverdig om det ikke koster en kvart million å arrangere. 

Det føles så sinnsykt bra å bruke 100 kroner på sko, det føles helt nydelig å bruke 5000 ,- på verdens fineste brudekjole. Det føles så vanvittig digg å vite av bryllupet får en prislapp på godt under 100 000 kroner, og det til tross for at vi så visst skal ha et Instagramvennlig bryllup. Oh yes, dere vet jo hva Instagramvennlig betyr – det jo definisjonen på den perfekte verden, der det later til at ingen problemer eksisterer, at alle har mer penger enn de klarer å få brukt, og der ingen bærer en eneste bekymring i livet.

Jeg vil heller være den som folk kan sammenligne seg med, jeg ønsker å være et menneske som kan inspirere til det fine i livet, uten at det må ha en stor prislapp på slep. For hvor ligger inspirasjonen i det som er uoppnåelig? Er det ikke nettopp det som gjør så mange unge deprimerte om dagen? 

Så må man kanskje tåle at manikyrneglene brekker, om man tar i et tak, men jeg lover dere at selvfølelesen, den kommer ikke av seg selv, men av det man føler om seg selv. Og ingenting gir mer stolthet til egen kropp, enn resultatet av noe man har fått til selv. 

Ting trenger ikke koste en hel formue. Det viktigste i et bryllup er vel kjærligheten, og den er gratis! 


Speiltvillingene på Facebook – 

50 kommentarer
    1. Godt du går foran og fronter dette😉💪🏼
      Da vi giftet oss for fem år siden, hadde vi også ett “instagramvennlig” bryllup som du kaller det, og vi klarte oss fint med et budsjett på 50000,- og tror ingen av gjestene hadde merket forskjell på om vi hadde brukt 100 000 til, det er hva man gjør det til selv🤗
      Gleder meg til å følge videre😚❤️

    2. Jeg er så utrolig enig! Synes du er veldig inspirerende og jeg har sagt før at jeg kommer til å hente masse fra deg den dagen det er min tur. Jeg har samme forestilling om sko som deg, både fordi jeg må ha flate sko, fordi det er rimelig og passer godt til drømmekjolen (som per i dag koster under 1000 kr :D) Så kom gjerne med så mange tips du bare har, og jeg gleder meg enormt til å se resultatet!

    3. Du er virkelig et godt forbilde! Jeg er så enig med deg. Stå på! Håper du får et fantastisk bryllup som dere er fornøyde med. Og er det noen som kan få et “billig” bryllup til å se pent ut så er det virkelig deg! Snakk om å ha stil! 😀

    4. Nå er jeg veldig spent på hvilke sko du skal bruke! Skal gifte meg til sommeren og leter etter brudesko selv!😍

    5. Så utrolig flott å lese. Spennende å følge deg, du er utrolig dyktig i alt du gjør. En blogg hvor man har “beina på jorda” og ikke en blogg hvor “ALT alltid er helt fantastisk”.

    6. kjøpte kjole for 5000 (mamma betalte 2k så jeg betalte 3k for den da)
      sko for 150 på ellos
      fikk korsett
      kjøpte slør til 1900, i salongen.. det var egentlig det dyreste med hele bryllupet xD
      Resten kom på ca 15 000, for mat/kake/lokale og vi hadde en helt nydelig dag med familie og venner <3

    7. Jeg syns det er kjempe flott at man kan bruke “kun” 100kr på brudesko! Har tenkt samme tanke selv når det kommer til alt annet enn mat og drikke, man trenger ikke bruke flere tusen på kjole,sko osv. Bare for en dag.. Men med en god del egen innsatts kan man få til et fantastisk vakkert bryllup som ikke trenger å koste flere hunde tusen:) Du er kjempe flink! Jeg følger spent med på planleggingen deres:)

    8. Flott innlegg Stine!!! Akkurat samme syn som meg-takk for at du deler tips med oss som ennå ikke har gifta seg men som ønsker gifte seg på “lav budsjett”selv etterhvert!

    9. Jeg er helt enig! Det er så utrolig mye penger som går med til et bryllup, selv om man gjør det så billig man kan. 🙂 Hvor er cardigan/genseren på bilde fra? 🙂

    10. Fine tanker, men her jeg er fra er et bryllup til 100 000 veldig mye! Men har man råd og ønsker å ha et dyrt bryllup skal man gå for det 🙂

    11. Moro å lage alt selv 🙂 det gjorde vi også 🙂
      Synes 100 000 er mye penger på et bryllup jeg…
      Vi hadde 100 gjester, og brukte 35 000, inkludert brudekjole og dress… laga eet meste selv, og er heldig å ha kontakter både her og der, så vi fikk det meste litt rimeligere 🙂 (både mat, 4etg kake, lokale, kokker til å lage mat etc.)

    12. Hei, jeg lurer på om du kan forklare hvordan du syr på blondene på kjolen din? Er så spent på resultatet og ønsker å sy egen brudekjole selv. Ønsker deg alt godt videre i prosessen.

    13. Stine, du er et godt forbilde for mange! Du har helt rett i alt du sier, det trenger ikke koste en hel formue (men ja, 100 000kr er også mye penger å bruke på én dag). Det viktigste med skoene er at de er gode å gå i, de synes jo knapt under kjolen uansett) Jeg gleder meg enormt til å se bilder av alle de ferdige prosjektene dine på den store dagen. Får jeg spørre om en ting jeg har lurt på? Har forloverne betalt for kjolene du/dere har sydd, eller er det en (liten?) del av budsjettet? 🙂

    14. Vi brukte rundt 20 vi bare. Kjolen kjøpte jeg på nett, vi hadde kaker stortsett, Selv om vi ikke hadde et ekstremt stivt greie så var det utrolig bra stevning, og alle kosa seg, mye latter å kos. Var en kjempe koselig og fin dag.
      Så man må ikke bruke masse masse penger på det.

    15. Helt enig med deg i at man ikke trenger å bruke mye penger for å ha ett fint bryllup. Giftet meg i fjor og brukte max 80 000 kr og kjøpte også like billige sko som deg. Vi hadde en kjempefin dag:) skulle gjerne hatt denne dagen om igjen 🙂

    16. Du skriver så mye riktig i dette innlegget! Det viktiskte er jo det å bli gift og kunne feire med dem man er glad i 🙂 I motsetning til deg så blir det dyre sko når jeg gifter meg. Men de skal brukes titt og ofte i 🙂

    17. Synes det er kjempebra at du ikke har et helt sykt budsjett, man kan få tak i mye bra uten å tømme kontoen! Har ingen planer om å gifte meg i nærmeste framtid, men jeg tror nok jeg kommer til å gjøre noe ala det du gjør 🙂
      Gleder meg til å se hvordan antrekket ditt blir seende ut til slutt!

    18. Er så enig! Jeg blir så inspirert sv alt du driver med, både til bryllupet og amdre projekter. Jeg liker også å lage timg selv og kjøpe rimelige alternativer, liker rett og slett å få mye for pengene mine og det følelsen av å ha laget noe selv er utrolig god! God helg! 🙂

    19. Å, dette er så viktig!! Takk for at du sier det.
      Selvfølelse og mestringsfølelse kan faktisk ikke kjøpes for penger. Jeg er selv bare 21 år, og ser stadig at mange på min alder kjøper seg privatskoleplasser, champagneflasker i 1000-kronersklassen og pupper, men hva sitter de igjen med? Fine instagrambilder, men hva med selvfølelsen da. For hva slår egentlig følelsen av at du har fått til noe helt selv?
      Lykke til videre med bryllupsforberedelsene, Stine!! Gleder meg til å se resultatene 🙂

    20. Åh, jeg er så enig! Jeg og min samboer tjener begge ganske godt, men jeg blir helt dårlig av å tenke på å svi av flere hundre tusen på én fest! Spesielt med tanke på at jeg aldri har drømt om bryllup, jeg ønsker kun å gifte meg av kjærlighet til kjæresten min og fordi det er praktisk i forhold til å være samboer med tanke på reglementene vi har i Norge. Og det aller viktigste i vår bryllup blir å feire med alle vi er glad i. Deres bryllup ser ut til å bli helt etter min smak, jeg gleder meg til å hente mer inspirasjon fra dere!

    21. Ah så fint skrevet av deg <3 Og jeg er helt enig, uansett var skoene kjempefine! Og hvem ser på skoene uansett, og iallefall hos deg. Kjolen og smilet ditt kommer vel til å være alt alle ser på <3

    22. Tja, enno betre å bruke pengar på sko ein kjem til å bruke igjen… Men det går heilt fint å bruke under 100 000 kr på eit bryllaup ☺️👍

    23. Så sant, vi ligger på samme beløp selv.
      Har vært flere ting vi har valgt ut å kutte ut fordi det ikke er et must for oss, selv om andre mener det er nødvendig, men så har det seg jo slik da, at det er VÅR dag 🙂

    24. 100000 er nå en bra sum det også da… Så jeg synes du er smart som prøver å gjøre det så “billig” som mulig. Har hørt om folk som omtrent har gått konkurs etter et bryllup, og det er vel ikke DET man skal sitte igjen med av minner? Er ikke i tvil om at det må gå an å få en fantastisk dag uten at man velger det dyreste. Og DU, du kan jo (etter bryllupet)tenke tilbake på alt du ordnet på egen hånd, og gjorde bryllupet til noe unikt og eget 🙂

    25. Kjenne meg igjenn. Hugsa ikkje totalsummen på bryllupet vårt,men kjolen,sko og kèp kom på knappe 100kr.. Kjøpte sandalar på salg,for då kan eg jo bruke dei ellers óg. Slør fekk eg av ei venninne og underkjole fekk eg låna gratis fra brudekjolebutikken. Kvifor koste på seg ein heil formue på ein einaste dag?…
      Gratulera og kos deg på den store dagen.

    26. Anette: De syr jeg på for hånd med små sting foran og litt lengre sting bak 🙂 Slik at det blir nesten helt usynlig, men sitter godt festet til tyller 🙂

    27. Vi brukte 50000 i vårt bryllup. Dyreste vi hadde var musikken til 7000 og drikke til 15000 Vi hadde ett kjempe flott bryllup og alle koste seg. Vi hadde god mat, mye drikke. Med null hjelp fra mamma å de. Svigermor bakte mange kaker. Hadde kjøpt elgkjøtt med mamma å de da det var sesong. Kan tro man ble litt stresset når kjøttet kom opp av fryseren, og halvparten hadde de ordnet kjøttdeig av 😠 men heldigvis hadde svigermor noe i fryseren. Enda hadde jeg sakt til mamma å pappa at kjøttet skulle brukes til brylluppet, så det måtte være kun rent kjøtt :/

    28. Gifteringene våre koster 9kr stk og ei stål. Helt greit og veldig fine ringer som man ikke trenger være redd skal skrapes opp, eller blasse ned. Og det er ikke ringene være som er viktig, men oss.
      Kjolen min koster 1500kr fra boozt, og skoa var noen gamle pumps jeg selv lakkerte og sprayet med hvit glitter.
      Bryllupet; inkl mat, drikke, fest og alt kom på 45000kr

    29. Åh så bra å høre at flere tenker som meg. Mine sko blir sikkert litt dyrere enn 99, for eg har drømmer om cowboyboots, men kjolen min blir billig og vi skal ha markblomster som bukett (fordi det er så meg!)

    30. Mitt (vårt) bryllup kostet ca 50 000, brudekjolen 13 000 og bunad til mannen ca 20 000. Men bunaden har han jo for alltid Da, så den teller ikke =) tror mine brudesko koset 199 på Zalando.

    31. Kjempebra skrevet!! Jeg tenker akkurat det samme som deg, det er ikke vits å bruke masse penger på ting og pynt man bare får brukt en gang. Du er alltid så flink til å få alt til å se fint ut, uansett pris, og det beundrer jeg deg for.

    32. Takk for alt du deler. Har hentet mye inspirasjon fra bloggen din. Ikke bare ting å lage eller gjøre, men også inspirasjon og motivasjon til å bruke/gjøre ting som ikke er helt A4. Tror jeg med hånden på hjerte kan si at jeg ikke er den eneste som føler du aldri slutter å imponere😄 Du får ting gjort og sakt! Takk!

    33. Kjære Stine.
      Jeg har lest bloggen din litt sporadisk da jeg er singel student uten barn og kanskje ikke helt i målgruppen for din blogg, men i det siste har jeg klikket meg mer og mer inn, rett og slett fordi du er så utrolig inspirerende på så mange måter!
      Du virker som en så på bunnen god og snill, og viser at ting kan være fint på overflaten uten at det skal koste en formue eller bare være bruk og kast for et fint blogginnlegg.
      Stå på, gleder meg til å følge med videre på bryllupp og ikke minst den nydelige familien din. Stor klem!

    34. Så bra at du skriver om dette, og håper du fortsetter med det! Veldig kjekt å lese, og ikke minst inspirerende. Ja til egen kategori for dette på bloggen 🙂
      God helg! 🙂

    35. Så bra tiltak!
      Man trenger absolutt ikke bruke så mye penger på er bryllup.
      Men en ting som virkelig er verdt å investere litt ekstra i så må det være en profesjonell fotograf. Husk at bildene er det eneste man sitter igjen med etter en slik dag og som skal være minner man tar med seg i mange mange år fremover. Om 10 år er det få som husker hvor fancy kaka og maten var, men alle kan se ordentlige bilder. Hørt så fryktelig mange skrekk historier av bryllupspar som har fått “en onkel med et dyrt kamera” eller enda verre ikke har noen fotograf og ber gjestene sende iPhone bilder i etterkant som angrer seg fryktelig mye. Er en ting å tenke på 🙂

    36. I en bloggverden full av fillers, silikon og designervesker er du et friskt pust og en skikkelig inspirasjon. Får ikke sagt det mange nok ganger, du er virkelig Norges beste blogger, hvertfall for meg <3 Jeg gleder meg til å se hvordan bryllupet deres blir, du er så flink! Når jeg klikker meg inn på bloggen din får jeg lyst til å være kreativ, og jeg lærer meg fokusere på alt jeg HAR fremfor hva jeg ikke har. Og jeg vil gjerne ha samme fokus som deg når det gjelder bryllupsbudsjett, for jeg syns heller ikke man skal bruke hundretusenvis av kroner på det. Men så glemmer jeg meg fort fordi jeg lar meg påvirke av diverse ting. Jeg digger bloggen din rett og slett! <3

    37. Veldig enig i at alt ikke trenger å koste en formue 🙂 Selv brukte vi mellom 50 – 60 000 kr på vårt bryllup og det ble helt perfekt! Jeg laget også mye av både bordpynt, duker, løpere, blomsteroppsatser osv selv så vi sparte en god del på det men da ble det og akkurat slik jeg ønsket det, og ingen kunne gjort det bedre 🙂

    38. Vi betalte ca 60.000 for vårt bryllup, og da laga jeg fint lite selv. Svigermor ordna og betalte for blomster, så det var jo endel der. Lokalet og mat ble på 30 k, samt endel tusen på fotograf. Men jeg er veldig lite pyntete på alle områder, så det var vel ikke helt instagram-vennlig, haha.. Min holdning er at det er mye viktigere å investere tid og ressurser i selve ekteskapet enn på bryllupet, å ikke miste fokuset på hva det egentlig handler om denne dagen.. 🙂 (men jeg kunne godt ha giftet meg på rådhuset jeg da, så romantisk er jeg liksom 🙈) Med det sagt så gleder jeg meg til å se bildene fra bryllupet deres, tror det blir nydelig og lykke til med alt 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg