Kaningalskap

Hei dere! Mitt navn er Petter Sprett, jeg må bare vaske meg litt, og så er jeg klar for å fortelle dere om meg. 
Jeg skulle visst bare vært en “flekk på gresset”, men her er jeg da, minste i flokken, men allikevel stor nok. Jeg fikk en litt dårlig start på livet, men det har jeg helt glemt, for det er ikke lett å huske på det som var ille når jeg nå hopper rundt med grønt gress under føttene hver dag. Jeg bor sammen med 5 andre kaniner, pappa, mamma, en søster, en bror og den store hvite, som heter Biffen, han hadde ikke en god start på livet han heller, så matmor hentet han hos noen som henter kaniner som ikke har det godt. 
Det jeg liker best er banan, grønt gress og å kose med vennene mine, så derfor er det bare det jeg gjør, innimellom tar jeg et krumsprang, og det er gøy – særlig om de andre blir med. 
Jepp, så det var meg da, Petter Sprett i egen kanin! 

Den gale kaninmammaen er tilbake på bloggen! Haha. Det er så mange som ler av meg, og det er egentlig helt greit. Skal man ha dyr, så skal man gå 100 % inn for det også. Å stue noen kaniner i et lite bur er liksom ikke aktuelt, da får man heller la det være. 

I dag er en begivenhet, for endelig kan de 6 kaninene gå sammen i samme innhegning, faktisk har de gjort det i ett døgn nå.
For de som ikke kjenner til kaninrasen så godt så er det slik at kaniner ikke er flokkdyr, men kolonidyr. Det betyr at kaniner ofte bor på et stort område, hvor de er sosiale med hverandre, men har sin egen hule å trekke tilbake til. De er veldig territorielle ovenfor sin plass, så det er ikke bare å sette to kaniner sammen og tro at de finner hverandre ved første øyeblikk. Det er kjent at to kaniner ikke går sammen i det hele tatt, da de kun sloss, og kaniner er noen store slosskjempere om man ikke vet hvordan man skal få de “båndet” (til å bli venner). 

Den største feilen mange kanineiere gjør er å bare ha en kanin, for de er svært sosiale og alle trenger vel en venn. Den andre feilen som oftest forekommer er at kaninen bor i et lite kaninbur som man fremdeles får kjøpt her og der. En kanin er skapt for å løpe, hoppe og grave – ikke for å stivne i et lite bur, slik som vi trodde var helt innafor bare for 10-15 år siden – Ja, jeg har selv vært der. Mange har også kaninene sine som innedyr, og da går de fritt i deler eller hele huset/leiligheten. 

Så det er egentlig bare en ting jeg vil si til alle dere som vurderer å få kaniner: gjør dere kloke på kaninboka.no og gi kaninene et hjem som er verdt å leve. 


 


– Speiltvillingene på Facebook  –
 

13 kommentarer
    1. Kjøpte meg også kaniner i høst, og ble helt forelsket i denne bloggen når jeg oppdaget den for noen måneder siden, og så at det ikke bare er meg som er kaningal, hehe. Fikk ikke laget bur ute i høst ettersom det ble så sent, så i vinter har de bodd på et rom i fjøset. Det var egentlig lik så greit ettersom jeg fikk så mye inspirasjon til hvordan jeg kunne bygge buret, på denne bloggen. Utrolig flott blogg, og lykke til med bryllup!

    2. For noen søte kaniner. Og di er veldig heldige som har deg som matmor. Å det fine kaninhuset 😀 Ps Venter spent på oppdatering om hesten din😊

    3. Herlig å se hvor godt kaninene dine har det 🙂 Dessverre er det, som du også sier, altfor mange som har kaniner sittende i et lite bur. Mine hadde et STORT bur, men skulle aller helst hatt enda bedre plass. Jeg savner LITT det å ha kanin etter at den siste døde for to år siden.

    4. Karina: Tusen takk 🙂 Dronninga valgte jeg å gi bort til en svært hestekyndig venninne som driver med hest på heltid. Så nå er hun tilbake på gamlestallen, hvor jeg hadde henne i flere år <3 Så jeg har ikke lengre ansvaret for henne, men hun bor bare 5 minutter unna, så jeg kan besøke henne så mye jeg vil 🙂 <3 Tiden var dessverre ikke helt tiden for å ha hest, så etter 15 år måtte jeg ta en liten hestepause 🙂

    5. Anonym: Det er betongplate under hele kaningården, ettersom vi la den over grunnmuren til et gammelt hønsehus som falt for mange år siden. Så å grave seg ut, eller inn krever litt mer enn bare labber 🙂

    6. Hei!
      Jeg lurer på om du har ca mål på kaninhuset? Bredde/lengde og høyde opp til tak? Forsøker å planlegge noe lignende selv, og det hadde vært stor hjelp med litt størrelseshjelp! 🙂

    7. Amen! Veldig bra innlegg som jeg håper flere får nytte av. Du er god! Og må si jeg er mektig imponert over alt du rekker og får til! Mann, twins.Hus og hjem. Sying. En haug med dyr. Blogg. Studier? 😥

    8. Hei Petter sprett, så koselig at du presenterte deg 😉 Du kommer til å få det helt perfekt hos Stine, det er jeg sikker på! Ikke at jeg kjenner noen av dere, men man ser at dere begge er tvers gjennom gode❤️

    9. Fantastisk ! Bedre kan nok ikke et dyreliv bli! Sånn skulle alle dyr hatt det 🙂 gratulerer med giftemålet! Jeg blir helt stum hvor kreativ å dyktig du er ! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg