Tips til bryllupsgaver

Det er høysesong for bryllup i disse sommerlige måneder, og selv om det er mange som gifter seg, så er det enda flere som skal være gjester. Et naturlig spørsmål, etter kanskje “hvordan kjole skal jeg ha på meg?”, er da hva man skal kjøpe i gave til brudeparet og hvor mye penger skal man bruke på en gave? 

I dag er det 2 uker siden min mann og jeg giftet oss, så vi har vært mye innom tema den siste tiden. Det morsomme er at jeg ikke var klar over, eller forventet å få så mye gaver som vi fikk. Jeg måtte få en venninne på besøk for å få laget en gaveliste, ettersom jeg syntes det var litt ekkelt å gjøre. Jeg satt litt med den følelsen av at jeg da ba folk om å handle ting til oss. Gavebordet jeg hadde planlagt lo mamma av, og hun ba meg gjøre bordet tre ganger større – og stapp fullt ble det.

Her kommer jeg med noen tips etter vår erfaring fra vårt eget bryllup: 

Pris:
En liten tommelfingerregel som mange handler etter, er at gaven til brudeparet skal være omtrent den sammen som det det vil koste å være gjest. Spør du meg er det i overkant mye, ettersom det normalt koster 1200-1400 per kuvert. Men én kurvertpris delt på et par, eller en familie er kanskje et fint utgangspunkt. Det vil jo si at om man er bedt i et stivt og kostbart bryllup så bør gaven matche festen, mens et låvebryllup som er rimligere, så kan gaven også koste litt mindre. 

Bryllup i utlandet: Jeg vet ikke hva som er normal praksis ettersom vi hadde låvebryllup “rett nedi gata”, men jeg synes at om man skal være gjest i et bryllup i utlandet, og betale for reise og hotellovernattinger selv, så bør det være gave nok at man kommer som gjest. Slike bryllup vil koste gjestene langt mer enn en normal bryllupsgave ville gjort. 

Gavelister: 
Selv om jeg nevnte over at jeg syntes det var litt ekkelt å sette opp gavelister selv, så vet jeg jo at det egentlig er til fordel for gjestene. Det blir lettere for gjestene å plukke ut gaver, og brudeparet får noe de faktisk trenger eller ønsker seg. Det fine med gavelister som er laget hos for eksempel “Til bords” og “glassmagasinet” osv, er at brudeparet da fyller ut antall enheter de ønsker seg av for eksempel tallerkner eller glass, og når gjestene handler, så forvinner enhetene i takt med hva som blir kjøpt. Det er en fin måte å unngå å få alt for mange ting av det ene eller det andre, slik at det blir mindre å bytte for brudeparet senere. 

Personlig touch: 
Jeg tror at alle brudepar setter stor pris på det lille eksta som egentlig ikke trenger å koste stort. Min mann sa i alle fall da vi leste igjennom alle kortene at han satte stor pris på de som skrev noen personlige ord til oss i kortet. En gave med en personlig touch blir fort lagt merke til og beundret. Her er to av de gavene som utmerket seg på gavebordet:

Kortet som fikk tårene til å trille fra venneparet vårt. Dette kortet sto på gavebordet da vi ankom lokalet etter litt fotografering. Venneparet vårt tok bilde av oss med jentene på armen på kirketrappa, og på veien fra kirken og til festlokalet dro de og skrev ut bildet som de limte inn i kortet. Det ble uten tvil kåret til “beste kort” og alle var like imponert over det fantastiske kortet som det vi selv var. 

Den ene forloveren min spurte om jeg hadde noen blonder til overs fra da jeg satt og sydde brudekjolen. Jeg trudde det skulle være en lur greie til utdrikningslaget, men glemte det bort igjen før jeg så disse to nydelige flaskene blant alle gavene. En herlig idé for å pimpe opp et par flasker. 

Penger eller gavekort:
Vi hadde ikke verdens lengste gaveliste, ettersom vi har arvet bryllupsserviset etter mine skilte foreldre, og vi har spart på glass i Eva Solo serien allerede i flere år. Derfor ønsket vi oss penger utover de gavene vi satte opp på listen – penger øremerket bryllupstur og hus. Det er mange som synes det er litt kjedelig å gi penger, men det finnes mange måter å gjøre gaven spennende på allikvel. 

Her har konen til den ene kollegaen til Bjørn Tore laget en helt magisk boks! Inni hadde alle kollegaene spleiset på et gavekort. 
 

Les mer om bryllupet vårt her

– På facbook siden til bloggen, får du med deg alle nye oppdateringer – 

6 kommentarer

Siste innlegg