hits

Plutselig kunne de skrive

Jeg glemmer aldri min bestefars, jentenes oldefars, blikk da han var vitne til at mine barn sang hele alfabetet for han, allerede fr de hadde fylt sine tre r. "Kan de hele alfabetet?" Sa han sjokkert. 

Det var jo ikke slik at de forsto alfabetet slik vi forstr det, men ja, de kunne to sanger om alfabetet, og derfor kunne de si alle bokstavene i riktig rekkeflge - fra A til . Som alle barn lrte de frst de bokstavene som hadde en betydning for dem. O - var deres bokstav. B - var pappa sin bokstav i Bjrn Tore. T - var hunden vr Tyra sin. S - var min i Stine. E - var Ella sin. A - var Ada sin. 

3 r og 4 mneder gamle var da de for frste gang skrev navnene sine. De kunne s klart ikke stave eller lese, s jeg stavet og de tegnet. P den tiden visste de hvordan bokstavene s ut, og ved hre hvilke bokstav de skulle skrive, kunne de ogs skrive den fra hukommelsen "O er rund" "E er en rett strek neover, med tre streker bortover". Bokstavene sammen dannet egentlig ikke ord i deres hoder, s i navnet til Otilie, skrev hun i sitt hode: O for Otilie, T for Tyra, I for is, L for tante Line, I for Is og E for Ella. 

Interessen deres for bokstaver har alltid vr stor og den siste tiden har de begynt finne bokstavene i forskjellige ord. De kan si: "N kjrer vi bil, B-b-biiil, mamma, bil begynner p B!". Og da jeg forsto at de hadde begynt skjnne hvordan et ord kan deles opp til bli flere bokstaver, kunne jeg sprre dem: "Hvilken bokstav kommer etter b i ordet bil da?". "Eem, B-b-il, il mamma?!" "Nei, du m nok dele det opp enda litt til, for det er ingen bokstav som heter il. Si bil enda saktere." "B - b - b - i - i.. i mamma!" 

Og plutselig var vi der at begge jentene med enkelhet kunne stave sm ord med to og tre bokstaver i seg. Under middagsbordet i gr, hadde vi en liten opptreden for pappaen deres. Jeg fortalte han hvor flink jentene hadde blitt p stave ord. S fikk jeg en glimrende id: "Dere kan jo faktisk prve stave og skrive dem helt selv". Vi ble sittene ved kjkkenbordet, mens jentene fikk kritt i hendene. Jeg tipset om ord de kunne skrive, ord med to eller tre bokstaver i seg, og s stavet og skrev de sine frste ord helt p egenhnd. Som om en kode som var lst, kom det ord for ord fram p tavlen.

Jeg - stum av beundring, for hva skjedde der

"Kan du skrive bt? sa jeg
"Bt! BBB - B! Bt begynner p b'." svarte hun og en B formet seg p tavlen
"Helt korrekt!" gliste jeg.
"B. mamma, hvordan var igjen?" 
"Som en A med runding over!" svarte jeg.
"Jaa!. Bt, t'. T mamma?" 
"Perfekt!" 


- Speiltvillingene p Facebook - 

7 kommentarer

Wow, s flinke de er!!!

s herlige =) Flinke de er som kan allerede =) P hvilken mte har du oppmuntra de til leke med bokstaver? Eller er det helt p egenhnd?

Har selv ei jente p n 3,5 r som skriver dersom jeg sier bokstavene =) Ho kunne ogs alfabetsangen tidlig, bare 2 r 1 mnd =)

Monica BJ: Ja, de er kjempeflinke. Hvis jeg skal tenke tilbake, s tror jeg det startet med sang. Jeg er en person som synger s fort muligheten er der, jeg kan synge om det jeg gjr i yeblikket, som sette inn i oppvaskmaskinene. Jentene er helt like, og en ting jeg la fort merke til var hvor raskt de lrte seg tekster i sanger. Det var da jeg introduserte de for alfabetsanger. Da de begge to kunne synge hele alfabetet, s begynte de ogs se bokstaver, og sprre hva de het. S jeg vil ikke si at det var veldig bevisst, men interessen for bokstaver ble fort stor etter at de lrte hva alle het, og s viste jeg dem s klart noen. :)

Vi leser s og si aldri bker, for de som meg har ikke roen til det. S det er egentlig igjennom samtaler og prat at de har ftt en stor forstelse av bokstaver

De er veldig flinke! Og tidlig ute! Har ei p 4.5, hun kan ikke skrive en eneste bokstav, kan heller ikke alfabetet:p

Stine: Interessen har nok alt si :) Her har de vrt interessert og spurt om bokstaver fra de var veldig sm. S det er nok like vanlig ikke kunne noen bokstaver p den alderen :) Jeg kunne ikke det da jeg var fire enda jeg hadde en storesster som var 6 r eldre, og som jeg kanskje burde ha tatt litt etter. Men nr det er sagt, s satt jeg lste hennes matteoppgaver litt senere, enda jeg l seks r bak henne p skolen. S vi har vre kvaliteter. Og jeg var veldig glad jeg hadde en sprklig god sster som kunne sette seg ned f meg til forst engelsk grammatikk, mens jeg kunne forklare henne forskjellen p dl og ml :)

christin Solberg

christin Solberg

Oj s flinke de her :D Skjnner godt at du er stolt!

Skriv en ny kommentar