Sytutorial genser med hals

Som lovet kommer mnster og oppskrifter som p en perlesnor n, og i dag skal jeg dele med dere den FANTASTISKE genseren med hals. Jeg og ungene digger denne modellen, og jeg vet at jeg kommer til sy den masse framover i ulike stoffere. Mnsteret er jo et skikkelig all-round mnster, som kan brukes til gutter som til jenter, og til sm som til store. Hvis man nsker kan man sy den uten hals, og hvis man vil ha en skikkelig cozy genser kan man slenge p enda noen cm p lengden. Her er alts ett grunnmnster som passer til utrolig mange bruk. 

La meg si at denne modellen er tillatt for alle! Den er super enkel sy, og derfor veldig morsom sy. Den er ferdig i en fei :D 

Stofftips
Jeg anbefaler sy denne genseren i et stoff som er elastisk, nettopp fordi genseren skal kunne tres over hodet. Den kan allikevel sys i isoli som er det klassiske joggebukse stoffet, men da br man med fordel klippe av en cm hele veiene i halspningen og legge til et par cm p halsen, slik at genseren ikke blir trang over hodet nr den er sydd i et stoff med mindre stretch. 

Jeg har sydd den gr og rosa genseren i jersey. De gule og gr er sydd i jacquard strikk (fra stoff & stil) 

Mnster: 

Mnsteret p tightsen gr fra strrelse 74 til 128 (6-9 mnd til 8 r).

Nr du har kjpt et mnster fra meg, vil jeg sende det digitale mnsteret til din mailadresse i lpet av 24 timer. (Husk sjekke splepost) 

Obs: mnsteret kan forminskes med ca en halv cm ved utskrift (det kontrollerer du ved mle "mlestokken" i mnsteret) om den er er forminsket rlittegrann klipper du bare ut stoffet 0,5 cm p utsiden av mnsteret i den strrelsen du mtte nske. Det er i lagt inn 1 cm smrom i mnsteret, og modellen er god i strrelsen. 

  • Mnster genser med hals str 74 - 128 

- Tips til hvordan klippe ut mnsterdelene p stoff kan du se HER 

SNURR FILM FOR SYTUTORAIL 

Masse lykke til, og kos deg med syingen! 

- Flg meg p Facebook for flere syoppdateringer - 

26 kommentarer

KJper mnstre ferdig til barn p stoff og Stil. Men har ikke lrt meg enda tegne av mnstre fra mnsterark som flgte med en bok jeghar er ikke helt inne i dette. Eller s liker jeg lre og se hva du gjr.

Eli Heggelund Westgrd: Det er mye mer avansert tegne av mnster fra mnsterark en mnsterene mine, s det hvis du vil prve deg en gang kan du jo begynne med teste ut et av gratismnsterene jeg har lagt ut :)

Hvor mye stoff trenger man for sy en genser i 104? 😊 Tenkte se frst om jeg fant noen fine stoffer fr jeg evt kjper mnsteret

Helene: 60 cm br vre nok om stoffbredden er 120 cm eller bredere.

Hei!

Jeg har betalt for mnsteret, men det kom bare opp at jeg skulle skrive inn bostedadressen min p informasjonen. Fr du mailadressen min opp nr jeg har betalt?

Amalie: Det er noen dager siden du spurte meg om dette. Beklager sent svar, men jeg hper du har sett at du har ftt mnsteret :) Mailadressen som er tilknyttet din paypal kommer opp i din bestilling :)

Supert at du legger ut oppskrifter!! :)

Hva er egentlig forskjell p jersey og jacquard? Er jacquard tykkere? Og hva er egentlig forskjell p vevd og strikket jacquard? Jeg er nybegynner nr det kommer til stoffer og har egentlig bare sydd klr i jersey og isoli, men noen ganger synes jeg jersey'en kan bli i tynneste laget (mens isoli blir for tykt).

Malin: Tja det er et godt sprsml. Jacquard er nok mer et ord p hvordan stoffet er laget, enn hvordan stoff det er, men dette sier jeg uten 100 % sikkerhet, s ta det med en klype salt. Jacqard er i alle fall fra gammelt av en mte veve stoffet p som gjorde at de kunne lage store mnster. Stoffet er litt tykkere enn jersey ja, men tynnere og lettere enn isoli. Vevd stoff er det samme som fast stoff (alts uten stretch), stikket har stretch :) Hper det var litt til hjelp!

Jeg fr ikke videoene til funke? Er p mobil.. Hjeeelp? XP

Cc: Har du prvd fra en annen enhet enn mobilen? Her er svar fra support: det er egentlig litt umulig svare p siden vi ikke vet noe om leseren eller hvilken device/operativsystem e.l vedkommende bruker eller om personen har ad-block? Videoen fungerer nr jeg tester herfra, men dette kan pvirkes av mye, for eksempel sttter vi ikke gamle versjoner av Explorer og vi kan tidvis ha noen problemer p noen versjoner av IOS p iPad.

Du er s flink!! Lett skjnne hva du mener. Ja til flere slike tutorials!! :)

Cathrine L: Fantastisk ! Tusen takk <3

Jeg har bare vanlig symaskin. Er det mulig bruke den smmen som heter "overlocksm" p symaskinen i stedet for tvillingsm?

Marie: Det kan du :D Men den er jo ikke like lekker der smmen skal vre synlig, som p armene og i oppbretten p bunnen av genseren. Der ville jeg nok spandert p meg en tvillingsm, siden den da er mye sterkere enn rettsm, og du fr fleksibiliteten som du ikke fr om du syr to rettsmmer ved siden av hverandre. Uten stretch i smmen, vil smmen ryke lett nr det er stretch i stoffet :)

Jeg prver scrolle meg nedover til innlegget med hele hstkolleksjonen, men jeg kommer ikke lenger enn til innlegget med det nye rommet.. Det er ikke noen knapp med "eldre innlegg" lenger.. Er det meningen?

Gleder meg til oppskrift p genseren/kjolen med paljettstrykemerke! :)

Marianne: Hmm, det var veldig merkelig ja, det skal ikke vre slik. Prvde du oppdatere siden og sjekke igjen?

Heihei!

Ville bare legge igjen en kommentar og takke deg for god inspirasjon :-) har en halvtrgammel snn som jeg har begynt sy til n. Hadde absolutt ingen syerfaring mtp denne type klr fr, men etter henta inspirasjon p bloggen din, og lest meg opp p ulik type stoff og enkle mnster s gr det strlende! S morsomt, og ikke minst enkelt sy plagg som sparkedresser og luer osv.

Hper du fr ei fantastisk uke, og at du forsetter dele gode tips og triks med oss lesere:-)

Mvh sofie

Sofie: S fantastisk hre :D <3 Det varmer syhjertet stort!

nsker deg ogs en fantastisk uke <3

Hei sy-guruen min! Tror du at du hadde hatt mulighet til lage en oversikt over hva som skiller de ulike stoffene fra hverandre og nr man br bruke hva? Jeg ser at stoff og stil f.eks. deler opp jersey i bomullsjersey, stretch jersey, ribb/stretch jersey osv. Hvis du har kjpt stoffene der, s antar jeg at det okergule/karri-fargede stoffet du har brukt til tights og genser med paljetter er det stoff og stil kaller ribb/stretch jersey. Jeg blir forvirret av alle navn og typer. Nr skal jeg bruke hva? Er dette stoffet noe tykkere enn vanlig stretch jersey og derfor bedre egnet til tights for eksempel? Hva skiller det fra vanlig ribb? Det hadde vrt genialt om du kunne laget en oversikt en gang over ulike typer stoffer og hvilken type som er lur bruke til ulike plagg. Stoff og stil skriver det s generelt p siden deres (alt er liksom egnet til overdeler og underdeler) og det gjr meg ikke noe klokere.

Malin: For en flott kallenavn :D Det er nesten ikke enkelt vite forskjellen alltid, med andre ord det er ikke s mye som skiller, og ja du er helt inne p noe. Hvis det er ribb i ordet, s er stoffet litt kraftigere, og har mer synlig "riller" i vevingen, noe som ogs gjre at det har en bedre stretch. stretch jersey er ofte litt tynnere i stoffene, og finere vevet, er min erfaring. Jeg har delt en del stofftips, men ikke s detaljert som du kanskje lurer p her.
Min erfaring er at det ikke er s avanser, og det meste kan brukes til over- og underdel eller til noe helt annet :D

Nr kommer mnsteret av kjole med tyll kant?☺️

Camilla: S fort jeg har det klart :)

Jeg bare lurte p en ting, du som er s god til sy og snt, kunne ikke du ha prvd sy noen klr til premature babyer donere til et sykehus?

Er ikke alle sykehus som tar imot men de alle fleste gjr det. Jeg bruker strikke luer, pledd, lester og sett men sy bodyer er noe jeg ikke helt fr til og det er noe jeg vet at flere av sykehusene kunne ha nsket seg :)

Dem har litt krav til hvordan stoff som kan brukes siden det skal brukes til sm babyer men er bare ske litt lese deg opp p det om det er noe du kunne ha tenkt deg gjre!

silje: Absolutt et kjempeforslag, som jeg m f satt i gang med! Selv fikk vi strikkede tepper og luer til vre da de ble prematurfdt <3

Er det dette du har brukt? Synes de passet s fint sammen, s vil prve f ca lik farge og stoff :) https://www.stoffogstil.no/metervarer/jersey/bomulls-jersey/stretch-jersey-moerk-graa

Hege: det er dette: https://www.stoffogstil.no/metervarer/jersey/courtelle-jersey/jersey-moerk-graa-melert-courtelle :)