På let etter drømmehuset

I går var vi på boligmessen på Telenor Arene, og lot oss inspirere av de mange standene der inne. Så i dag tenkte jeg å dele litt mer av prosessen “bygge nytt hus” med dere. 

Jeg har sagt vet et par anledninger at vi har en plan om å bygge nytt hus her på gården. Faktisk har det vært i planen i mange år nå, men det krever så klart et godt egenkapital og gode inntekter for å kunne sette opp et nytt hus på en gård som allerede står med røde tall i banken. Nå har jeg bodd med BT her på gården vår i over 6 år, og han i snart 7 år. Gården kjøpte han på odel da han var 19 år gammel, og har da eid gården i 9 år nå.

Endelig har vi kommet ditt at husbyggingen er et reelt prosjekt, og vi har så vidt begynt den sinnsyke planleggingen. Vi har badet i huskataloger siden før sommeren, og hatt et møte men en leverandør. Neste steg på planen er to møter til med to andre husleverandører. Vi har veldig mange tanker og planer rundt det nye huset, og ønsker derfor å bruke god til på å finne det huset som vi drømmer om. Det er jo ikke akkurat et prosjekt man tar på sparket det her. 
 

Vi begynner ikke å bygge i morgen, og jeg kan heller ikke svare på når grunnmuren blir støpt, det kan bli til våren eller det kan bli til neste vår. Alt avhenger egentlig av hvor lang tid det tar å bestemme seg for drømmehuset, og hvor lang tid det tar før alle søknader osv er godkjent. 

Vi er i gang, og bare det føles så vilt! 

I det nye huset skal vi gjøre veldig mye selv. Det er så klart fordi vi vil spare mye penger på det, men det er også fordi det er noe av de vi gleder oss til med husbyggeprosjektet. Vi har brukt 6 år på å øve oss innen oppussing på dette gamle huset, så nå skal vi vise hva vi er gode for når nytt hus skal opp. 

Fram til da ønsker jeg alle tips og erfaringer fra dere der ute som har bygd hus. Vi tar i mot alt med en stor takk, og jeg håper at jeg etter hvert kan inspirere og hjelpe andre igjen med mine erfaring sammen med deres. 

– Speiltvillingene på facebook – 

52 kommentarer
    1. Du kan prøve deg frem på sims :’) Høres veldig teit ut, men kan gi en god oversikt med tanke på romplassering!

    2. Så spennende, gleder meg til å følge prosessen her på bloggen (hvis du har planer om å dele den med oss da, så klart) 🙂 Hvordan stil ser du/dere for dere? hva er drømmehuset i dine øyne? et mood board/collage med tanker og idéer hadde vært veldig gøy å se! 😀 Håper du får en fin dag!

    3. Marie: 😀 Prosessen kommer jeg til å dele med stor glede.
      Stilen vil matche det gården og dens tradisjon, men jeg har ikke rukket å komme så langt at jeg har bestemt meg for stilen inne. Det er så mye fint, og jeg må bruke litt tid på å lande på det jeg liker best 🙂

    4. Vi gjorde det “enkelt”, og bygget oss et Alvsbyhus (Tornerose) på gården – helt perfekt <3 Masse plass, åpent - og ikke minst: godt og varmt på kalde vinterdager!

    5. Veldig spennende!
      Har ikke bygget hus, men renovert to leiligheter. Tips: innebygde skap (tenk hvordan utnytte plass med innebygde skap/boder), skapdører fremfor skyvedører er ikke like støvsamlende. Eget vaskerom med direkteinngang utenfra foe skitne unger. Skittentøyssjakt fra badet til vaskerom om planløsningen tillater/vaskerom i samme etasje som soverom. Adkomst kjøkken uten å gå gjennom stuen, greit om foreldre har besøk og barna ikke vil via gjestene for å hente kveldsmat.
      Gleder meg til å få følge prosessen. Dere kommer garantert til å få det kjempefint!

    6. Anbefaler SketchUp om dere tegner selv! Vi brukte det da vi tegnet vårt eget hus, kunne printe tegninger direkte fra det og bruke dem i søknaden til kommunen 🙂

    7. Jeg har ikke bygget hus selv, jeg er hu fra snap som bor i det kalde og veldig gamle huset😉
      MEN… når det er sagt, så vet jeg hva jeg savner her i det gamle, koselige huset vårt. Og det er et stort vaskerom i 1. etasje med egen inngang. Det hadde vært så deilig å kunne ta møkkete unger, mannfolk og dyr rett inn der. Vi har fint vaskerom nå altså, det er bare i helt feil etasje🙂
      Lykke til med planlegging av hus.

    8. Dere har en spennede og til tider krevende tid i møte! Vi har nettopp bygd hus fra boligpartner og er storfornøyd. Det er rare ting man må tenke på fra start, sånn som hvor det skal være stikkontakt. Hvor det skal være tv uttak o.l med at alt er skjult blir dette gjort relativt tidlig i byggeprosessen enn hva man ville annta. Lykke til pg gled dere!:)

    9. Hadde vært interessant å se hva slags hus dere tenker. Har dere lyst på flere barn også? Tar dere det med i beregningen?

    10. Så spennende å høre at dere har bodd der sammen så lenge! Kan du ikke skrive et innlegg om deg og BT en gang? Om hvordan dere møttes, hvordan du flyttet inn, osv? Det er så spennende å høre 🙂 *Hjerte-øyne smiley*

    11. Så spennende med nytt hus! Vi er midt i prosessen selv. Vi har gått for et ferdighus fra Norhus, men gjort noen små endringer i planløsningen, som å fjerne noen vegger og lage walk-in closet. Da har man et godt utgangspunkt, men fleksibilitet. Lykke til! 🙂

    12. Det jeg uten tvil savner mest og som hadde stått øverst på min liste om jeg en dag får bygge hus selv, er et vaskerom med GOD plass til både vasking men ikke minst, også til å henge opp klær til tørk. Det å kunne gjennomføre hele vask, heng opp og bretteprosessen i ett og samme rom med god plass må være drømmen 😍

    13. Vi har bygd hus og mitt beste tips er å bruke laaang tid på å finne ut nøyaktig hvordan dere vil ha det! Tenk også på fremtiden og ikke bare nå 😊 Vi tok noen valg vi angrer på i dag, og det er kjipt når huset bare er 3 år gammelt.

    14. Heihei,
      Så spennende! Vi er i samme båt og skal bygge nytt hus for 2 gang, da det første ikke har hage eller er stort nok for vår økende familie. Tips jeg kan huske vi fikk og som vi tar med oss denne gangen også er; hageslange på begge sider av huset med varmt vann og tenk oppbevaring. Denne gangen har vi tenkt og få hjelp av arkitekt for smarte løsninger med tanke på oppbevaring og utnyttelse av plassen. Mange av “ferdighusene” i dag har veldig store og firkantete rom som ikke utnytter kvm med tanke på oppbevaring osv. Så prisen på arkitekt hjelp blir “ikke mye” med tanke på at du muligens kan bygge mindre men ha plass til det samme.
      Ellers kan jeg anbefale å legge opp til sonos høyttalere, selvspylende toalett og smart hus- selv om planen ikke er å ha dette med en gang.
      Kommer ikke på mer i farten. Men etter å ha sett oppussing prosjektene deres er jeg ikke i tvil om at det blir en nydelig hus :).
      Lykke til og jeg følger spent med og håper på litt tips tilbake.

    15. Dette blir så spennende å følge med på 😀 Mitt tips fra da familien min kjøpte tomt og hus for noen år tilbake, er å ikke stole blindt på alt det “eksperter” sier.. vi laget f.eks altfor liten veranda og hadde et par fryktelig knotete løsninger på kjøkken/vaskerom vi ikke var fornøyd med, fordi vi stolte på det som ble sagt av de som drev med dette, og hjalp oss med tegningene. Det er ikke alltid deres tanker og løsninger faktisk er de beste 🙂

    16. Å bygge hus er kjempespennende, men også veldig krevende. Selv har vi nettopp flyttet inn i nybygd hus som vi er veldig fornøyde med. Vi ville ha et hus med praktiske løsninger som passer for oss. Blant annet var det viktig for meg å ha et vaskerom med utgangsdør ut til hagen, i tillegg til et lite do i tilknytning til yttergangen (så barn kan løpe inn på do uten å måtte gjennom hele huset med sand/snø/gjørme) 😉 Ellers er mitt tips til deg å tenke nøye over det elektriske, og spesielt plassering av kontaktpunkt, osv. Selv om vi var fryktelig nøye, så har vi gjort et par tabber der, og det er så irriterende. Tenk detaljer som nattbordslampe, julestjerne, kjøkkenmaskin, osv 🙂 Masse lykke til med prosessen fremover – jeg gleder meg til å følge med via bloggen! 🙂

    17. Spennende!
      Gleder meg til å følge med 🙂
      Mitt tips: vi har hovudbadet rett over vaskerommet (pga rør og vann var det mest praktisk) så har vi et skap inn i veggen på badet som fører rett ned til skittentøyet på vaskerommet. Veldig lettvint måte å kaste klærne til vask på, samtidig deilig å måtte slippe å bære klesvasken ned trappen!

    18. Holder selv på å skal bygge hus, men er jo et hav av fantastiske hus der ute. Så det å bestemme seg er ikke bare-bare. Jeg selv elsker hus som er tradisjonelle og herskapelige. Under her er navn på mine favoritter. Og jeg er usikker på om det blir ferdighus her, eller om jeg skal designe mitt eget ut i fra mine favoritter. Så det blir noen runder på husbygging på sims for å si det sånn.. 🤣🤣
      Men gleder meg til å følge prosessen angående valg av hus, interiør og byggingen 🙂
      “Eplehage” fra hellevik hus
      “Lun” fra nordbohus
      “Aurora” fra nordbohus
      “Odel” fra norgeshus
      “Aurdal” fra blink hus

    19. Vi kjøpte et hus som er så nært opp til drømmehuset som vi kunne ha komt. Vi har mange soverom slik at vi har syrom (Oh yes, det MÅ du ha ;)), lekerom, treningsrom og gjesterom i tillegg til soverommene som vi bruker til å sove på. Er også skikkelig digg med egen tv-stue, så kan den være litt privat og koselig, og det er ikke så nøye at den er striglet når det kommer besøk. Er også superdigg med stort vaskerom med benker og mange vegghengte tørkestativ, samt skuffer til å sortere skittentøy. Om en har plass er det også digg å ha egen inngang til vaskerommet, slik en kan lose møkkete unger inn hit 😉

    20. Barbro: Wow! Det høres ut som et stort hus dere har 😀 Syrom blir en nødvendighet ja, men faktisk tror jeg at jeg skal lage meg et sy og hobbyrom i låven, slik at jeg kan boltre meg i plass, på en rimligere måte 😀 Vaskerom er så høyt prioritert det, at det nesten er slik at jeg skal bygge et vaske rom med et hus rundt, og ikke et hus med et vaskerom i. 😛 haha. Her blir det inngang ja til vaskerom så jeg ikke bare kan lose barna inn der, men også mannen som stadig er mer skitten 🙂

    21. Marthe: Herlig 😀 Her blir det ferdighus. Det er jo en så økonomisk og rask måte å bygge hus på 😀
      Må ta meg en titt på husene du lister opp, for det er tradisjonelle og herskapelige hus vi kikker på også 🙂

    22. Melissa: Takk for tips 😀 Her er nok ikke oppbevaring like viktig for oss som har all verdens plass til oppbevaring i låven, men ja, vi ser også at hus i dag har alt for lite plass til oppbevaring 🙂

    23. Kristin: Skriver under på den. Selv lever vi i et hus helt uten vaskerom, så det er neste min prioritet 1 i det nye huset 😛 Haha. Vaskerom med god plass, inngangsdør fra gårdsplassen, og dusj 😀

    24. Camilla: så sant så sant! Stikkontakter er jo ikke akkurat det første man tenker på, og heller ikke det mest spennende, men det er jo som du sier viktig. for det er jo kjedelig å legge opp ledningene synlig etterpå fordi man har glemt ett og annet.

    25. Ingrid: Hei Ingrid med det gamle flotte huset som er litt kjølig 🙂 Her blir det vaskerom med inngang ja 😀 Det tror jeg var første planen for nytt hus 😀

    26. Vi har også nettopp bygd på et gammel hus, og totalrenovert den gamle delen. Jeg ser mange skriver at vaskerom med inngang er et must. Vi har vaskerommet rett ved siden av inngangsdøren, og syns det er helt greit. Hadde jeg skulle gjort det på nytt, hadde jeg hatt vaskerommet i 2.etg sammen med alle soverommene. Bruker jo mer tid på å gå opp og ned med klær, enn jeg gjør på å henge opp og brette!
      Vi har et rom ved siden av stua som er kombinert gjesterom, stue for barna og treningsrom. Veldig lurt! Og vi har også en del ugjennomtenkte stikkontakter, så det bør man faktisk tenke nøye gjennom. Vi har dem liksom på dumme steder, bak sofaen/hyller og sånt. Trodde ikke det var sååå nøye, liksom, men det er det visst. Vi har bygd oss to nye bad, et hvor jeg har bestemt alt og et hvor mannen min har bestemt alt. Han ville ha badstue, og har fått seg det. I tillegg valgte han kun de flisene som var på salg 😛 Jeg ville ha badekar, og har fått det. Og mine fliser var ikke på salg. Mens jeg har hatt ansvaret for alt som synes på innsiden, har mannen min fått velge alt som har med fasade å gjøre, og alt som er mellom vegger og tak. Veldig fin fordeling som har ført til lite krangling 😀
      Lykke til! Det blir så spennende!

    27. Hei! Fin blogg, fast leser, men kommenterer sjelden. Syr litt innimellom, men ikke prøvd noen av dine mønster, så det skal jeg jammen snart få gjort. Så mye fin inspirasjon:-))
      Fins jo mye på nett, men kom gjerne med litt tips om hvordan du fixer håret til jentene dine. De er jo alltid så gine på håret. Jeg ordner alltid håret på mine jenter med forskjellig fletter og pynt, men fint med litt mer inspirasjon fra dine kreative hender:-))Takk

    28. Hei, når du skal tenke på og byggehus , er og lage livstidshus. Det vil seie at alt er på eit plan, Som soverom, bad, kjøkken og stove, vaskerom.. det er fordi ein veit ikkje kva som kan skje. Om ein brekker ein fot eller havner i rullestol. Så er det godt og kunne sleppe trapper.. Det er lurt og ha egen inngang til vaskerommet.. gjerne med ein liten gjestedo, slik ein slepper og gå heilt inn med skitne klede. Det er også lurt og ha tak over døra. Med ein knaggrekke.. der ein kan henge skittne kle, eller alt for våt kle. Så sleppe og drag alt mulig inni i huset… PÅ badet er det lurt og ha god plass rundt toalett. det er gjerne fordi lettere og rengjøre, det er betre plass for folk med krykker og rullestol. og gjerne ein dusj uten dører..Så er det lurt og ha (hull) i veggen der ein kan sette i frå seg shampooog div såper. Så har vi trappa der kan ein tenke praktisk, med og ha skapplass i trappa.. Der ein kan henge ifrå seg jakke og kle ein ikkje bruker kvardag.. Så gjerne ein dobbel inngangsdø, lettere og få møbler inn og du får lufta sikklig ut på fine dager.

    29. Hei
      Beste tips fra meg er 2 bad oppe, hvis dere kjører soverom oppe sånn som dere har nå, aller helst foreldrebad med kun inngang fra soverommet.
      Høres kanskje “luksuriøst” ut, men er gull verdt om noen år.
      Pysjparties, “fester”, fjortiser med bestis på overnatting og etterhvert kjærester…
      Å kunne trekke oss tilbake på vårt rom, stelle oss og gå på do i løpet av natten uten å dumpe bort i “fremmedfolk” er gull verdt for både oss og kidsa.
      Smarte,store skap til sko, jakker, votter og luer i gangen er noe jeg savner.

    30. Vi skulle gjerne hatt et soverom eller to ekstra, nå venter vi et barn til men mangler et soverom. I tillegg ville jeg hatt et større vaskerom, rommet vi har vaskemaskinen i er også teknisk rom og bod, så det er litt i trangeste laget. Større stue skulle vi også gjerne hatt 😉 vi burde altså valgt et større hus når vi først skulle bygge, og det angrer vi på i dag.

    31. Jeg har to tips til deg når det gjelder planleggingen. Den ene er å tenke igjennom hvilke ting som fungerer i huset deres i dag (forhåpentligvis er det noen ting som funker, feks størrelse på rom, deler sv romløsning eller lignende). Mitt andre tips er “putt ting i skap og skuffer” når du planlegger kjøkkenet. Gå igjennom alt du har i skap og skuffer i dag, så er du sikker på at du får mer enn nok plass. Tenk soner, feks kjøkkenøy til baking, med alt av tørrvarer og bakeutstyr i nærheten. Hvor skal maten smøres? Bør være i nærheten av kjøleskapet, og der må du ha tallerkner, fjøler osv. Vi valgte også å ha sugerist i sokkel på kjøkkenet, den er koblet på snetralstøvesugeren, og vi bruker foten for å sette den i gang. Vips, så var alle smulene (eller hundehårene) på gulvet borte.
      Lykke til med planleggingen. Kos deg, og plutselig sitter du i det nye huset deres! 😀

    32. Jeg er enig med ei som skrev over her i å tenke på livløpsstandrad. Men det behøver ikke være så komplisert. Har dere vaskerom i første etasje med dusj og toalett, evnt separat toalett, og enten et soverom/gjesterom eller en stue som kan gjøres om til soverom så har dere det dere trenger for å kunne bo på en flate, enten når dere selv blir eldre, eller hvis livsituasjonen endrer seg (skader, sykdom etc). En ting jeg savner i vårt hus, og som jeg ser er nesten fraværende i de ferdighusene jeg har sett på er et spiskammers/grovkjøkken el. Vi har en hel haug med kjøkkenmaskiner, kakebokser osv som ikke nødvendigvis behøver å være på kjøkkenet, men et rom/kott rett ved siden av kjøkkenet hadde vært genialt. Også når man kjøper feks tørkerull eller brus på tilbud – hvor skal man ha det? En TV-stue eller loftstue som jentene kan ha venner på besøk i er også noe jeg ville prioritert. Lykke til med husprosjektet! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg