Film: vi leker Brannleken

/ Annonse /

Barn lærer igjennom lek, brannleken er en av de viktige lekene 

Da jeg leverte barna i barnehagen et par dager etter vi lekte brannleken, som er en brannøvelse jeg anbefaler alle familier til å ta, oppdaget jeg noen nye bilder foran meg. På veggen var det hengt opp mange tegninger der barna skulle tegne innenfor to karakterkort; omsorg, og hjelpsomhet. Jeg fant tegningene til barna mine og spurte hva de hadde tegnet på de forskjellige bildene. Det sto skrevet over av en voksen, men de husket godt hva de hadde tegnet og forklarte i vei. 

  “Der har jeg tegnet oss tre, hvor du hjelper oss å rydde rommet, for når du hjelper oss, viser du omsorg” sa datteren min Otilie. Tegningen viste helt klart tre personer, en tegnet med rosa farge, det var Otilie, en tegnet med lilla farge, det var Olivia, og meg tegnet med begge fargene. Bak oss var det fargelagt med mange farger, og det var rote på rommet. 

 “Oi!” sa jeg mens jeg pekte på den siste tegningen jeg så, over sto det “Olivia hjelper mamma å leke brannleken”. Det var det Olivia hadde tenkt ut og bestemte seg for å tegne.

På tegningen var vi, det gule og oransje var brannen vi skulle flykte i fra. Men det viktigste av alt var tanken bak. Hvordan hodet til den 4 år gamle datteren min hadde tatt til seg et viktig budskap igjennom en brannleken, og bearbeidet det på sin måte i barnehagen. 

Jeg vil gjerne få vise fram filmen fra da vi lekte brannleken. Dere ser hvor gøy det er, og hvor viktig betydningen er hvis det en dag skulle begynt å brenne. 

SNURR FILM 

video:brannleken2

Videre nå kommer vi til å snakke om å brannøvelsen vi hadde her hjemme, slik at barna skal få lærdommen godt inn hodene. Så kommer vi til gjenta brannleken men jevne mellomrom, både fordi jentene syntes det var fryktelig morsomt, men også fordi jo bedre rutinene sitter i kroppen vår om noe skjer, jo lettere klarer vi å handle i panikken. 
 

Brannleken finner du på →www.brannleken.no← 
Leken er helt gratis, og tar ca 10 minutter å gjennomføre. Resultatet er mer kunnskap og tryggere handling om det en dag begynner å brenne. 

– Les også innlegget mitt – Hva hvis det begynte å brenne? –  om du vil ha mer informasjon rundt brann og brannleken. 


– Speiltvillingene på Facebook – 

5 kommentarer
    1. Hei, så artig og viktig film! Men et spørsmål utenfor tema, hva fester du til sløyfene du lager for at de skal sitte i håret til jentene ? Håper på svar, siden jeg har plan om å lage slike nå snart:-)

    2. Hei Stine!! Har du noen gang vurdert det å vlogge? Altså videoblogge? Filme hverdagen deres, sette sammen til en video og poste på YouTube! Hvis du søker family vlog på YouTube får du opp mange kanaler som vlogger. Jeg tror du hadde passet godt til det. Men det er mye arbeid da. Håper du svarer:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg