Høst-DIY med betong

Det nærmer seg med stormskritt halloween, og selv om vi ikke har fått gjort stort denne uken med syketilværelse i heimen, har vi om ikke annet fått vært litt kreative. Mens barnas kreasjoner tørker, og er klare for de siste detaljene, tenkte jeg å vise fram noe av det jeg har fått til denne uken. 

Jeg synes jo lek og moro med betong er råstilig, men jeg har egentlig ikke gjort så mye av det. Derfor var det på sin plass nå at jeg får forsket litt mer på dette. 

Som kanskje de fleste, startet jeg med å lage de klassiske stearinlysbeholderne. Jeg har prøvd å finne den beste løsningen på hvordan å få best mulig resultat, de som er med på bildene er ikke blant de beste, men de kommer i et eget innlegg i desember. 

Så fikk jeg veldig lyst til å prøve å lage gresskar av betong og ballong, og det må jeg si ble riktig så stilig!  

Slik lager jeg gresskar av betong

Det man trenger er: 

– en stor ballong
– gummistrikk 
– betong: Det finnes mange forskjellige, og folk foretrekker å bruke like mye forskjellig. Jeg har her brukt Flytestøp, kjøpt på Montér. Ca 100 kroner for en 20 kg sekk. Du får billigere betong også, men da er den gjerne litt grovere i sandkornene, noe som gir mer struktur i det ferdige resultatet. Erfaringen med å prøve flytestøp denne gangen er veldig bra. Den er veldig finkornet, og resultatet blir da en glatt overflate. I tillegg tørker den utrolig fort. Det skjer en kjemisk reaksjon i betongen etter en liten tid, og man kan kjenne at den blir litt varmere i det det plutselig er hard som stein. Faktisk tar det ikke mer enn 2 – 3 timer før denne betongen har stivnet inni ballongen. 

Det man gjør er:

1: Bland betongen til en tykk, men flytende masse 
2: Hvis du ikke vil ødelegge kjøkkentrakten din, gjør du som meg, og deler en tomflaske i to. Bruk delen med tuten som trakt, og bunnen av flasken til å spa opp betongen i bøtten. 
3: Fyll ballongen med ønskelig mengde betong 
4: Slå litt på ballongen for å få ut luftbobler
5: Få ut så mye luft ut av ballongen som mulig, og knyt igjen 
6: Sett en strikk litt nedenfor knuten, og la det være litt betong i mellom, dette skal bli stilken til gresskaret
7 – 8 – 9: Tre 3 gummistrikk over ballongen, slik at de danner  strukturene til et gresskar i ballongen. Knyt gjerne på noen ekstra tråder litt løsere for å lage noen mindre markerte streker. 
10: Dra den lille stilken litt opp, og teip fra bunnen og litt oppover slik at formen blir en søyle framfor en runding. La den tørke
11 – 12: Når betongen er hard, kan du fjerne strikkene og ballongen, til slutt limer du på stilken. 

Da var høststemningen foran yttergangsdøren satt, halloween kan komme, og med det skal jeg dele et nytt DIY-halloween innlegg i morgen som barna kan være en del av. 

Ha en nydelig kveld 


– Speiltvillingene på Facebook – 

4 kommentarer
    1. Hei😊
      Kjempe fine gresskar.
      Jeg lurer på hvor lang tid det tar før denne betongen tørker ?
      Mvh
      Heidi.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg