Et sant smertehelvette

 

Jeg skal gi meg selv en sjanse, så da håper jeg du er grei med meg, vis litt tålmodighet, ikke irriter deg over skrivefeil. Du skal vite at jeg bruker veldig lang tid på å skrive denne teksten. Ikke fordi den er vanskelig å skrive, men bare fordi øynene mine fremdeles ikke er tilbake til normalen. Jeg skal prøve å skrive så godt jeg klarer, men om det blir noen feil, se forbi dem. 

  Jeg er ikke blind, jeg ser riktig så godt, så lenge øynene mine slipper å hvile på en skjerm. Det verste av alt er den sorte lille skriften på den alt for hvite bakgrunnen, da er det som om synet mitt ebber ut, som om alt beveger seg. Derfor sitter jeg helt stille, kniper øynene sammen til smale sprekker bak brillegrassene, lyset på dataen har jeg dempet til det minimale, og så prøver jeg å følge hvert ord jeg trykker fram på skjermen. 

I dag er bedre enn i går, og i går var bedre enn søndag.

  Det var på søndag jeg ble syk, på hotellrommet i København, like før frokost. Vi skulle gå i gatene, besøke tivoli og spise god mat. Vi skulle nyte den siste weekenddagen, for flyet gikk ikke før 20:30 om kvelden. 
Det ble ikke slik, for jeg ble syk. 

  Jeg fikk migrene. Et oppbrukt ord på en oppbrukt “sykdom”, et negativt ord for “vondt i hodet”. Vet du hvor mange som forteller en migrenepasient at han eller hun burde prøve å ta en Paracet? Antagelig like mange som forteller at de har migrene når de trenger en halvtimes blund på øye. Selv jeg klarer ikke å ha respekt for alle de der ute som sier de har migrene. Det blir litt som med de som har allergi, de som faktisk har en gjør alt for at ikke allergien skal styre livet deres. De som kanskje, muligens, kunne hatt, en bitte liten intoleranse krever en helt egen meny. 

  Men så er det kanskje nettopp fordi migrene finnes i like mange variasjoner som allergi, at vi ikke riktig vet hva vi skal forholde oss til. Selv for en enkeltperson er den heller aldri lik. 

  Så for å gi et innblikk i hvordan migrene kan se ut, skal jeg forklare deg hvordan jeg hadde det på søndagen. 

søndag: Et sant smertehelvette 

  Klokken var halv 10 om morgen, lyset reflekterte fra vinduet, inn i speilet foran meg, og tilbake til øyene mine. Jeg ble blendet, i alle fall trodde jeg det.
Jeg var ikke blendet denne gangen, jeg hadde mistet synsfeltene, fase én i min migrene. 

  Jeg sendte min søster og mamma ut. Jeg takler min smerte alene, jeg har taklet min smerte i 12 år. Jeg trenger å være alene, for jeg orker ingen lyder, jeg orker ikke lys. 

  Men jeg taklet ikke smerten, ikke denne gangen, den var alt for sterk. 

  Klokken 13:00 kom de tilbake, jeg hadde kastet opp, to ganger. De kjenner sykdomsforløpet mitt godt, så derfor spurte de om jeg ikke pleier å bli bedre etter oppkastet. De burde hatt rett, men denne gangen var det bare oppvarmingen på hva jeg skulle måtte vente. 

  5 timer kastet jeg opp, uten ett kvalmestopp. 10 timer med smertefest så intens at både min mamma og søster tidvis måtte veksle på å holde på meg, stryke på meg og rugge meg. Jeg grein, som et barn. Jeg mistet kontrollen over min egen kropp, smertene for intense, jeg skjønte ikke selv at jeg hyperventilerte før mamma sa jeg bare kunne besvime. Jeg mistet førlighet i ansiktet og i hendene. Så mistet jeg taleevnen. Hele kroppen min skalv, jeg frøys så mye, jeg svettet så mye, så de hjalp meg med å bade. Mamma snakket med sykehuset, søster hentet ut reseptbelagte medisiner til å stikke inn der bak, jeg kastet jo opp alt annet. Jeg skrek at det var nok, jeg fortalte at jeg ikke orket mer. 
 

  Et kvarter før vi måtte dra til flyet stanset spyingen, og med en rullestol kunne familien frakte jenta si hjem. Ei jente som dagen før spankulerte bortover gangen med et stort glis om munnen, ble trillet askegrå og krøplete ut av hotellet.

  Det er hva migrene kan gjøre med et menneske.    Min verste fiende, min største skrekk


– Speiltvillingene på Facebook – 

69 kommentarer
    1. Off for ein tragisk slutt på noe så bare ver kos…
      Så sant du seie…migrene e ett h******!!!!!! Eg unne ikje min verste fiende d ein gang
      Men siden du ikje har hatt sånn sterkt anfall før tror du d kan ha sammenheng me piercingene?? Eg e redd for å ta sånne, for eg prøvde magneter ein gang å når den eine datt ud så va d heilt forferdelig… så e så redd for at hvis eg tar piercing at når anfallå komme at de ska bli verre… eg vett jo ka eg har ikje ka eg får for å sei d sånn…
      Me får håpe d komme ein mirakelkur sånn at me kan bli kvitt d ein gang for alle…
      God bedring
      Klem fra meg😊

    2. Jeg gråter på dine vegne, og sender mange klemmer💗💗 Det verste må jo være å ikke vite når neste anfall kommer, la oss håpe det går laaang tid💗Kan du søke opp Æli Manouchehri? ( Han var på Tedx Arendal, du kan høre han på YouTube, søk bare TedxArendal) Han har lagd en migreneapp.. kan det være til noe hjelp? Stor klem fra Arendal

    3. Huff – så forferdelig! Og så leit når det skal ødelegge en fin tur med de du er glad i! Jeg leser bloggen din litt av og på, var veldig spent på å lese om piercing skulle fungere. Ser jo at det har virket litt, men kanskje ikke all verden 🙁 jeg vet ikke om det har vært oppe før, men har du forsøkt å slutte med prevensjon? Om du går på det da. Jeg prøvde mange typer, både piller, mini piller og spiral, men ingentig funket, og migrene kom typisk rundt eggløsning og menstrasjon. Utenom oppkast, så mye det samme som deg. Med aura, lammelse i venstre side, talevansker osv. Jeg sluttet med all form for prevansjon i Februar, hadde migrene 1 mars, og siden det – ingenting!!!!! Jeg vet ikke om du har testet eller ikke, men følte det var verdt å nevne det 🙂 masse god bedring – håper det er lenge til neste gang!

    4. Cathrine: Hormonbasert her også, men jeg blir bedre av å gå på hormoner. Så jeg var veldig plaget før jeg begynte med prevensjoner. 🙁 Jeg har hatt sjeldnere anfall og små, men denne gangen tok vel hodet igjen for de rolige gangene tidligere.

    5. Sivvi: Jeg tror ikke de var årsaken til at det var så kraftig denne gangen, heller at jeg trigget et annet triggerpunkt 🙁 Men jeg skjønner jo hva du mener, for jeg sa til legen min i går at om jeg opplever noe som ligner på det der igjen så fyller jeg pannen med botox, og hun heiet med.

    6. Uff. Migrene er så grusomt. Hadde migrene med aura før. Sånn et par ganger i året, og det holdt jeg ut. Men pga unormal kraft menstruasjon så fikk jeg prøve hormonspiral, for å dempe dette. Det hjalp noe , men migrenen kom istedenfor. Migrene flere ganger i mnd, så etter et år tok jeg ut spiralen, og anfallene kom litt sjeldnere, men ble ikke helt borte. Så ble det bestemt at jeg skulle fjerne livmoren, for å slippe blødninger, og jeg fikk et nytt liv. Ikke bare fikk jeg opp blodprosent og jerninnhold. Men jeg har hatt migrene anfall kun 2 ganger totalt de siste 7 årene!!! Sier ikke at det er løsningen for deg som er så ung, men det kan være noe å tenke på om noen år, om migrenen vedvarer..

    7. Herregud så jævlig.. Jeg er så glad for at du deler slikt og at du forteller at det finnes mange former for migrene. Jeg sliter med migrene selv, men det er ikke på langt nær så kraftig. Jeg er heldig på den måten, men jeg kan til gjengjeld ha migrene flere ganger i uka. Kjenner meg igjen med lyd og lysskyhet, det blir aldri mørkt eller stille nok.

    8. Stakkars stakkars deg!! For et mareritt!! Skjønner inderlig godt at du er vettskremt for å oppleve dette igjen. Du hadde jo beintøffe dager med din syke datter forrige helg. Mulig det kan ha gjort anfallet ekstra ille? Håper virkelig at dette var siste gang! Klem fra meg

    9. Huff, føler bare med deg og håper virkelig på en mirakelkur selv. Ikke før meg, men jeg ser mamma har samme som deg, denne sterke uvirkelige smertene, oppkast osv. Må være grusomt. Selv har jeg det de betegner som stresshodepine, og syns det er ille nok. Masse god bedring 💗🍁

    10. ❤️
      Så bra at du delte dette innlegget! Ikke at du har det sånn, men at du kanskje får fram bedre hva migrene egentlig er. Blir så iritert på folk som feks. Sier: ble rolig dag foran TVn pga migrene idag -.-
      Lurer på hvordan du takler migrene med to små barn? 🙂
      Håper du får rask og god bedring <3

    11. Jeg er så enig med deg. “Ta en Paracet og legg deg litt nedpå, så går det nok over om en stund”, meg i r*va. Jeg hadde en sånn dag i mai da jeg så hvitt da jeg våknet, klarte ikke å prate og hadde en så dundrende hodepine at ingenting hjalp. Kjæresten min måtte kle på meg og med oppkastposen i hånda dro vi til legevakta der jeg fikk ei sprøyte Voltaren i baken og Immigran nesespray. Etter denne episoden kom jeg meg til fastlege og krevde utredning og ordentlig medisin. Jeg har hatt dager som sengeliggende med langvarige, sterke hodesmerter i flere år, men er redd for å ikke bli tatt alvorlig. Jeg har syntes det er vanskelig å gå til fastlegen når jeg ikke har vondt der og da, og som du nevner; misbruk av diagnosen gjør at jeg var redd for å ikke bli trodd og ble satt i bås som “enda en med migrene”. Det holdes i dag nogenlunde i sjakk, mine triggere er gjerne lukter, så å havne ved siden av feil person på bussen med feil parfyme kan ødelegge resten av dagen..

    12. Hei Stine, høres helt forferdelig ut – hadde bare lyst til å si at jeg har en venninne som får Botox ca hver 3 mnd, og opplever en helt annen hverdag 🤣 lykke til..

    13. Så forferdelig det høres ut! 😢 Godt du hadde mamma og søster til å passe på deg. ❤️ Håper du finner noe som hjelper deg å bli bedre. En jeg kjenner har fått god hjelp av botox, men ikke sikkert det fungerer for deg. Lykke til og god bedring! Du var forresten veldig fin på bildet i teksten. Nydelige fregner! 😍

    14. Å, rett før tårene renner her! Har så vondt av deg! Har opplevd kraftig migrene, heldigvis for meg ikke så ille som det du skriver om her!
      Ta deg noen dager fri, og bli ordentlig god igjen!❤ Masse, masse god bedring!❤

    15. Hei
      Hvor ofte har du anfall? Storm på 6 år har fått migrene. Hatt det 4 ganger. Han spyr og blir bra.
      Er barnemigrene, og sjansen for at det skal bli borte er stor.

    16. Lise: Da krysser jeg alt jeg har for at han blir kvitt det igjen, Lise <3 Nå har jeg ikke hatt annfall ofte, men hver gang er allikevel en gang for mye.

    17. Pia: Uff, ja. -.-
      Jeg takler ikke migrene med to små, så enkelt er det. Jeg har riktig nok en halvtime med aura før hodepinen tar over, så da er det bare å få ringt etter hjelp, før jeg går ned for telling.

    18. Huff sender deg en stor klem💞 jeg har også slike anfall. Startet på søndagen men holdt det delvis i sjakk til i går kveld rett før leggetid før lille løva. Da ble det så ille at æ ikke sjans til å se og han måtte støtte meg inn på soverommet for jeg klarte ikke se noen ting som helst. Endte p0 gulvet på badet og spydde til langt på natt. Kulde mørke og absolutt ingen lyd. Klarte så vidt å få han i bhg i morges å måtte få noen andre til å hente han å ha han i ettermiddag. Nå er han akkurat lagt å æ skal prøve mæ på et knekkebrød. Har ikke klart å få i mæ mat på snart 2 døgn. Man blir helt ødelagt, å d kan ikke sammenlignes med hodepine i de hele tatt. D er så ille at man har ikke lyst å leve lengre når det er på det verste.
      Godt du klarte å komme deg hjem. Utrolig kjipt å få anfall når man er borte. God bedring og håper du aldri får et så ille anfall igjen💞

    19. Hei Stine! Du har en så fin blogg. Jeg klikker innom daglig : )
      Når det gjelder migrene, er jeg i samme «bås» som deg. Jeg er faktisk hjemme fra jobb om dagen i en periode fordi jeg må få ned bruken av migrenemedisin. Så da kan du tenke deg jeg har mye migrene : ( Jeg har også fått innvilget botox på blå resept, men ser dessverre ikke ut som om det hjelper meg. Nå skal jeg forsøke en type epilepsimedisin som forebyggende, og håper det skal hjelpe meg. Jeg har heldigvis kommet til en nevrolog som virkelig tar meg på alvor. For migrene, det er ikke tull, det er ødeleggende for livet. Spesielt når man er småbarnsmor og er i full jobb. Masse lykke til, Stine : )

    20. Så trist :(( det var vondt å lese Stine..godt høre at du er på bedringes vei. Jeg vil anbefale deg noe så hette Hacamat en slag sugekopp behandling. Dette er tyrkisk og kommer fra 1400år tilbake. En slags behandling for allslags sykdom. Kusinen min sliter med migrene og hun sier dette hjalp så mye. Dette anbefales 2/3 gange i året. Hvis du reiser til tyrkia så kan du få denne behandlingen i sykehuset. Tar bare 20min med behandlings tid.

    21. Fryktelig å lese om at du sliter sånn! Selv har jeg hatt migrene siden jeg var veldig liten og på et tidspunkt hang migrenen seg opp og jeg var innlagt på sykehus med migrene hver dag i 9 uker. Et under at jeg fullførte skolegangen og nå snart ferdigutdannet! Har gått fra å ha anfall inntil 4 ganger i uken til å nå «bare» ha anfall en gang i måneden. Min mor sliter også og det er ikke alle som kan forstå hva det innebærer når jeg må trøste henne som hun har trøstet meg mang en gang når vi ber om å få slippe og heller dø for å slippe migrenen når den står på som værst. Det finns virkelig håp for de fleste, er selv 22 år og fått tilbake livet på en måte. Likevel er anfallene kraftig og etter årevis med velmenende råd om Paracet, urter ditt og datt og fått høre om de som hadde migrene og ble en dag på sofaen foran tv-en blir en fortvilet. Migrene er et helvette, føler virkelig med deg!

    22. Uff føler virkelig med deg, har selv levd med “migrene” 12år og vet hvor mye hodepine kan sette deg ut. Dog ikke vært så hardt rammet og så drålig som det du blir. Jeg fikk endelig mr av hodet mitt i fjor(spurt legen flere ganger om dette, men ble avslått da hun mente det ikke var noe poeng) mr viste en svulst som kunne være grunnen for hodepinen. Jeg er nå(virker det som) fri for hodepine. Jeg har lært at man må være flinkere og lytte til kroppen og magefølelsen og kreve mer utredning og undersøkelser om man føler at diganosen man har fått ikke stemmer. Håper virkelig at du en dag finner en løsning og kan leve et liv uten smerter og bekymringer for om det skal komme. ❤️

    23. Fy, så forferdelig! Visste ikke at en anfall kunne bli så ille.. God bedring videre, selv om det kanskje ikke er helt det riktige å si.

    24. Uff så forferdelig!
      Jeg sleit i mange år med migrene. Jeg hadde migrene som startet med aura og at halve kroppen ble nummen (samme følelse som når du ligger på armen din så den sovner). På det verste hadde jeg 8 anfall på to uker. Det er faktisk ganske provoserende når folk sier de har migrene, når de egentlig bare har hodepine som du skriver i innlegget. Det føles nesten litt som man blir hånet, i mangel av en bedre beskrivelse. Men så plutselig stoppet anfallene, og jeg har gått 6-7 år uten et eneste anfall. Jeg har selvfølgelig hatt kraftig hodepine på disse årene, men jeg klager ikke på hodepine når jeg faktisk veit hvor jævelig det kunne ha vært med et migreneanfall i steden. Btw botox i pannen for å unngå anfall hadde jeg ikke nølt med om jeg fremdeles hadde fått anfall og det kunne hjulpet!

    25. Uff, føler sånn med deg! Jeg har selv migrene, men sammenliknet med dine anfall er det ikke-eksisterende.
      Jeg var på et foredrag om ulike typer hodepine, rettet mot dem som har hverdagen styrt av sykdommen. En av legene, som har doktorgrad i migrene, informerte om botox. Hun sa at det slettes ikke er alle det hjelper for. Noen får et helt nytt liv, andre får noe mindre eller svakere anfall, mens andre ikke merker noe forskjell. Du er sikkert klar over det, men jeg tenkte bare å informere om at det ikke er noen garanti for at du får effekt. (Også settes det ikke i pannen, men i en nerveknute bak nesen som de når med nål stukket inn fra kjeven)

    26. Føler såååå med deg kjære deg. Migrene er et skjult handikap. Det ødelegger mye av livet vårt dessverre 😘

    27. Anbefaler botox! Trenger aldri bekymre deg for at det kommer igjen om du følger opp det kontinuerlig. En ny hverdag sier jeg bare❤️

    28. Migrene er ikke å kimse av, et rent hel**** for de som er rammet.
      Utrolig syns at reisen endte slik !
      🌺🌺

    29. Hei Stine <3 Jeg må bare si at du virkelig får fram litt om hvordan det kan være å leve i et timesvis smertehelvete ! Jeg hadde i mange år sterk angst pga migrene. Bare jeg leser ordet nå kjenner jeg hjerte begynner å slå for jeg er redd for å trigge bare ved å tenke på order Migrene. Uansett jeg unner ikke min verste fiende et ordentlig migrene anfall! Sender deg masse lykke ønskninger og håper du får en løsning som gjøre det litt mer humant. Klem fra meg

    30. Legen din vet vel at du får botox på blå resept om du får det gjennom godkjent øyelege? Jeg har ikke migrene men sliter med en hodepine som jeg har så det jevne. Legen min har nå henvist meg til øyelege på sykehuset for å sette botox, og om det virker så får jeg det på blå resept og fastlegen min får fortsette å sette det hver 3. måned.

    31. Min dypeste medfølelse sendes din vei <3 <3
      Vet så altfor godt hvordan du har det og irritasjonen over duster som bruker "migrene" om en hvilken som helst hodepine kan ta seg en bolle.
      Jeg har hatt migrene siden en hjernerystelse jeg fikk for ca 17år siden. Forløpet var de første årene som du beskriver; synsforstyrrelse, lammelser og så hodepinen, deretter oppkast. Det å ligge å rope på elgen med den hodepinen kan ikke noen som ikke har opplevd migrene forestille seg.
      Trigger var spesielt godteri og sjokolade, samt stress. Hadde 1-2 anfall i uken. Fikk min første datter for 9 år siden og anfallene kom sjeldnere, kanskje 1-2 ganger i mnd, uten oppkast, dog sterkere og satt lengre i. Men jeg oppdaget at godteri ikke lenger trigget. (HALLELUJA!) Datter nr 2 kom for snart 7 år siden og anfallene etter det kan jeg vel nesten telle på en hånd. Til gjengjeld virker det som de få anfallene tar igjen for alle "jeg slapp unna". Sist gang var i november 2014, det begynte med synsforstyrrelser på jobb og jeg fikk haik hjem. Forberedte meg med piller og et par brødskiver og stålsatte meg for smertene jeg visste kom. Men det som ventet hadde jeg ikke i min villeste fantasi sett for meg og det ligner veldig på anfallet du beskriver her. Et smertehælvete uten like, gi meg fødsler uten epudiral og cyster som sprekker ANYDAY. Jeg ringte legevakten og tryglet etter morfin. Jeg gren og gren, ingenting hjalp. Man vet ikke hvor man skal gjøre av seg, rett og slett. Sovnet av utmattelse etter 8 timer og hodepinen satt i i 3 dager.
      Det er altså straks 3 år siden sist (bank i bordet!) men angsten for anfall sitter godt i kroppen fortsatt.
      Jeg håper håper håper at du er like heldig som meg, og plutselig en dag innser at det er 1,2 og 3 år siden forrige anfall <3 <3 <3

    32. Har forstått at migrene er heftige greier. Ei jeg står veldig nær har hatt et par migreneanfall, som begynte med synsproblemer. Hun var helt utslått et par dager.
      Ei annen jeg kjenner har “migrene” på morgenen, og etterpå vasker hun rundt i huset. Eller tar en femtimers shoppingrunde. Sistnevnte tror jeg lite på…

    33. Huff, så grusomt 🙁 Håper det går bedre nå. Jeg hadde barnemigrene som liten (bekreftet av lege), men har heldigvis vokst av meg nesten alt 🙂 Håper du slipper flere slike anfall!

    34. Masse god bedring. Her setter du virkelig ord på SKIKKELIG migreneanfall. Ikke «deilig spadag i badekaret migrene».. Tenker du skjønner hva jeg mener 😉

    35. Jeg har migrene 3 ganger i mnd, og når jeg dår det er de bare å smøre seg med tolmodighet å vente på å spy som er «medisinen», har testet migrenenasespray nå, som ikke fungerer, så er litt motløs.
      Går du på medisiner for migrene, evt. hva har du prøvd?

    36. Hei! Ville bare tipse deg om å prøve å ta magnesium kosttilskudd! Det hjelper noen, men for min del merker jeg at mye av spenningshodepinen som går over i migreneanfall blir litt mildere. Om dette er placebo vet jeg ikke, men kanskje det er verdt å prøve? Selv måtte jeg gå på det et par måneder før jeg følte noen “effekt”. Masse god bedring, etter et slikt anfall tar det en stund før kroppen kommer over det den har vært igjennom..

    37. Huff, ordentlig migrene høres helt forferdelig ut. Håper du finner en løsning som fungere for deg.
      Ps: Du er helt nydelig uten sminke! Elsker fregnene dine 🙂

    38. Amen for det du skriver. Helt enig! Husker ei jeg gikk på høyskolen med, måtte dra hjem fra forelesning for hun så hun hadde migrene. Sees vi på fest i kveld eller? Så hun før hun dro. Jeg blei så irritert at jeg begynte å grine. Ikke rart at folk tror at migrene bare er en litta hodepine. Klem fra ei med kraftige migrene anfall en gang i uka (legen kaller det kronisk migrene).. På meg er aspartam veldig med på å fremkalle migrene; Pepsi max, fun saft, sukkerfrie pastiller.

    39. Fikk migrene da jeg var 2 år og sliter veldig med det fortsatt.. får nesten selvmordstanker når jeg har det for det er så ille.. men kaster ikke opp lengre. jeg må alltid sove sinnsykt lenge inne på et mørkt rom og hele neste dag blir ødelagt av det. jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i det du skriver, og selv om jeg ikke unner deg det, er det deilig å se at flere har det samme. når det er sagt håper jeg at jeg blir kvitt det når jeg får barn selv om jeg er redd jeg kommer til å ha det hele livet..

    40. Er SÅ enig! Blir så provosert og så lei meg av alle dem som sier dem har migrene- tar en paracet og fortsetter feks. Arbeidsdagen.. Dem vet IKKE hva migrene er 😧😖😡 Det bidrar også til å svekke forståelsen og troverdigheten av migrene 😞 Blir selv satt ut av spill i ca 3 døgn medregnet anfalls døgnet. Fikk migrene siste året på høgskolen og hadde kraftige anfall 3-4 g pr uke i 3mnd i strekk. Det har heldigvis roet seg.. Men det finnes enda ingen medikamenter som hjelper- må bare være god på å begrense meg selv..
      Ønsker deg masse god bedring! Og håper det er VELDIG lenge til du må oppleve det nok en gang ❤️

    41. Stakkars, stakkars … får vondt langt inn i ryggmargen. Hadde et eneste anfall som ligner det du beskriver. Kommer aldri til å glemme det- trodde aldri det skulle slippe. Til slutt kjørte faren min i timesvis il nærmeste vaktapotek og hentet ut paralgin stikkpiller. Bruke disse noen år når anfallene var harde. Lykke til og ikke gi deg mht å få en god og tilrettelagt behandling! Ingen skal måtte ha så vondt.

    42. Uff, så trist at denne fine helga måtte ende sånn 🙁 God bedring, og for all del – ikke tenk på bloggen! Den kan du ta deg av når du blir frisk. Vi venter <3

    43. Hei! Har du prøvd å gå til lege og fått migrenetabletter? Hvis ikke, så burde du virkelig gjøre det! Jeg har hatt migrene i over ti år nå, og mange av mine anfall minner veldig om ditt.. Jeg tenkte mye på at jeg ikke hadde så innmari lyst til å bruke tabletter, men ettersom anfallene ble verre og verre for hver gang, så begynte det å se ganske håpløst ut.. Jeg gikk til legen og fikk noen forskjellig typer å prøve ut, og etter det migreneanfallene vært en lek. Kan bli litt slapp, ør og kvalm, men det er jo ingenting i forhold 😉 Håper du finner ut av noe som fungerer for deg!

    44. Begynte nesten å gråte nå, høres så forferdelig ut! Utrolig dumt at migrene blir så mye misbrukt, og at man aldri blir tatt på alvor… Selv opplevde jeg en uvanlig hodepine en gang, og dro til legen for en sjekk. Legen konkluderte da med at jeg hadde migrene, men jeg er ganske sikker på at det ikke var det ettersom jeg aldri har opplevd det samme hverken før eller etter, og jeg hadde nesten ingen symptomer på migrene. Så man kan begynne å undre seg når også leger misbruker den diagnosen!

    45. Plis. Migrene er lett å kurere. Hvis du lever på plantebasert helst økologisk kosthold med havregrøt osv poteter. Ikke nøtter eller noe fett i begynnelsen. Så kan du forsiktig tilsette avocado nøtter etterhver og se om du tåler dette.
      alle vil ha piller og medisin.
      Og ingen skjønner at det SEF er kostholdet som er årsaken.

    46. ❤️❤️ Kjenner meg så godt igjen i det du skriver. I 10 år slet jeg med sånne smerter som du beskriver, 10 år inn og ut av sykehus med nye piller på resept (ingenting funket selvfølgelig). Nå i år fikk jeg fylle panne, nakke og skuldre med botox og har endelig funnet det som har tatt knekken på utallige dager med gråt og smerte! Håper det fungerer like bra for deg og om du skal ta det. 🤞🏼

    47. Herregud!! Migrene er noe av det VÆRSTE som finnes. Jeg er en av de som har migrene i varierende smerteskala.
      Men dette hørtes ut for meg som den såkalte selvmordsmigrene. Har hett det en gang før og ble lagt inn på sykehuset med smertestillende intravinøst for jeg kastet opp så mye.
      Håper du aldri opplever dette igjen. <3

    48. 2 ganger har jeg hatt slike lange anfall over dager. Da blir det sprøyter i rumpa. Datteren min har Clusters hodepine. Forferdelig.

    49. Anonym: Det er fordi det er en behandling som koster over 20 000 ,- i året når man ikke er hardt nok rammet til å få behandlingen på blåresept 🙂

    50. Line: Jeg har ikke lengre navnene på alle medisinene jeg har prøvd, men jeg kan vel si at jeg snart har rundet migrenemedisiner som er å få tak i i norge.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg