Hjemmelaget kloremøbel til pus

Dette er hva jeg har drevet med det siste døgnet. Jeg har nemlig laget et kloremøbel til pusene, det gamle var gått i stykker, og med en til pus snart i hus, følte jeg vi trengte et nytt kloremøbel. 

Jeg satt faktisk å søkte på nett i går for å finne et fint kloremøbel der, men etter ganske kort tid så ombestemte jeg meg. Prisen på et enkelt og ikke så stort kloremøbel koster fra 1000 kroner, og ikke synes jeg de er særlig pene heller. 

Jeg tok derfor en tur ut i låven i stedet for å se om vi kunne ha noen materialer liggende som kunne egne seg til bruk. Noen dager klaffer bare alt, for utrolig nok hadde jeg alt jeg trengte for å lage dette kloremøblet. 

Vi har skog knyttet til tomta, og bak låven var jeg for å finne noen stokker jeg kunne bruke. For et halvt år siden felte jeg noen små trær for å lage til bordkortholdere til bryllupet. Den gangen trengte jeg bare stammer som var rette og fine, i dag ville jeg ha kvisten. Perfekt – for det lå igjen i skogen, så jeg trengte ikke felle så mye som et lite tre, og enda bedre – etter et halvt år på bakken kunne jeg pelle av barken lett som bare det. 

Steg for steg – kort fortalt: 

Jeg har ikke tatt steg for steg bilder denne gangen, men jeg kan gjerne forklare litt til de som lurer på hvordan jeg har laget kloremøblet. 

Ført og fremst så fant jeg de kvistene jeg ville bruke. Så fant jeg en kryssfinerplate som jeg kunne bruke til rammen i bunn og som platåer oppover. 
Jeg kappet først til bunnplaten i min ønskede legde. Så kappet jeg kvistene slik at at de fikk ønsket lengre, og ble så rette som jeg kunne få til. 
Jeg brukte et vater for å kontrollere at en planke ble rett oppå pinnene mine når jeg satte de på plata. Så justerte jeg der jeg ikke hadde kappet rett. 

Jeg merket av hvor jeg skulle ha de tre kvistene mine, ved å tegne rundt de. Så borret jeg 3 – 4 hull inni sirklene til stokkene. Når jeg hadde laget hull i plata, holdt jeg stoffene på plass igjen, og boret merker i stokkene igjennom hullene i plata. Så løftet jeg stokkene av og boret hull i de også. Grunnen til at jeg boret hull først, er fordi det da er mye enklere å feste skruene. Med hullene klare, skrudde jeg de fast med skruer inn i hullene + pluss at jeg sikret med lim i tillegg. 

Med stokkene plassert, kappet jeg ut platåer som jeg festet til stokkene:Jeg boret to hull i hver stokk, og plate, som jeg tredde trebolter i + at jeg brukte lim, og en ekstra skrue midt i plata og ned i stokken. 

Jeg kappet også ut “planker” av kryssfinerplata, som jeg igjen kappet med 45 graders vinkler og laget rammen rundt bunnen. 

Til slutt pyntet jeg den opp med å flette hamp og surre rundt til et klorestativ. Jeg hang opp to klosser fra den ene kvisten, som jeg boret hull og tredde hamp i. Så har jeg malt all kryssfineren i en grå farge, og beiset stokkene med hvitkalket beis for å få en mer drivved effekt på treverket. Til slutt har jeg festet noen rester med stoff på platåene med limpistol. 

Det var kanskje veldig kort fortalt, men om det er noe du skulle lure på, så still meg gjerne spørsmål i kommentarfeltet så skal jeg svare så godt jeg kan. 

Jeg må i hvert fall si at jeg synes dette klorestativet ble 10 ganger finere enn de jeg fant på nettet, og jeg slapp å bruke en krone. Selv om min mann er litt uenig der, for en gang har vi betalt for kryssfineren, og stoffbitene. Men i mitt hodet så hørte det til et helt annet budsjett, og derfor er det bare gull at man kan få mer ut at det man allerede har kjøpt 😀  


– Speiltvillingene på Facebook – 

7 kommentarer
    1. Knall stilig, jeg skulle så absolutt hatt eit nytt til pusen min også..tusen takk for idéen <3

    2. Veldig fint møbel! 🙂 Jeg sier ikke dette for å være ufin, men jeg håper at tråden ryker om katten leker med den. Min katt ble hengt i tråden på vårt stativ, der tråden egentlig skulle røket. Katten hang der helt Stiv, heldigvis var jeg rask nok, og fikk klipt han løs og rista liv i han igjen.

    3. Jeg blir alltid inspirert etter å ha klikket meg innom bloggen din, så fortsett med prosjektene du gjør 🙂 det gjør at jeg gleder meg til hvert innlegg du legger ut, uansett hva det handler om.
      Ha en super lørdag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg