Barn skal ikke ha “godteri” i matboksen!

  “Men mamma, Kari får jo sjokoladepålegg i barnehagen, og Ola får sånn yoghurt som vi elsker!”, sa min datter med en skuffet mine og lot leppen henge lagt ned mot haken. 

Jeg bruker fiktive navn i denne teksten, men den er like ærlig selv om navnene er byttet ut. Det er nemlig ikke navnene som er viktig, men problemstillingen rundt matpakken. Problemstillingen jeg har måtte diskutere med mine barn, men som var den samme for 20 år siden, da det var min far som hadde diskusjonen med meg. 

 Barn skal ikke ha med seg dessertyoghurter  og sjokoladepålegg i matboksen 

Nå tenker du sikkert med en gang at jeg er en av de mødrene som lager ansikter av grønnsakene i matboksen, eller som ikke synes noe om at barn får i seg sukker. Da vil jeg først som sist bekrefte at det er feil. 

Det er en gylden regel at barn ikke har lov til å ha med godteri eller kake i matboksen, så da skjønner jeg ikke hva som får foreldre til å tenke at sjokoladeyoghurter eller riskremyoughurter er det granne bedre. I dag bugner det av fancy yoghurter i kjøledisken – noen mer usunne enn et stykke kake. Man kan så klart si mye om hvor viktig riktig næring er for et barn i vekst, men det er ikke ditt jeg skal gå i dag. 

 Jeg har to døtre på 4 og et halv år. De synes jeg er dødskjip. De får aldri lov til å ha med seg det de vil i matboksen, og det er faktisk skikkelig dårlig gjort, for det får Kari og Ola lov til. 

For 20 år siden syntes jeg min pappa var dødskjip. Derfor er det kanskje ironisk at jeg har adoptert alle hans synpunkter i saken. Eller er det kanskje ikke så rart? For i dag, 20 år senere, vet jeg så inderlig godt hvor rett han hadde.  

Mine barn spør stadig:
  “Mamma, kan vi få lov til å ha sånn yoghurt som vi elsker i barnehagen” (Bare for å oppklare, så er “sånn yoghurt som vi elsker” blant dessertyoghurtene). 

Jeg kunne svart: 
  “Nei, den yoghurten er usunn, så den får dere ikke lov til å spise i barnehagen!” 

Det ville ikke vært noen usannheter i det, men det er ikke det jeg sier. Det jeg sier er nemlig dette, og det er dette som er hele mitt fordømte poeng i hvorfor barn ikke skal ha med seg dessertyoghurter, eller sjokoladepålegg, kaker, vafler m.m i barnehagen – eller på skolen: 

  “Når et annet barn på avdelingen din har med en sånn yoghurt, hva føler du da?” sier jeg. 

Vet du hva mine barn på fire år svarer da? De svarer: 

  “Jeg synes det er urettferdig, for jeg vil også ha sånn!” 

  “Ja, det kan jeg skjønne at du synes er urettferdig, men hva tror du de andre barna synes, om du får lov til å ha med en sånn yoghurt?” spør jeg. 

  “Da synes de det er urettferdig!” svarer de. 

  “Ja, det tror jeg også, og er det noen god følelse?” 

  “Nei!” 

Det er ingen fireåring, eller åtteåring som synes det er en god følelse når noe er urettferdig. 

At matbokser for alltid vil være forskjellige, ja det kommer vi ikke utenom, men etter egne erfaringer som barn, etter erfaring fra å jobbe i barnehage, og etter erfaring med egne barn, så blir forskjellen alltid mye større når et barn får ha med “søtsaker” i matboksen, enn om noen har med frukt, mens andre har med brød. 

Så det jeg vil si er dette: Lag den matboksen som passer deg, men la være å skape forskjeller ved å servere mat som ikke en gang er bra for barnet. 


Stine Skoli Ommedal 

– Speiltvillingene på Facebook – 

 

27 kommentarer
    1. Jeg er førskolelærer/pedagogisk leder i en sukkerredusert barnehage. Vi er tydelige overfor foreldrene om hva som er lov og ikke lov, men noen ganger kommer det barn med feks sjokoladepålegg. Da sier jeg klart ifra til foreldrene at det pålegget ikke er greit i barnehagen, og tilbyr meg å lage noe annet til barnet. Det er barnehagens oppgave å informere om at slikt ikke er greit og samtidig opprettholde det når de ser at noen har det med, samtidig som foreldre må bli flinkere til å lage sunne matpakker til barna. Det må ikke være komplisert eller fancy, bare næringsrikt og bra for barna.

    2. Jeg hadde med rislunsj fordi jeg ikke klarte å få i meg mat på skolen. Jeg kunne være utrolig sulten, men klarte likevel ikke å spise. Syntes matpakke var helt forferdelig, uansett hva foreldrene mine serverte. “Bedre på fat enn i matboks”. Foreldrene mine forsøkte alle varianter med pålegg, skiver osv.
      Poenget er; det er mange grunner til at barn har forskjellig matpakke. Så å gå såpass hardt ut mot sjokoladepålegg eller “dessertyoghurter” i matpakken virker svært firkantet for min del.
      Livet er urettferdig, sånn er det bare. Det føles ikke særlig kult for en 4 åring, men det skader ikke. Alle har vært der hehe

    3. Elsker innleggene dine, å skjønner veldig godt va du mener. Men samtidig er jeg faktisk litt uenig med deg🙈 Forskjeller finner man over alt i livet, det å føle på urettferdighet likeså. Det vil muligens følge barna hele livet at noen har finere klær, større hus, bedre bil, kulere leker osvosv.
      Mine barn har så godt som alltid sunn og god mat med seg på barnehagen og på skolen. (2år og 9år). Men av og til får de ha med noe litt bedre (nei ikke yoghurt eller nugatti) men minsten har med seg smoothie flere ganger i uka, fordi han er dårlig til å spise i barnehagen til tider, men smoothie spises/drikkes.
      Største frøkna kan få ha med en muffins eller en vaffel en sjelden gang, men har aldri bare usunn mat. Det er bare en liten godbit vedsiden av lunsjen.
      Poenget er at jeg ikke ordner matpakke i frykt for at andre barn syns det er urettferdig. Jeg var den jenta selv på skolen som syns andre alltid hadde bedre mat enn meg, men jeg missunte frukt, grønt og at det var varierende sunn mat.
      Hilsen svett ost og varm salami på tørt kneipbrød😬

    4. Jeg tenker JEG vet best hva mine barn får i matboksen. Du er i din fulle rett til å ytre din mening, jeg er i min fulle rett til å synes dette er tullete. “Dessertyoghurt”….aldri hørt begrepet før. Hvorfor skal du lage dette til en dødssynd?? Legger du deg borti hva dine kolleger spiser til lunsj? Jeg er ikke noe gourmetkokk, men synes ikke d er urettferdig at min kollega kommer med hjemmelaget luksusmat i matpakka. D jeg derimot synes er urettferdig at at min kollega kan spise alt uten å legge på seg, d kan ikke jeg. Skal jeg da be henne ta med mindre mat på jobb? Verden er urettferdig, da velger jeg ikke bruke energi på hva folk har på skiva si

    5. Er enig i deg med det meste!:)
      Jeg tok opp dette i barnehagen etter jeg opplevde at ett barn satt å spiste happy meal fra mcdonalds til frokost i barnehageb. Vi or 40(!!!) minutter unna nærmeste mcdonalds….
      Så de ordnet det etterhvert med egen kjøkkenassistent i barnehagen og nå serverer de alle måltider i barnehagen.
      Skolejenta mi har såpass sunne matpakker hver dag at jeg av og til sender med en kjeks eller minidonut.
      Hun klager også på at navngitte klassevenner har nugatti og andre ting. Hun får aldri det fordi de har nøtteallergi i klassen og der ee ikke ønskelig at man sender med slikt

    6. Vel. . . Den der finnes det mange nyanser i, og det virker nesten mest som att du synes det er fælt å måtte sette grenser som du vil ha for dine barn, når noen andre gjør noe annet. Å at ungene synes det er urettferdig? Ja, da får de synes det. Ting blir ikke bedre av att alt er “rettferdig” her i livet. Kanskje de skal lære att sånn er det noen ganger bare. Kanskje andre barn synes det er urettferdig at ungene dine har nye fine klær mens de må arve? Burde barna dine da arve klær/bruke brukte klær istedet for? Det er bedre for både miljøet og den bærekraftige utviklingen. . . Også synes jo poden min at det er urettferdig at ungen din har en ny rosa lue, mens hun må bruke en gammel blå en. Ungen min ville syntes det var urettferdig om ungen din hadde med seg frukt i matboksen sin, burde ikke ungen din få det likevel? Å bruke argumentet urettferdig vil aldri bli rettferdig – fordi vi alle er forskjellige – det er noe å lære barna. Holdninger og toleranse vi utviser for andre enn oss selv er kanskje viktigere enn hva vi faktisk spiser.
      Det eneste argumentet jeg synes du har hold i er at det ikke er direkte sunt. Og at man bør jobbe for ett godt kosthold hos barn, men det er ikke din jobb bare fordi ungene dine synes det er urettferdig! Men vet du hva som er mindre sunt? Å ikke spise i det hele tatt. Å ikke holde ut en halv dag fordi du ikke spiser frokost, å bryte sammen midt på dagen fordi man ikke spiste lunsj heller. Hos noen barn funker ikke ordtaket “de spiser når de blir sultne”. Hos oss er valget noen ganger så enkelt som -få i den ungen noe, hva som helst, ellers må vi vurdere å legge sonde-,da serverer vi sjokomelk, pepperkaker i matboksen, Nugatti på brød skive, kjeks osv. Alt er bedre enn ingenting! du vet ikke hvilke barn dette kan gjelde for, du vet ikke bakgrunnen til de ulike barna og du burde ikke sette deg selv som ett mamma politi og rette pekefinger mot andre som ikke kan forsvare seg på samme måte!

    7. Ja og tja, er delvis enig med deg:) Søtsaker og kosemat hører ikke til i hverdagen. Samtidig er jeg mer opptatt av innholdet enn av ?utseendet? om jeg kan si det sånn. Mulig du også mener det, men ettersom du sa vafler som eksempel på usunt, så oppfattet jeg ikke det:) Jeg tenker f eks at grove vafler med pålegg er likestilt med brødmat, i allefall de vi lager. De inneholder stor andel grovt mel og korn, og ingenting søtt, men likevel oppfatter barnet mitt det som stas og annerledes enn brødmaten, hvis hen er litt lei eller småspist. Det samme gjelder bananlapper f eks, eller pålegg som peanøttsmør (høy andel nøtter, null sukker). Derfor mener jeg det er innafor, selv om misunnelsen kanskje kan oppstå fordi de andre barna ikke ?ser? at det er en sunn variant. Hva tenker du om dette? Matpakken her i hus inneholder variert kost, gjerne middagsrester (fiskekake er stas!), frukt, grønt, grov brødmat og i blant en yoghurt. Forsøker samtidig å ikke ha for mye å velge mellom, da jeg ser at barnet mitt faktisk spiser mindre da. Har aldri ?pynta? den med utskjærte stjerner og denslags, det kommer jeg aldri til å orke, men det er heldigvis også mitt valg 🤣 de som gjør det annerledes må gjerne gjøre det:) og hjemme blir det titt og stadig kosemat, så er på ingen måte nazi 😁

    8. Mine syns også det er grusomt urettferdig i blant, men vet du, sånn er livet. Det må dine små også lære. I klassen til jenten min er det et barn som har alvorlig spisevegring, og som følges opp av spiseteam. Hun har ofte med seg sjokoladepålegg og kjeks. Datteren min vet ikke noe om denne jentas utfordringer, men jeg gjør tilfeldigvis det. Derfor legger jeg ikke sten til byrden ved å påpeke at hun fremmer «urettferdighet», jeg sier ganske enkelt at det er JEG som bestemmer over VÅRE matpakker. Punktum. Og så lager vi sunne havrevafler i stedet (er det også urettferdig?).

    9. jeg er såååå enig!! MEN som mor til ett barn som i perioder ikke spiser og som dertil er litt sent utviklet vekstmessig har jeg etter 6 års prøving funnet ut at det er bedre at barnet spiser en brødskive med nugatti på skolen om alternativet er en dag uten mat..For det kan han fint gjøre i «vanskelige» peioder.. Da ønsker jeg ikke at andre foreldre skal se på meg med argusøyne av den grunn.. læreren vet det men jeg har ikke noe behov for å forsvare den brødskiven med nugatti til alt og alle.. Her gjelder det å ha en sunn tilnærming til problemet, for usunn mat er utvilsomt ett problem!

    10. Dersom det omtrent er det eneste barnet spiser så synes jeg det er helt innenfor. Heller to skiver med Nugatti i løpet av dagen enn to biter av skive med noe sunt. Og barna bør få sunn mat for sin egen helses del, mener jeg. Ikke for å unngå å gjøre andre misunnelige. Livet er faktis ikke rettferdig bestandig og hvis noe så lite som annen mat i matpakka har stor betydning, da kan det bli harde tider i årene som kommer..
      For øvrig så mener jeg at barn bør oppfordres til å spise sunt, og vi foreldre kan heldigvis påvirke en del. Og kaker, godteri osv mener uke jeg heller passer i matpakka. 🙂

    11. Dette hær blir bare helt feil!
      Lær barnet ditt at folk er forskjellige og får forskjellige ting. Livet er uretferdig. Jo før undene dine lærer det, jo bedre er der!

    12. Både enig og uenig. Enig i at barn ikke skal ha med søtsaker hverdag. Men en gang iblant syns jeg er ok. om vi baker kanelsnurrer en torsdag, ja så får hun en bolle med seg på fredag. Men det skjer jo ikke hver dag, eller hver uke.. men en gang iblant. Å det burde være greit. Barna må lære seg at livet er uretferdig. Alt kan ikke være “likt” eller “rettferdig” hele tiden…

    13. Og noen av oss får faktisk beskjed om å ta med slike yougurter til barnet av barnehagen.
      Har flere barn i samme barnehage og til et av barna bruker de yougurt som belønning når h*n spiser godt

    14. I barnehagen til datteren min betaler vi litt ekstra i mnd, 200/300kr , så får de servert alle måltider og vi slipper matboks!

    15. Barn bør lære at livet ikke alltid er like rettferdig. Noen ganger er der min tur, neste gang er det din tur. Det er en helt naturlig del av livet. Det blir ikke mye glede om alt skal være likt for alle hele tiden.

    16. Kanskje du kunne ha skrevet et innlegg om matpakketips? Det er sikkert flere der ute som er uinspirerte eller som har matleie unger og som putter i usunne yoghurter fordi de vet barna liker det eller som faktisk ikke vet bedre. Også er det sikkert mane som er av den oppfatning at matpakkene «må» ha smilende brødskiver for at barna skal spise maten sin..

    17. Rettferdig kan det aldri bli, det er barn som aldri har med seg noe annet et et par brødskiver med gulost og makrell, andre har grove pizzaboller, forskjellig frukt og en Sprett jogurt i tillegg. Alt dette er sunn mat, rettferdig/utettferdig? Tja, det er nå sånn at bla økonomi spiller inn her.
      Søtsaker har ikke noe i barnehage/skolematen å gjøre. Men vafler trenger ikke være søte, de kan være grove med brunost på. Bananpannekaker er også sunt og godt.
      Her må vi som foreldre stå for de vi velger å servere våre barn. Våre får ikke søtsaker i matpakken fordi det ikke er bra for kroppen og det vet de!

    18. Jeg jobber som lærer, og er veldig enig i at youghurter med mye sukker, og sjokoladepålegg ikke hører hjemme verken i barnehage eller på skole. Ikke fordi det er så urettferdig for barna, men fordi det skaper ukonsentrerte barn. Får barna i seg for mye sukker påvirker dette skolehverdagen (barnehagehverdagen). Der jeg jobber har vi strenge regler på at barna ikke får f.eks saft på skolen, og heller ikke “søtsaker” i nisteboksen. Her ligger ansvaret hos lederne på institusjonen, og regler må innføres.

    19. Min eldste datter (4) er fryktelig kresen av seg, og kan komme hjem fra barnehage med helt urørt matboks… Av og til funker det å pakke inn ett par kjeks som hun kan spise om hun er flink og prøver seg på det andr først – det funker så det gjør vi!
      Men det jeg tror mange ikke er klar over er at barnejoghurtene fra Tine, de inneholder nesten ikke sukker!! Den ene har 4%tilsatt… det er ingenting, en vanlig Joghurt ligger på mellom 8-11%tilsatt. De har også en ny i Sprett serien som er HELT UTEN tilsatt sukker og søtstoff! Dette kan barn (og voksne) spise med Gooood samvittighet! Samtidig som de får i seg Kalsium, jod, vitamin D og B… SÅ viktig for små kropper i vekst.
      Hehe… jeg jobber med dette og blir så veldig provosert og oppgitt når jeg hører gang på gang at nei barna mine får ikke joghurt eller juice for det er FULT av sukker… Nei.. det er ikke det! Og den typiske: «kumelk er for kalver, barna mine får vann» tenk hvor mange gode ting barna deres går glipp av da?!

    20. Du burde søke opp barn med selektive spisevansker.
      Da er du glad for at barnet ditt spiser i det hele tatt

    21. Enig i at maten bør vare sunn, men argumentet med urettferdighet er jeg ikke enig i. Når min 4 åring sier at noe er urettferdig sier jeg at det er mamma/pappa til det barnet som bestemmer hva som er greit å spise. Hun vet at jeg bestemmer og at jeg velger mat som skal gjøre magen glad og kroppen sterk. Det er fokuset hos oss og ikke “sunn” eller “usunn” mat. Jeg sender med smoothie og sunn yoghurt med god samvittighet. At andres barn synes det er urettferdig må være deres foreldres sak.

    22. Som lærer i 1.klasse… barn er så forskjellige. De har allergier, intoleranser og jeg har møtt flere barn som får hjelp og behandling for spiseforstyrrelser. Barn kommer fra ødelagte hjem, fra vold og misbruk. De er i fosterhjem og bor hos besteforeldre.
      Ikke legg deg opp i hva andre foreldre sender med i matpakken. Kanskje er nettopp en skive nugatti redningen for dem.
      Så kan du ta vare på dine egne barn.

    23. Jeg skjønner du ikke mener noe vondt med det her, men jeg må likevel kommentere. Du har selv to premature jenter. Dere har tydeligvis vært heldige med maten med de. Min sønn født i uke 26 kasta opp av all slags mat i over 1,5 år.(refluks) Og etter samtaler med ernæringsfysiolog fra sykehuset fikk vi beskjed om å sende med ostepop (oh Yes! Det er noe med sammensettingen i ostepop som faktisk er bra i forhold til mye annet) og ris/bananmelk (de små boksene med tjukk melk/smoothie) dette levde han på. Lenge. Og når han klarte brød igjen, ble det sendt med nugatti. Jeg hadde ikke gjort det til et barn som spiste, men her gjaldt det å få i barnet mat. Så jeg skulle så ønske du hadde ordlagt deg anderledes i dette innlegget… det er så mange forskjellige tilfeller ute å går. Å ta alle under en kam blir helt feil..

    24. Mari: Jeg mener så klart ikke barn med ekstra behov, eller problemer med svelg, brekkinger og annet. Jeg burde nok spesifisert meg litt. <3 Takk for at du deler

    25. Her er jeg nok bare delvis enig..
      Da de eldste barna mine gikk i barnehage, var det fullstendig nekt fra barnehagens side at unger fikk ha yoghurt med til frokost. De gikk så langt at de tok den fra ungene, og lot den stå på benken og bli ødelagt, før de ga den til foreldrene igjen ved dagens slutt.
      Kjenner jeg blir forbanna bare ved tanken.
      Ungene mine spurte stadig hvorfor de ikke kunne få ta med yoghurt, og vi prøvde å forklare at barnehagen nekta pga sukker.. men hva sier du da når du spiser sukkerfri yoghurt, og ungene spør hvorfor de ikke får ta med en slik da???
      Og så har jeg sendt med vaffel på skolen en gang vi var tomme for brød, og ikke rakk å kjøpe nytt. Men hvem sier at en vaffel trenger å være så usunn? Den var laget med grovt mel, og bortimot uten sukker. Så hvem skal da dømme, og si at det er så mye verre enn lyst brød feks?
      Nugatti kan jeg forstå at folk er imot. Ekstreme mengder sukker i det der, huff.
      Men poenget mitt er at verden er ikke sort hvit, så det nytter ikke å ta alt og alle under en kam.
      Og verden er urettferdig. Det vil alltid være noen forskjeller. Så får man heller lære seg å leve med det.

    26. Du virker egentlig ganske lite reflektert i dette innlegget, spesielt med tanke på at du har jobbet i barnehage selv, som du skriver i dette innlegget.
      Ja, verden er urettferdig. Det kan barn på 4 år kjenne på når det er snakk om så hverdagslige ting, det tar de faktisk ikke skade av. Lærer de ikke å håndtere urettferdighet, så blir det i alle fall vanskelig å håndtere følelsen i ungdomstiden/voksenlivet.
      Selv har jeg et barn, som på grunn av psykiske reaksjoner etter traume, ikke alltid har fått med seg supersunn mat i verken barnehage eller skole. Det viktigste har vært at hun har fått med seg mat hun liker og som hun ikke kaster opp av. Alternativet hadde vært at hun ikke hadde spist noe før hun hadde kommet hjem igjen.
      Andre barn må faktisk lage matpakken selv, fordi foreldrene er for syk eller ruset til å lage til dem. Da kan du snakke om å ha en urettferdig barndom, da.
      Det finnes også barn med spiseforstyrrelser og så videre. Jeg kunne nevnt veldig mye forskjellig til deg her, men ser at andre også har skrevet grunner til deg.
      Så det at dine barn syns det er urettferdig at andre får nugatti og søt yoghurt i barnehagen er egentlig ikke så veldig urettferdig i det store bildet. Du skal bare prise deg lykkelig for at dine barn syns noe så trivielt er urettferdig, også kan du la vær å legge deg opp i hva andre barn får i sin matpakke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg