Fireåringer med saks i hånda

Det er ikke til å stikke under en stol at det knyter seg litt i magen hver gang jeg skal se på at de små trolla plutselig skal håndtere en stor og skarp stoffsaks, eller en grønnsakskniv for den saks skyld. Instinktivt så for man lyst til å rope ut: “ey ey ey, jeg tror det er best at jeg gjør det der!”.

Det frister å gjøre som farmoren min gjorde da vi skulle ut å spikke pinner som barn, menlig å sende med et par smørkniver så hun var sikker på at vi verken fikk spikket i pinnen eller oss selv.  

Problemet er bare at de blir for store, så de tillater ikke at mamma holder saksen mens de klipper. De skal jo klare det selv, og med skjelvende stemme sier jeg “vær forsiktig nå, og pass fingrene”, før jeg holder pusten til det store faremomentet er over. 

Så skjønner jeg da, at det å gi slipp er en del av det å være mamma, og jeg som så ofte tenker – de er for små til å klare det. Jeg må bite i det sure eple til stadighet, for fy fela så flinke de små trolla er når de bare har bestemt seg for å få til noe! 

Med en skikkelig forkjølelse i hus ble det juleverksted på jentene og meg i går, og ingenting er bedre enn å se barnas stolhet over egen produksjon. La meg bare si at det bare er å glede seg til desember, for da skal vi vise dere hvor mye fint vi lager

Ha en nydelig søndag 


– Speiltvillingene på Facebook – 

6 kommentarer
    1. Jeg har et spørsmål ang. en symaskin. Bor langt uti gokk, så er ikke då mye hjelp å få på butikker akkuratt.. Jeg ønsker meg nemmelig symaskin til jul. Har sydd en del på en jeg har lånt, og det er så utrolig gøy! Er derfor ikke helt nybegynner, men har heller ikke behov for en veldig dyr/fancy. Har lest om Brother DS 120 som er komt best ut i test, og heller ikke er så dyr 🙂 Kjenner du noe til dette merke (jeg har aldri hørt om det før), og om du kjenner til det, tror du at det hadde vært en ok maskin? 🙂 Eller har du kanskje en annen god maskin å annbefale? 😊

    2. Anette: Hei 🙂 Så moro å høre 😀 Jeg liker egentlig ikke å anbefale symaskiner, fordi jeg bare har erfaring med bernina som er det jeg har sydd med. Jeg har hørt om Brother, og hvis de har kommet ut i best i test, så er det helt sikkert en veldig fin maskin 🙂

    3. Så koselig dere har det! 🙂 Har du noen tips til hvilke sømmer man kan bruke “isteden” for overlock maskin? Jeg ser på noen av videoene dine at du bruker overlocken en del, men jeg har verken symaskin eller overlock og tenkte å begynne med en symaskin først? 🙂 Hvilke sømmer ville du anbefalt å bruke isteden?

    4. Lisa: Det går helt fint å sy uten overlokk, sømmene kommer an på stoffet og hva du skal sy, så det blir et litt for generelt spørsmål å svare på. Jeg tror at jeg i de fleste tilfeller sier hvilke sømmer du kan bruke om du ikke har overlock i forklaringene mine 🙂

    5. Hei!
      jeg er veldig for at barn skal få bruke saks, kniv osv! lære seg å bruke det fra de er små. og det er kjempe bra!
      Kan også fortelle at i sommer,da fikk min på 6(!!) år en saks gjennom HELE øye da hu n skulle klippe selv. operasjoner, sykehustid og masse kontroller. man tenker alltid at det skal gå fint at de bruker det, men er jo en risiko!👌

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg