Lag årets råeste Nisser

1. desember – adventskreativitet 1.

Det er 1. desember, så hvorfor ikke brake løs med kanskje det morsomste kreative prosjektet denne julen? 😀 NISSEMOR og NISSEFAR som rekker 1 meter over bakken.

Begge nissene er laget på så mye rester som mulig, og det eneste jeg har kjøpt til disse nissene er to ting: et vannrør (kjøpt på Clas Ohlson, til 20,-) og strømpene til nissene. Jeg heier veldig på å spare på stoffrester og bruke det til prosjekter som dette. Derfor vil jeg anbefale alle å gå igjennom stoffrester om dere har det liggende – stort sett er det alltid noe som kan brukes. Kanskje har du en gammel genser du aldri bruker? Eller et par sokker med hull i som kan bli til votter?

Men nå skravler jeg meg bort her, og det har jeg lett for å gjøre når det kommer til kreativitet – der blir jeg litt i overkant ivrig. Derfor skal jeg gå over til hvordan man faktisk lager disse nissene.


Det du trenger er:

  • et billig forstoff (bomullslerret eller kanskje et gammelt dynetrekk?)
  • Stoff til sko, bukse/skjørt, genser, votter, nisselue og skjerf. Bruk det som brukes kan om du har noe liggende
  • Strikkestrømpe – jeg har brukt 1 m til hver nisse.
  • rør – kan kjøpes på Clas Ohlson, Biltema, Jula osv. Ett rør på 2 meter, holdt til to nisser – pris 20,-. Eventuelt kan man bruke pinner, men de er ikke like robuste.
  • Limpistol
  • en hullete strømpebukse i hudfarge.
  • Skjegg til nissefar – saueull, kjøpes i hobbybutikk, eller fuskepels-stoff, kjøpes hos stoff og stil.
  • Hyssing eller annen tråd
  • vatt. Tips: kjøp IKEA-puter, der får du den rimligste vatten.
  • grus – finn det i gårdsplassen eller i grøftekantet, og eller ris.
  • Litt papp

MØNSTER:

For å få til å dele en nisse med så mange ulike deler, så har jeg laget et digitalt mønster. Når du har bestilt mønsteret sender jeg det til deg så fort jeg har mulighet. Da kan du skrive ut mønsteret, klippe ut alle delene, og så er du klar til å starte!

Snurr film for å se hvordan Nissene er laget 

 

Lykke til !


– Følg meg på Facebook for å få daglige kreative juletips fram til jul – 

 

27 kommentarer
    1. Så utrolig søte nisser 🎅🏻 Tipper det er mange som blir fornøyd med julegavene fra deg i år ❤️ Så kreativ og flink!

    2. Åååh, så fine! Du er så utrolig flink, alt du får til altså! Takk for inspirasjonen. Sånne har jeg lyst til å lage (får kanskje tid når jeg blir gammal og småjentene mine er litt større 🙈)

    3. Så stilige nisser! Og gratulerer med den lille mageboeren 🙂 Forhåpentligvis blir formen litt bedre når du er kommet litt lenger ut i svangerskapet <3

    4. Så fine!! Og utifra videoen, så ser de overkommelige ut, selv for meg 😀
      Gleder meg til å følge kalenderen videre i desember!!!

    5. Hei! Jeg er ganske ny på sying og har derfor lite rester liggende. Vil det være mulig å bruke stoffet fra IKEA puten til å lage kroppen av? Gleder meg til å prøve å lage disse og gleder meg til resten av kalenderen!

    6. Marielle: Ja, det var jo kjempelurt 😀 Men da må du kanskje ta en av de litt større putene, siden den jeg viste fram her er nok litt for liten. På den lange remsen, så kan du bare skjøte sammen lengder 🙂

    7. Du e så flink! Gleder meg alltid til adventstiden i håp om at du skal vise litt Jule-Diys 😀 Du er eit menneske man blir i godt humør av, tusen takk for det.

    8. Hei. Utrolig fine nisser! Min mann er ute for å skaffe rør til meg nå. 😉 Her blir det nisser på stoffrestefest! Er mønsteret inkludert sømmonn?

    9. Kine: Herlig 😀 inkludert sømrom ja, men hadde du laget med sømrom, hadde du bare fått en bittlitt større nisse enn meg, så det spiller ikke så stor rolle 🙂

    10. Ånei! Jeg er inne på bloggen din for første gang og så disse nissene, bladde meg ned for å se om du hadde skrevet hvor du har kjøpt de. Du er jo utrolig flink til å sy og lage ting! Men jeg ble litt skuffet over at jeg ikke kan kjøpe dem selv… he he..
      Fin blogg :):)

    11. Hei! Kjempefine nisser😃Kan jeg bestille mønster og betale med vipps? Har ikke paypal..skulle gjerne hatt mønsteret så fort som mulig😊

    12. Ser at dette er et gammelt innlegg men finnes de mønster på nissene fremdeles. Så ikke det når jeg betalte for mønster😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg