Lag snømenn av sokker sammen med barna

Allerede er vi halvgått til jul denne advent. Mange begynner å bli helt klare, jeg ser at juletrær allerede er pyntet og har dusinvis av gaver under seg. Hvis du er en av de som ble litt stresset av at jeg skrev det, så ta det helt med ro. Her i hus pynter vi juletre lille julaften, og de siste gavene pleier å bli kjøpt inn dagen før treet blir pyntet. Alt går, og på et vis så blir det jul hvert år. 

I dag tenkte jeg at jeg skulle dele en veldig koselig aktivitet med dere, som dere kan inkludere barna i. Snømenn lagd av tennissokker er både enkle og raske og lage.

Jeg så for meg at snømennene skulle bli julepynt, men der tok jeg grundig feil. De snømennene som jentene laget selv, de var deres, og de skulle ikke så på en hylle. Her har snømennene vært hyppig brukt som dukker til å leke med – og det er jo veldig gøy. 

Klippe klippe

Fylle fylle 


DETTE TRENGER DU: 

  • Ris
  • Tennissokker (jeg kjøpte på europris) 
  • Hyssing / sterk tråd av et slag 
  • knapper
  • stoffbit
  • papir til nese
  • knappenåler til øyne, sort tusj om du ikke har sorte knappenåler
  • limpistol
  • saks

SLIK GJØR DU: 

Klipp sokken i to, bak hælen 

Knyt sammen den åpne enden ved hælen med hyssing

Fyll sokken med så mye ris du ønsker

Knyt igjen på toppen så risen ikke faller ut

Knyt en ny hyssing litt over midten av sokken, slik at det danner hodet

Klipp til en bit stoff og fest det som skjerf

Brett opp kanten på sokken tå-del som du har klipt av 

Tre den på som en lue og fest med limpistol 

Klipp ut et lite kvadrat ark til nese

Brett inn to av hjørnene slik at det danner seg en spiss

Så legger du hjørnene over hverandre slik at det danner seg en liten kjegle.

Fest med limpistol og klipp av bunnen slik at den blir rett 

Farg knappenålen dersom du ikke har sorte

Stikk knappenålene inni snømannen og lim fast nesen og knapper på magen

For å lage flosshatt klipper du til to sirkler i ulik størrelse og en remse som går rundt den minste sirkelen

Lim remsen fast til den minste sirkelen. Klipp til en hull i den store sirkelen, stort nok til at du får tredd den på snømannens hodet. Lim sirkelen med remsen på den store sirkelen slik at det blir en hatt og fest en bånd på om du vil 

Med ulik mengde ris kan du lage snømenn i forskjellige størrelser. 

– Se tidligere kreative julekalender innlegg her 

– Følg meg på Facebook for å få daglige kreative juletips fram til jul – 

13 kommentarer
    1. Kjære Stine !
      Det er ikke ofte jeg kommenterer her på bloggen din , men jeg er innom flere ganger om dagen for og se om du har lagt ut ett nytt innlegg , har ikke du gjort de så leser jeg innleggene dine på nytt. Du er litt av ett forbilde ! Hadde alle kunne hatt en slik person i livet sitt , så tror jeg det hadde vært mange varme hjerter der ute. Du er så flink til alt du setter i gang med og alle de prosjektene du har. Nå er du gravid med en liten spire i magen din , jeg gleder meg til og følge deg videre i denne tiden. Du virker så varmhjertig og omsorgsfull. Jeg blir også så glad inni meg når jeg ser hvordan du behandler dyrene dine , de beviser også hvor omsorgsfull og varmhjertig du er. Du har en flott familie , 2 flotte jenter og en flott mann ! Måtte dere gå en fin tid i møte <3 God jul til dere alle sammen <3

    2. Herlighet så flink du er! åsså så fine de ble! Dette må jeg også prøve når lillegutten min blir litt større. Fint bilde av jentene dine på slutten der 🙂

    3. Veldig kul idé, den skal jeg prøve! Men er det en spesiell grunn til at du ikke kan sette på tidsinnstilling for posting av ferdigskrevne innlegg? Det er hardt å være gravid, så kanskje om du bare skriver opp mange klare innlegg til julekalenderen om du har en god dag også setter de opp til å bli postet ett hver dag? 😀 Vi er så mange som har gleder oss til disse innleggene<3

    4. Camilla: Om det fantes nok tid i verden til at det var mulig 🙂 Jeg jobber fra morgen til midnatt, det er litt mer jobb en du kanskje skulle tro bak 🙂

    5. Ja det tror jeg på! Synes du jobber som en helt 😀 Jeg bare syntes du skrev i et innlegg tidligere at du hadde noen klare innlegg, og tenkte det ville avlaste litt å benytte deg mer av de og generelt forhåndsskrevne innlegg 😀 Eller eventuelt endre kalenderen til å ha innlegg annenhver dag i stedet for hver dag, så vi har noe fast å glede oss til 🙂

    6. Camilla: Jeg gjør så godt jeg kan, og mer enn det får jeg ikke til 🙂 Det er for meg helt umulig å ha liggende klare innlegg, men jeg har laget mye av det som kommer ut, slik at det bare er redigering og tekst igjen – selv det tar tid. Så jeg deler det jeg klarer og jeg tenker at det må være bedre at jeg noen dager får til å dele to kreative innlegg, ett en annen dag og ingen den neste, enn å bestemme meg for annen hver dag. Jeg skal komme ut med nærmere 20 innlegg, så da får det heller være litt spenning i når de kommer 🙂

    7. Ok, jeg kom bare med et innspill som jeg synes hadde vært bedre for min del med tanke på selve julekalenderen 🙂 Er helt enig med deg når det kommer til absolutt alle andre innlegg resten av året, du har den beste bloggen jeg vet om 😀 Vet det tar mye tid, jeg har to venner hvor ei driver en veldig stor blogg (nok til å kunne leve av) og ei annen driver en medium en, så har full respekt for arbeidet de og du gjør 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg