Kaniner på snøføre

Shitt pomfritt! I går våknet vi opp til dette synet. 60 centimeter nysnø hadde falt i løpet av natten og lagt seg opppå de 30 centimeterne med snø vi hadde fra før av. Et nokså sjeldent syn er det når snøen rekker nesten en meter over bakken her i Vestfold. Heldigvis hadde jeg lukket kaninene inne i de to lukkede delene kvelden før etter å ha sett på værmeldingen. Om ikke hadde de jo bare kunnet spankulere over gjerdet, slik det er nå. Haha. 

Litt kontraster fra sommeren er det helt klart! 

Kaninhold på vintertid 

Jeg tenkte faktisk å fortelle litt om kaninhold på vinterstid i dette innlegget, ettersom det er mange som stilte en rekke spørsmål i går etter jeg delte den oversnødde kaningården på Snap. 

Kaniner trives aller best i temperaturer mellom 15 og 21 grader. I et naturlig habitat, bor kaninene først og fremst i varmere strøk enn her i Norge, og de bor i tunneler som de har gravd under bakken. Om sommeren bruker de tunellene til å kjøle seg ned på varme dager, og om vinteren holder de en mer stabil temperatur i tunnelene, noe som gjør at de ikke utsettes for temperaturer som er for lave.

Sommerene i Norge er derfor veldig godt egnet for kaniner som bor utendørs, mens vinterne er rett og slett for kalde.
Da jeg hadde kanin som barn, så var det ikke så mye kunnskap rundt kaninhold. De aller fleste hadde kaniner i et lite kjøpt kaninbur utendørs. De hadde verken varme eller tilgang til å løpe og hoppe slik kaniner bør og skal gjøre. En liten trøst til de to kaninene jeg hadde, var at om vinteren så satte vi alltid kaninhuset i garasjen som var innebygd i huset, og holdt derfor alltid temperaturer på plussiden. 

I dag er det heldigvis enkelt å skaffe seg riktig og nødvendig informasjon før man anskaffer seg kaniner. Jeg skal innrømme at jeg har lært vanvittig mye nytt om kaninhold fra den gangen jeg hadde kaniner som barn, og fra jeg skaffet meg kaniner igjen for snart 2 år siden og til nå. 

Kaniner kan nemlig fint bo ute i Norge selv på vinterstid, men det innebærer at kaninen har et isolert hus med varme den kan søke ly og varme seg i. Kaninene er veldig glad i å hoppe ute også når det er snø, men med mine seks kaniner, ser jeg at de også er mye inne på vintertid. Er det litt sur vind, eller mye nedbør så dytter de kun hodet ut av luken og snur i døren. 

Kanskje er det flere nå som tenker at kaninene deres overlevde fint å stå ute om vinteren? Vel, de overlevde nok, men de hadde det ikke fint. Kaniner som må stå på en liten plass i kulden vil fryse, og mest sannsynlig få beinskjørhet og sterke smerter. Dessverre er kaniner et veldig stille dyr langt ned i næringskjeden, noe som fører til at de ikke viser smerte og frykt på samme måte som for eksempel en hund gjør. 

Normalt sett hopper kaninene våre rundt i hele kaninhagen, men på grunn av de store mengdene med snø som har kommet, er kaninene kun i de to lukkede delene. Huset er isoler fra gulv til tak, og har varmelamper som varmekilder. De har en liten luke i vinduet på huset, med stoffremser som henger i tykke strimler på innsiden som hindrer for mye kulde å slippe inn, samtidig som kaninene kan hoppe ut og bade litt i snøen. 

Vil du vite mer om kaninhold om vinteren kan du lese om det her: Kaninboka.no 


– Følg meg på Facebook – 

13 kommentarer
    1. Jeg får vondt langt inn i hjerterota og har lyst til å gråte når jeg tenker på den stakkars kaninen jeg hadde som barn. 🙁 Heldigvis ble hun gitt bort til en gård etterhvert, og fikk leve de siste årene sine slik en kanin skal leve! Hun hadde i det minste selskap av en annen kanin nesten hele livet, det letter litt på samvittigheten min.

    2. Er SÅ glad for at du tar opp kaniners behov for stell og velferd! Har hatt 3 stk selv og satt meg godt inn i hvordan de liker å ha det. Men dessverre er det altfor mye uvitenhet der ute. For bare få år siden måtte vi gripe inn og anmelde en skole som hadde kaniner som en del av undervisningen. Vi fant 2 kaniner i et lite utebur der de ikke kunne reise seg på to og vannet var frosset. De hadde riktignok høy – men WTF… hva slags lærdom gir skolen mht å ta vare på dyr på en forsvarlig og god måte??
      Du lærer dine barn god dyrevelferd – takk for det!👍🏼 Hilsen Anne Kristine

    3. Kunne vi kanskje fått et innlegg når det nærmer seg vår om kaninfamilien, hvem de er og hvor store de minste har blitt? Hadde vært koselig å se 😀

    4. Så du etterlyste tips til blogginnlegg på snap. Jeg syns det hadde vært spennende å høre om hva dere tenker om navn til den lille. 🙂

    5. Anne Kristine: Uff, ja, det er dessverre alt for mye uvitenhet. 🙁 Så bra at du grep inn på den skolen, det blir jo veldig bakvendt å lære barn om dyrehold på den måten!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg