Oppussingsprosjekt på budsjett

Reklame

“3 år gikk det før døra ble ferdig”, sa jeg ut i tomme luften mens jeg klappet en gang i hendene – at det egentlig bare kostet meg en time kan vel være vår lille hemmelighet? 

Nå må jeg inn i flauehjørnet for å klare å innrømme at den ene døra i huset vårt har vært brun i de snart 7 årene jeg har bodd her. Det hadde ikke behøvd å være noe galt i det, men med tanken på at jeg har hatt andre planer for den like lenge, så er det faktisk litt flaut at det skulle gå nesten 7 år. 

For en liten tid tilbake (les: 3 år) pusset jeg opp gangen oppe, og bestemte meg for at jeg skulle male døren inn til barnas soverom på en litt kunstnerisk måte. Teorien var enkelt, de mørke feltene på døren skulle males med gulvmalingen, og de lyse feltene med den samme malingen som er på veggen. Problemet var bare at det var et så kjedsommelig og tidkrevende arbeid at jeg plutselig hadde tatt en motivasjonspause som aldri tok slutt. 

For å være ærlig hadde døren aldri blitt ferdig om det ikke var for at jeg for ett år siden kjøpte kontaktplast fra Lindas Dekor og Design. Jeg la kontaktplast på alle benkeplatene på kjøkkenet, og fikk rett og slett blod på tann etter det. 

– Du kan se den store forandringen med kontaktplasten jeg la på kjøkkenet  for ett år siden her. 

Nå har jeg kontaktplast på kjøkkenet, på badet, i stuen, på en kommode og nå også på døren til jentenes soverom. Drar jeg til min beste venninne, er det likedan der. For et fantastisk produkt for billige og raske forandringer. 

Jeg var jo veldig spent på om resultatet kom til å bli bra, og ikke minst; om det ville være et holdbart resultat. Svaret er: Jeg ELSKER KONTAKTPLAST! 
Kontaktplasten har fått virkelig bestått holdbarhet-testen etter å ha ligget ett år på kjøkkenbenkene og kjøkkenbordet, for det vel ikke et sted i huset som er mer utsatt for slitasje. 

Kontaktplasten er enkel å legge


Alt man trenger for å legge kontaktplast er en ren og slett overflate, en tapetsletter, en tapetkniv og en saks. I tillegg kan man bruke en hårføner til å varme kontaktplasten for å få den til å legge seg pent rundt hjørner og kanter.

Det enkleste for meg hadde vært om jeg kunne hektet av døren og lagt døren ned før jeg la på kontaktplasten, men i dette huset finner vi mange morsomme løsninger på ting, og den ene hengslen var surret sammen med ståltråd, så jeg fant ut at jeg fikk legge på kontaktplasten med døren hengende oppe. 

Konkaktplasten påføres enkelt ved å stryken den på med tapetsletteren og overflødig kontaktplast fjernes med tapetkniven. 

Det finnes flere filmer om hvordan kontaktplast påføres på hjemmesiden Lidasdekorogdesign.no 
– Her kan du se film på hvordan legge kontaktplast på en dør. 

Stort bruksområde, billlig, og enkel å fjerne 

Kontakplast kan legges på omtrent alle slette overflater – kjøkkenbenk, bord, hyller, skapdører, trapper, glassbord, dører, eller du kan piffe opp utseende til et fat, en bærbar data osv.
Prisen jeg måtte gi da jeg ga kjøkkenet et ansiktsløft for ett år siden, var 616,- + frakt. Latterlig billig sammenlignet med om jeg skulle kjøpt nytt bord og ny benkeplate. 

Planen her er etterhvert nytt hus, og da er helt gull å kunne “pusse opp” på budsjett slik at vi får det pent uten å kaste bort penger på noe som blir revet igjen om noen år. Det er også en billig måte å friske opp noe som er blitt stygt, eller bare for å endre et møbel til å passe bedre inn med resten av rommet. 
Siden kontakplasten enkelt kan fjernes igjen med en hårføner, uten å etterlate lim eller stygge merker, må det være gull for alle som leier og som ønsker å sette sitt preg på leiligheten den tiden man bor der. 

Endelig passer døren til resten av rommet – rettelse – resten av huset! 

Detaljer som gjør folien levende

Jeg har bare testet kontakplast med tre-etterligning i forskjellige nyanser, og jeg elsker at det faktisk er struktur i folien. Resultatet blir så utrolig pent og ekte. Men hos Lindas Dekor og Design, er det kontaktplast i mange flere kategorier enn treverk: dekor, marmor og stein, metallic, ensfarget, speilefektfolie, tavlefolie og premium. I tillegg finner du en rekke andre ting der inne også så sjekk ut hjemmesiden 

→ Lindas Dekor og Design ←

    Om jeg spanderer på døren et nytt håndtak også nå, så er det jo som om jeg har fått en kliss ny dør i hus! 

    Lindas Dekor og Design kan du også følge på Facebook som over 100 000 andre gjør  – der legger de ut nyheter, tilbud og nydelige inspirasjonsbilder og ideer! 

     

    11 kommentarer
      1. Det der høres utrolig stilig ut. Har bare et spm, har du prøvd å tatt bort folien?
        kunne gjerne tenkt meg å prøvd siden jeg leier, men om det etterlater storespor, river av malingen som er der og ødelegger veggene, så vil jeg ikke risikere det!=)
        Er bare såå lei en totalt hvit leilighet!

      2. Hei.
        Så flott døra blei!
        Vi har eit bad frå 80-tallet og treng ein budsjettoppussig no. Resultatet må vare eit par år før vi får råd til skikkelig renovering. Derfor lurte eg på å legge kontaktplast på baderomsbenken (den er grønnmarmorert no). Sidan du har brukt det på kjøkkenet, kva erfaring har du med kontaktplast på overflater der det kjem vatn ofte og som blir ofte vaska? Heldt det seg greit eller vil det boble opp over tid? Vi ser for oss å ha det sånn ca 4-5 år kanskje.
        Ha ein fin dag.
        Helsing Dorthea

      3. Dorthea: Hei, jeg har jo kontaktplast rundt vasken på kjøkkenet, og det er ingen slitasje, eller bobler der enda det har ligget på i ett år. Eneste som kan være greit å gjøre er å legge en silikonstripe i kantene slik at vann ikke kommer inn under kontaktplasten, det har jeg gjort og det fungerer strålende. 🙂 Hvor lang slitestyrke kontaktplasten har avhenger jo av hvor mye slitasje det er på området. Jeg har noen merker i kontakplasten min nå etter ett år på kjøkkenbordet, men det er ingen grunn for å bytte kontaktplasten enda 🙂

      4. Det ble råfint! Spm: hvordan blir dørene med tanke på knirking?
        Har nemlig malt dørene her hjemme og de blir så forferdelig knirkete!
        Hadde jo vært gull å få fine dører uten knirking😊

      5. Hei, dette var veldig inspirerende!! Hva heter kontaktplasten du brukte? Whitewood? Vi vil ha den 😍👌

      Legg igjen en kommentar

      Obligatoriske felt er merket med *

      Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
      Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
      Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

    Siste innlegg