Klarer meg bedre uten mann

 – Jeg hadde ikke tatt i problemet om han var hjemme! 

Det er vel ingen nå som ikke har fått meg seg vår siste uke? Med frossende vannrør, oppvaskmaskin som tok kvelden etter frosten, og tørketrommelen som ikke ville gå mer etter at jeg fant min manns bokser som et frosset kunstverk inni maskinen. Jeg kan jo legge til at jeg i dag måtte gjøre rent hele søppelskapet under vasken på kjøkkenet etter at en rotte hadde hatt fest der i natt. – Lykken er å bo i villa musekulda! 

Om du så ikke skulle ha fått med deg frost, oppvaskmaskin og tørketrommel, så er det på høy tid at du skroller deg igjennom de siste innleggene her på bloggen, før du fortsetter å lese.

Da alt dette skjedde på en og samme tid, slik ulykker har for vane av å gjøre, så kjente jeg at panikk var ordet som fylte kroppen min da helgen nærmet seg. I utgangspunktet skal det ikke mange timene til før panikk kommer av seg selv om vannet inn til huset fryser til is, eller oppvaskmaskinen ikke fungerer, eller om tørketrommelen takker for seg.

Så da alt dette skjedde samtidig, var det bare snakk om minutter før jeg lurte på hvordan i helsikkes jeg skulle overleve de kommende dagene. 
Vannet fikk mannen tinet opp igjen i løpet av det samme døgnet, og det var så klart etter at vannet var tilbake at vi oppdaget at både oppvaskmaskinen og tørketrommelen hadde takket for seg i kulden.

Dagene dro seg kraftig fort mot helg, og mannen skulle forlate meg og barna for selv å dra til Riga på heisatur. Jeg tror han leste panikken i øynene mine, for han satte inn høygiret for å få ting fikset før avreise. Vannrørene fikk han ordnet med, og jeg tror han brukte en halv dag på å ordne en reparatør til oppvaskmaskinen etter og måtte se seg tapt i forsøket på å få den til å fungere selv. Til og med hang han opp en klesvask, og vasket all oppvask for hånd før jeg ante ordet av det. 

Ungene og jeg hadde fluktplan i tilfelle vannet skulle fryse til på ny, for problemet i seg selv er ikke å få det tinet opp, men å løse problemet om det skulle oppstå en lekkasje under frysingen – der må jeg innrømme at jeg kan komme litt til kort. 

Mannen dro, og igjen ble ungene og jeg… Så hva gjorde jeg da ungene var lagt for kvelden? Jeg vasket ikke opp for hånd, jeg satte heller ikke på noen klesvask slik at jeg skulle bli tvunget til å henge opp klær

– nei, jeg satte i gang med å fikse problemet sjæl.

Etter to kvelder, og en stor dose innputt av “how to fix” youtubefilmer, og en masse ny erfaring på hvordan maskiner ser ut på innsiden, satt jeg med en velfungerende oppvaskmaskin, og en velfungerende tørketrommel! 


#DenFølelsen

GIRLPOWER! Vi blir fader ikke bedre, enn når vi må klare oss selv. 

– For ironisk nok er den eneste grunnen til at jeg fant fram skrutrekker, hodelykt og youtube – det faktum at mannen var borte, med han i hus ville jeg uten tvil overlatt hele problemet til han, og ropt i panikkens tilværelse: DETTE MÅ DU BARE FÅ FIKSET OPP I !! 


 

11 kommentarer
    1. Syns du er kjempedyktig jeg.. En mamma som hadde klart seg i krigen hehe…
      Og ja man lære seg når mannen ikke er der..
      Nå har jeg vært alenemor i 15 år, eneste jeg ikke syns noe om er å fikse biler.. Det overlater jeg til fagfolk..
      Men ellers fikser jeg det meste selv
      🙃 pusset opp aleine og alt… Gøy er det og…
      Dere får se frem til nytt hus neste år.. Da kan du le av alt dette her hehe…
      Bin There Done that da vi bodde i ett gammelt hus og… Ex gubben bor der enda.. Kommer vel til å falle i huet på han endag haha..

    2. Sånn er det her og når mannen er vekk! Er så deilig å føle på at man faktisk kan klare ting helt selv. Klapp på skulderen (og en velfortjent sjokoladebit eller to). 🙂

    3. Har en mann som jobber borte og da oppvaskmaskina tok kvelden var google grei å ha 😄 Noen såre hender, vonde skuldre og noen timer etterpå var den lille steinen fjernet fra pumpa i maskinen og den fungerte igjen. Skrutrekker, pinsett og hodelykt 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg