En kjole takk

Plutselig en dag, kanskje om bare et par år, så får jeg nok høre det; “åh, mamma, vær så snill, kan du slutte å sy klær til oss?!” 

Jeg gruer meg til den dagen da jeg slutter å være kul, for den dagen barna ikke vil ha hjemmesydde klær, så kommer det til å slå meg hvor store og selvstendige de har blitt. 

Det hender allerede at jeg syr “feil klær”. Jeg har jo mine preferanser, både når det kommer til stoffer, farger og modeller. La meg si at i min fantasi, så er ikke barna kledd opp i rosa, glitter, tyll og paljetter – tvert i mot vil jeg heller si. Jeg kan strekke meg så langt som til blonder, og rosa går fint så lenge fargen bærer et skjær av brunt i. Med andre ord spriker vi i hver vår retning allerede, og jeg tar meg i å kaste inn håndkle – For ukul det nekter jeg å bli

Så da tar jeg i mot bestillinger da, “en kjole i fleece takk, og metervis med tyll” – et sant mareritt å sy i. Men så klart – lenge leve den kule mammaen, som kan trylle fram den kjolen som ikke finnes i butikk! 

Gleden treffer meg igjennom deres øyne, for i dag våknet de opp til sine ferdig sydde drømmekjoler. 


God helg 

– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

21 kommentarer
    1. Dette må jo være drømmeplagget for både mor og barn 🙂 barna får gå i akkurat det de vil, og med en ullstrømpebukse er det jo varmt i tillegg 🙂
      Jeg blir så inspirert av alt du lager, og i år koser jeg meg med et år på høgskolen der jeg bare har kunst&håndverk! Venter dessuten ei jente 5 dager etter deg, så jeg skal følge med på alt av barnetøy som legges ut framover 🙂

    2. Tøffe kjoler! De hadde jeg gjerne kjøpt mønsteret til! Hvor er det fine stoffet i overdelene fra?

    3. Så flotte kjoler! Du er bare helt utrolig flink og kreativ.
      Jeg hadde selv en mamma som sydde alle mine klær, og må innrømme at det ble mindre og mindre populært ettersom jeg ble eldre. Husker ennå hvor superstolt jeg var over min aller første kjøpte boblejakke. Da var jeg 18 år. Men venninnene mine var VELDIG misunnerlige på alle mine ?originale? antrekk, da 🙂

    4. Har du oppskrifter på disse kjolene ? Det var så fine! Hverdagslige, men pynta 😀 hvor handler du stoff?

    5. Hei 🙂
      Jeg har lyst til å begynne å sy klær til min kjære lille datter som nå er tre uker gammel. Jeg har ikke symaskin, men vil kjøpe meg en. Hva bør jeg se etter når jeg skal kjøpe en symaskin? Jeg er helt nybegynner, og vet ikke om dette vil være noe for meg, så ønsker i første omgang en maskin som ikke er så alt for dyr, men som jeg kan prøve meg litt frem med. Har du noen tips? 🙂

    6. Åh, så nydelig 💕
      Håper det kommer oppskrift på denne. Har nå en stund grubla på hvordan jeg skulle løse en søskenmatch der babyen skal få haremromper og storesøster en kjole. Jeg ble nå veldig inspirert og er veldig nysgjerrig på hvordan du syr skjørtet sammen med overdelen og får de fine rynkene 😀

    7. Anonym: Jeg føler ikke jeg er den rette å spørre, for jeg har ikke erfaring med flere ulike symaskiner. Jeg har hatt en nybegynner maskin fra bernina da jeg begynte, og det var helt gull da. Men det finnes nok et hav av nybegynnermaskiner 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg