Jeg vil ikke miste deg ❤️

Jeg blir alltid livredd for å tråkke på noen sine tær, redd for å oppføre meg som hun som tror hun vet best og redd for å skape en dårlig stemning – når dette ene temaet dukker opp. Det er en så norsk måte av meg å reagere på.. 

Jeg gjemmer meg bak taushet, og like etterpå skammer jeg meg, for tasheten jeg gjemte meg bak la en demper på det jeg egentlig ville rope ut: IKKE LEK MED SIKKERHETEN TIL DITT BARN! Enda er det fortsatt over halvparten av norske barn som ikke sikres godt nok i bil. 

     I dag tok jeg meg selv i å skrike “HALLELUJA”, “AMEN!” der jeg satt mutters alene og kjørte bil. Det var ikke til noen Gud jeg skrek, den slags tror jeg ikke på – det finnes for mye fandenskap til det. Eller kanskje er det slik at nettopp overlege Tor Einar Calisch har blitt min gud – for det var han som sa med så perfekte ord alt det jeg så gjerne skulle sagt, hvisket eller skreket, om jeg ikke var så åpenbart redd for å skape en konflikt. 

I bilen tok hans stemme opp 17 minutter av mitt liv. 17 minutter som fikk rikdom.. Antagelig kommer jeg aldri til å skrike til noen: IKKE LEK MED SIKKERHETEN TIL DITT BARN!, men i stedet vil jeg kanskje med en trygg stemme si: “Har du hørt podkasten til babyverden – episode 1: Slik sikrer du barn i bil? Den oppsummerer alt vi trenger å vite” 

La alltid sikkerheten komme først 

Jeg kjenner bare noen ytterst få familier som beholdt barna sine i bakovervendte seter til fylte fire år, enda all forskning, og anbefaling råder oss til dette. Jeg tror jeg har hørt hvert argument som finnes for hvorfor akkurat den og den familien valgte å ikke følge de anbefalinger som er. 

– det er ikke plass til oss voksne foran 
– barnet sitter alt for trangt bakovervendt 
– barnet blir bilsyk 
– barnet liker det ikke
– barnet ser jo ingenting 
– vi kjører så lite bil, over så korte strekninger (at hva da? At en ulykke ikke kan skje på en av de 5 minutter lage bilturene til butikken, og at sannsynlighet er større de få gangene i året dere er på langtur?)  

I den problemstillingen vi selv nå sitter i hvor vi til sommeren får tre barn som trenger bilstol, så er for mange løsningen denne: 

– vi ga det bare opp, så de største fikk pute, det er jo ikke plass til tre barneseter bak. 

Hjertet mitt blør når jeg hører dette, og jeg ser for dårlig sikret barn i bil hver eneste dag. Barn fra to år sitter i sine framovervendte seter med fem-punktsseler, påkledd i store tykke vinterdresser. 
Jeg glemmer aldri den gangen mamma sa; “stakkars unger, skal de sitte så tynnkledd i bilen når det er så kaldt ute”. Tanken var så velment, men jeg tar ti forkjølelser, hundre forkjølelser framfor et livstruende skadet barn etter en bilulykke. 

Jeg liker å tro godt om alle mennesker, så jeg sier ofte til meg selv: årsaken til at de snur barnet sitt så tidlig, eller hopper over på pute for tidlig, må være fordi de ikke vet.. For noe inni meg nekter å tro på at folk bevisst velger å ta sjansen. 

En ting vet jeg i alle fall om meg selv, og det er det at: jeg hadde aldri kunnet leve med meg selv om jeg mistet et av våre barn i en trafikkulykke, om det kunne vært unngått ved å følge de sikkerhetsanbefalinger som er der ute. 

Svenskene tar knekken på de norske argumentene for å snu barn for tidlig i bil

I vårt kjære naboland er det uvanlig at barn under fire år sitter framovervendt, og la oss alle innrømme at det er en sannhet i det overlege Tor Einar Calisch så pent sier:

– Vi har ingen argumenter for at vi skal være noe dårligere enn svenskene, for vi nordmenn er omtrent like store som dem og vi har omtrent like gode biler! 


/ Det går framover – og nettopp derfor er det et så viktig tema å ta opp!

– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

43 kommentarer
    1. AMEN! Mi jente på 3,5 sitter fremdeles bakovervendt og kommer til å gjøre det lenge enda. Aldri ytterklær på i bilen, den tiden det tar å kle av/på tar vi oss tiden til – og et teppe i bilen som jeg kan slenge på henne etter hun er trygt festet løser det problemet 🙂 Jeg liker også å tro at andre sikrer barna sine feil av uvitenhet, og synes det er skikkelig vanskelig å være “mammapoliti” og skape konflikt som du skriver. Det er godt å vite at det er flere med et hjerte som brenner for riktig sikring av barn i bil!

    2. Det er en gruppe på Facebook som heter Bilstoler,med over 13.000 medlemer.
      Meld deg gjerne inn der. Anbefales sterkt. Er selv med der og man lærer mye om barn i bil.

    3. Jeg tar alltid av mine barn klærne i bilen. Slik at de får selen Ordentlig inntil kroppen sin. Jeg har akkurat snudd min snart 5 og et halvtåring, og det er bare fordi at han nå var så stor at han ba om det selv fordi han skal begynne på skolen. Ville helst hatt han slik til han var ti:p neida, joda.. Jeg sjekker alltid Selene en gang til hvis noen andre har sotte barna mine i bilen for nå se at de er godt nok inntil og strammet bok til. Og hvis får en gang er så syndig at han lar jakken være på i bilen de 5 minuttene fra barnsben får jeg hetta. SIKKERHETEN til barna dine tuller du ikke med! Er det kjæreste vi Har! Og det er vår oppgave å ta vare på de

    4. Viktig tema, bra du tar det frem igjen!
      Håper jeg ikke ttåkker deg på tærne… Giftet ikke dere dere i kirken? Tenker på det du skrev om Gud.

    5. Amen!! Jeg har ikke barn enda, men det er ingen tvil om at den gangen en eller flere kommer, SKAL de sitte bakovervendt til minst 4 år! Har flere tantebarn og griner inni meg når foreldrene snur de fremover allerede i 2års-alderen. Den vaneligste unnskyldningen her er “vi har ikke plass i bilen”, selv om de kjøper seg en splitter ny bil samtidig!? Argh. For meg er det viktig at bilen er stor nok til å ha de bakovervendt, om jeg så må punge ut med et par hundre tusen til, eller få en mindre finere bil enn jeg hadde ønsket. Alt for å sikre det mest verdifulle man har. Takk for at du tar opp denne saken! <3

    6. Jeg er så sinnsykt enig med deg! Jeg sliter med å ikke si noe og noen ganger må jeg bare. Når jeg ser en 2 åring bli satt i bil uten sete så er det vanskelig å holde kjeft. Men kjørte, det gjorde de. En gang ringte jeg politiet. Kom bak en bil der mor satt i baksetet med en ca 1 åring løst på fanget. Fulgte bilen til politiet kom og snakket med dem. Hva er det med folk? Jeg skjønner bare ikke.
      Jeg hadde min datter bakovervendt til hun var 5 og minste til 4,5. Kunne ikke falt meg inn å snu før. Med tanke på bil så kan jeg anbefale dere Caravelle, 7 seter. Det er helt fantastisk når man har flere barn.

    7. Bra du som blogger setter fokus på dette. For for oss andre virker det som at mange blir sponset med bilstoler, og da spesielt de som bare varer frem til 105 cm… men barn bør sitte bakover til minst 110 cm/18kg/5år og treff på alle punktene!
      Her ble det ny bil så alle får sitte riktig sikret. 3-åringen har fortsatt 3 år igjen bakover før det blir beltestol, så da måtte det bare bli større bil.

    8. Jeg har fått flere spørsmål av venner og familie ang. setet til eldste gutten som blir 4år i april. Tanten min spurte om jeg ikke skulle bytte sete snart før han var to år, fordi han ikke kunne strekke ut bena, jeg sa nei, han skal sitte slik til han er fire år. Min søster kjøpte forovervendt sete til min mor, har en sønn som er 3mnd eldre enn min. Og jeg sa til min mor at min sønn ikke skulle sitte i det setet, ikke det at min sønn er verdt mer enn min nevø men jeg hadde aldri kjøpt eller sittet min sønn forovervendt før han er fire, også sa min mor at jeg overreagerte men da sa jeg at da fikk de ringe om de skulle en plass så kunne jeg kjøre sønnen min selv.
      Vi har veldig dårlig plass i bilen der eldste sønnen min har bilsete, men har aldri vurdert å snu setet selv om det er mulig. Ser mange i barnehagen ikke følger retningslinjene, og kusinen min snur ofte setet til jenten sin som ikke er fylt tre engang, begrunnelsen er at jenten ikke liker å sitte bakovervendt. Og jeg synes det er tullete å ha de bakovervendt til de er 6år som folk sier på bilstolgruppen, for nakken er sterk nok når de er fire år, og derfor unødvendig å sitte bakovervendt til de er 6år.
      Ha en gin dag, Stine 🙂

    9. Men det er jo en smule dobbeltmoralsk at du skriver dette, når du selv ikke sikret dine barn bakobervendt så lenge som det går. De kunne fint sittet bakover enda 🙂

    10. Er helt enig i deg med at barn bør sitte bakovervendt så lenge som mulig. Har selv enn gutt på 6 og en på 3. Han på 6 ble snudd i sete etter fylte 4 år. Når det gjelder minstemann er historien en annen. Han kan ikke kjøres den korte turen til barnehagen på 4 minutter uten å kaste opp. Har prøvt uttallige ting. Kvalmebånd rundt arm. Annet bilsete. Reisesyketbl er han for liten til å få. Når minste kastet opp 4 ganger i løpet av en tur på 20 minutt ble desperasjonen så stor at sete ble snudd 🙁

    11. “Det var ikke til noen Gud jeg skrek, den slags tror jeg ikke på – det finnes for mye fandenskap til det.”
      -Hva med alle miraklene du har fått,bl.a. i dette svangerskapet? Tror du på at det skjer av seg selv, er det “naturen”?
      Har aldri forstått hvordan det menneskeskapte fandenskapet motbeviser i menneskets hjerne Guds eksistens.. Du trenger ikke publisere dette, var bare noen tanker til deg.. Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet. Dette kommer til å gå kjempe bra!:)

    12. Jeg er enig med deg, men jeg syntes at det blir for mye at så mange skal hele tiden nevne dette fordi de mener det er best. Jeg er enig at det er best å sikre barnet bakover, men jeg ville aldri sagt til en venninne som hadde satt barnet sitt fremover ved 3/4 år at henne gjør feil, for hun har garantert lest om det og garantert vet at bakover er tryggest. Men så må vi ikke bli helt mammapoliti eller, det er alles valg og alle vil det beste for barna sine! Men alle må få velge det de ønsker og det er faktisk bedre for noen å snu barnet fremover. En dag må de jo fremover uansett, men jeh mener at ingen barn under 2,5 år skal sitte fremover men at et barn på 3 år eller 4 år er snudd må være et valg foreldrene har tatt som de rett å slett syntes er best for deres barn så må vi slutte å bry oss hele tiden om hva andre gjør for dette er et sårt tema og et stort tema som er blitt tatt opp ganske mange ganger. Jeg er med i en mamma gruppe på Facebook for en spurte om tips til en stol til sin 4 åring altså beltestol og folk klarte ikke å la være, 75% av kommentarene var bare at ikke snu barnet ditt det er for lite osv, det er for teit!

    13. Hvem er du til å dømme og kritisere andre foreldre når det kommer til barn og sikkerhet i bil? Jeg er så klart enig med deg at jo lengre bakovervendt jo bedre. Men jeg går ikke ut å kritiserer hvordan andre velger å sikre barnet sitt på. Fordi jeg tror de aller fleste foreldre er oppegående nok til å vite hvordan man sikrer barna sine.
      Nå er alle barn ulike, noe som er viktig å presisere i denne diskusjonen. Noen barn blir faktisk bilsyke. Noen barn er faktisk for lange for å sitte bakover. Noen familier har faktisk ikke råd til en stor bil med haugevis av plass. Og har du kjørt med barn skrikende i baksetet i flere timer?
      Nå er alle barn ulike, noe som er viktig å presisere i denne diskusjonen. Noen barn blir faktisk bilsyke. Noen barn er faktisk for lange for å sitte bakovervendt. Noen familier har faktisk ikke råd til en stor bil med haugevis av plass. Og har du kjørt med barn skrikende i baksetet i flere timer fordi den er bilsyke og ikke trives med det?
      Og har du noen gang kjørt tog/buss hvor du sitter i et bakovervendt setet? Jeg blir aldri bilsyk, men så fort jeg sitter med ryggen mot kjøreretningen, så blir jeg bilsyk med engang. Folk er faktisk forskjellig, og har forskjellige behov..

    14. Sier bare AMEN!! Dette er noe jeg brenner for, altså det å sikre barna bakovervendt lengst mulig. Akkurat kjøpt nytt sete til minste: Axkid Minikid som hun kan sitte i til hun er 125 cm høy og/eller 25 kilo 😃 Må bare påpeke en liten ting med innlegget ditt: det er ingen tv-skjermer som er godkjente for bakovervendt bruk! De tåler ikke kraften i en kræsj og vil mest sannsynlig løsne, uansett hvor godt den er festet. Det er dog nå kommet en festeanordning for nettbrett som er godkjent til bruk bakovervendt. Lurer litt på om jenta mi skal få den. Men når det har blitt sagt, så tenker jeg at det er bedre at barnet sitter bakover med en skjerm foran seg, enn at det blir snudd “fordi det kjeder seg” eller noe annet!

    15. Du sikrer jo selv ikke barna etter anbefalingene som er «bakovervendt så lenge som mulig», ikke «til fylte 4 år».

    16. Så bra at du tar opp et så viktig tema! Jeg leser ikke bloggen din, men hvis det er et bilde du har tatt av eget barn sikret i bakovervendt stol så vil jeg påminne deg om at det ikke finnes noen godkjente ipadholdere/minitv som kan festes i nakkestøtter for bakovervendt bruk desverre. En ipad/TV-skjerm kan også gjøre stor skade i en eventuell kollisjon.

    17. Trenger ikke å få forkjølte barn bare fordi de er lettkledde heller😘 her bruker vi ullundertøy og hjemmestrikka heldresser i tynt garn om vi virkelig skal være ute. På småturer har vi ullundertøy og sånne megatynne dunjakker💪🖒

    18. Det er så flott at du tar opp dette! Jeg er virkelig for at barn skal sitte bakovervendt så lenge som mulig! Gjerne lenger enn 4 år! Egentlig skulle alle sitti bakovervendt (som naturlig nok ikke går), men all forskning viser at det er tryggest.
      Jeg har hatt denne diskusjonen med gud vet hvor mange, og argumentene som at «de vanligste ulykkene er jo påkjørsel bakfra, da er det tryggest at barnet sitter fremover» er et av de dummeste jeg hører! For det første vil det i en påkjørsel bakfra, stort sett innebære lavere hastighet (ofte står en bil stille, eller begge kjører i samme retning, noe som gjør sammenstøtet mildere, enn en front mot front i eks 80 km/t der begge har samme fart i hverandre). For det andre må det to biler til, i en påkjørsel bakfra! Altså vil en av to av de som er innblandet, oppleve det som en frontkollisjon (den som kjører på, får jo støtet foran)… Så helt klart ingen tvil om at bakovervendt er best, uansett!

    19. Kjempeviktig tema! Jeg er SÅ enig. Og blir stadig sjokkert over hvor lite alvorlig folk tar dette. Gutten vår på snart 4 sitter bakover og det skal ha få fortsette med en god stund til. Han har god plass! Og aldri tykke vinterklær i bilen. Har blitt flinkere med å kle meg selv mindre også etter at jeg fikk barn, for akkurat det gjelder jo oss voksne også. Men dette hadde jeg aldri tenkt over før jeg leste om barn og sikkerhet i bilen. Takk for at du tør å skrike litt på bloggen! 🙂

    20. Så enig med deg. Når frøkna var baby kjørte vi med bøylen på babystolen oppe, fordi vi var uvitende.. vi trodde formålet med bøylen kun var at det var et håndtak. Heldigvis gjorde noen oss oppmerksomme på det. Savner et slags sikkerhetskurs for nybakte foreldre. Man får ammehjelp, veiledning på søvn, samsoving, bekledning, mat.. men ikke et ord om sikkerhet i bil. Som høygravid var vi på ammekurs, vel og bra det. Men hva med å få et kurs i hvordan sikre de små i bilen. Jeg var heldig og ble gjort oppmerksom på det, men det er ikke alle som er like heldige.

    21. Hva gjør man når barnet blir for høyt for sitt bakovervendte sete? Min sønn blir 3 til sommeren og er allerede 1 cm fra max høyde for setet (veldig lang for alderen). Usikker på hva jeg skal gjøre nå.

    22. Hei. Hva slags bil skal dere ha? Vi får selv nr 3 til sommeren og må bytte bil.. Da blir nåværende minstemann 4 år og kan bytte til forovervendt, men to forovervendt og et babysete ble allikevel for trangt.

    23. Helle Norboe: Kjempe tips, jeg ble tipset om denne siden etter at jeg ble gravid igjen nå og vi lurte på hvordan vi skulle få plass til tre barn i bilen, så jeg er medlem 😀

    24. Helt enig! Har en 3.5åring bakovervendt i en Toyota Yaris. Han er 106cm, så det går FINT å ha barn lenge bakover selv i små biler. Kjenner mange som snur for tidlig til beltestoler ved 2års alder. Dette er mennesker som VET! Mennesker som kjøpte den beste babystolen de kunne finne og var såååå opptatt av bilsikring, desverre bare til det gagner dem selv 😕 Så er desverre ikke bare uvitenhet, men ren skjer idioti.

    25. Hmm: Hei, jeg vil gjerne få komme med et svar til deg, ettersom du slenger fra deg at jeg er dobbeltmoralsk som snudde barna til framovervendte seter etter fylte fire år. Årsaken til at du mener dette, er fordi det er mange som velger å ha barna sine bakovervent til 5 og 6 års alder.

      Jeg kan jo starte med å fortelle at det er ganske uhyggelig å bli omtalt som dobbeltmoralsk – tross alt er jeg også en helt vanlig mamma til to (snart 3 barn) som kun prøver å gjøre det beste for mine barn. Ja, jeg velger å skrive et innlegg om bilsete, ikke fordi jeg ønsker at folk skal ta meg på mine feil, jeg har tusen av de, og prøver ikke være noe bedre enn noen andre. Jeg ønsker å sette fokus på bakovervendte seter med ett formål – Jeg vil at flere skal bli opplyst om at barn under 4 år ikke skal snus framover.

      Hvis du ønsker en forklaring på hvorfor vi snudde barna etter fylte fire år, så er det rett og slett fordi jeg på daværende tidspunkt ikke var opplyst om at det fantses en side som “biltoler” på facebook, og derfor hadde jeg heller aldri hørt om at flere beholder barna bakovervendt til 5 og 6 års alder.
      Jentene vokste ut av sine bakovervendte seter, og siden de da var fylt fire år, var det helt naturlig å kjøpe beltesete – Fordi vi ikke visste bedre – og fulgte de rettningslinjene som er i Norge. 🙂

    26. Marthe: Jeg prøver ikke å kritisere, men være med på å opplyse rundt viktigheten av hva som blir anbefalt, men som i Norge ikke overholdes av spesielt mange.
      Jeg har full forståelse for at barn er forskjellige, men er norske barn generelt veldig forskjellige fra svenske barn generelt? Siden det er uvanlig at barn under 4 år sitter framovervendt i Sverige?

    27. Mari: Takk, for opplysningen, dette er noe jeg ikke var klar over selv. Det blir kanskje som med bilstoler, folk tenker det er sikkert å kjøpe framovervendte fempunksseter i Norge fordi de selges i butikkene. Akkurat som at vi trodde dvd-skjermen var godkjent da den er kjøpt i Norge.. Eneste måten vi kan bli bedre på er å opplyse hverandre, og jeg setter stor pris på at du forteller dette på en konstruktig og hyggelig måte 🙂

    28. Bente: Neida, de har aldri blitt forkjølte heller 🙂 Alltid på en ulldress, og et mykt ullpledd over. Dagens biler bruker jo ikke mange minuttene på å få varme heller, så det har gått veldig fint 🙂

    29. Anonym: Jeg er ikke eksperten her, men tipset jeg kan komme med er å høre på facebooksiden: bilstoler. Der er jeg helt sikker på at du får hjelp til å finne en løsning 🙂 Ser flere der inne har barn i bakovervendte seter til de er 6 år gamle 🙂

    30. Hei 🙂
      Dette er min første kommentar på en blogg noen sinne. Jeg er veldig engasjert i temaet, og helt enig i det du skriver, samtidig som vi har måttet snu våre barn når de var 3 år. Hvorfor? Jo, fordi våre barn er MYE lenger enn normalen. På percentilskjemaene er det ikke en gang innenfor normalområdet. Denne 4års-anbefalingen gjelder gjennomsnittlig størrelse, altså lengde, vekt og hodestr, ikke alder i seg selv. Det handler ikke om bøyde bein for vår del. Det handler om faren ved å kjøre rundt med et bakovervendt barn der nesten hele hodet stikker oppom setet, helt ubeskyttet. Det er farlig det. Vi ble frarådet bakovervendt sete ved 3 år fordi det ikke fantes seter med lang nok rygg, og ja, vi undersøkte grundig. Vi kjøpte til og med ny bil for å få plass til det bakovervendte setet med lengst rygg. Jeg skjønner hva du mener, og jeg er helt enig i anbefalingene, men jeg syns det generelt sett rundt omkring kommer altfor dårlig frem at det handler om størrelsen på barnet, ikke alder i seg selv.

    31. Leste innlegget ditt og er så enig. Men hva med skjerm som på bildet ditt? Er så skeptisk til de til bakovervendt stol. De er ikke testet for bakovervendt bruk har jeg hørt.

    32. Veldig viktig tema som det bør opplyses mer om på svangerskapskurs, helsestasjon osv. Det er STOR forskjell på lovlig og anbefalt sikring av barn! Feks Cybex Sirona som har blitt veldig populært de siste årene – både pga roteringsfunksjonen, men også pga mageputen. Det som derimot ikke opplyses om er de nye testene som viser at putene er langt i fra sikre og det jobbes for å få putene bort fra markedet. Eller at 5punktsseler ikke bør brukes når barnet snus fremover. Anbefaler som mange andre her også «bilstoler Norge» på fb. 🙂

    33. Marthe:
      Stine kritiserer ikke, hun kommer med velmente ord for at barnet ditt skal være så godt sikret i bil som mulig. Kanskje du burde si takk istedet? 😉 Alle foreldre er ikke oppegående nok til å til å sikre barna rett, jeg har både sett foreldre som gir vanlig tine lettmelk til sitt nyfødte barn og foreldre som fortsatt legger tykke tepper over åpningen på vognen i stekende sol. Så folk er uvitende.
      Noen barn blir bilsyke ja, det er slitsomt for både foreldrene og barnet, men vil du ha oppkast i bilen, eller en knekt nakke på barnet ditt? Jeg velger lett å tørke spy 4 ganger om dagen. Noen har ikke råd til en ny bil nei, men (unnskyld for at jeg sier det), da må du finne på andre løsninger. Jeg har ikke råd til ny bil, så da tenker jeg at da har jeg dessverre ikke råd til barn nr 3. Barnas sikkerhet skal alltid komme først. Jeg har kjørt med barn skrikende i en bil i flere timer, fra Østfold til Trondheim for å være konkret. Det var ekstremt slitsomt for oss alle, neste gang blir det fly istedet for. For mine barn skal være godt sikret!
      Så tusen takk Stine! For at du setter fokus på utrolig viktige ting!

    34. Mamma sier akkurat det samme. ”Stakkars jente, hun kommer til å fryse i hel når hun ikke får ha jakke på i bilen” Tok på ungen jakken, satt henne i bilstolen og ba mamma stramme beltene. Tok henne så ut av bilstolen og tok av jakken før jeg satt henne inn igjen og lukket selene. Ble stilt etter det. De kommer fremdeles med små kommentarer som ”det blir for trangt for beinene hennes” og ”hun ser jo ingenting” men jeg svarer konsekvent ”Men det viktigste er sikkerheten til barnebarnet ditt, og det er 500% større sjanse for å bli alvorlig skadet eller død i en kollisjon dersom et barn på 2 år sitter fremovervendt sammenlignet med bakovervendt.
      Ellers enig med deg i at det er et vanskelig tema å ta opp, for folk går fort fornærmet, men fakta er jo at det står om liv.
      Til de som har skrevet i kommentarfeltet at man ikke kan bruke ipad bakovervendt kommer besafe i april med den første testede bakovervendte ipadholderen (integrert i sparketrekk).
      Hilsen hun som har en 3-åring og en 1-åring (som hyler hver gang vi kjører bil) bakovervendt i en bitte bitte liten bil 🙂

    35. Vet du om helning i bilstolen skal måles fra vertikal eller horisontal stilling?:) Jeg hadde lest at det var fra vertikal stilling i en artikkel på nett, altså at det skal være mindre enn 35 grader fra et vertikalt utgangspunkt. Men fikk kommentar om at det skulle måles fra horisontal stilling på facebook… klarer ikke å forstå at det kan stemme. F.eks. 10 grader fra horisontal stilling vil jo omtrent bety at barnet skal ligge i stolen.. har fortsått det som at de skal sitte ganske så oppreist, med nærmest rett rygg…

    36. Jeg er en av de som har en sønn på 3 år som vi akkurat har måttet flyttet over i et fremoverlent sete. Og grunnen er IKKE uvitenhet eller noen av “vanlige grunner fra foreldrenes side” som nevnes over. Det er rett og slett fordi han er så lang og veier mer enn hva bakoverlent setet tåler. Så hodet hans beskyttes ikke lenger med et bakoverlengt sete, selv etter å ha testet flere. Så etter og ha undersøkt grundig med flere og tips fra bla. Barnas Hus, ble vi rådet til at det sikreste for han er et fremoverlent sete. Som beskytter hans hodet og tåler hans vekt. Så selv om man setter barna i et fremoverlent sete før fylte 4 år trenger det ikke å være av uvitenhet eller noen av grunnen som nevnt over, men for vårt barns sikkerhet. Barn er forskjellige, ikke alle er innenfor gjennomsnittet til en 4-åring og derfor må tilpassinger også komme deretter. Håper vi kan være rause begge veier 🙂

    37. Lise: Siden jeg vet om flere som har barn bakovervendt til de er over 6 år gamle, så tror jeg vel at det finnes seter som skal passe din sønn helt utmerket. Om det er av interesse kan du høre på facebookgruppen: bilstoler 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg