En påskehistorie uten filter..

Jeg sniker meg litt unna de sosiale medier, prøver å være tilstedet i øyeblikket, ta litt ferie når dere andre også gjør det. Kanskje poster jeg derfor ikke like mye som jeg pleier, men noe deler jeg, for i påsken (eller ferier generelt) det er da folk deler, ja helt vanlige folk, ikke bare oss influencere. Snapstoryen er full av påskegodt. Solodrikking over et snøkledd fjell, påskepynting med barn, festing for voksne – det vil ingen ende ta. Jaggu er det godt med ferie, og hvor heldige er vi ikke, som kan ha det så perfekt. Det glemmes å snappe fra dagen-der-på, når fyllesyken til de festglade har slått til, men det er ikke så farlig, for snapstorien den ligger i noen timer til.

Så slik ser vår påske ut .. 

Vi har valgt å tilbringe påsken hjemme dette året – bare oss fire (hjerte x fire)
Været er helt fantastisk, solen skinnner og snøen gliterer – hvem trenger vel å dra til fjells da?
Jeg har fått gjort ting jeg vanligvis ikke tar meg tid til – så jeg har brettet et lass med klær, og ryddet inni klesskapene til barna. Så utrolig godt når det er gjort. Hjelp fikk jeg også, for jeg sa til barna at de kunne få leke en skikkelig kul lek – Nemlig å finne to og to like sokker som vi strødde morsomt rundt på gulvet.
Om morgen hviler det ingen stress og ingen mas, for planen er bare å være her hjemme. 
Til frokost lager vi de fineste påskeeggene av kokte egg med folie rundt, og etter frokost kler vi på oss, for ikke å gå glipp av det utrolige påskeværet vi er så heldige å ha fått. 
Vi har kjøpt grillmat til lunsj alle dagene, såpass bør det nesten være – i dette nydelige været. Og lange skiturer, det må vi jo gå.. 
Om kvelden går vi inn, med røde roser i kinnene, og spiser gode middager sammen som en familie, så når natten for de minste ringer inn, sovner de pent i sengene sine, mens mannen og jeg slenger beina høyt i sofaen med snop på bordet og noe godt i glasset. 

Ja, vi trenger ikke påskefjellet for å nyte en helt magisk påske..  på Insta.. 


Ok, greit da.. I korte brudstykker er historien over akkurat slik vår påskeferie ser ut, men jeg valgte å droppe et par enkeltdetaljer som kanskje, men bare muligens kan ha en liten innvikring på hvordan virkeligheten egentlig er..

Påskehistorien uten filter

Vi har valgt å tilbringe påsken hjemme dette året – bare oss fire, etter en så lang og kald vinter har vi brukt ekstreme mengder med ved, så vi var helt nødt til å sette av tid til å klyve opp nye forsyninger til den neste vinteren og den etter det. Det skal vel også nevnes at risikosvangerskapet mitt har satt en stopper for store planer i år. 
Været er helt fantastisk, solen skinnner og snøen gliterer – Haha, man ser jo ikke på et bilde at vinden er helt grusomt sur.  
Jeg har fått gjort ting jeg vanligvis ikke tar meg tid til, så jeg har brettet et lass med klær, og ryddet inni klesskapene til barna. Ungene hadde sånn helt seriøst ikke et plagg igjen i skapet, jeg hadde ikke noe annet valg enn å ta meg selv i nakken og brettet fjellet av rene klær som lå på gjestesengen – hva jeg skulle gitt for å rømt opp til fjells og unngått den jobben. Jeg fikk ungene til å pare sokker, jeg tror de fant to par hver før de sa “Mamma, det er kjedelig” og begynte å kaste de rundt i stedet. 
Om morgen hviler det ingen stress og ingen mas, for planen er bare å være her hjemme. Min mann og jeg er våkne før sola rekker å stå opp (vet du hvor tidlig det er?) Og neida, det er ikke de to barna våre som vekker oss, men det nyeste familiemedlemmet: vår kjære katteunge som angriper oss en gang mellom klokken 5 og 6 om morgen.
Til frokost laget vi de fineste påskeeggene av kokte egg med folie rundt, i dag endte jeg med å måtte jage barna ildsint opp på rommet før folien var på og mens eggene enda kokte. Det eneste de fikk til var å krangle om det som kunne krangles om: Ståplass, førstemann og litt knuffing med påfølge sladring så klart… Med en påført falsk høffelig tone, og et par utrop: “Høøy, KUUUUTT UUUT!”, fikk vi det endelig til..

… og etter frokost kler vi på oss, for ikke å gå glipp av det utrolige påskeværet vi er så heldige å ha fått. Mannen er ute av hus før vi har rukket å rydde av bordet. Jeg gjør et forsøk på å nyte en kopp kaffe før jeg skal reise den tunge kroppen min opp for å finne ulltøy og ytterplagg til barna. Forsøket går ut på at jeg prøver å få barna til å leke litt, ikke med meg, men med hverandre, aller helst oppe på rommet sitt med døra igjen.. 😏 Når jeg innser at det ikke fungerer, fordi mine barn ikke alltid mener det samme som meg, så smeller jeg håndflaten i bordet og skriker ut:” Fy FELA, ER DET VIRKELIG MULIG Å MASE OG KJASE SÅÅÅ MYE!!?”. Med grettene mammafakter slenger jeg fram noen klær, og innser at jeg må få jaget de ungene ut før hodet eksploderer. Jeg får de ut av døren, men pappaen vil ikke ha aleneansvar for to når han står med både gravemaskin, motorsag og klyvemaskin på traktoren. Så jeg ber de holde seg rundt husets vegger og ikke gå ned til der pappaen jobber. Jeg gir blanke i at søle har begynt å tyte fram når jeg rekker ut en kurv med barbier til dem – Jeg trenger bare en liten halvtime helt for meg selv, så det er ikke for å være grei de får leke med barbier ute i dag…
Vi har kjøpt grillmat til lunsj alle dagene, såpass bør det nesten være – i dette nydelige været. Men fy fabian så mye mas det er med barn og bål. De skal jo grille maten sin selv, men veiver faretrudende med pølespinner og skriker til i det pølsa møter aske, og får litt “møkk” på sitt skinn. Og lange skiturer, det må vi jo gå.. Jeg har lånt svigermor sine ski, og tar de på meg med en falsk entusiasme, for i over 20 år har jeg bannet og svettet og skjelt ut de dumme plankene jeg har fått tredd på mine bein. Ustøtt og livredd karrer jeg meg litt bortover. Heldigvis holder jeg enda følge med barna som ikke enda har fylt fem år. 
Om kvelden går vi inn, med røde roser i kinnene, og spiser gode middager sammen som en familie – du vet vel hvordan en middagen i en småbarnsfamilie foregår? Foreldrene maser om at barna må spise, barna tror de må rope for at personen over bordet skal høre, og foreldrene hysjer ca hver 15. sekund. “HHYYYYSJ!! “SPIIIIIIS” “SPIIIS MER, PRAT MINDRE!”, så når natten for de minste ringer inn, sovner de pent i sengene sine etter en runde krangling om at det faktisk er leggetid enda solen fremdeles er oppe. 
Mannen og jeg slenger beina høyt i sofaen, kroppen min er i gang med tredje trimester av svangerskapet, så jeg ynker meg, jeg klager, jeg vrir meg og “uff”er meg. Vi har snop på bordet og noe godt i glasset – Vi kan jo ikke klage, påskegodteriet kostet en formue, så godt bør det være, og den dauve brusen som gikk i bakken en gang eller to da barna suste fordi, fungerer fint som tørstedrikke …

… Men hva skulle jeg vel ikke gjort for et glass rødt, i kveld!! 

 

GOD PÅSKE ! 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

28 kommentarer
    1. Halleluja!!!! Takk for en beskrivelse som beskrivelser vår påske også!! Kanskje jeg kan legge bort litt av den dårlige samvittigheten jeg sitter igjen med hver eneste kveld, og trøste meg med at (nesten) hver eneste småbarnsfamilie har det slik 😅 fortsatt god påske til deg og dine!! ❤️

    2. Så innmari befriende med en sånn ekte beskrivelse av påskeferien!
      Hvorfor skal alt virke så innmari perfekt alltid?
      Lykke til med innspurten på svangerskapet 😘

    3. Helt herlig ærlig Sånn ekte historie 🙃😂 hehe..
      Er nok sånn vi alle har det 💕
      Selv er jeg alene hjemme i Påsken.. En unge ute av redet og andre hos faren sin..
      Men får gjort litt prosjekter som har ventet…

    4. Fantastisk!!
      Det er virkelig sånn det føles😂 Og noen dager har man bare lyst å bli liggende i senga for å virkelig stoppe opp å puste😘 Håper resten av svangerskapet går fint, det er slitsomt på slutten❤️
      God påske💛🐣🐥

    5. Haha, det holdt på å klikke for samtlige da vi skulle ut døra for å gå i skauen i dag her også. Treåring som maser, baby som griner, overivrig bikkje, sekken er borte, barnevogn, sitteunderlag, mat, drikke, briller, lighter, shit ass, for et styr.

    6. Haha!!! Dette var som å lese om vår egen påske, bortsett fra at vår baby nettopp har kommer ut og vi går rundt i svime av manko på søvn. Legg til gulpeflekker på skulderen og påbegynnende senebetennelse etter feil ammestilling, så er vi der… :p

    7. Herlig innlegg.. Noe alle småbarnsfamilier vil kjenne seg igjen i 😄😄 Har selv tre jenter i alderen fem år, tre år og 5mnd og ferien ja den er omtrent slik du beskriver den 😅😅

    8. Livet, jenta mi 😍❤️❤️❤️❤️. Og attpå til har du et par ekstra bikkjer i hus så søster og mamma kan reise bort! 🐣🐥 god påake

    9. Mamma: livet er som det bør og skal være tror jeg 😀 ekte! Haha, ja, vi er heldige. Masse dyr og kjas og mas, da trives denne gjengen godt! Kos dere pÃ¥ andre siden av kloden

    10. Helt seriøst har jeg tenkt at, fy flate så dårlig gjort at det er så idyllisk!
      Mer av uten filter ja takk! Selv jobber jeg hver dag i påsken så pappan her må nok slite mest… men av en eller annen grunn klarer han også å fortelle om dagen med filter, og jeg tenker er det seriøst bare jeg som har unger krangler? Og aldri får drikke varm kaffe? (Vet jo heldigvis at det ikke stemmer, men pappa’n klarer oftere enn meg å lukke øra og la barna krangle mens han nyter varm kaffe…)
      Ha en strålende påske! Selv i sur vind og med kranglefanter som er utrolig søte når dem sover (i egne senger 😂) ❤

    11. Takk Stine. Så godt å lese litt om virkeligheten i en småbarnsfamilie. Kjenner meg så godt igjen. Når du begynte å blogge om dine tvillinger, hadde jeg også tvillingbabyer. Men min virkelighet, så aldrig ut som den du i starten blogget om. Med en 2 år eldre storebror og 4 andre eldre søsken og en bonde til man så var det nok ikke så rart😉. Så er så gla du viser litt av hvordan virkeligheten egentligen ser ut😊
      Har valgt å “feire” påske hjemme med 3 av familiens barn, når mannen reiste til fjells med 4 barn. Er hjemme å passer nyfødt hundevalp. Så det var ikke noe alternativ i år. Men så godt å bare være hjemme, vaske klær, rydde, male stua og ordne. Alle må ikke til fjells og virkeligheten er sjeldent så pen som på bilder! God påske og lykke til videre med magen😊

    12. Lo godt av den uredigerte utgaven! Ser veldig likt ut som hverdagen her. Med fire små, alle under skolealder. Nå har mor plassert seg godt på ramma og sendt to ut for å herje av seg litt energi med far. Krysser fingre og tær for at de Andre to sover pittelittegranne til😂😅

    13. Jeg digger ærligheten din!! Og kjenner meg så godt igjen!!!
      Nyt den siste påskedagen, min favoritt-blogger <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg