Babyen får ikke barnerom

Det ene barnerommet etter det andre dekoreres i stilfulle møbler, alle tilpasset små mennesker i duse fine farge, ofte i blåtoner eller rosatoner. Det er mange rundt meg som venter barn i disse dager, og flere av dem venter sitt første. Da er det klart det er stas å gjøre barnerommet klart, pusse opp, male og gjøre det riktig så innbydende. 

Om ti uker har jeg termin, og jordmor og gynekolog er redd hun kan komme i god tid før det.
En gang kanskje hver dag biter en liten panikktanke seg fast i meg – vi har absolutt ingenting klart! 

Barnerom, det kommer ikke vår baby til å få, i stedet må hun ta til takke med rommet vårt, et bitte lite bøttekott. 

Ofte får jeg en følelse av at nummer tre blir litt glemt, hun får liksom bare slenge seg på. Sannheten er nok den at hun tvert i mot er glemt, men at det hviler en langt større ro ved å få barn nummer tre, enn én og to. Hun får ikke sitt eget rom, ikke fordi vi ikke har plass, men rett og slett fordi; hva er vitsen med det, når det uansett er anbefalt å sove i samme rom til disse barna fyller ett. 

Det kommer jo en dag, da hun skal få sitt eget rom – men det er inderlig deilig å vite at det er det siste vi trenger å tenke på nå. 

Så her skal du bo, min lille skatt – på et vis skal vi nok klare å finne litt plass..


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

13 kommentarer
    1. Jeg er så glad for at du sier at babyen skal dele rom med dere 🙂 Ingen tvil om at det er best for barnet. Jeg vil påstå at det er unormalt at en baby skal sove på eget rom om natta. Jeg fikk nylig pes for å mene dette da jeg skrev en kommentar på en blogg for ei mor fortalte at babyen hennes sov på eget rom fra den var tre uker. Med baby-Call, riktignok… Grunnen var at barnet våknet så lett om foreldrene rørte på seg. Jeg tror tvert i mot at det er trygghet for en baby å dele rom med mamma og pappa, høre puste- (og snorke-)lyder. Likedan misliker jeg at små barn ikke får ha leker på kjøkkenet eller stua. Det er naturlig at de er i nærheten av de voksne når de leker. Unger skal ikke trenge å tilbringe all leketid alene på eget rom. Men selvfølgelig kan de (etter en viss alder) rydde opp leikene sine før de legger seg.

    2. 27 juni ifjor kom tredje baby hos oss, hun har fått to kommoder inne hos oss og sengen sin ved siden av mamma’s side av sengen😊 Hun trenger ikke ett rom fylt av leker for hun sitter jo ikke akkurat der og leker alene, ikke er det så praktisk heller😂 så hun har lekekrok i stuen hvor vi ser henne hele tiden😅 Vi må bygge ett tredje soverom i kjelleren i vårt hus som eldstemann skal få og det skal etter planen stå ferdig i desember i år. Tidligere enn dette er jeg faktisk ikke komfortabel med lille jenta mi i ett annet rom😊 Og helt ærlig, ser jeg ikke behovet med eget rom før den alderen heller🙊😂 Så alt i alt, helt enig med deg altså 😊

    3. Blir kanskje litt feil å kalle det ett bøttekott når rommet ser helt vanlig ut og er i mine øyne finere enn ihvertfall mitt soverom ! Tenk over de som faktisk ikke har råd til et så fint soverom, også kaller du det for et bøttekott?

    4. Det er anbefalt å sove på samme rom til barnet er 6 måneder.
      Mine jenter sover på eget rom(gjesterommet), de er nå 9 mnd. Heldigvis laget vi aldri et barnerom, for om 4 mnd skal vi flytte =)

    5. Nora: Se på det, det er en del som har forandret seg på 5 år 😀 Vi flyttet også jentene ut da de var 9 måneder, fordi de da begynte å våkne litt da vi la oss 🙂 Jeg tror egentlig det beste svaret ligger hos barnet.. Om det sover best på samme rom, så er det kanskje det beste, og sover det bedre alene så gjør foreldre det på den måten 🙂

    6. Anonym: Det er i den forstand at det ikke en plass til et nattbord ved siden av sengen at jeg kaller det et “bøttekott” 🙂 Derfor kan det bli litt problematisk å få inn en barneseng, men vi finner helt sikkert løsningen 🙂

    7. Ida: Ja, de sitter jo ikke alene å leker på rommet sitt når de er så små uansett 🙂 Her har vi fire soverom, så hun kunne helt klart fått sitt eget, men det jo ikke nødvendig å lage et barnerom, som skal stå ubrukt til hun er stor nok til å sove der selv. Planen er nok at hun får vårt rom, og at vi flytter ned slik at alle barna er i samme etasje 🙂

    8. Bjørg: Alle er jo forskjellige, men jeg vet med meg selv, at jeg var nevøs nok selv med barna ved siden av meg i egen sengen, så å ha nyfødt i et annet rom ville bare ført til søvnløse netter og mange turer til og fra rommet for å se at alt var bra. Også litt enklere med amming om man kan slippe å forlate sengen midt på natten da <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg