Tredje jenta får guttefarge som sin farge

Du vet du har to jenter fra før av, når tredje jenta får “guttefarge” som sin farge. Hadde du gjettet dette? 

Mor (bestemor) har strikket babyteppe til sine åtte oldebarn, og nå som niende oldebarn ligger og vokser i min mage var mor klar med strikkepinnene igjen. Vi får alltid bestemme hvilket mønster, garn og farger vi ønsker at teppe skal bli strikket i, og her rett før helgen ringte mamma meg og forlangte at jeg kom med et svar, for hun sto allerede i garnbutikken og skulle handle inn for meg. Jeg måtte le da jeg svarte henne i telefonen:

 “kan det ikke vente? Jeg står med smørkrem over hele meg, og jeg aner ikke en gang hvilke farge jeg skal velge”.

Mamma sendte et bildet med en liste over de ulike fargene med teksten: hvor vanskelig kan det være? 😂

Jeg kikket igjennom de klassiske “jentefargene” rosa og lilla i alle sjateringer. Blikket mitt stoppet til slutt på en helt annen farge:

GRØNN

Jeg synes fargen er helt nydelig, jeg har alltid likt grønt, så hvorfor skal jeg ikke da kunne bruke grønt selv om det kommer enda ei litta jente? Da jeg vokste opp på tidlig 90 tallet så var jo standaren at alle farger var kombinert sammen i sterke nyanser – enten det gjaldt gutte- eller jenteklær.

Du kan jo godt stille meg spørsmålet om hvorfor jeg har valgt at tvillingjentene mine på fem år, har fått hver sin farge, der den ene er rosa og den andre er lilla. Jeg synes begge to fagene er fine, men det handler allikevel mer om at det var valget jeg måtte ta, fordi kleskjedene har lagt det opp slik – og mine barn var avhengig av å ha sin faste farge, for at folk rundt skulle klare å huske hvem de var. 

Stort sett er det en veldig stor skille mellom gutt- og jenteklær. Klærne i fargen blått, grønt, brunt og grått kommer gjerne med noen raffe racerbiler eller gravemaskiner på. Klærne som går i rosa, lilla og gult og har ofte blonder, hester og prinsesser på. Det som er synd er jo at den rosa jenteblusen med blonder på kunne vært like vakker i “guttefarger”.

Akkurat dette gjør jo nettopp at du “må” velge etter fargekodene som er satt, om ikke vil i alle fall en stor brøkdel av menneskene rundt deg stille deg spørsmålet om hvorfor barnet går i “feil klær”, eller rett og slett omtale barnet ditt i feil kjønn – og det vil vi jo ikke.. 

At minstejenta ender opp med mye rosa og lilla, det er helt klart – hun arver jo dobbelt opp at sine to storesøstre.
Nettopp derfor var det så godt å velge en farge som de to andre ikke har. 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

51 kommentarer
    1. Det at man “bare” kan velge rosa eller blått gjorde at jeg begynte å sy til Størstesnupp (4,5år) da ho var lita. Da kunne ho få feminine, grønne kjoler med sløyfer og masse fint på =)

    2. Det hadde jeg også gjort – grønt er jo fint til begge kjønn! <3
      Jeg syntes det er så kjedelig at barneklær til jenter alltid skal være søtt, mens gutteklær tøft. Jeg har en gutt på 2,5 og jeg hater gutteklær med bil, traktor osv på. heh!

    3. Camilla: Ja, det er synd, også blir det fort slik at barna etterhvert følger trenden. Altså jeg hadde aldri kledd opp mine i glittede prinsessekjoler om det ikke hadde vært fordi de eeelsker det fordi venninnene har det jooo og fordi de ser det i hver butikk vi er i.. Heh heh!

    4. Helt enig! Så når jeg handler klær til mine, så sjekker jeg ofte på gutte-avdelingen hvis jeg ikke vil ha så feminine og “jentefargete” klær. Noe jeg reagerer på, er at Zara merker klærne sine med “Zara girls” og “Zara boys”. Jeg kjøpte en helt hvit, tynn langermet skjorte til min datter, som tilfeldigvis kom fra gutteavdelingen, og da hadde hun fått kommentarer på dette fra de i klassen, at hun hadde gutte-genser. Altså, en helt hvit skjorte uten noe mønster og dill dall? Jeg liker veldig godt Zara sine klær, men akkurat den merkinga kunne jeg fint klart meg uten 😉
      Du skriver så godt, Stine! Og du tar opp temaer som treffer meg 🙂

    5. Jeg har en gutt på 4 og ei jente på 2. Jenta har arva masse fra storebror i «guttefarger», bla vinterdress. Og det skjer ofte at folk kaller henne gutt når vi er på lekeplassen! Jeg prøver så godt jeg kan å ikke kle de opp etter butikkens ønske, men det er jammen ikke enkelt! Har forsøkt å kjøpe kjønnsnøytrale farger på klær jeg vet arves, men det finnes nesten ikke.

    6. Iselin: Nei, det er det jeg mener, det finnes svært som kan brukes av begge kjønn fordi det er blitt en så stor skille i mellom de ulike fargene og stilene.

    7. Vi valgte å ikke vite kjønn før fødselen. Det viste seg at det er lite kjønnsnøytrale klær, butikkene er delt opp i jente og gutter avdelinger. Hvorfor kan ikke en jente ha en genser med dinosaur?!

    8. Regine: Jenter kan jo ha genser med dinosaur, men da må barnet og foreldrene også tåle at fremmede vil bøye seg ned og si “Så tøff han er da, med så kul genser” 😛

    9. Hei.
      Jeg er sikker på at hun blir akkurat passe perfekt i grønt. Nå er det noen år siden jeg hadde barn, og jeg husker at mine gutter gikk i de typiske guttefargene, men også gult, hvit og de andre behagelige og delikate fargene. Grønt er bare helskjønt.

    10. Jeg har også tvillingjenter, og da vi valgte farger til de ble det gult og grønt 🙂 synes det blir for mye rosa til jentene og selv om vi har vært bevist på fargevalg har vi endt opp med haugevis av rosa klær😂 synes det er en uting at det er enten rosa eller blått i butikken, og priser meg lykkelig når jeg finner andre farger. Hadde jeg bare vært litt flinkere bak symaskinen hadde det nok vært litt lettere. Jenta vår som har fått tildelt grønt, blir nesten alltid tatt for å være gutt😅

    11. Vi hadde samme «problem» jeg likte ikke så godt rosa og lette og lette etter klær i andre farger til baby jente, helt umulig! (så det har blitt MYE rosa de siste to årene.)
      Men da min mor strikka babyteppe og ville ha en kontrastfarge som kant rundt gikk vi for støvgrønn, kjempefint! Men vi fikk kommentarer på «liten skjønn gutt»

    12. Jeg har valgt grønn som farge til min gutt. Og jeg kjøpte inn grønn vogn og grønt hentesett før jeg visste kjønn. Og da var det flere som syns det var dumt hvis det var jente. Men jeg syns fargen er nydelig uansett kjønn! Superlekker hvis man kombinerer med noe rosa, gult eller blått ❤️

    13. Iselin: Ja, det er en grunn til at våre ble rosa og lilla, og det er jo nettopp fordi det er vanskelig å finne andre farger. Men når det er sagt så kan det være vanskelig nok å finne lilla også. Rosa og blått er hovedfargen uten tvil 🙂

    14. Jeg er mamma til en tass på 2,5 år, å jeg liker at han er tøff i klærne, samt han liker det selv. Sammfunnet går begge veier til tider. Men så roper feministene høyt noen ganger sånn at vi som liker å kle opp gutten i klassiske gutteting eller jenta i klassiske jente ting føler at vi også gjør noe feil. Jeg ser problema tikken for dere som vil ha mer kjønnsnøytralt på banen, helt klart. Men Fokuset skulle ligget mer på at man må gjøre det man selv vil, å kler sitt barn best.
      Du kler jenta di i fine grønne ting, å jeg kler gutten min i masse gult! Jeg ser nok på rosa som en jente farge, å blått som guttefarge. Men alle farger passer alle skjønn om man vil. Jentungen på 10 har alle regnbuens farger, mens gutten har mye mørkeblått (praktiske årsaker) å gult.
      Men helt klart dumt at butikkene gjør det vanskeligere for dere som vil kle opp i litt annet enn “normalen”.
      Annefaler Newbie, jenteklærne det går ikke bare i rosa å lilla. Men også gult, grønt, brunt, grått og blått.

    15. Lillejenta mi bruker alt mulig av farger, men ho er jo bare én da men får mye rosa osv av familie🙈 men hun er sååå pen i lyseblått at det skulle ikke vært lov😱 men finner jo nesten ingenting..💔

    16. Jeg har to gutter, og har alltid kledd de opp i alle mulige farger, inkludert rosa og lilla. Så hadde begge en periode da de bare ville ha blå og svart, men nå som de er skolegutter er lilla og rosa igjen populært. Problemet er bare at alt i rosa og lilla har feminine snitt med glitter og blonder, og det er de ikke interessert i. Det er fargene de ønsker. Utrolig irriterende.

    17. Hadde på jenta mi en grå body på barselavdelingen. Nesten alle barnepleierene og jordmødrene som var innom den dagen sa “så fin han er” og dette pga en grå body😂 Her bruker snuppa både rosa og blått og det kommer vi til å fortsette med 😊

    18. Personlig ville jeg gått for gult når rosa og lilla allerede var opptatt, men grønt er fint det og 🙂

    19. Hei Stine!
      Grønt er skjønt, uansett kjønn.
      Vil gjøre deg oppmerksom på at reklamen på toppen av siden din er for et slankemiddel som visstnok er så effektivt at det kan gi anoreksi. Synes vel ikke helt at du er typen til å ha denslags reklame.
      Mvh Kaja

    20. Jeg hadde mye guttetøy da jenta vår ble født. Men må ærlig si at det første familie bildet med vesla i lyseblå body er litt rart og se på for det er jo jenta vår men de som ikke vet det tror det er en gutt.
      Men hadde man vært like rask og putte på en nyfødt gutt en lyserosa body og postet bildene mon tro? Hehe.

    21. Helt enig i at alle klær burde komme i flere farger! Synes i grunnen barna mine stort sett går i de samme klærne hele tiden, det er jo lite variasjon i kolleksjonene fra år til år, man ender jo nærmest opp med likt i en str større.. Forøvrig fikk jentene her også hvert sitt hjemmestrikkede teppe av farmor i babygave. Ingen typiske «jentefarger» her heller; et teppe er hvitt og grått, det andre er kongeblått 😍

    22. Jeg må innrømme at jeg synes blått er nydelig på minste tulla mi❤ da skinner de blå øynene hennes ekstra mye, og jeg synes det er vakkert med blanding av blå, hjemmestrikket romper og blåblomstret krage+ hårbånd til.
      Nå bruker jeg mye forskjellige farger bare til ungene, grønt er også nydelig 😍 blir fort lei rosa og lilla,jeg😅

    23. Yes! Jeg liker det!! 😁..
      Jeg er over gjennomsnittet glad i grønt. Spesielt lys/dus/lime grønt! Så eldste har fått grønt som sin farge!
      Lillesøster har fått gult. Rett og slett fordi hun heter Zelda, og i følge min mann er det det som er fargen til prinsesse Zelda. Skal sies at det er mye grønt og, så babyteppet er grønt og gult.
      Jeg hater Rosa fordi det blir sett på som jentefarge. Men jeg har rosa klær til jentene fordi det har folk kjøpt og det er helt ok. Meeen de fleste klærne til hu eldste er blått, noe grønt og mest «guttefarge» fordi hun har arvet fra begge nevøene sine, og jeg liker gjennbruk. Det er både biler, båter, Fly, batman osv på de! Og hun er prikk lik sin far, så hun blir 9 av 10 ganger benevnt som «han» og det irriterer meg så jævlig. De ser tydligvis ikke at hun ser ut som ei jente for hun har jo kort hår også! Heldigvis bryr hun seg ikke… enda!

    24. Synes det er tullete at det har blitt lagt opp typiske gutte og jentefarger. Jenta mi blir kledd i både blått, grønt, brunt, rosa og gult. Synes det blir dumt at samfunnet er delt opp i en guttefløy og jentefløy.
      Grønn er en nydelig farge som passer godt til både jenter og gutter <3 Veldig fint innlegg

    25. Tonje: Jeg synes også det er gøy å kle opp barna i vakre klær, kjoler med nydelig snitt og blondedetaljer. Jeg synes bare det er synd at det er så liten variasjon i farger. Det er jo ikke gutte- og jentefarger hos voksne, så hvorfor er det da hos barn ? 🙂

    26. Sáve: Ja, vi kler enkelte farger bedre enn andre. Her lyser det jentenes øyne om de har på seg gult og grønt, de har grønne ønye, og kommer så godt frem i enkelte toner <3

    27. Kaja: Reklamen kommer dessverre fra en stor sentral, der de blir rullert hele tiden, og viser i stor grad det man selv er opptatt av i følge algoritmer, så det får jeg dessverre ikke styrt så mye med. 🙂

    28. Hei 🙂 jeg har to gutter på 8 år og 4 år, begge mine går i alle farger, brukte rosa og masse lilla som baby og alle andre farger, hadde lilla vogn til 4 åringen også. Hadde lilla og rosa turkis og mintgrønnt vogn teppe 🙂 dem går fortsatt i alle farger vis i finner det 🙂 d er bare hva vi gjør det til selv. Så kan vi begynnet å spørre når vi er usikkret: hva heter barnet? 😁😁

    29. Mor til to gutter: Ja, det er ikke noe i veien for å handle på gutteavdelingen til jentene, eller på jenteavdelingen til gutta, men da er vi inne på et annet tema spør du meg. Det jeg synes er trist er fordelingen av farger på de to avdelingene, farger er jo bare farger, så det burde vært et større valg både til gutter og jenter, uten at det skal gå ut over modellen på plagget.

    30. Jeg synes det er fint å kle babyer i gutte- og jentefarger. Når de er så små er det vanskelig å se forskjell på om det er gutt eller jente, og da ser jentene så utrolig søte ut i rosa, og guttene utrolig søte ut i blått. Når jeg får barn kommer jeg til å gå all-in med gutte og jentefarger, fordi jeg synes det er utrolig søtt.
      Men når det er sagt, så er det jo andre ting som kan fremheve at babyen ser ut som ei jente, som ett søtt hårbånd eller blonder og sånne ting. Grønn er en nydelig farge, og du som har en så fin og god stil kommer til å kle jenta di opp nydelig uansett. Og med to storesøstre som elsker å kle seg som prinsesser, så blir nok grønn en kjempefin kombinasjonsfarge til alt du og jentene kommer til å finne på 🙂
      Men de fleste går jo bare for rosa siden det er enklest 🙂

    31. Så koselig med hjemmestrikket teppe! 😊 Kan jeg spørre hvilket garn og fargenummer du gikk for? Liker å strikke selv, og det hadde vært moro med litt inspirasjon.

    32. Har tre jenter der nr en var rosa, nr to rosa og nr tre ikke rosa… Nr to arvet nr en og nr tre ble for stor for å arve så hun arver fetteren sine klær som er mega blå og heldigvis også brunt og grått 👍 Enda har ikke minien protestert, er jo tross alt snart 9 uker gammal 🙈😂
      Men på bilde… Hvor har du gjemt det andre beinet ditt? 😲😂

    33. Åå så fin kjole du hadde her, hvor er den kjøpt? 🙂
      Farge er farge, alt etter hva en gjør det til selv 🙂

    34. Jeg virkelig elsker bloggen din og syns den er veldig inspirerendez jeg har lenge hatt lyst til å lære meg å sy, så lurer på om du har tips til en symaskin for nybegynner?

    35. Grønt er nydelig❤ Det har vært favoritt fargen min fra jeg var liten men nå er turkis favoritten i. Jeg liker ikke rosa, og er ikke så fan av lilla men liker lilla bedre enn rosa. Syntes det var veldig kjedelig at alt var i rosa og lilla til jente da jeg skulle handle tøy til niesene mine da de var babyer for 7-9 år siden. I år har jeg sett veldig mye fint babytøy til jente, i lyseblått og lysegrønt med blomstermønster og mørkeblått med blondekanter (og andre farger enn bare rosa/lilla). Jeg venter en gutt og kjøpte en del kjønnsnøytralt tøy før jeg visste kjønn. Tanken min er at ei jente kan bruke guttefarger og omvendt men har ikke kjøpt inn noe rosa/lilla til gutten min i babytøy(hadde nok ikke kjøpt mye rosa heller hvis jeg hadde fått jente) men om han skulle ønske tøy i rosa eller lilla når han blir litt større skal han få lov til å få det. Og kjole også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg