De skulle få iPad til bursdag – men så..

Reklame | Inneholder annonselenke for Jollyroom

Når skal barna få nettbrett? 
Det var på bursdagen til tvillingjentene i fjor, da de fylte fire år, at vi hadde temaet oppe til diskusjon. Skulle de få nettbrett i bursdagsgave? På en måte føles det som om vi var fryktelig tregt ute, jeg begynte allerede da å stresse med at barna ville komme til å henge etter i den teknologiske verden. De andre jevngamle barna kunna jo allerede sette på filmer på youtube, eller legge kompliserte puslespill, mens våre ikke en gang skjønte hvordan sveipefunksjonen i bildearkivet virket. 

Til slutt kom vi fram til den konklusjonen at vi kunne vente et år til med å la barna få nettbrett. 

Siden da har det ligget i underbevisstheten at den dagen barna skulle fylle sin fem årsdag skulle de få nettbrett. Eller som jentene selv sier; “iPad”. 

Påvirket av hverandre
Jentene har ønsket seg nettbrett en god stund, de ser jo at alle vennene deres har det. De synes det er helt utrolig fascinerende at venninnene kan sette på en film på en skjerm de kan ha rett foran seg, eller spille et spill der figurer beveger seg, snakker og synger. Så klart synes de det virkelig stilig. Det blir snakket om i barnehagen, og de har også fått nettbrett i barnehagen. De lever i en verden der det er mer normalt å ha nettbrett enn å ikke ha det, så det er klart de ønsker seg det “alle andre har”. 

Vi som foreldre blir ikke noe mindre påvirket. Vi ser også at barna til vennene våre styrer disse flate skjermene bedre enn vi klarer det selv. Vi blir påvirket av å høre om de fine pedagogiske spillene som er å få tak i og hvor mye barn lærer av å bruke nettbrett. Vi ser jo også hvor flinke barna deres blir. 

De fylte 5 år i april 
I år var bursdagsgaven aldri egentlig oppe til diskusjon, for vi hadde jo for ett år siden bestemt at barna skulle få iPad i år. Det eneste vi faktisk hadde oppe til diskusjon var om de skulle få et nettbrett hver eller et på deling. Med et nettbrett til hver ville vi slippe unna timesvis med krangling om hvem sin tur det er, men vi endte opp med at ett på deling var mer fornuftig – rett og slett fordi de da må dele, lære å vente og vise tålmodighet. 

Påsken var på hell to uker før bursdagen deres, og vi satt alle sammen i bilen på vei over til hytta i Sverige, etter å ha tilbragt flere dager som en hel familie hjemme. Mannen kjørte, jeg satt i passasjersetet, og barna satt baki å så på den lille havfruen på dvd-skjermene foran seg. 

Vondt i magen av tanken 
 “Du..” sa jeg etter en lang tenkepause, og rettet blikket mot mannen min, før jeg fortsatte med lav stemme: “Jeg får egentlig litt vondt i magen med tanke på å kjøpe iPad i bursdagsgave til jentene. Jeg vet jo at det er mange pedagogiske fine spill og sånt, men jeg blir så redd for at de skal miste den genuine gleden de har når de sitter med fargestifter i henda”. 

I det jeg åpnet opp for denne tanken, viste det seg at pappaen deres bar på akkurat de samme tankene som jeg. Frykten for at de skulle miste eller bli dårligere på de fantastiske egenskapene de har – den enestående fantasien kun barn som dyrker den kan ha, den genuine gleden de har når de sitter i time etter time og tegner tegninger eller skriver.

Mannen min spurte: “Men hva skal de få av oss til bursdagen sin nå da da?” 

Jeg smilte til han og sa:”Jeg har tenkt en del på det, hva sier du til å kjøpe skrivepulter de kan ha på rommet sitt i stedet for iPad?” 

DET ER PERFEKT!” 

– De nydelige skrivepultene med stol er fra Jollyroom – nå med 55 % rabatt (Reklamelenke til nettsiden) 

Jentene våre hadde to bursdagsønsker: enhjørningtema og iPad – i stedet fikk de: enhjørningtema og skrivepult
Kontrast ja, men gleden desto større. Ikke én gang har de spurt etter iPad etter at pultene kom på rommet. Jeg vet ikke hvor mange timer de har brukt bak pultene sine siden de hadde bursdag 13.april. Men vi har har fått uendelige mange fantastiske tegninger, og brev skrevet av den vakreste barnehånd.

Ingenting kan gjøre meg stoltere enn når jeg får en vakker tegning, der det står skrevet: “til sjære mamma, jæi er gla i dæi”. 

Vi har aldri hatt nettbrett, de får ikke en gang se på tv etter barnehagen i ukedagene (Les innlegget: TVbruken tok helt av). Men de savner det ikke, fordi de glemmer at det eksisterer, verden har alt for mye spennende å by på.

Er det en ting jeg er sikker på, så er det det at det er vanskeligere å hente fram og trene et barn til lek, fantasi og finmotoriske bevegelser, enn det er å trene et barn til å ta igjen og forstå den teknologiske verden litt senere enn normalt. 

Jeg sier ikke at andre gjør feil i å ha nettbrett, men det skremte meg at jeg var så påvirket av hva alle andre gjør at jeg trodde vi måtte kjøpe nettbrett, enda det faktisk føltes helt feil inni meg. 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

35 kommentarer
    1. AMEN!!! Så enig! 🙂
      Jeg har ikke egne barn, men min mor har et fosterbarn på 5år, som jeg er ganske mye sammen med. Hun fikk også nettbrett til jul når hun var 4,5år (fordi ALLE andre hadde det). Og der tok nettbrettet over for leken. Selv om mamma hadde regler for nettbrett-bruk så var det masing og grining om å få nettbrettet så fort hun var hjemme fra barnehagen, og så ble det grining når man skulle legge bort nettbrettet. Jeg skjønner at det av og til er lettvint å gi barna nettbrettet, eller sette på tv, som barnevakt en ettermiddag hvis man er helt utslitt. Men løsningen til mamma ble å ta en hvit løgn, og si at nettbrettet ble ødelagt og at det er på reparasjon. Nei, det er ikke optimalt å lyve for barnet, men hun maser hvertfall ikke lenger, og nå har hun gått tilbake til å leke med lekene sine igjen. Så jeg er helt enig i avgjørelsen deres!!
      Nettbrettbruk i barnehagen er en annen diskusjon, men den tar jeg ikke her 🙂
      Hilsen pedagogisk leder i en barnehage

    2. Vet du, dette innlegget rørte meg ❤️ Jeg synes det er så fint at vi som foreldre stopper opp og gjør oss slike refleksjoner. Det er så lett å bli dratt inn i det teknologiske dragsuget!
      Jentene deres er heldige, dere gjør dem faktisk en tjeneste! Jeg ser ikke på det som frarøvelse av noe, jeg ser det heller som at de tjener på det. Det teknologiske er kommet for å bli, så før eller siden er de to også like oppdatert som alle andre, men i disse verdifulle barneårene er det så fint at de får lov til å være barn – kreative, lekende og tenkende barn! Ingen pedagogiske spill i verden er bedre enn å få leke og lære, undre og reflektere over den virkelige verden 😊
      Dette betyr ikke at jeg tenker dårlig om de som velger å gi barna sine innpass i den teknologiske verden tidligere. Det er opp til hver enkelt forelder, og det trenger ikke bety at barna deres tar skade av det. Mange spill er veldig bra, både for språk, tenking og som en inngangsbillett i lek.
      Poenget mitt er at jeg er ganske sikker på at jentene deres er ressurser i lek og samspill med andre barn, nettopp fordi deres tilnærming til lek ikke er preget av spill, men av mer mellommenneskelige verdier! 😊
      Dette ble en lang kommentar, men jeg kjente jeg ble så berørt av innlegget ditt. Og verken du eller jeg er ute etter å dømme noen som mener det motsatte, det er bare så fint å kunne være en motvekt til dette dragsuget så lenge en føler det er riktig! 😊
      Mine barn var begge to 6 år da de fikk nettbrett, men de er faktisk svært sjelden i bruk. Jeg trodde jeg måtte være streng med tidsbruk etc, men det har det sjelden vært behov for. De kan brukes som «avkobling» etter en dag med leking, tegning, skriving og sosialisering 😊👍🏼

    3. Oi så deilig det er å se at flere velger å gjøre det samme! Sønnen min ble 6 i april og fikk også skrivepult i stedet for iPad.
      Tenker akkurat det samme som deg, det er så utrolig godt å se at han kan tegne, male, perle og leke med god fantasi.
      Vi har bare 1 barn og han kjeder seg nok litt mer, enn jentene dine som har selskap i hverandre. Så han får se på TV 1 time etter bhg, de dagene han spør 🙂
      Jeg har også gitt etter og han har en 20″ TV skjerm på rommet, fordi vi kun har 1 tv.
      Men jeg begynner å bli så gal av å hele tiden bli rakket ned på, fordi han ikke får lov til å bruke nettbrett og faktisk må sitte ordentlig i sofaen mens han ser på TV.
      Samme som deg, jeg dømmer ingen som velger å gjøre annerledes enn meg. Men kan ikke vi foreldre som velger å gå denne veien, få lov til det uten at andre skal se ned på oss. Oliver tar ingen skade av det, å det ser ikke ut som Olivia og Otilie gjør det heller 😀

    4. Forstår deg/ dere veldig godt! Vi ga eldste på ca 10 en PC til lekser. Det gikk ikke lang tid før vi fant ut at han brukte den mer til annet. Så vi tar av internett, og gir bare til bestemte tider/eller lekser og til tider har vi faktisk måttet fjerne hele PCen for en stund.
      Ungene deres er heldige! ❤ Det de får leke og gjøre som barn, betyr så mye mye mer enn bare en iPad!

    5. For et lurt valg……at de har nettbrett i barnehagen er greit nok om det er til læring..men hjmm? Baren skal leke..kjede seg og av det bli kreativ. Ingenting hadde blitt funnet opp om ingen kjedet seg litt 🙂

    6. Trofast leser, men dette blir min aller første kommentar her: AMEN! Så utrolig enig, både mtp nettbrett og TV! Fatter ikke at ikke flere ser det samme! Hilsen småbarnsmor (som forresten jobber innen teknologibransjen).

    7. Så godt å se stort det er flere som ser atskillig barna ikke trenger eget nettbrett.
      Vår sønn på 8 år fikk eget nettbrett av besteforeldrene sine, uten at de hadde forhørt seg med oss først. Da var han kun fem år og vi så overhodet ikke behovet for det, og dermed ble også nettbrettet lagt bort.
      Han fikk nylig en mobil av typen Nokia, kun sms og telefon. Ser virkelig ikke behovet for en smarttelefon til en åtteåring, det er selvfølgelig vår mening.
      På samme måte som han likevel får øvd seg på det teknologiske med nettbrett i forbindelse med lekser, samt at far er opptatt av programmering og hvilken nytte teknologien kommer til å ha i fremtiden. Så da får han på 8 sitte sammen med far hvor de da driver med koding og programmering sammen. Da lager de PC spill som guttungen da får prøve etter å ha laget det, stor stas 😊
      Akkurat nå så tok han med seg hammer og spiker opp i skogen for å bygge hytte, akkurat slik jeg liker det 😊

    8. AMEN & takk for at det forsatt finnes foreldre som dere!!
      Selv er jeg bare en jente på 19 år, men mine foreldre har selv turt å stå i mot presset fra «alle andre rundt». Det er jeg sjeleglad for den dag idag til tross for at det var litt kjipt der og da :p Jentene dine blir noen bra jenter!! Dette inlegget rørte meg <3

    9. For et bra innlegg og for et sunt valg.
      Jeg har en sønn på 2,5 år og en bonus datter på 9år. Vi har aldri hatt regler rundt tv bruk. Selv ser jeg ikke på tv, men samboer gjør av og til. 9åringen ser kun tv om vi setter på en felles familie film på lørdags kvelden. 2åringen kan se netflix om vi har god tid på morningen, og på kvelden om det er styggt vær. I ettermiddag satt vi opp ny trampoline, og gjorde hagearbeid. Sønnen tok kveldsmaten på trappa. Så kvelder uten barne tv har vi mye av, men har selv vokst opp med at tv er ok om man egentlig ikke har så mye annet å ta seg til.
      9åringen lånte vårt nettbrett når hun var 6-8år, men ikke mer en minsten ser på tv nå. På 8årsdagen fikk hun nettbrett av besteforeldrene, det var poppis en stund men så havnet det i skoffa å har nå ligget der i snart 1år🙈
      Hun fikk seg mobil når hun var 8år, men den var utrolig gammel å treg. Så til 9årsdagen kjøpte vi iphone 7, å det angrer jeg veldig på. Greit å kunne kommunisere med henne, hun fikk snapchat samtidig sånn at hun kan ha mer kontakt med mamma/pappa, besteforeldre osv siden hun bor 50/50, men vi er strenge å følger veldig med heletiden. Men så kommer det nye kule apper heletiden, å der kjenner vi veldig på presset. Hun får pr nå kun lov å ha snapchat og music.ly. Men hun må ha private kontoer, og vi følger nøye med. Hun suttrer en del over hvor mye mer “likes” vennene hennes får siden de har åpen profil. Men det gir vi oss aldri, å er veldig åpen om hvorfor hun ikke får.
      Flere i klassen har instagram og facebook i en alder av 9år. Aldersgrensen på de fleste steder er 13år. Så det får hun hvertfall ikke før den tid.
      Sosiale media er vanskelig. Selv er jeg bare 25, men barndommen var internett fri. Husker vi hadde en stor stasjonær pc, uten internett der vi spilte litt spill, samt nintendo 64😍 Internett kom ikke inn i min verden før jeg startet på ungdomskolen og piczo nettsiden og nettby ble poplis. Mye har skjedd, å mye kommer til å skje i den verdenen. Men vi som foreldre på tviholde på barndommen til barna!

    10. Godt de gjer det som føles best for dere♡ vi har en gutt på snart 4år som har ipad som me hadde i hus før han var født. Han får kun sjå barnetv på den i stova ei halvtime før leggetid( me har ikkje barnekanalar på tv). Og han får sjå på lengre turar i bil. Ingen mas etter den ellers, og leikar seg fint aleine med verdens herligste fantasi♡

    11. Helt enig!
      Synes det er helt tragisk at 2-åringer og oppover er flinkere med data og nettbrett enn hva de er med å tegne, pusle osv. I gata hvor vi bor er det et under å se barn være ute å leke.
      Datteren min skal heller ikke få nettbrett, i hvertfall ikke før det er absolutt nødvendig, om det i det hele tatt blir nødvendig

    12. Tro meg. Jentungene dine har det så mye bedre uten iPad akkurat nå. Og dem kommer til å få mer enn nok tid på iPad når dem begynner på skolen. Alle 1 klassinger får en fra skolen. Skremmende hvor mye tid 1 klassingene sitter med dem. Jentungen hadde aldri iPad før hun fikk den fra skolen. Går utrolig mye unødvendig tid da hu stadig ser på noe dødfattige videoer på YouTube😂 man må gjemme den stadig for at hu skal være litt fantasifull i lek i steden😅

    13. Takk for et nydelig innlegg!
      Jeg hadde en iPad til studiene, den knuste jeg med et uhell. Da bestemte jeg meg for at en ny aldri skulle komme i hus, fordi den opptar altfor mye tid! Selv ikke datteren min på 2 år kommer til å få noen iPad så lenge det er under min kontroll.

    14. Åh! Så fin og positiv lesning på en mandag. Jeg har en sønn på snart to år, og jeg har fryktet det øyeblikket han begynner å lengte etter en iPad eller mobil siden før han ble født. Godt å høre at det fremdeles finnes folk som venter i det lengste og ikke kjøper nettbrett fordi det er lettvint, og fordi barna får noe å drive med så foreldrene kan gjøre andre ting. Har ei venninne som gav sitt barn nettbrett kjempetidlig, og ungen ble helt apatisk og enset hverken at det kom besøk eller at folk prøvde å få kontakt. Da ble jeg veldig skremt! Selvfølgelig er det gøy å spille, men det er så trist å se de små sitte sånn.
      Heldigvis sier min foreløpig bare ett ord om gangen, så krysser fingrene for at det er lenge til vi må ta den diskusjonen med han 🙂 Stå på! Flott gave!!

    15. HURRA! Bra at du går mot strømmen og tar det valget du mener er best for dine barn 🙂
      Jeg har tenkt til å gjøre det samme, har i dag to jenter på 1 og 3 år, og de leker så fint sammen med duplo, i sandkassen og på lekekjøkkenet. Jeg vil ikke at de skal «miste» fantasien – som er det viktigste ved å være barn. Jeg tror heller ikke det er farlig for dem å kjede seg litt. Jeg tror foreldre som har det travelt med sine plikter har dårlig samvittighet når de ikke kan leke fra barnehageslutt til leggetid, men jeg tror det er en bjørnetjeneste å la barna passiviseres av TV og nettbrett. Jeg tror heller ikke at disse barna vil henge etter i et teknologisamfunn, når helt ærlig min bestemor på 85 år kunne lære seg iPad på en ettermiddag!!

    16. Jeg har aldri kommentert på en blogg før, men nå ble jeg så rørt at jeg bare må. Har jobbet masse med barn og teater og er overbevist om at teknologi tar fra barn noe av det fantastiske, frie, utforskende og lekne som er selve barndommens skatt. Det står stor respekt av valget deres og at dere våger å stå imot normene i samfunnet. Ting er ikke nødvendigvis rett fordi det er utbredt. Jeg er sikker på at jentene deres ikke går glipp av noe som helst, men derimot får mye i gave ved å utvikle fantasien så mye som mulig. Det er mye kraft i kreativitet <3

    17. …..men enda bruker du et helt blogginnlegg på å forsvare hvorfor barna ikke har ipad….. Hulsen mamma til to,hvor begge har ipad,men som også tegner,skriver og leser! 😉

    18. Var veldig spent på hvordan dette innlegget ville utarte seg, og gleden ble stor!!! Jeg er snart ferdig utdannet barnehagelærer og temaet om det digitale har selvfølgelig dukket opp. Jeg er ei jente på 23 og kan helt ærlig ikke fordra nettbrett i barnehagen. Jeg er ikke vokst opp med det og har klart meg helt fint. Ja, det finnes mange pedagogiske spill, men det gjør det jammen meg utenfor nettbrettet også. HELDIGVIS! så hvorfor ikke bruke de for alt det er verdt. Dessuten leker barna så mye bedre uten at vi skal ha aktiviteter i barnehagen på PC, som jeg var vitne til i praksis. Barna dine er heldige som har to foreldre med et fornuftig syn til hva barna deres trenger. Dessuten virker de veldig kreative, noe som gleder ett barnehagelærers hjerte ❤️ stå på!

    19. Støtter dere 100 prosent i den avgjørelsen. Vår eldste sønn fikk iPad i 10-årsgave, og det er tidlig nok. Han hadde selvsagt lånt familiens iPad tidligere, men først som 10-åring fikk han en egen. Tenker vi gjør det samme med 6-åringen.

    20. Godt at det er flere som bidrar til å redusere skjermbruken. Våre to jenter på 8 år har nettbrett som vi kjøpte sommeren for 3 år siden da vi skulle reise til Brasil, vi kalte dem “feriebrett”. De ble kjøpt for å ha i bakhånd på flyet, men endte faktisk opp med å kun bli brukt en kort stund på den siste flyturen på vei hjem, fra København til Bergen. Fram til ifjor sommer ble de bare brukt som feriebrett. Fra de var 7,5år har de fått lov til å ta de fram en gang iblant, men jeg tror det har vært sjeldnere enn en gang i måneden, for de husker ikke på det så ofte selv. De har jo så mye annet kjekt å gjøre og leke med.
      Så det går faktisk an å ha nettbrett OG klare å begrense bruken. At barna ikke er like raske som en del andre teknologisk, tar de igjen så enkelt som bare det når de kommer igang.

    21. Jeg tror dere har tatt et supervalg. Jeg har ikke barn selv, men bare ved å observere nevøen min som, til tross for strenge regler, ALLTID lager en kampsak ut av det når nettbrettiden er “brukt opp” for dagen, gjør at jeg føler det er bedre å droppe hele nettbrettet. I tillegg synes jeg det er litt trist å se alle 3-4-5-åringer som sitter på toget eller bussen med foreldrene sine, klistret til en skjerm, eller som hyler fordi de ikke får skjermen.
      Jeg forstår veldig godt at det er en enkel oppskrift på å få litt pause for foreldrene, og jeg kan overhodet ikke si at jeg vil være noe annerledes hvis jeg får barn, men jeg ønsker så inderlig å lære barna mine verdien av dagdrømmer, pludring med tegninger eller leker, og lesestunder. Ikke at det ene ekskluderer det andre, men du skjønner kanskje hva jeg mener.
      Dette var en lang kommentar, og kortversjonen er at det du skriver gjør meg glad. Du og mannen din er generelt veldig inspirerende når det gjelder å vise O & O hva verden har å by på, i form av dyr, kreativitet og uteaktiviteter. 🙂

    22. Her har våre (tvillinger faktisk) på 6 år ipad og det funker veldig fint. De deler på ett brett og de har en time hver til dagen. Dette er en fast regel og den er det enkelt å forholde seg til. Våre er også kreative og leker, kjeder seg osv. Men bittelitt teknologi er bare bra. Tv ser de så og si aldri.

    23. Skrivepulten er jo ikke på 55% avslag slik som du skriver… Må rette opp i dette;) Utrolig fint rom til jentene:)

    24. Jeg rett og slett DIGGER valget deres:D Hurra for dere, og la kreativiteten blomstre hos jentene som den gjør hos deg!

    25. Så bra!! Har ei jente på deres alder.. Hun kan ikke å bruke ipad på samme nivå som mange andre på hennes alder i det heeele tatt. Jeg tenker det er positivt. Hun er så flink å leke seg, og har en fantastisk fantasi. Desverre er det ofte sånn at når vi går på besøk til venner, ønsker de ofte å spille ipad isteden for å leke med besøket sitt… Det synes jeg er TRIST. Ja til ipad fri hverdag 🙂

    26. Dere kunne ikke gjort noe lurere spør du meg <3 leste om en jente på 16 år som skrev et leserinnlegg om hvordan hun først nå forsto at all skjermtiden fra hun var 3-4 år og oppover hadde tatt fra henne mye av barndommen. Og den kunne hun ikke få igjen. Utrolig tankevekkende.

    27. Så utrolig bra at du står imot presset! Jeg har selv akkurat fått en liten en, og driver allerede nå og tenker på hvordan jeg skal begrense bruken av skjerm når han blir eldre!

    28. Så deilig å lese at andre tenker likt som oss! Hurra for lite iPad og TV titting og for mer lek og moro!:D

    29. Maja: Så fint, jeg sier ikke at det noe galt i det, men for oss føltes det feil. Om barna skulle fått en time hver av dagen til nettbrett, så går det med to timer til det om dagen, og jeg synes det er alt for liten tid i seg selv fra klokken 15:30 (etter barnehagen) og til klokken 19:00 (leggetid) 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg