Sy mammakjolen – Marion

ENDELIG! Shitt det skulle ta tid å få ferdig dette syinnlegget. Jeg må rett og slett si at graviditeten og heten har tatt knekken på meg. Jeg har rett og slett måtte kutte ned på en hel masse fordi kroppen min ikke har taklet å gå i høygir slik den normaltsett pleier å gjøre.

Nå har jeg omsider kommet i mål, og det er helt nydelig!

Denne kjolen har jeg virkelig gledet med til å dele med dere – Kjolen med mange bruksområder – Denne kjolen har jeg sydd slik at den passer til den gravide, men også til tiden etterpå for alle som har planer om å få til amming.

Sys som vanlig sommerkjole
Denne kjolen også sys som en vanlig sommerkjole uten “ammeluker” til brystene. Den eneste forskjellen er at du klipper et helt bryststykke forran og ikke deler det opp i to deler + at man dropper midtstykke som ligger bak åpningen midt på brystet.

STOFFTIPS: 
Jeg har testet å sy denne kjolen i to helt ulike stoffer som bildene i dette innlegget viser.

Jersey/ribb:
Det petrolfargede stoffet er et tynt jersey stoff med god stretch. Dette stoffet er helt fantastisk å ha på fordi stoffet er så utrolig mykt, og det er veldig godt stretch i stoffet. Det eneste “negative”  med å sy i stoffer med mye stretch er at slike stoff er vanskeligere å sy i, spesielt uten overlock. Ønsker man allikvel å sy i stretch-stoff med vanlig symaskin så er det viktig å passe på at du syr med elastiske sømmer. Mange maskiner har egne elastiske sømmer, eller man kan sy med en tvillingnål da dette automatisk gir en elastisk søm (se hva tvillingnål er her). Alternativt til jersy er ribb/jersey som ofte er litt tykkere/fastere, og derfor litt enklere å sy i.

Chiffon/Crepe/Viskose:
Det andre stoffet jeg har testet å sy denne kjolen i, er et fast (altså ikke stretch) stoff av typen Crepe Chiffon. Dette er et tynt og veldig deilig sommerstoff som folder seg pent og rynker ikke. Et annet lignende stoff er Crepe Georgette som de selger på Stoff & Stil og som jeg har brukt da jeg sydde  – løstsittende kjole

Vliselin / Vlies med en strykeside:
Vlies et et stabilt innlegg som du får kjøpt på metervare i ulike tykkelser, og med lim enten på den ene siden eller begge sider. I mønsteret har jeg laget et stykke som heter vliselinstykket. Grunnen til dette er fordi jeg har strøket på et lag vlies i utringningen i halsen, dette gjør at jeg stiver av stoffet litt akkurat her. Du må ikke kjøpe/stryke på dette, men jeg synes det gjør det lille ekstra. (Se video)

Andre nødvendigheter: 
– strikk til livet

MØNSTER: 

Mønster til kjolen koster 69 ,-
Når du har kjøpt mønsteret, sender jeg det til deg på mail så fort jeg har mulighet.

OBS:
– Mønsteret skrives ut på a4 ark, og tapes sammen uten overlapping av arkene, det blir en liten glippe fra strekene i mellom arkene fordi skrivemaskiner ikke klarer å skrive helt ut til kanten av arket.
– Mønsteret er inkludert sømrom

Jeg har tegnet mønster i fire ulike størrelser S – M – L – XL. Jeg deler en størrelsesguide på de ulike størrelsene under, slik at dere får en pekepinn på hvilke størrelsesguide jeg har tatt utgangspunkt i ettersom det ofte er store variasjoner i hva en størrelse er i ulike kjeder.


DA ER DET BARE Å SETTE I GANG Å SY! 

– Se alle syoppskriftene mine HER


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

23 kommentarer
    1. Hei!
      Symaskina mi har ikke elastisk søm, hva gjør jeg da? Hvorfor trenger man det? Kan skjønne at det er gunstig feks i livet, men er det nødvendig på feks bena?

    2. Anonym: Da kan du bruke en tvillingnål, da får du en solid søm med stretch.
      Du trenger det ikke om du velger et stoff uten stretch, men har du et stoff med stretch så ryker sømmen din om den ikke følger stretchen til stoffet.

    3. Flotte kjoler, gleder meg til å kunne begynne å sy min egen.
      Tar sjansen på at den passer en ikke gravid kropp også 🙂

    4. Gleder meg til å sy!! Hvor har du kjøpt det petrolfargede stoffet? 😊
      Gratulerer så mye med den lille!!! 😍

    5. Er det riktig at den minste skjørtedelen er XL, og den største er S? Eller har bare navnet blitt byttet rundt på? (sikter da til mønsteret jeg fikk på mail i går.)

      1. Hei! Jeg har akkurat sydd den med lange armer😊 Tok utgangspunkt i malen for armen, men tegnet den så stor at den gikk helt ned i armhulen på bryststykket og bakstykke, og så laget jeg armlengden så lange jeg ville ha de😉 Ble veldig fornøyd 😊😊

    6. Hei 🙂
      Elsker oppskriftene dine og fremgangsmåte, og ikke minst boka! Har hjulpet meg mye som nybegynner 😍
      Men lurer på om det skal ta lang tid å få tilsendt oppskrift? Kjøpte denne i går. Skal i stoffbutikken i morgen, så hadde håpet å få oppskriften tilsendt innen det så jeg får kjøpt stoff 😅

      1. Tok det lang tid før du fekk mønsteret? Bestilte mønster igår, og er SÅ klar for å prøve å sy denne!

    7. Hei, må ha det inne med teskje, skal det være overlapp mellom mønsterarkene eller skal det være en glippe?

    8. Søt kjole, bare synd det måtte fullstendig omsøm til for å få den til å passe pga hofter og stor bh-str. Når forstykke og skjørt var gjort om ble den veldig behagelig i viscose!

    9. Har bestilt mønsteret for er par dager siden men enda ikke mottatt det, hvor lang tid tar det før det sendes ut på Mail?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg