Sy mammakjolen - Marion

Mnster og syoppskriften er ute p den herlige sommer-, gravid- og amme-kjolen

ENDELIG! Shitt det skulle ta tid f ferdig dette syinnlegget. Jeg m rett og slett si at graviditeten og heten har tatt knekken p meg. Jeg har rett og slett mtte kutte ned p en hel masse fordi kroppen min ikke har taklet g i hygir slik den normaltsett pleier gjre. 

N har jeg omsider kommet i ml, og det er helt nydelig! 

Denne kjolen har jeg virkelig gledet med til dele med dere - Kjolen med mange bruksomrder - Denne kjolen har jeg sydd slik at den passer til den gravide, men ogs til tiden etterp for alle som har planer om f til amming.

Sys som vanlig sommerkjole
Denne kjolen ogs sys som en vanlig sommerkjole uten "ammeluker" til brystene. Den eneste forskjellen er at du klipper et helt bryststykke forran og ikke deler det opp i to deler + at man dropper midtstykke som ligger bak pningen midt p brystet. 

STOFFTIPS: 
Jeg har testet sy denne kjolen i to helt ulike stoffer som bildene i dette innlegget viser.

Jersey/ribb:
Det petrolfargede stoffet er et tynt jersey stoff med god stretch. Dette stoffet er helt fantastisk ha p fordi stoffet er s utrolig mykt, og det er veldig godt stretch i stoffet. Det eneste "negative"  med sy i stoffer med mye stretch er at slike stoff er vanskeligere sy i, spesielt uten overlock. nsker man allikvel sy i stretch-stoff med vanlig symaskin s er det viktig passe p at du syr med elastiske smmer. Mange maskiner har egne elastiske smmer, eller man kan sy med en tvillingnl da dette automatisk gir en elastisk sm (se hva tvillingnl er her). Alternativt til jersy er ribb/jersey som ofte er litt tykkere/fastere, og derfor litt enklere sy i. 

Chiffon/Crepe/Viskose:
Det andre stoffet jeg har testet sy denne kjolen i, er et fast (alts ikke stretch) stoff av typen Crepe Chiffon. Dette er et tynt og veldig deilig sommerstoff som folder seg pent og rynker ikke. Et annet lignende stoff er Crepe Georgette som de selger p Stoff & Stil og som jeg har brukt da jeg sydde  - lstsittende kjole 

Vliselin / Vlies med en strykeside: 
Vlies et et stabilt innlegg som du fr kjpt p metervare i ulike tykkelser, og med lim enten p den ene siden eller begge sider. I mnsteret har jeg laget et stykke som heter vliselinstykket. Grunnen til dette er fordi jeg har strket p et lag vlies i utringningen i halsen, dette gjr at jeg stiver av stoffet litt akkurat her. Du m ikke kjpe/stryke p dette, men jeg synes det gjr det lille ekstra. (Se video) 

Andre ndvendigheter: 
- strikk til livet 

MNSTER: 

Mnster til kjolen koster 69 ,- 
Nr du har kjpt mnsteret, sender jeg det til deg p mail s fort jeg har mulighet. 

OBS: 
- Mnsteret skrives ut p a4 ark, og tapes sammen uten overlapping av arkene, det blir en liten glippe fra strekene i mellom arkene fordi skrivemaskiner ikke klarer skrive helt ut til kanten av arket. 
- Mnsteret er inkludert smrom 

Jeg har tegnet mnster i fire ulike strrelser S - M - L - XL. Jeg deler en strrelsesguide p de ulike strrelsene under, slik at dere fr en pekepinn p hvilke strrelsesguide jeg har tatt utgangspunkt i ettersom det ofte er store variasjoner i hva en strrelse er i ulike kjeder. 

DA ER DET BARE SETTE I GANG SY! 

- Se alle syoppskriftene mine HER

- Flg meg p Facebook HER - Instagram HER - Snapchat: stinetuss - 

12 kommentarer

S gy at kjolen heter Marion, det gjr min fire mnd gamle datter ogs :)

Marit: Nydelig navn <3

Hei!

Symaskina mi har ikke elastisk sm, hva gjr jeg da? Hvorfor trenger man det? Kan skjnne at det er gunstig feks i livet, men er det ndvendig p feks bena?

Anonym: Da kan du bruke en tvillingnl, da fr du en solid sm med stretch.
Du trenger det ikke om du velger et stoff uten stretch, men har du et stoff med stretch s ryker smmen din om den ikke flger stretchen til stoffet.

Hvor mange meter stoff brukte du ca?

Flotte kjoler, gleder meg til kunne begynne sy min egen.

Tar sjansen p at den passer en ikke gravid kropp ogs :)

Mona: <3 Ja, det gjr den :D Gleder meg til bruke de nr kula er borte :D

Hvor mye stoff trenger snn ca. per kjole? :)

Em: Jeg har hatt 1,5 m stoff nr jeg har sydd og det har holdt godt :)

Gleder meg til sy!! Hvor har du kjpt det petrolfargede stoffet? 😊

Gratulerer s mye med den lille!!! 😍

Wiii n blir det handletur til Ohlssons tyger og deretter til symaskinen og sy ❤️