Sytutorail Tiril kjole

Sommerferien er over og hverdagen har så vidt begynt. Jeg har levert to femåringer i barnehagen, og hun på 6 uker ligger i vuggen ved siden av meg og sover. Jeg har en nytraktet kanne med kaffe stående foran meg, og timer med opphopet arbeid i vente. Men før jeg begynner med det kjedelige papirarbeidet, så skal jeg starte denne første mandagen etter ferien med å dele ett nytt syinnlegg.

TIRIL-KJOLEN: 

Dette er en kjole som er enkel å sy og nydelig å ha på. Jeg synes knappestykket midt på er stilig i seg selv, men ekstra genialt er det jo at knappene kan kneppes opp slik at vi som ammer kan gjøre det. Siden genseren er såpass oversized og er sydd i ett elastisk stoff passet den også over den høygravide magen min.


STOFF-TIPS:
Til denne genseren trenger du 1,5 m stoff om bredden på stoffet er 135 cm eller bredere i S-XL. Det er en kort versjon av ermet i mønsteret, men ønsker du ermet like lang som modellen på bildet så fortsetter du lengden av ermet, og det er plass nok på stoffet til å forlenge ermet.

Denne genser-kjolen gjør seg veldig godt i et stoff som er enten minner om et t-skjortestoff, eller joggegenser stoff. Eksempler på slike stoffer er da:

  • Jersey
  • Ribb Jersey
    Ribb Jersey er vanligvis litt tykkere enn om det står kun jersey, og er lettere å sy i om du er ny bak symaskinen.
  • Skai på rull får du kjøpt hos Stoff&Stil og skaper stilige detaljer til et enkelt plagg
  • Andre nødvendigheter: trykknapper og et belegg til å ha inni knappestykket slik at det ikke drar seg og blir stygt når du åpner og lukker. Det kan være litt vliselin du stryker på, eller det kan være en remse med fast bomullstoff (forklaring under syveiledning)

Tips til alle som skal sy i stretchstoff uten erfaring og med vanlig symaskin: 
Det er fort gjort at stretchstoffer drar seg når du syr, og derfor blir det kanskje vanskelig å sy rett, og sømmen kan bli bølgete.
Mitt beste tips er da og kjøpe en tvillingnål, dette er en dobbeltnår som gir en elastisk og sterkere søm enn om du syr med enkeltnål. I tillegg skrur du stinglengden litt opp – til ca 3 mm.
Det er også viktig å ikke holde igjen stoffet når du syr, men heller føre det inn i samme retning som symaskinen.


MØNSTER:
Mønster til kjolen koster 69 ,-
Når du har kjøpt mønsteret, sender jeg det til deg på mail så fort jeg har mulighet.

OBS:
– Mønsteret skrives ut på a4 ark, og tapes sammen uten overlapping av arkene, det blir en liten glippe fra strekene i mellom arkene fordi skrivemaskiner ikke klarer å skrive helt ut til kanten av arket.
– Mønsteret er inkludert sømrom

Jeg har tegnet mønster i fire ulike størrelser S – M – L – XL. Jeg deler en størrelsesguide på de ulike størrelsene under, slik at dere får en pekepinn på hvilke størrelsesguide jeg har tatt utgangspunkt i ettersom det ofte er store variasjoner i hva en størrelse er i ulike kjeder.

Når du har klipt ut alle mønsterdelene skal du sitte med noe som ligner på dette. Det er helt valgfritt om du vil ha detaljene i skai eller om du lager genser/kjolen uten. 

SYVEILEDNING 

Start med de to knappestykkene:


Knappestykkene skal brettes dobbelt slik at du får to tynne remser som er 3 cm brede. Jeg har klipt ut to remser strykevliselin som passer inni knappestykkene når de er brettet, og disse stryker jeg fast i mellom knappestykket som er brettet. (har du ikke vliselin, klipp ut remser av et fast tynt stoff og legg i mellom – Det gjør vi for at det skal bli bedre hold der knappene skal være).

De to knappestykkene legges med klippekantene ut mot klippekantene på hver side av det utklipte knappestykket på genserens forstykke. Sy til du kommer nesten ned til enden av genserens knappestykke.
Når knappestykkene er sydd på, bretter du de til baksiden slik at de to tappene i bunn og den lille folden som står opp i knappestykket på genseren, brettes til baksiden. Fest gjerne noen nåler langs knappestykket så det holder seg slik.


Detaljer, bakstykke og ermer: 

Detaljer: Hvis du skal ha på skai, eller blonder eller noe annet gøy, så er tiden inne for det nå.
Skulderdetaljene ser du er klipt ut helt etter mønsteret, og lagt parallelt oppå. Disse sys kun fast ved å sy en søm nede, altså langs kanter der skai går over til å bli genserens forstykke.

En firkant i bunn av knappestykket – dette gjør det enklere å få avslutningen pen, og det gir en sterkere avslutning. Den er sydd enkelt på ved å sy langs kanten, og så et kryss over. Jeg har festet skaidelene med litt lim før jeg syr, slik at du ikke slik rundt.

Velger du å ikke ha noen detaljer, så må du sy en rettsøm i bunn av knappestykket for å feste delene sammen
(Se versjon uten skaidetaljer)

Bakstykke: Legg forstykke oppå bakstykke med sittsidene mot hverandre og sy sammen skuldersømmene.

Ermene: nåles fast til armgapet på genseren og sys fast (er du usikker hvordan kan du se det på film her fra 05:25 minutter ut i filmen)

Sy tilslutt sammen genseren ved å sy sidesømmene. Sidesømmene går helt i fra bunnen av kjolen og helt til armens ende.


Halsribben: 

Brett halsribben dobbelt med rettsiden av stoffet inn. Sy sammen endene og vreng tilbake slik at sømmene blir gjemt inni bretten.
Fest halsribben fra knappestykke til knappestykke oppe i halsen. Klippekanten skal ligge mot klippekanten på genseren. Siden halsribben er noe mindre enn ringen i halsen på genseren, er det viktig at du strekker den ut og fester den slik at det blir ca like store avstander hele veien rundt.
Når halsringen sys på, strekker du ut halsribben samtidig som du syr slik at den strekker seg ut til lengden på stoffet på genseren.
Avsluttningsvis legger jeg sømmen på baksiden ned og syr en søm som holder den nede på knappestykket.


De siste detaljene: 

Til slutt må ermenes ende legges opp. De kan enten brettes til vrangsiden, eller du kan brette de til rettsiden slik jeg har gjort. Da ser det ut som om armer er brettet litt opp i stedet for at det blir den klassiske avslutningen. Uansett om du brettet ermets avsluttning til vrangsiden eller rettsiden, så syr du fast oppbretten med en rettsøm hele veien rundt.

Bunnen legges også opp, denne bretter jeg opp til vrangsiden og syr en rettsøm hele veien rundt som holder oppbretten oppe.

Helt til sist har jeg sydd på tre lapper til med skai og klemt på trykknapper i knappestykket.
De tre remsene jeg har klippet ut, har jeg foldet over enden på ermene og en nede i bunn av kjolen.
Det er vanskelig å sy fast skaien når skaien ligger mot bunnen på symaskinen da skaien har så god friksjon. Løsningen er å legge en liten bit bomulstoff mellom skaien og symaskinen på vrangsiden, og sy fast. Etterpå klipper du bort bomullsstoffet ved å klippe så nært inntil sømmen som mulig.

Og har du fått til alt til nå, så kan jeg si GRATULERER, du er ferdig med å sy en Tiril-kjole 

Se flere syoppskrifter her 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

 

 

9 kommentarer
    1. Heei 🙂 Du lager så utrolig mye fint! Og denne kjolen, elsker deg <3 Skulle ønske jeg hadde vært flink til å sy.
      Klem til deg 🙂 Nyt dagene

    2. åå den er så fin! Du e så flinke du 😀 Takk for du inspirerer andre 😀 Den skal jeg prøve meg på! men håpet også at mønster til fleece og tyll kjolen skulle kommet ut så jeg kunne kjøpt til begge samtidigt ? 😀

    3. Endelig fått kjøpt stoff for å sy denne, men så vipper jeg mellom M og L. Hvordan ville du gjort om man var M over og L under? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg