Skinnet bedrar, rottene kryr

“Lukten av død er her igjen. Kjenner du det?” 

Etter mange nattestimer og lange dager har vi kommet i mål med hustegninger som vi har sendt til snekker og arkitekt for vurdering. Planen er at husbyggingen skal starte våren 2019. 

Jeg tenkte jeg skulle svare litt på hvorfor vi skal bygge nytt. Enda er det veldig mange som ikke har fått det med seg og det renner inn ulike spørsmål. 

Hvor skal dere flytte? 

Vi skal ikke flytte, i alle fall ikke lengre enn ca 5 meter. Vi skal sette opp et nytt hus på gården, men vi skal flytte plasseringen noe slik at vi får gårdsplassen bak huset og ikke foran slik vi har det nå. Derfor skal vi bygge mens vi bor i gamlehuset

Hvorfor bygge nytt hus, det er jo så koselig hos dere? 

Skinnet bedrar, er nok alt jeg har å si. For selv om det ser koselig ut hos oss, er det ikke alltid like koselig å leve her. Denne morgen våknet jeg til et hus som luktet fordervelse. Jeg startet den grusomme sporjobben, som går ut på å lukte seg fram til hvor den intense stanken kommer i fra. Etter ca fem minutter med sniffing i skuffer og skap, fant jeg til slutt en død rotte i skapet over kjøleskapet. 
Ja, vi har rotter. Mus også.. Det er ikke slik at det er ett hull vi må tette for å bli kvitt problemet. Det finnes antagelig 100 innganger, og 98 av dem er det umulig å nå på grunn av en krypkjeller, som det ikke er plass til å en gang krype i, under halve huset. 

I tillegg mangler det isolasjon i vegger, gulv og tak og vinduene er ikke tette. Takhøyden i huset er 20 cm lavere enn normalen. Det finnes ikke vaskerom, og vi har bare et bitte lite bad (vi er FIRE jenter i hus). 

Huset er fra 1800-tallet, det er riktig nok restaurert noen ganger siden da, men nå har det gjort nytten sin.  

Hvorfor pusse opp hele huset, når dere skal bygge nytt? 

Jeg er faktisk i gang med å “pusse” opp et av rommene i huset akkurat nå. Det virkelig kanskje litt spesielt i og med at vi skal starte byggingen av et nytt om ca ett halvt år. Resten av huset har vi også tatt, rom etter rom ettersom tiden har gått. Vi har hele tiden visst at et nytt hus en dag skal opp, men vi har også bodd her i 7 år. Så det har vært vel så viktig at vi har kunnet trives i huset i løpet av de årene. Vi har riktig nok valgt billige og enkle løsninger. Det er utrolig hvor mye som forandrer seg med et strøk maling, litt tapet og nye gulv. 
Midlertidige løsninger trenger ikke koste skjorta. Det siste rommet jeg nå “pusser opp” vil koste noen hundrelapper i maling, men det går fort halvannet år før vi flytter inn i ett nytt, og da er min konklusjon at rommet er verdt de 700 kronene det koster å få det til å bli et trivelig rom det neste året. 

Det aller beste med oppussingen er at vi har blitt mange erfaringer rikere til det nye huset skal opp. Vi skal selvsagt gjøre så mye vi klarer selv.  

 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

19 kommentarer
    1. Jeg skjønner dere godt! Å finne døde rotter og mus i kjøkkenskapene er lite trivelig. Blir sikkert kjempefint med nytt hus! Vil du dele plantegningene med oss etter hvert? 🙂

    2. Blir spennende å se det nye huset og utviklingen når det kommer i gang! Hvordan blir det egentlig med mus og rotter i det nye huset når dere flytter rett ved siden av? Det blir vel kanskje så “tett” at de ikke kommer inn der? 🙂 Jeg aner ikke noe om slikt, derfor jeg spør, hehe. Men kan ikke være noe gøy å finne de store rottene inne i huset 🙁

    3. Rotter! Jeg vet så inderlig godt hva du snakker om.. Vi har nettopp vært igjennom det samme, bortsett fra at vårt hus ble pusset opp (dekket på hudforsikring).. Det ble så langvarig og kostbart at det heller burde vært revet.. Rotter er virkelig så dritt, men jeg tror ikke folk kan skjønne hvor inderlig dritt det er før de har hatt noen som har dødd i veggen…

    4. Hei! Jeg sitikker innom bloggen din regelmessig, selvom jeg ikke er voksen med barn selv. Liker den veldig godt! Jeg lurte på en ting til angående husprosjektet; Hva vil skje med det huset dere nå bor i, når det nye er ferdig? River dere eller selger dere?

    5. Forstår deg veldig godt,den lukta er aldeles forferdelig!!
      Broren min hadde et gammelt hus med mye rotter.Slapp en del av lukta når Anticimex la ut åte og kom og sjekket fellene jevnlig.
      Det er noe eget med nytt hus så ønsker dere lykke til 🙂

    6. Eg spør kanskje rart, men kor skal huset stå då? Sidan dåkke ska bo der under bygginga.
      Skal huset rivast etterpå?
      Gleeeeeda meg til bygging og flytting å alt det inneber. Å kjempe gøy med oppussing no også:D

    7. Marie: Ja og nei 🙂 Det siste rommet blir faktisk et syrom så lenge Vilde kommer til å dele rom med oss, men når tiden er inne for at hun skal sove for seg selv, så kommer pappaen og jeg til å flytte ned til dette siste rommet, og Vilde få det rommet vi sover på nå 🙂

    8. Hei Stine!
      Jeg har fulgt bloggen din i flere år. Hva du har gjort med dette gamle huset er imponerende!! Det rommet på bildet her, har du brukt kalkmaling på veggen sant? Det ser så fresht ut! Jeg har et par vegger jeg skal bruke kalkmaling på. Har du noen råd til hvordan jeg får det til? Har aldri gjort det før. Ser på meg selv som relativt god med malingskosten, men kalkmaling er enda uprøvd. Tips på hvordan du har gjort det tas imot med stor takk <3 PS: Hva skjer med det gamle huset når dere flytter inn i det nye? Skal det rives?

    9. Ragnhild Fjeldvig: Tusen takk 😀 Det er kalkmaling ja, og det skal definitivt inn i nytt hus. Elsker det. Det er utrolig enkelt, når du maler så drar du kosten i alle retninger uten noe system, og da får du herlig herlig stryktur i malingen. Du bør google det om du er usikker, finnes filmer der ute 😀 Det gamle huset rives ja.

    10. Har kjent lukten av rottedød ja… Men heldigvis ikke i eget hus. Kanskje det er lurt å bruke et skadedyrsfirma til å bekjempe rottene før dere bygger (eller flytter inn)? Hadde forresten masse rotter i fjøset for en tid tilbake. IKKE morsomt! Klarte å bekjempe dem selv (gift og feller), men nå er det ikke lov for private å legge ut rottegift lenger. Rottene ble tiltrukket av fôr til sauer og høner, men etter at vi ble kvitt den siste, har vi ikke sett eller hørt mer til dem, heldigvis.

    11. Tusen takk! Det gleder jeg meg til å prøve 😀 Du er så utrolig inspirende. Du må aldri slutte å dele dine kule påfunn og kreative utspill! Digger deg :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg