Det lille dåpsbarnet

Da var det endelig, den lille piken har fått sitt navn! 

Lille Vilde ble båret fram i kirken denne søndagen. Kjolen hun bærer er konfirmasjonskjolen etter hennes ene tippoldemor. Kjolen sydde hun om til dåpskjole da hun selv fikk barn, så alle hennes barn, som blant annet er min bestemor og Vildes ene oldemor ble døpt i denne kjolen, og siden har alle barnebarn, oldebarn og nå tippoldebarn blitt døpt i kjolen. Det er veldig fint å tenke på. En kjole så vakker, som vi alle sammen er døpt i. 97 år har kjolen blitt, antall barn som er døpt i denne kjolen er jeg ikke sikker på, men at det er over hundre tror jeg ikke er langt unna, for grenene når langt når familier gror. 

Etter kirken møttes familien til mat og kaker hos mine svigerforeldre. Og med verdens beste samarbeid ble denne dagen bare koselig og ikke et stort mas. Mann og svigerfar ordnet med bord og stoler på torsdag, svigermor gjorde huset skinnene rent, sammen dekket svigermor og jeg bordene på fredag. Maten var det mamma og hennes mann som laget, pluss litt selvfisket nydelig laks fra pappa, og kakene ble laget at svigermor, mamma og meg. 

En koselig dag for store og små! 



 


 

16 kommentarer
    1. Nydelig!
      Av ren nysgjerrighet, hvordan gjorde dere det med dåpskjole når tvillingene skulle døpes? Brukte hun ene denne kjolen, og hun andre en annen, eller? 🙂

    2. Fine bilder! Ser ut som dere hadde en fin dag😊 Men, bare sånn til info, så er det ikke slik at barnet får navnet sitt i dåpen, selv om presen spør hva barnet skal hete😅😉

    3. For en deilig motvekt dette dåpsinnlegget var til andre bloggeres barnebursdag. Like verdig og fint, men jeg antar at prislappen på selskapet er noe annerledes. Eventuelt sponsorstøtte. Tipp topp, kjempefin inspirasjon 🙂

    4. Fine bilder fra en koselig fest for lille Vilde. Men en liten rettelse 😉 Barna får ikke navnet sitt ved dåpen. Jeg nevner det fordi jeg vet at mange hevder dette ( selv om det er feil), og jeg vet om barn som er blitt mobbet med at de IKKE har noe navn, fordi de ikke er døpt. Navn får alle, døpt eller ikke, når navnet meldes inn til folkeregisteret (eller hvor det nå er 🙂

    5. Synes det er så fint med sånne tradisjoner der dåpskjolen går fra barn til barn. I min familie så var det nesten slik at alle barna hadde samme kjole, men da jeg ble født så var jeg så liten at jeg passet ikke kjolen som de andre hadde brukt.
      Men kjolen dere brukte var sykt fin, håper både dåpsbarnet og dere som foreldre+ søsken hadde en fin dag med resten av familien 🙂 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg