Kaketips og fødselsmal

Du kan jo spørre om jeg er den rette til å gi tips, når sannheten bak dåpskaken jeg laget i helgen var tre kaker som gikk rett i søpla (det kan du lese om her). Men dere må virkelig ha troen på meg allikevel, for det har haglet inn spørsmål om kaka, pynten og fødselsbildet. Og hvis jeg kan bidra med mine tips, så er det veldig stas!  

Det fine med å lage kaker trukket med marsipan er at man kan gjemme den kaken man liker best selv under marsipanen. Er det den klassiske bløtekaken, eller en fyldig sjokoladekake som er din favoritt? 

Denne gangen valgte jeg å lage en sjokoladekake, høy og fin (når jeg bare stekte den nok). Oppskriften er Annas Sjokoladekake. Jeg skar kaken opp i tre lag, med denne sjokoladesmørkremen i mellom lagene og rundt hele kaken før jeg la på marsipanlokket. 

Her kan du se steg for steg hvordan jeg legger marsipanlokk  

Pynten: 
All pynten på denne kaken er marsipan. Marsipanen jeg bruker er ODENSE Ekstra Hvit Marsipan, som jeg får kjøpt på Spar-butikken. Det trenger ikke være mer fancy enn det! Denne marsipanen er veldig fin å bruke og siden den er kritt hvit kan du farge den akkurat som du ønsker. 

Så til blomstene, som skal forestille nelliker. Her kommer en liten steg for steg på hvordan de lages: 
Jeg har kjøpt en formpakke med mange sirkler i ulik størrelser. Slike pakker kan kjøpes til en dyr penge på bakebutikker, eller til en billig penge på ebay, alt etter ditt ønske og hvor raskt du trenger varene. 
Men i alle fall, når du har sirkelformer i ulike størrelser så er det bare å kjevle ut marsipan og trykke ut sirkler. 

Finn noe i kjøkkenskuffen som har en rund ende (jeg kant en maiskolbeholder), og rull lett langs kantene på alle sirklene med marsipan. Da rugler kantene seg til nydelige rynker. 

Så legges marsipansirklene oppi hverandre fra størst til minst. Med litt vann i mellom lagene fester de seg til hverandre

Det er så mye enklere enn det ser ut til. 

Det finners virkelig ikke grenser for hva du kan gjøre med marsipan, og mitt beste tips er å ta 15-20 minutter på Youtube for å få inspirasjon og tips. 

Det har kommet inn like mange spørsmål om fødselsbildet vi laget til dåpen. Siden jeg tidligere har delt hvordan fødselsbildene lages, legger jeg ved linken til det tidligere innlegget med steg for steg bildet går i fra å være en planke til det ferdige resultatet av et fødselsbilde 1:1 i størrelse. 

Her kan du se hvordan fødselsbildene lages 


 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

3 kommentarer
    1. Så vakker! Lurer på hvilke farger du bruker for å farge marsipanen? Utrolig nydelige fargekombinasjoner!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg