Du har penger på kortet, mamma!!

Reklame | DREAMS

“Kan du ikke bare kjøpe noen penger fra banken da, mamma?”

Barn i dag forstår ikke penger, men siden kronene ruller inn og ut av en bank uten at hverken dem eller vi ser noe til dem, så er det ikke så rart! 

Før i tiden var det alltid en seier om mamma eller pappa rakte fram to 10-kroner i stedet for én 20-krone. De fortalte at verdien var den samme, men med to 10-kroner i bukselomma føltes det uten tvil som dobbelt så mye som med én tjuekroning – tross alt klirret det med to tiere!

Det var vanskelig nok å forstå verdien av penger da det var fysiske penger i en hver lommebok. I dag opplever jeg det som nærmest håpløst overfor ungene å forstå penger. Det er ingenting som sier noe om hvor mye penger det er på kortet som stikkes inn og ut av en hver kortautomat vi bruker.

“Du kan jo bare bruke kortet, mamma!”

Det som skulle bli en spareapp for meg, ble noe mye mer. 
For en liten tid tilbake ble jeg presentert for spareappen DREAMS. Jeg hadde lyst til å teste ut denne spareappen for min egen del etter å ha hørt så mye positivt om den. Resultatet har ikke bare blitt to nye spareposter for meg selv, men jeg har også inkludert barna og det har gitt de en helt ny forståelse av penger.

Stadig kommer barna å spør om søpla må tømmes eller om kaninene må mates, og det er sjeldent jeg har sett rommet deres så ryddig som nå. Jentene har begge fått lov til å sette opp sin drømmekonto i spareappen DREAMS som jeg har på mobilen. Olivia ønsker seg nå en hodelykt til 299,- som hun må spare til før hun kan kjøpe den.


Siden det er så enkelt å spare og få oversikt over sparingen i DREAMS, har jentene virkelig fattet stor interesse og fått en forståelse av at vi ikke bare kan kjøpe alt vi har lyst på, men at vi faktisk må spare til og jobbe for det vi ønsker oss. Det gir en kjempe mestringsfølelse, og når det grønne sirkelen stadig blir litt større forstår de også når de er halvveis til målet uten at de trenger å vite at 150 kroner er halvveis til 300.

Når jentene har gjort seg fortjent til noen kroner ved å hjelpe til hjemme, legger vi inn avtalt beløp i deres DRØM. Dette klarer de veldig fint å gjøre helt selv, noe som også er halve moroa. Kontrollen beholder jeg, ettersom jeg må taste inn sikkerhetskoden før pengene flyttes fra konto til sparing.

Spareappen DREAMS er en veldig enkel og oversiktlig måte å spare penger til egne drømmer rett fra mobilen – det kan virkelig ikke sammenlignes med sparing i nettbank, for denne måten er så tilgjengelig og det gjør det så mye enklere å spare til faktiske drømmer. Jeg har satt opp to drømmer jeg sparer til for øyeblikket, den ene er Valp (oh jepp), den andre en helgetur med bare kjæresten. Jeg bestemmer selv hvor mye jeg skal spare og over hvor lang tid det skal skje. Videre kan jeg velge om sparingen skal trekkes automatisk eller manuelt og jeg står selvsagt helt fritt til å endre spareplanen underveis.

Personlig liker jeg at jeg kan ha ulike spareløsninger for ulike sparedrømmer. i “Helgeturen” med mannen er det perfekt at det hver uke kan trekkes et fast beløp slik at jeg vet at jeg når målet mitt om ett år. Det er faktisk bare 22 kroner om dagen jeg må spare for å nå målet mitt på 8000 kroner i løpet av ett år.

Jeg elsker også at jeg kan legge inn sparehacks, det kan være sparetiltak som “1 kaffekopp mindre om dagen” eller “Slutte å snuse”. Jeg legger til sparetiltakene mine og appen legger til verdien av det jeg hadde brukt på kaffe eller snus i sparekontoen i stedet.

Du kan spare mye på enkle grep, og her ser du det på en måte som gjør det enkelt å få det til.

Denne appen må du bare laste ned og sjekke ut! Den er G E N I A L – rett og slett!

 

 

5 kommentarer
    1. Hihi, nå fikk jeg dønn barndoms-flashback til da pappa sa han ikke hadde råd til noe, og jeg svarte at han kunne «handle på krita, da koster det jo isse penger?». Bloggen din er så inspirerende og god og alt mulig fint. Takk for det!
      Tirsdagsklem.

    2. Dette var kult å lese siden jeg er lidenskapelig opptatt av at barn skal lære seg økonomi i tidlig alder slik at penger blir sett på som en glede istedenfor bare problemer. Veldig lur måte å lære barna digital sparing. Veldig flott innlegg. Jeg linker gjerne innlegget ditt inn på bloggen min Gnierfru.com om jeg får lov. Bloggen handler om tips og triks jeg erfarer når det kommer til personlig økonomi 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg