Vi har aldri bygd et hus før, så derfor klarer vi det sikkert

Jeg kjenner det knyter seg i magen, nå skjer det, helt på ekte. Vi skal faktisk bygge hus! Og dette er huset vårt!

Med det tempoet jeg kjører i livet mitt, med jobb ved siden av tre kids, en haug med dyr, et nytt stort prosjekt, og ja husbygging hvorpå vi faktisk skal gjøre alt innvendig selv,  så tenker kanksje flere av dere at jeg er et “ja-menneske”, en “optimist”..   ..vel sannheten er at jeg er rake motsetningen.

Så mens optimistene gleder seg, klapper litt i hendene for hver måned man nærmer seg oppstart, får jeg vondt i magen. Ikke sommerfugler nei, men vondt som den samme følelsen man får om man har glemt noe viktig, eller gjort det dritt på en eksamen.

“Jeg tror ikke, før jeg får se det” – er vel kanskje mitt mantra. Så sikker er jeg på at et eller annet kommer i veien, at jeg ikke tørr å håpe før jeg ser det. Livredd for at kommunen ikke godkjenner byggesøknadene, akkurat som at jeg gikk hele veien til baken og sa at vi ikke kom til å få lån.

Tre måneder til oppstart
I april skjer det. De første elementene skal plaserers, så skal grunnmuren støpes, selve fundamentet til vårt nye hjem. Vel vi får nå se på det da… Neida.. Joda.. Neida.. 😅

Men helt på ekte, følelen av å bli skuffet over noe jeg har gledet meg til gjør så forferdlig vondt. Det er så mye deiligere å bli positivt overasket om ting går som det skal – men så er det kanskje det som gjør meg til en pesimist?

Jeg klarer ikke å tro på at huset jeg har brukt så mange timer på å tegne faktisk skal bli et hus jeg kan gå og stå i. Jeg klarer ikke å tro at jeg en dag skal pakke ut siste rest fra dette huset og aldri mer være bekymret for at rotter og mus spiser opp tingene våre.  Jeg klarer bare ikke å tro på at drømmehjemmet vårt er like rundt hjørnet!!

Oppstart på det nye huset skjer i april. Huset har vi tegnet selv i Roomsketcher. Vi har tatt utgangspunkt i mange ferdighus fra flere husleveandrører, for å få den perfekte løsningen for oss. Tegningene våre har vi sendt videre til arkitekt som har tegnet inn huset vårt i sitt arkitetprogram. Der har det blitt noen små profesjonelle endringer som et ektra vindu, litt forskyning av noen vegger for å få optimalisert huset. Videre lager arkitekten arbeidstegninger til håndtverkerne.

Vi har gitt Mesterhus æren av å sette opp huset for oss. De skal sette opp skallet, så skal mannen min og jeg bygge opp husets innside.

“Vi har aldri bygd et hus før, så derfor klarer vi det sikkert”. Utrolig nok er jeg veldig opptimistisk der jeg selv har kontrollen, det er når noe er ute av min kontroll jeg ikke tørr å håpe på godt vær. Som når de i banken skal avgjøre om vi kan få lån, eller når kommunen skal si noe om hvorvidt vi kan bygge eller ei.


ps: Legg merke til at “Villa Ommedal” har blitt lagt til i kategorioversikten. Der legger alle innlegg fra husbyggingen seg om du trenger å finne tilbake til innleggene senere.😃

 

 

7 kommentarer
    1. Det blir nok kjempebra 😀 virker som dere er et handy par og du er jo over gjennomsnittlig kreativ ☺️

    2. Kjenner igjen følelsen fra eget husprosjekt. Vi tegnet også selv, og bygde alt innvendig. Den vonde klumpen i magen forsvant ikke før jeg var helt sikker på at vi kom i mål, og det vil si like før ferdigstillelse😄 Det gjelder å bite tennene sammen og ikke tenke så mye før alt er i boks. Man klarer det man må pleier jeg å tenke. Og FOR en lærerik og spennende reise! Vi er privilegerte. Tvi tvi 💪

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg