Barnelue til 1400,- ??

 

Wow, jeg kan ikke annet enn å skrive et innlegg om den populære barneluen fra Zebastian i Drammen, med en prislapp på hele 1400,-  som topper Side2.no om dagen. 

Jeg personlig kjenner jeg får bakoversveis av denne prisen. Luen er da vakker, men å bruke 1400,- på en lue som varer en sesong om man er heldig synes jeg er ganske ekstremt. Barn som har søle fra topp til tå er noe av det herligste jeg ser, et sikkert tegn på at barnet har hatt det moro. Jeg tviler på at de som kjøpe så dyre luer til sine barn hadde blitt veldig begeistret for å møte barnet sitt om h*n hadde brukt lua som bolle for å lage sølekake? 

Hensikten med en barnelue er at den skal være varm og beskytte ørene mot vind og kulde. Denne luen infrier nok disse kravene, men jeg trur alikevel ikke den er noe bedre enn en Reimalue til 299,- som har perfekt passform og vindtette ørelapper.

En annen årsak til at jeg stopper opp og måper over en barnelue til 1400,- er med tanken på hvor mye mobbing det er allerede på barneskoler. Skal de barna med foreldre som ikke har råd til merkeklær til barna sine i 3.klasse bli mobbet? Jeg trur vi som foreldre må være mer bevist på våre handlinger. Selv om vi synes denne luen hadde passet perfekt på et instagram-bilde, så kan denne luen være med på å lage mer bråk en “likes”, det er jeg sikker på. Jeg husker selv hvor tidlig jeg ønsket meg merkeklær og mobil for å passe inn med de kule, tja jeg tenker jeg gikk i 6.klasse da. Hvordan er det da nå? Rekker ikke barna våre å begynne på skolen en gang før mote er et tema?

Hvem er det egentlig som handler disse luene, eller jakkene fra samme barnebutikk til 5000,- ? Det er vel ikke bare millionærer? Jeg tipper de aller fleste er mennesker med middels inntekt som kjøper seg status ved å hande dyre merkeklær. Hadde jeg hatt så mye penger at ikke hadde trengt å ense hva beløpet på kontoen var noen gang så kunne jeg nok handlet slike lukseriøse ting, men de ferreste har det slik. Jeg klarer i hvertfall ikke så finne en annen årsak til å køpe så dyre plagg hvis det ikke handler om status i samfunnet. 

Ved mindre vi gjør barna bevist på hva som er mote spiller det ingen rolle hva luen kostet for barnet, og jeg er sikker på at om de får velge akkurat den luen de selv vil ha en butikk med billigere luer så blir det like fornøyd hvis ikke mer fornødt med denne luen enn den til 1400,- Jeg tørr nesten ikke å tenke på hvor barna etter hvert legger lista om de er vandt med å få en lue til nesten to dagers inntekt. Trur ikke luksusfellen på TV3 går av moten med det første. 

Sorry, jentene mine, her får dere hjemmesydd. Da kan dere heller få en lue i rosa, lilla, hvit og grønn. Jeg håper rett og slett jeg aldri får så mye penger at jeg synes det er greit å kjøpe så dyre klær til barna mine. 


Hjemmesydd: boddyer, luer og min genser ^^, 

Ha en strålende dag <3

31 kommentarer
    1. Det er galskap!!
      Ga 1400 for en seng (et stooort MØBEL!!!!)
      Aaaaaaldriiiii kommer jeg til å bruke 1400 for en liten barnelue!!!!
      Noen må ha drekki gløgg!! Jeg kan strikke den lua sjæl og sy på en kanindusk!!
      Blir seriøst sinna over dumme mennesker!
      De kan bare drite i å sutre over høye renter på kredittkortet senere i så fall!!!
      Haha, dagens utblåsning 😛

    2. hehe, den hadde jeg kjøpt! Til meg selv! Nei, men jeg regner med at folk skjønner at det der er ikke noe man bruker i barnehagen så syns det argumentet mange kommenterte med på side2 er litt tynnslitt…en sånn lue tar man gjerne på når man skal pynte seg og ungen,når man skal noe spesielt? =) Syns den var utrolig fin! Når det er sagt, så finner man garantert noe nesten likt på ebay til rimeligere pris. Eller, man kan strikke selv og lime på sånne krystaller! Sånn DIY er jo blitt veldig populært. =) Jeg voskte opp med en bestemor som både strikket og sydde sine egne klær og alt mellom himmel og jord, så hun har lært meg MASSE. Nesten litt synd at man ikke lærer sånt på skolen lengre synes jeg. Hadde vært morsomt om det ble kult å lage sine egen klær, men problemet i samfunnet er jo at ingen har TID lengre siden alle er opptatt med unyttige ting som instagram og facebook.
      Å herregud jeg høres ut som jeg er ÅTTI år gammel. =P haha!

    3. Uff, ja, skulle gjerne hatt en prat med de som kjøper luer til 1400 (og masse andre dyre ting) til barna sine. Hvordan tenker de, hva er tankeprossessen? Jeg fatter det bare ikke

    4. Jeg er så enig i alt det her. Selv brydde jeg meg ikke i hva jeg gikk i på barneskolen. Jeg begynte til og med med Converse før det ble populært, fordi jeg syntes skoene var kule og jeg ville for en gangs skyld ha noen dyre klær. Men tanke på at jeg bor på en liten plass, og jeg ikke trengte å tenke på klær.
      Men noe som får meg, en jente på snart femten, til å lese bloggen din. Er fordi du er en så god mamma og jentene dine er bare verdens skjønneste! Og det at du kan sy? Wow, jeg vil og. Noe jeg tenker meg etter jul en gang. Når huset vårt er ferdig oppusset, hehe.
      Men du må kose deg videre Stine, Du og dine.

    5. Jeg digger deg! At du er så bevist valgene du tar (med tanke på mat, tv bruk, klær og pengebruk) i en ganske ung alder er så deilig å se! Du viser at det går ann og motiverer ihvertfall meg til å tenke noe likt. Og jeg er overlykkelig over at du gjør sying kult, det er jo mye morsommere å lage egne klær og det har faktisk blitt billigere å sy selv igjen. Du er kul!

    6. Jeg synes også det er en veldig drøy pris for en barnelue som bare varer en liten periode. Men samtidig, så kan jeg forstå hvorfor noen velger å kjøpe det. Noen har bil, båt, gitar, pc og gud veit som hobbyer og ting de liker å bruke penger på. Noen velger å bruke penger på dyre barneklær, og sånn er det vel bare. Jeg hadde ikke gått og kjøpt en lue til 1400 kroner, men de som vil kjøpe det må nesten få lov til det. Unødvendig er det, men man lever tross alt bare 1 gang – og hvis det er det man vil bruke pengene sine på, så la dem nå få gjøre det 🙂

    7. Så utrolig flink du er til å sy klær! Jeg beundrer deg virkelig:-) jeg kan bare strikke sokker, men det er nå en begynnelse:-P

    8. Alexandra Natalie Guttke: Tja, jeg forstår det ikke, men det er vel som du sier hva man prioriterer. Og jeg trur at når man kjøper så dyre ting til barn så lærer de veldig fort å sette listen deretter. Og de mister også evnen til å forstå økonomi. Et barn aner ikke om 100 kroner er mye eller lite. Men er de vandt med at de får varer til over 1000,- i tid og utid så vil 1000,- være et helt naturlig tall for disse når de blir litt eldre. Det synes jeg er skummelt. Jeg personlig synes også det er viktigere å legge mer penger i en sikker bil, enn å kjøre rundt i en gammel en fordi barna mine skal gå med moteklær, eller kjøpe gitar eller for den slags skyld hest enn å kjøpe moteklær, jeg trur man blir mer lykkelig om man har en hobby og noe å gjøre enn å vise samfunnet at klærne man går med kostet en formue. Heldigvis er vi alle forskjellig. 🙂 Har man penger nok, ok! Men de ferreste har det.

    9. Cathrine F: Så koselig tilbakemelding 🙂 Det er jo aldri for sent å begynne å sy i hvertfall, jeg begynte for bare 6 mnd siden, men føler nå at jeg kan sy ganske mye og det blir såpass fint av folk ikke kan gjette at det er hjemmelaget, det er kult 🙂
      Ha en strålende dag, Cathrine!

    10. Joar Vatnaland: Ja, også lurer jeg på, ved mindre de er søkkrike, hvor tar de pengene fra? hva blir nedprioritert? ! Kunne vært intressant å fått vite.

    11. Chriztine: Til deg selv blir vel en annen greie? Du kan bestemme over din egen økonomi. Si barnet har på seg denne eksklusive luen i en bursdag hvor barnet får sølt kake på den, eller kanskje enda bedre, litt ketsjup. Da er den like ødelagt. Poenget handler jo egentlig mest om hva man lærer opp barna til, er det greit at alle klærne koster en formune? Ingen barn forstår om 100 kroner er mye eller lite, hvis barnet får klær til disse prisene blir det det som er normalen for det barnet. Tenk deg da hvordan tenårene blir? Jeg vet ikke om du har barn, så bare at du var 28 år. Vet du hvor dyrt det er å ha barn? ved mindre man er søkk rik, hvor henter man penger til slike luer? Noe må bli nedprioritert.
      Jeg også syntes den var utrolig fin, men da gjør jeg heller som deg å strikker og limer på litt perler selv, det kan jo være en kjempe hobby sammen med barna når de er 6 år. Er enig med deg at det er kjempe synd at man ikke lærer slikt mer. Haha, likte siste kommentaren din 😛 Det beste med det hele er at du i tillegg til insta og face skriver blogg ^^,

    12. Marlen: 🙂 Vi får finne frem strikkepinnene og begynne å strikke, kjøpe en dott og lime på noen perler 😀 Om du ikke er like kreativ håper jeg du kan finne inspirasjon i det jeg gjør. “Kreativiteten kommer ikke av seg selv, det er når den dyrkes den gror” – haha, dagens visdomsord! Ha en fin dag

    13. Jeg blir i så godt humør når jeg ser de søte små tuppene dine. Helt herlige er de. 🙂
      (Også har de knallfine luer da. Hihi 🙂

    14. Vedder på at ungene selv syns det er mye mer stas at det er mamma som har lagd lua!:) Men når folk kjøper sånne klær handler det vel mest om å være storkar på instagram ja..
      Btw, herreguuud de jentene dine er så søte at jeg døør!:) Blir helt verpesyk av bloggen din:) Kjæresten min kjenner igjen bloggen din etter alle gangene jeg har holdt den foran han å sagt ‘HERREGUUUUUD, se så søte de bebisene er!!!’
      Må også få sagt at det er godt å lese en blogg som har et realistisk syn på penger! Blir litt småsliten av å lese feks fotballfrue med tanke på pengebruken haha

    15. Så utrolig enig i alt du skriver! Små barn vet nok ikke hva luen kostet uansett, bare foreldrene. Et lite barn ville ikke brydd seg om prisen på luen så lenge den holder varmen. Ville aldri kjøpt en så dyr lue til mine fremtidige barn! Barn passer ikke klær i flere år fremover heller, så det blir fort veldig dyrt. Tenk å måtte kjøpe så dyre klær til barna flere ganger i året. Da har man virkelig lite å bruke pengene på. Om et barn først blir vandt til å få dyre merkeklær forventer det selvfølgelig å få det videre. Tenk på alle bursdagsgavene og julegavene fra andre, familie og venner som ikke har like god råd? Ville ungen brukt de klærne som ikke var merkeklær da? Synes det er sykt at dyre merkeklær skal ha noe å bety for å være “populær”! Selv mener jeg at de klærne du lager er mye finere og kulere enn de dyre merkeklærne du finner i en butikk. I tillegg vil de klærne du syr være mer verdifulle enn dyre merkeklær. Det er nok ikke mange med lik lue eller genser som de du syr(bortsett fra tvillingen sin vel å merke). Synes du er utrolig flink, og du tar opp et viktig tema 🙂

    16. For noen fantastiske klær du syr til de søte jentene dine. Syns de flis luene va så fine. Kunne tenkt meg å prøvd å sy noe sånn, men brukte du oppskrift eller sydde du berre på frihand?? 🙂

    17. Helt ening i det du skriver!! Aldri i verden om jeg hadde brukt så mye bare for en lue! Fikk litt sjokk når jeg fikk sønnen min og skulle gå til innkjøp av klær og såg prisen på feks reima luer, fikk litt hakeslepp bare på 299kr;) haha..
      Jobber som førskolelærer og opplever stadig barn som kommer med dyre merkeklær fremfor fornuftige barnehageklær. Har opplevd å få kjeft pga av ei som tok på seg finjakken sin ute på lekeplassen,den var jo for fin å leke i det måtte jo vi forstå.. Og når vi skal ut på tur mister vi ofte mye tur tid for mange av barna ikke vil skifte til turklær.. Føler foreldrene skaper presset seg imellom har først noen fått dyre støvler så har plutselig veldig mange andre det ikke lenge etterpå.. Men dessverre så blir også barna påvirket.. Foreldre må tenke igjennom hvilket ansvar de har og kle barna i gode varme klær er det viktigeste!
      Jentene dine er kjempeheldige som har en mamma som kan sy!!:)Ønsker så inderlig å bli mer flink til sånnt jeg også:)

    18. Hilde: Ja, jeg også synes 299,- er dyrt for en lue. Spesielt når jeg alltid må kjøpe to i slengen. Så en lue blir 600,- 😛 Blæ! Jeg er glad jeg kan sy.

      Det er trist at det er blitt slik. Min søster er 6 år eldre enn meg og hun mener at jeg var tidlig ute med det her motesnakket, jeg var jo oldis sammenlignet med hvordan det er i dag. Det er helt utrolig hvor fort barna blir påvirket.

      Ha en strålende uke, og takk for tilbakemelding.

    19. Vanja: Det er det jeg ikke skjønner heller. Om man kjøper så dyr lue så kjøper man sikkert ganske dyre klær også, og mine vokser ut av klærne sine etter 2 mnd. Ja, det er så klart litt bedre når man kommer på skolestadie. Men de vokser seg ut av klærne på et år. Jeg synes bare det er synd at penger som kanskje burde gått til noe jeg mener er langt viktigere blir nedprioritert pga mote! Blie helt sjokkert.
      Takk, det var veldig hyggelig, kan hende de blir så lei av å ha spesielle klær at de spør om de vær så snill kan få den genseren fra H&M som de andre i klassen har ^^,

    20. sara: Så gøy, til en vis alder sikkert 🙂 Jeg finner heller ingen annen årsak en status. Og det blir totalt feil i mitt hode. Greit å kjøpe en litt dyrer bil, men den gir i hvertfall større sikkerhet ved uhell. Den lua gjør ikke av barnet unngår hjernerystelse om h*n faller 😛

      Tihi, takk, jeg døøør av de selv. Men det er kanskje ikke så rart siden jeg er mammaen ^^, Mange av toppbloggerene legger vekt på mote og dyrt design. Fint det om de har råd til det. jeg er en tobarnsmamma på 22 år, uten steinrike foreldre 🙂 Jeg har mye mer enn mange på min alder, og jeg er kjempe glad for det jeg har selv om huset vårt ikke har varmekabler i gulvet og stort vaskerrom ^^,

    21. Jeg har verdens beste svigermor! Hun strikket denne luen med påsydde paljetter i løpet av 2 kvelder. Det gikk med kr.130,- i garn og paljetter. Så nå er hun i gang med 2 stykker til…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg