Babymat med HVITLØK

Effektiv morgen, våknet før jentene idag, så mens jeg ryddet kjøkkenet begynte jeg å lage i stand middagen deres. I dag slang jeg på en liten vri, og jeg skal fortelle dere hvorfor. 

I går natt var Otilie veldig urolig fordi hun var så tett i nesen. Hun våknet i tid og utid, så hele den natten er bare “blure” for jeg var så trøtt. Hun ble en del bedre da hun sto opp, men da vi skulle legge henne igjen i går var hun potte tett igjen, og jeg måtte ta henne med ned for å ikke forstyrre søsteren. Jeg gravde meg ned i fryseboksen og fant frem morsmelken som jeg har jobbet så iherdisk med å samle opp ved siden av å fullamme tvillinger. Jeg måtte desverre gi opp melkekampen da jentene fylte 6 mnd, jeg hadde virkelig jobbet hardt for melka i en lang stund da, med amming hver andretime hele dagen/hvelden og punping 3-4 ganger i løpet av dagen + en gang om natten bare for å ha resere utoverdagen da det ikke var nok melk hos meg til to. Jeg savner ammingen veldig, men jeg er stolt av meg selv som klarte å amme to så lenge. Tilbake til der jeg falt ut, grunnen til at jeg fant frem morsmeken var så jeg skulle ha noe å spraye i nesen på lille gullet mitt. Var ei som mente at fryst mm ikke hjalp for tette neser, men det funket i hvertfall i dette hus så mer bevis trenger ikke jeg.  

Morsmelk er: 

  • antiflammatorisk
  • betennelseshemmende
  • virker smørende i slimhinner

Kan derfor brukes ved:

  • tettnese (drypes i nesen)
  • ørebetennelse (vaske ørene med)
  • øyebetennelse (dryppe i øynene)
  • og på små sår, rasker legningstiden. (legge på såret)

Så til selve retten: Gulrot, potet og hvitløk!

Hvitløk er kanskje ikke det første alle tenker å ha i retten til babyen sin. Hvitøk er helt ufarlig å gi til små barn, og ofte elsker de denne spesielle smaken. Dette er også gjerne en urt man har liggene eller lett å få tak i. Enn annen årsak til at det er lurt å gi uter og krydder er for å vende barna til de samme smakene som vi spiser. Jo tidligere jo enklere er det å lære de til å like det. Grunnen til at jeg valgte å ha i hvitløk i dag er fordi hvitløk er en urt som har vært brukt medisinsk i mange tusen år. 

Hvitløk:
har over 400 forskjellige bindinger, hvor av 30 har en medisinsk virkning.
Urten virker:

  • antiseptisk
  • bakteriehemmende
  • appetittvekkende
  • fordøyelsesfremmende
  • krampeløsende
  • slimløsende
  • hostedempende
  • febernedsettende

Derfor er middagen til jentene i dag en skikkelig “bli frisk” kur 🙂 Mosen kan også blandes med morsmelk for å sette kronen på verket. Jeg skal gi morsmelk i dag, men om de får den som drikke eller sammen med mosen vet jeg ikke helt.  Det spiller ikke det noen rolle, de får i seg antistoffene alikevel 🙂

 

#babymat

 

14 kommentarer
    1. Eg brukte og kvitløl i barnematen, og da var stoor suksess. Mange er redd for å bruka urte og ferske krydder, men da er jo både sundt, godt og ufarligt 😀 Så fine jenter du har <3

    2. Altså,- stå opp FØR barna? er du gal menneske? Som tvillingmamma må man jo sove når man kan? Eller?
      Må bare si jeg er superimponert over ditt overskudd! Du er flink til alt virker dem som; )
      Elsker å se det du syr, og drømmer om å kunne gjøre det samme engang..
      Stå på! Du er motiverende og inspirerende!

    3. hedda moi boros: Haha.. De sover jo så lenge! Fra 21 til 9, jeg var oppe halv 8. Elsker å få litt tid på morgen slik at jeg kan gjøre klart til jenene står opp. Som tvillingmamma er det viktig med rutiner og planlegging 🙂 Tusen takk, det var veldig hyggelig, jeg er vel enn sånn type som er flink til jeg jeg har lyst til å bli flink til 🙂 Det er bare å sette seg foran symaskinen det. Jeg startet å sy for bare noen mnd siden, i sommerferien ^^,
      Ha en fin kveld.

    4. jeanet: Det er kjempe topp. Jentene elsket det. Kjempe sunt er det også, folk er ikke klar over hva det er godt for og tenker at slik mat er forbeholdt voksene fordi det gir så mye smak, men det er jo nettopp det som er så bra, for da lærer de tidlig å like den maten vi spiser. 🙂 Tusen takk 😀

    5. Du er virkelig en wondermom! Syns det er kjempekult at du syr klær selv og selvom jeg ikke er mamma selv må jeg si at du inspirer meg!!
      Et lite tips (om du ikke visste det fra før av) er å la hvitløken ligge i 15 min etter du har hakket den opp! Da blir de gode effektene enda bedre, pga enzymer i løken som blir aktivert når den hakkes opp 😉 God bedring til Otilie 🙂

    6. Marianne J: Tusen takk 🙂 det er kjempe gøy med hjemmesydd, jeg sydde genser til meg selv også, elsker den, blitt min nye yndlingsgenser 🙂 takk for tips. Var ikke klar over det. Otilie er allerede mye bedre og de elsket middagen med hvitløk! Tommel opp 🙂

    7. Silje Marlene Skaate: Lurt 😀 Jentene mine elsket den nye vrien på smaken, men jeg måtte le litt da jeg fikk hvitløksåndekos for natten. Haha 🙂

    8. Hei!
      Når begynte du å ha krydder i maten dems? Tenkte på tilvenning da, har selv en sønn på 5mnd, og har akkurat begynt å gi han “middag” (gulrot-og-potetmos) og litt pære-eplemos innimellom. Lager det selv, så lurer derfor på når du begynte med det! 🙂 Bruker du kun friske urter da eller? svar gjerne på mail; [email protected]
      Tvillingene dine er forresten supersøte!! 🙂
      Klem!

    9. Ina Rakkenes: Send meg en mail om du vil jeg skal svare deg der, det er litt enklere. Jeg har ikke begynt med så mye urter enda. Kun hvitløk, mie er 7 mnd, men 5 md korrigert fordi de er fortidligfødt. Derfor har jeg ikke kommet så langt jeg heller. Men jeg kommer til å legge ut oppskriftene mine her etterhvert som det kommer noe nytt 🙂 Tusen takk

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg