BABYMAT LAKS og DILL

 

Igjen kjører jeg på med en ny urt. DILL denne gangen, alle vet vi at den gir god smak sammen med laks, men viste du at den også virker mot magesmerter og er søvndyssende for små barn? For ikke å glemme melkestimulerende for mor. 

Retten i dag (fra 7 mnd):

4 mellomstore gulrøtter
2 poteter
130 gram laks av beste kvalitet
ca en ts frisk dill
Evt en-to ts olivenolje 

Hvis du har Philips Avent sin dampenhet og hurtigmikser (du finner den her om ønskelig) er det så enkelt at du skjærer opp grønnsakene og fisken i biter, samt skjære opp/klipper opp dill og ha det hele i beholderen. Retten dampes i ca 15 minutter til fisken er gjennomkokt og grønnsakene møre. Da snur du beholderen og hurtigmikser det hele sammen til ønskelig kosistens.

Hvis du ikke har dampenhet/ hurtigmikser i ett. Kan du koke grønnsakene, og la fisken trekke i kokt vann til den er gjennomkokt (lyserosa hele veien igjennom), legg det sammen med urtene og mos det sammen. 

Server en posjon og frys ned resten oppdelt i posjoner.

 

HVORFOR BRUKE DILL?

Det er veldig lurt å bruke urter allerde fra barn er små, dette gjør at de lettere vender seg til den samme maten vi spiser og blir mindre kresene opp igjennom årene. Alle smaker må vi lære oss til å like, og det gjør vi kun ved å få de servert. 
I tillegg er urter kjempefine for immunforsvaret og de har mange helsefremmede virkestoffer.

Dill er en veldig mild og barnevennlig urt.

Dill virker:

  • appetittstimulerende, magestrykende, forføyelsesfremmende, tarmgassdempende, demper sultfølelsen
  • antibakteriell, betennelseshemmende
  • beroligende, avslappende, søvndøssende, 
  • krampeløsende, hikkedempende
  • smertelindrende
  • stimulerer morsmelkproduksjonen. 
  • Dill er i tillegg en antioksidant

 

Det ble så klart laksemiddag på BT og meg også. Fiskepakke med ris. Nam nam

 

  

 

14 kommentarer
    1. så inspirerende med hjemmelaget babymat. når min tid kommer skal jeg ta meg selv i nakken å gjøre det ordentlig. dette virker som en my “renere” barnemat enn økologisk mat 🙂

    2. Så utrolig flink du er! Beundrer deg.
      Men, er dette oppdelt til en ungen eller er det så mye du bruker til begge? Altså når du blander dette sammen, får du nok til begge da?

    3. Christin: Tusen takk, så hyggelig. Nei, dette holder faktisk til to posjoner her, alla 180 ml ganger 2. De deler et glass og et halt glass med fruk/grønnsak mos eller bærsmoothie til dessert 🙂 Så dette er kanskje ca 3 middager til et barn, er jo veldig varierende hvor mye de spiser så klart 🙂

    4. toeroe: Takk. Det er helt topp 😀 Men renere enn økologisk mat? Der datt jeg litt ut 😛 Økologisk mat er jo det reneste, og jeg bruker økologiske råvarer så lenge jeg får tak i det for at jeg ikke skal gi barna mine unødvendige sprøytemidler 🙂

    5. Pernille: MM, ja, det var kjempegodt, i hvertfall for oss ^^, Jentene fikk det i dag, jeg var ikke hjemme under middagen, men BT sa de hadde spist opp nesten alt så da likte de det nok 😀 De synes jo alltid nye smaker er litt rart de første bitene. 🙂

    6. SV; jeg mener. det er jo økologiske råvarer i økologisk babymat, men de har jo sikkert tilsatt noe for at holdbarheten skal holde seg lengre.

    7. toeroe: ja, da er jeg med. Ja selv i økologisk mat tilsetter de blandt annet vann og igjen stivelse for å få den fast igjen, dette gjør de så klart for å bruke mindre råvarer = mer penger i kassa. Også må all mat som er hemetikkpakken varmes opp på en spesiell måte som fragir seg et farlig stoff 🙂

    8. Tilbaketråkk: jwjshgsgshjs

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg