God morgen <3

 

I dag hadde jeg på alarmen på mobilen kl 7 og kl 7:30, 08:50 våknet jeg -_- Baaaah! haha. Ikke det at jeg skulle noe så tidlig, jeg bare elsker å våkne og ta meg en kaffe foran dataen og få ryddet og lagd i stand mat til jentene før de våknet. Da jeg våknet lå lille engel Olivia på magen i senga med beina på puta blid som ei lerke, så da gikk vi ned og koste oss med frokosten sammen, mens Otilie sov. 

Jeg har skrevet tidliger hvor viktig jeg mener det er å samkjøre tvillinger. Fra jentene ble født har jeg vekt den ene om den andre var sulten slik at de fikk mat samtidig. Dette var i samråd med sykehus, og jeg og Christine (firlingmammaen) har konkulderte med at om man har mer enn et barn av gangen er det HELT NØDVENDING om man ikke skal bli utslitt og for at vi mammaene skal kunne få mulighet til å ta et pust i bakken og få unna vaska.  

Samkjøringen er viktig de første mnd fordi de første mnd er veldig intense, med mating ofte og nattevåk, skal man da gi de mat når de selv ønsker det kan man risikere å måtte mate HELE tiden fordi den ene er sulten når den andre er mett og omvendt. Ofte sovner også nyfødte rett etter en supp med melk, eller gjerne under ammingen/flaska, og gir man da maten likt sovner gjerne tvillingene likt også. Da får mammaen litt tid til å gjøre alt hun ellers skulle gjort eller ikke gjort. Jeg trur det er uhyre viktig å kunne klare å slappe av når man har nyfødte i hus for at man skal kunne klare å nyte denne fantastiske, men helt intense tiden. 

Som dere leste over så lot jeg Otilie sove, mens Olivia og jeg gikk ned og spiste frokost. Nettopp. Nå er de blitt så store at samkjøringen ikke lengre er så viktig. Det er så deilig. De får som regel alle måltider samtidig, men akkurat frokosten kan de få ettersom når de våkner fordi de nå har så gode rutiner ellers i løpet av døgnet at jeg vet de sovner når de skal ut i vogna i 12 tiden begge to og at etter det så blir middag og kvelds samkjørt slik at de også er trøtte og mette likt til nattessøvnen. 

Grunnen til at det er så ufattelig deilig at jeg nå kan stå opp med bare en av gangen er fordi da får jeg alenetid med dem, og det er såå utrolig godt. Da kan vi kose oss sammen på sofaen uten at den andre plutselig har rulla inn i et hjøre og trenger å bli løftet ut. ^^, 

Så til alle nybakte tvillingmammaer, det blir enklere og enklere å være tvillingmamma, og mer og mer fantasisk! <3 

Nå står vi på farten til å besøke familien min som bor et stykke unna. ^^, 
Ha en fin dag  

15 kommentarer
    1. Det er helt fantastisk å være tvillingmamma! 🙂 Og ja, det blir også bare lettere og lettere ettersom tiden går:) Hvor har dere kjøpt den matta på bildet? 🙂

    2. Dagene dine høres helt herlige ut, Stine 🙂 Det blir heldigvis bedre og bedre her i huset også. Jeg ville bare tilby en litt annen side av tvillinghverdagen: mine tvillinger har ikke vært samkjørte. Noen gang. Det er ikke fordi jeg ikke har prøvd, men fordi det ikke har vært mulig. Gutten og jenta mi har hatt så ulike behov, både for søvn og mat. Det er faktisk sånn at barn har ulike behov og ulikt temperament, så det er ikke alle som får til å samkjøre (og det er ikke fordi foreldrene ikke får det til-det bare er sånn).
      Tenkte bare jeg ville nevne det, så nybakte tvillingforeldre ikke blir sittende med en følelse av nederlag hvis de ikke får til samkjøringen. Det gjorde nemlig jeg, til jeg leste om dette.
      Ha en god kveld!

    3. Lotte: jeg har tidlige nevnt at jeg trur det er lettere å samkjøre eneggettvillinger fordi de har likere behov. Men du har jo heller aldri dobbeltammet? Hadde jeg ikke gjort det hadde de heller ikke blitt samkjørte. Det har heller aldri vært sånn at begge begynner å skrike på likt etter mat, men jeg ga de alltid litt selv om den ene kanskje ikke var så sulten, da spiste den uansett litt og gjorde at de holdt frem til neste måltid igjen så jeg slapp og gi annen hver gang og mange ganger flere om dagen. Hun med fire har fireegget og der er alle helt forskjellig. De får alikevel til samkjøring, men da kan ikke en få mat i mellom to måltider fordi den er litt sulten. Da er det mat hver 4 time! 🙂 men så klart, alle er forskjellige.
      God kveld 🙂

    4. Joda, jeg har begynte med dobbeltamming på sykehuset, men guttungen hadde så vanskelig for å ta puppen, så jeg måtte gi opp, for det forstyrret bare frøkna. De har ikke vært helt usynkrone, men det hender at den ene våkner etter 15-30 minutter, og ikke vil sove igjen (på dagtid), mens den andre kan sove i et par timer-de har bestandig vært sånn. Dessverre (?) kan man ikke tvinge barn til å sovne-hadde jeg kunnet det, hadde jeg vært uthvilt… Og som sagt: jeg har prøvd, for det var anbefalingen fra alle tvillingforeldre å samkjøre. De får mat på samme tid-har bestandig fått det, men vil altså ikke sove like lenge eller samtidig bestandig.
      Så flott at hun med firlinger har fått barn som kan samkjøres! Det var jo bra, ellers hadde nok hun blitt fryktelig sliten!

    5. Lotte: mine sover ikke likt de heller. Da de var små og sov mye var gjerne den ene våken mellom to måltider mens den andre sov og omvendt til neste. Men de har fått mat likt slik at jeg har brukt en halvtime på det hver tredje time. Du har ammet en og en og da tar det jo en del lengre tid. Husker også du sa “jeg er en ammeentusiast” så du ville ikke prøve med skjold. Det var min redning for å klare dobbeltammingen, da mine heller ikke klarte å ta puppen uten.
      Men jeg vet at dine har vært en del våkene på natta og det tar jo veldig på. Har man nattesøvnen takler man alt på dagen. Jentene mine har sovet natten igjennom fra de var 3 mnd. Om de våkner er det nok med smokken for å sovne igjen.

    6. Du har sååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå skjønne babyer <3 <3

    7. Du har altså så nydelige jenter <3 Må inn og lese bloggen hver dag! 😉 Har eneggede tvillinger selv! Herlig! 🙂 Riktig God jul og Godt Nyttår til deg og Jentene <3 Klem

    8. Det som skiller din blogg fra desidert alle på topplistene er at du er dønn ærlig å prøver ikke å skape et perfekt fasadeliv slik fotballfrue +++
      Du får mange lesere pga det. Fast leser:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg