Piff opp Babygrøten


 

Mens jeg sto å lagde middag til jentene med disse ingrediensene under kom jeg på at det er lenge siden jeg har delt matoppskrift på bloggen nå 🙂 

Denne gangen er det ikke en middagsoppskrift som tidligere, jeg har lyst til å gi noen tips til hvordan man kan piffe opp den ellers meget kjedelige grøten vi gir de små trolla våre. 

Jeg hadde i hvertfall ikke satt pris på å få to skiver brød uten pålegg morgen og kveld i flere uker på rad. Derfor varierer jeg den smakløse grøten med forskjellige typer puré og smoothie. På den måten får de en mye mer variert kost, det er lettere å få inn flere gode næringstoffer, og de lærer seg mange flere smaker som er en hjelpende hånd mot kresenheten. 

Derfor vil jeg dele to gode og sunne smaksopplevelser med dere som er perfekte på grøten, som dessert eller bare som et lite mellomåltid for en sulten mage. 

 

Den Oransje Puré

2 epler
3 gulrøtter

Skrell, skyll og del opp i biter, gulrot bruker lengre tid på å blir mør derfor er det lurt å kutte gulrøttene i mindre biter enn eplene.

Som alltid lager jeg all babymaten i Philips Avent sin dampenhet og hurtigmisker i ett. ELSKER DEN maskinen. Verdt hver krone. Da er det bare å legge alle bitene i den, skru på lokket, fylle på litt vann og la beholderen dampe til grønt og frukt er mørt, snu beholderen og blende det sammen til en deilig puré. 

Uten kjøkkenmaskinen, kan du koke gulrøttene og eple i en kjele og så blende det med en blender etter mose det med gaffel.  


Du finner maskinen HER 


Dette er beholdere fra Philips Avent som kan fryses og tas i mikroen, du finner de HER

Jentene mine spiser mye raskere og bedre når de har litt gode smaker på grøten og denne er helt klart en vinner på grøten eller alene. Den har en veldig frisk og god smak.

 


 

The Blue Smoothie

1 del blåbær
1 del bringebær
1 del skogsbær
1 banan
kokosmelk

Denne smoothien trenger du ikke å dampe. Den kan du putte rett i en beholder som blender innholdet sammen. Du kan bruke friske eller fryste bær, pass bare på at det ikke er tilsatt sukker om du kjøper fryste. Kokosmelken tilsettes etter ønsket mengde på hvor flytende du vil ha smoothien. Da kan bruke lite kokosmelk og få en nærmest puré eller mye cocosmelk til en perfekt antioksidant/vitamin drikke til ditt barn. Jeg serverer smoothi og puré lunket. 

Denne bærblandingen er også kjempe deilig på grøten. Noen barn reagerer på sukkeret i bananer så hvis din blir veldig hyper etter litt banan er det kanskje greit å styre unna smoothien på kveldsgrøten. 

Jeg serverer også denne blandingen som drikke, og da i den flaska på bildet over og under. Enda en Philips Avent love’r fra min side. Griser ikke og kan drikkes litt tykkere ting enn melk og vann fra. Når smoothien gis som drikke i flaske må den renne igjennom en sil først siden det er så mye frø fra bærene som tetter flasken 🙂 


Flaska finner du HER I BLÅ og HER I ROSA

 


Jeg antar at helgen har ringt inn for mange nå så da ønsker jeg dere en riktig god helg 🙂

20 kommentarer
    1. Takk for mye inspirasjon til små mager 🙂 Ser på dine oppskrifter da jeg lager purreer og mos til min prins 🙂 Skulle bare ønske han liket det jeg lager…hehe, men kommer vel etterhvert som han får smake mer og mer!

    2. Takk for mange gode oppskrifter 🙂 Jeg har laget flere av rettene til datteren min på 6 mnd, og hun elsker dem! Det jeg lurer på er hvor mye mat barna dine får til middag (ml)?

    3. Hei Stine:) kan jeg spørre hvor gamle jentene var da de lærte seg å suge på sugerør? Har også en sånn kopp til minstemann men det er mye artigere å blåse enn å suge innover 🙂 vi øver litt hver dag da:)

    4. Mmmm dette må prøves… 😉 har prøvd noen av middagne du har lakt ut, mn dt falt kje så veldi i smak… mn min sønn på 9 mndr e kresen på middag… liker helst most potet md saus… men dt kommer seg sikkert etterhvert… veldi inspirerende blogg 😀 inne å leser veldig ofte. Ha en super helg 😀

    5. Mona: så synd, her spiser de nesten alt jeg gir de, men de har vendt seg til veldig mange smaker helt fra de begynte med fast føde! De må smake ting mange nok ganger, då lærer de seg til å like alt 🙂 tusen takk, ha en strålende helg:)

    6. Lise: Klart du kan, fra første gang jeg puttet den i munnen deres har de sugd, men det er så forskjell på barn har jeg skjønt. De fruktpureene som man får kjøpt med sånn tutekork har de sugd frukten ut av siden de var 4 mnd og jeg trur de var 6 mnd da jeg prøvde denne flaska. De tok poenget med en gang. Men vet at ikke alle gjør det. 🙂

    7. Så deilig! Her er hun bare fire mnd, har såvidt begynt med grøt. Men jeg lurer på om du vet andre steder det går an å få kjøpt den dampkokeren? På lekmer har den vært utsolgt i flere måneder 🙁

    8. Elsker disse mat tipsene dine!:-) Lager du grøt til jentene selv også, eller kjøper du? Hvis du lager selv, har du noen oppskrift du har lyst til å dele?:-) Gir du grøt to ganger om dagen (morgen og kveld) + middag og dessert? Eller hvordan gjør du det? I tillegg til melk selvfølgelig;-)

    9. Ida: så bra 🙂 jeg har latet meg litt på grøten så kjøpt som regel, ellers lager jeg grøt av havregryn og vann. Havregryna kan blendes til mel før oppkoking om barnet ikke er helt klar for den kosistensen. Nå spiser de brød til frokost melk til lunsj, middag + dessert, melk og så grøt og melk til kvelds 🙂

    10. Hei! Bladde litt gjennom oppskfriftene dine her og jeg lurer på om du fryser ned smoothien i begre etter at du har laget den med frosne bær eller evt hvor lenge den kan stå i kjøleskapet ? 🙂

    11. Anonym: nei, smoothie fryser jeg ikke ned, den kan stå et døgn i kjøleskap, men man må gjerne blande den litt igjen om den har stått fordi den lett skiller seg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg