TIPS til BARNEROMMET


 

Endelig fikk jeg satt meg ned foran macen. Phuu.. I dag våknet jeg ikke før halv 10 :O Mobilen opptaterte seg i natt så derfor fikk jeg ikke satt på noen vekkeklokke og våknet da jentene våknet. Så jeg er litt sent ute med det meste i dag, men jeg har fått jobbet med et av prosjektene mine på barnerommet.

Jeg var denne uke på panduro og kjøpte nydelige stoff. Så nå har jeg endelig kommet så langt at jeg kan vise dere. Jentene har hver sin seng fra IKEA, rett og slett fordi de er rimelige. 500,- kostet en seng, og jeg synes faktisk de er finere enn mange andre bare fordi de har den lille beskjeringen på toppen. Har man litt fantasi så kan man gjøre om den enkle IKEA-sengen til en skikkelig prinsesseseng. Det er nettopp det jeg holder på med om dagen ^^,

 Se hvor stor forandring sengen får med litt pynt på seg. Gleder meg til jeg er ferdig med begge ^^ 

Jeg regner med at det er noen som ønsker å vite hvordan jeg har gjort dette, så her kommer fremgangsmåten  😀

  • tegn opp og kipp ut et stykke papp som har den størrelsen du ønsker. I mitt tilfelle skulle den passe inni firkanten på sengeenden. 
  • Klipp ut för som du får kjøpt ferdig på rull (hos panduro eller i stoffbutikker, stoff&stil har det også) litt større enn pappfirkanten slik at du kan brette den inn på baksiden. Lim vattet/föret på. Du kan også bruke en stifteaskin.

 

  • Stoffet festes på samme måte, om det er mønster på stoffet pass på at det blir rett før du fester det. Sett på noen stifter så det holder godt. 

  • Sy på knappene. Det er veldig greit å sy igjennom papp. Pass på at du stramme godt med ikke så hardt at du strammer igjennom pappen. Siden det er vatt under stoffet vil knappene dane struktur i sengegavelen. 

  • Bruk masse lim til å feste sengegavelen med. Jeg brukte tretim og superlim fra vanlig butikk 🙂 Velt sengen over slik at tyngen av sengen ligger på sengegavelen. Ta limet tørke mens vekten av sengen står på den. 


  • Skjørtekanten i bunn lages enkelt ved å måle ut hvor lang den skal være fra sengekanten og ned til gulvet. Brette inn kantene og sy en søm langs hver innbrettet kant slik at den holder seg. Tre et bånd igjennom løperen øverst og rynk stoffet så mye du ønsker selv. Jeg festet skjørtekanten med små skruer og litt mer superlim i mellom skruene. 


TADAAAA!

Litt tidkrevende, men ganske så enkelt. 🙂 

Hva synes dere? <3 

 

 

48 kommentarer
    1. Utroolig kreativt og veldig fint! Du har virkelig inspirert meg til å lage ting til mine fremtidige barn! Det blir så mye mer personlig og ikke minst mye finere uten å bruke en formue! Jentene dine er verdens søteste og de er virkelig heldige som har deg <3

    2. Fantastisk kreativ du er! Blei utrolig fint 🙂 Hadde jeg hatt jente, ville jeg gjort det samme! Har samme seng, men det er en liten prins som sover oppi der 🙂

    3. Det ble kjempefint da! Tusen takk for at du deler så mange fine kreative oppskrifter. Har ikke fått tid til å lage noe spesielt enda, men tenkte å bruke noen av syoppskriftene dine til guttungen her 🙂 Har ikke sånn plate på senga, har bare sprinkler, så jeg får ikke lage sånt, men det var kjempesøtt!

    4. Det er lurt å bruke en flat knapp på baksiden av papplaten. Da unngår du at pappen ryker så fort når du strammer tråden til pynteknappene.

    5. Så flott det ble!:) Genialt. Tror jeg skal prøve å lage noe lignende til mine tvilllinggutter (i blått;))Tusen takk for inspirasjon!:)

    6. Så fint!! 😀 vi skal ha samme senga til kommende lillebror. Tror jeg må pynte den litt opp jeg også 🙂 🙂 tusen takk for fantastisk inspirasjon 🙂

    7. Så fint! 🙂 Bloggen din er så inspirerende for meg! Elsker å se hvordan du lager ting selv, og ikke minst sparer mange kroner på dette. Samtidig motiverer du med din treningsglede og glade humør 😀
      Ønsker deg en fin dag videre. Ser allerede frem til neste oppdatering fra dere 😉
      Klem fra Cathrine

    8. Superfint! Det blir ekstra fint når man har gjort det selv også! 🙂 🙂
      Haha, jeg har lagt merke til at det er en til som heter “Cathrine” en stund nå, og i dag var det enda en! :p Derfor slenger jeg på etternavnet mitt i tillegg, så ser du at det er 3 “Cathrine” og ikke én som kommenterer flere ganger på samme innlegg :p

    9. Så fint det ble!
      Jeg venter tvillingjenter, så tror jeg skal gjøre det samme! Kanskje jeg skal ta vekk en side av sengen på begge sengene og sette de inntil hverandre slik at det blir en “dobbelseng”..

    10. Hei, jeg legger sjelden igjen komentarer på blogger, men etter jeg startet og lese bloggen din har du virkelig imponert på alle tenkelige måter, du er en ung mor til tvillinger, du ser helt sinsykt bra ut, og døttrene dine er ikke engang året enda, og du lager de mest imponerende klær til både voksne og barn, så stå på, elsker bloggen din, og har tenkt og ta fatt i sy maskina og oppskriftene dine kommer til og være til stor hjelp 🙂

    11. Anette Beate: så koselig at du ville legge igjen et spor til meg da 🙂 jeg setter i hvertfall veldig stor pris på det. Tusen takk for så mange fine komplimenter 🙂 god kveld til deg

    12. Stine, du er så flink, kreativ og dyktig! Du lager så mye fint og smart at jeg blir skikkelig gira selv! Rett før jeg må lage meg et huskedokument/bok hvor jeg lagrer de gode ideene dine til fremtiden! 😉
      Stå på videre! Du er kjempeflink!

    13. Tenkte bare kjapt å dele et annet tips til å få ikea sengen til å skinne:
      Mal disse firkantene (som du dekket med stoff) med tavlemaling/ krittmaling eller magnet maling (usikker på navnet) vi gjorde dette til våre tvillinger Johanne og Jone. Tvilingene er enda litt for unge til selv å tegme med kritt men gleder meg til kreativiteten braker løs! Litt enklete for deg å nå ut med dette tipset enn for med så kanskje du kunne ha delt det og hjulpet flere med DIY 🙂 klem fra tvillingmamman

    14. Hei!
      Jeg har blitt så inspirert av dine kreative ideer! 🙂
      Jeg venter nå mitt første barn (feb.) og tenkte jeg skulle lage en slik til å ha på sprinkelsenga. Tingen er at jeg ikke har kjøpt senga enda og kommer ikke til å gjøre det før om en stund, siden vi har vogge og babyrede for de første ukene. Men jeg kunne jo ha laget den papp-delen ferdig med stoff og alt, om du kunne delt målene du har? Har tenkt å kjøpe akuratt lik sprinkelseng.
      Mvh Madde

    15. Hei igjen søte du, ser at du er ganske så opptatt med nye oppdateringer og flotte Queen historier, men jeg prøver en gang til keg 😉 Du kan jo ha det med i julekalenderen også, slik tavle av papp, foring og stoff med bånd på kryss og tvers til veggen? For sånn skal jeg også lage. Du er så kreativ Stine! Kjempeflink mamma 😀
      Håper jeg ikke maser for mye nå, ha en fin dag videre 🙂

    16. Dette var veldig fint og kreativt. Har fått mye god inspirasjon til mi. Datters barnerom😄 Måtte le litt da jeg så de fine navnene til jentene dine, da min datter heter Otilia😊

    17. Wow der fikk jeg svar på mitt spørsmål på det andre innlegget med sengekant 😉 takk nå kommer jeg til å spare masse penger til mine tvillinger kommer . Nydelige senger

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg