KYLLINGdrøm til BARNET

 


 

Nå har jeg eksprimentert meg frem til en ny og veldig godt middagsrett til barnet. En rett som passer de som tåler å få litt mer konsistens i maten enn ren pure. Fra 7-9 mnd. 

Kyllingdrøm har masse smak i seg og er så klart veldig sunn og god 🙂


 

Ingredienser:

  • 1/2-1 paprika 
  • 2 små eller 1 stor tomat
  • et hvitløksfed
  • en bit av en chilli – Retten blir ikke sterk fordi du har litt chilli i, chilli er med på å gi en utrolig god smak
  • friske urter (basilikum, oregano, timian og persille kan brukes vekslende for å variere smak)
  • en kyllingfilet
  • kokosmelk
  • kokt ris eller fullkornspasta (uten salt i vannet). Potet kan også anvendes i stedet for ris og spagetti. 

 

 

Fremgangsmåte:

Med Philis avent sin dampkoker og hurtigmikser:

Skjer opp paprika i biter
Del opp tomatene og ta ut frøene, del opp i biter
Del chillien i to og FJERN frøene (det er frøene som er det sterkeste på chillien, kytt opp i biter
kytt hvitløken i små biter
Skjer kyllingen i terninger
Ha alt over opp i beholderen + urtene og la det dampe i ca 15 minutter, kontroler at kyllingen er gjennomdampet.
Snu beholderen, hell av væsken og blend sammen alle ingrediensene til en puré. Ha i kokosmelk til du får ønskelig kosistens og smak. 

Risen eller pastaen kokes ved siden av. Ønkser du å bruke potet kan du ha en potet oppkuttet sammen med det andre i beholderen. 

 


 

 

Uten Philis Avent sin damkoke og hurtigmikser:

Skjer opp alle ingrediensene i biter, fjern frøene fra tomaten. FJERN førene fra chillien, det er frøene som er sterke. 
Ha paprika, tomat, chilli, hvitløk og kyllingen i en kjele med litt vann så det ikke blir svidd, spe på litt mer vann om du ser det begynner å bli tørt. La det småkoke til kjøttet er gjennomkokt og grønsakene møre.
Hell av eventuell overflødig væske.

Tilsett urter, bruk en stavmikser til å mose alt sammen til en puré. 
Spe på med kokosmelk til du får ønskelig konsistens og smak.

Risen eller pastaen kokes ved siden av. Ønkser du å bruke potet kan du ha en potet oppkuttet sammen med det andre i beholderen. 

 

Ris kan ta litt tid for barna og vende seg til pga den nye smaken og den spesielle konsistense. Men vi lærer oss til å like alt vi blir servert nok ganger.

Server en posjon og frys ned resten eller sett i kjøleskap – holdbar i 2 dager.  


 

Følg SPEILTVILLINGENE på facebook HER

 

 

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19529024)a(2338899)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

10 kommentarer
    1. Jeg har nettopp kjøpt en slik maskin etter å ha lest bloggen din, du inspirerer meg veldig 😀 Når du lagde pureer da de søte små var mindre, tilsatt du vann/kokt vann i?

    2. Hei! Du burde være en smule forsiktig med å gi chilli til små barn, fikk det selv når jeg var mindre og endte opp med å bli allergisk, fordi chilli var for sterkt for meg på den tiden, og kroppen min utviklet en allergi, noe som i dag er veldig kjipt.. men du vet selvfølgelig hva som er best for dine barn, tenkte jeg bare skulle si i fra i tilfelle du ikke var klar over hva som kan skje 🙂

    3. sophie: jeg har sett på matprogram og lest studier om at chilli er bra for små barn og at vi er alt for dårlig på å gi dette i Norge. Det meste kan gi allergi dessverre, hvis jeg skulle unnlatt å gi alle matvarer som kan gi allergi kan jeg nesten ikke gi noe som helst. Verken jeg eller BT har allergier så da har vi heller ingen grunn til å være ops på at vi må utelate noen matvarer.

    4. Må prøves! Noah er superkresen uansett hva vi prøver! Men elsker ris, og den eneste middagen han har lik er Hipp kyllinggryte 🙂
      Har lenge vurdert den dampmixeren, men tenkte at man ikke hadde bruk for den lenger nå som de er så store (9mnd er min). Men man kan jo dampe og blande med gaffel etterpå hvis det skal være større biter.

    5. Eva Catrine: Åh, hihi. Da håper jeg han liker dette 🙂 Kan hende det smaker litt mye for han da, ferdigrettene synes jeg ikke smaker noe i det hele tatt. Lykke til, dere må ikke gi dere 😀

    6. Fikk ENDELIG surret meg til å lage denne retten i dag, gjett om den falt i smak:) skjønner ho godt, for smakte godt for meg også:) Nå er det slutt på de kjedelige ferdigglassene:) snart står lakseretten din for tur:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg