Lam med mos


 

I kveld har jeg vært kokkedame og pakkesjef, i morgen skal BT og jeg reise på kjærestetur til Hemsedal for å tilbringe helgen på hotell, stå i bakken og bare være kjærester. Det å reise av gårde er vel kanskje en av de største forandringene fra og være alene til å bli mor. DET ER SÅ MYE SOM MÅ PLANLEGGES ! 
Så i dag har jeg da laget mat til helgen pluss litt ekstra, og vasket maskin etter maskin med klær jeg kom på at jentene kanskje kunne komme til å trenge i løpet av helgen.  Jentene skal til pappa og kjæresten, så det kommer nok til å bli stas for både store og små, får håpe de er snille på natten ^^, 

Dagens retter ble: til venstre eple og gulrot- puré (dessert), grønn; Laks og avokado (oppskrift HER), bakerst; søtpotet/gulrot-puré med lam-indrefilet ved siden, høyre; den utrolig gode pasta bolgnaise som passer til store og små (oppskrift HER)


Beholderene er fra Philips Avent, de kan fryses og varmes i mikroen (du finner de HER)

Men mens jeg sto og kokkelerte kom jeg på at det er lenge siden jeg har kommet med en matoppskrift på bloggen nå, så derfor tenkte jeg at jeg kunne dele lammeretten med dere i dag siden jeg ikke har hatt lam på bloggen enda.

Grunnen til at jeg har kjøttet ved siden av er rett og slett fordi jeg mener det er veldig viktig at barna lærer å like de forskjellige smakene og konsistensene, hvis alt alltid blandes til den samme grøten så vil de tregere lære seg til de forskjellige smakene og konsistensene.
Jeg jobber for at jentene ikke skal bli kresene, derfor får de hver dag forskjellige retter med masse smak og store variasjoner i konsistens. Enn så lenge har jeg lykkes veldig godt, jeg kan vel omtrent si at de liker alt. De rynker alltid på nesa første gang de smaker noe nytt, men etter et par dager med retten servert synes de det er veldig godt.
ikke så rart, vi må lære oss til å like alle smaker. Det kommer ikke bare av seg selv, vær flink til å variere 😀

Ingredienser:

1 søtpotet
3-4 gulrøtter
1 fedd hvitløk
frisk timian

Lam indrefilet (lam er en sesongvare så ikke alle butikker har dette inne hele tiden, men store butikker som Meny skal ha det)

Fremgangsmåte:

Med Philips Avent sin dampenhet/hurtigmikser kuttes grønnsakene opp og puttes i beholderen sammen med urtene, la det dampe til gulrøttene og søtpoteten er møre. Snu beholderen og miks det sammen til en puré. Kjøttet kan også dames sammen med grønnsakene om det er ønskelig eller gjøre som jeg gjorde i dag å dampe de for seg selv etterpå til kjøttet har fått en grå farge helt igjennom, snu beholderen og miks til du får en kjøttdeig som blir lett for de små å spise. 

Ps: når du damper kan du få med mye vann i beholderen, hell gjerne av en del så du ikke ender opp med suppe. Hell det i en skål så kan du tilsette litt igjen om du synes retten blir for tørr.


Uten dampenhet/hurtigmikseren deler du opp alt i biter og koker ingrediensene, ikke bruk så mye vann, spe heller på litt om det begynner å bli tørt. Det er for at du ikke skal miste mye av kraften og smaken om du må helle av mye vann når retten er ferdig kokt. 
Når kjøttet er grått igjennom og grønnsakene møre bruker du en stavmikser/blender/gaffel til å mose retten til ønskelig kosistens.

 Kjøl ned og server mosen med kjøttet til. Ha resten over i beholdere og frys ned, eller oppbevar i kjøleskap (ikke lengre enn to døgn)

PS: til baby fra 5 mnd som introduseres for middager er en mos med kun gulrot og søtpotet (50/50) en perfekt rett. Den er kjempesøt og god, noe spedbarn setter pris på.  

8 kommentarer
    1. Så heldig du er med barn som spiser alt! Sønnen min er 9 mnd og vil fortsatt ikke ha middag! Har prøvd alt, alle kjøpeglass og masse hjemmelaget. Han liker rett og slett ikke ‘babymat’. Men får han hele biter og gjerne holde selv, spiser han det meste! Så igår blei det 17 middager med babyfiskekaker ala oldemor 🙂

    2. Anbefaler deg å gå inn på bloggen innerstihjertet.blogg.no
      Hun venter tvillinger, den ene babyen har en sykdom, og kommer til og dø under fødselen.

    3. Godt å ikke ha kresne unger i matveien! Storebror på 3 sier plutselig nå at han ikke liker middag lengre, han var en altetende storspiser, men etter han fylte 3 spiser han veldig lite.. Lillesøster på 12mnd spiser heldigvis det meste 🙂 Spiser det samme som oss og sammen med oss 🙂

    4. Denne dampgreia var snedig! Kan du ikke fortelle litt mer om denne? Venter selv barn nå på sensommeren, å vil heller lage barnematen selv fremfor å kjøpe babyglass. Skriv gjerne mye mer om oppskrifter også 😀

    5. Hei! Må bare si at du er så inspirerende! Helt imponert over alt du rekker 🙂 Jeg håper oppskriftene på denne bloggen aldri forsvinner, for vi venter tvillinggutter om noen måneder og planen er å kopiere dine retter når de kan introduseres for vanlig mat. Kos dere i helgen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg