Tvillingmammaen kokkelerer

I går gikk siste boksen med ferdig laget middag fra frysen til jentene, så da er det bare å begynne å kokkelere på nytt slik at jeg får et nytt lager. Det finnes perioder der jeg er litt lat med middagslagingen og da blir det til at jeg må lage mat annen hver dag. Resultatet av det er jo at det er mye mer kjedelig å lage middager hele tiden enn når jeg bare bestemmer meg for å stå på kjøkkenet i litt lengre tid den ene dagen og lager mange posjoner som kan fryses ned. Da blir det nesten som for de som kjøper ferdig glassene på butikken, bare å gå i fryseboksen og plukke ut dagens middag. 

Alle middagene til jentene består av ferske sunne råvarer i store variasjoner. Det finnes ikke salt eller sukker i maten jeg lager til de. Og de spiser alt fra vegetar til fisk- og kjøttretter. Middag er desidert favoritt måltidet deres her i hus, de spiser alltid til skåla er helt tom. Jeg har vært opptatt av å la de smake mange smaker og mye smaker for å få de så lite kresne som mulig. Så langt går det veldig bra, de gaper for retter med hvitløk og urter, ja det er faktisk blandt favorittene. 

Blir spennende å se hvordan de blir når de kommer i trassalder. 


Kjekt med luke fra kjøkkenet og inn i stuen så jeg kan følge med på jentene samtidig som jeg lager mat 🙂

Jentene fikk være litt bortskjemte i går da de ble litt lei av meg som bare sto på kjøkkenet å lagde mat til dem, så da satt jeg på disney junior og lot de se litt på TV mens de fikk et fruktnett med mango i. Haha, er ikke mye jentene får lov til å se på TV, så de synes det er så gøy med farger om lyder. 

Et kjempe tips til deg som ønsker å gi barna frukt og i tillegg bli vandt med andre kosistenser enn grøten er å gi myke frukter i fruktnett som dette med en gang de klarer å gripe og holde ting selv. 

Når jeg lager middager til jentene synes jeg det er så gøy å eksprimentere med litt nye retter og smaker i rettene. Men når det kommer til middager til BT og meg er jeg så fantasiløs og umotivert. Så viktig det er for meg at jentene spiser sunn og riktig mat også gir jeg så blanke i hva jeg selv putter i munn. Jeg kan godt finne på å spørre om BT gidder å ta meg en grandis hjem fra jobb fordi jeg er ikke orker å finne på noe annet. Huff, skjønner nesten ikke hvordan jeg tørr å si det en gang. 
Men den dagen jentene begynner å spise det samme som oss, så må jeg bare sette meg inn i gode matvaner for oss alle 4! Det smaker jo så mye bedre, og jeg synes det er gøy å lage, jeg gidder rett og slett bare ikke å annstrenge meg for å finne nye sunne retter.
(motto: si det høyt og det er lettere å gjøre noe med det) 

Gårsdagens retter ble:

Søtpotet/gulrot-stappe: gulrot, søtpotet, hvitløk, timian og basillikum

Pasta bolognese: tomater, stangseleri, gulrot, løk, timian, basillikum, karbonadedeig, tomatpurré og fulkorns macaroni (oppskrift HER)

Brokkoli og mango- rett: potet, squash, brokkoli og mango

Ørret og avokado-rett: søtpotet/potet, avokado, ørret/lask, kruspersille og litt sitronsaft (oppskrift HER)

Pærepuré til dessert: dampet og most pære

Nå ligger middag for to dager i kjøleskapet og resten i frysen. *klapper meg selv på skulderen*
 

 

40 kommentarer
    1. Vi har sånn fruktnett vi også, men tror jeg skal vente med å gi det til de har litt mer kontroll over hendene sine. Sist jeg prøvde å gi frukt i nett så mistet de dem bare og ble dritsure:p ellers lurer jeg på hvor gamle jentene dine var når du begynte å gi kjøtt i maten og grovere konsistens? 🙂 ønsker dere en fin dag videre!

    2. Får de dessert hver dag? 🙂 Isåfall, gir du middagen til de ikke vil ha mer også dessert? Babyen min blir snart 4 mnd, og jeg er helt lost på dette her med mat til baby 😛

    3. Så flink! Det så jo kjempe godt ut 😀 Blir gøy å kunne begynne med slik mat til Alisa også 😀 Da får jeg kikke tilbake på bloggen din, og starte kokkeleringen 😉

    4. Helene: De får frukt hver dag, om de er veldig sultene i mellom et måltid kan de få desserten da som et mellommåltid i stedet for etter middag. Det varierer litt. Dessertene er jo bare fruk eller frukt og grønnsakspureer. Eple og gulro blanding er en hitt! 🙂 Når barnet ditt nå er 4 mnd, kan du starte med å introdusere enkle matvarer. Epler som er kokt og most. gulrot og søtpotet. Meloner er gjerne også en stor suksess og pærer. 😀

    5. Så bra! Jeg gjør også det samme, kjøpematen har jeg prøvd et par ganger når vi er borte, men han griner på nesa! Her er alt med søtpotet en hit, særlig en oppskrift jeg fant med kylling, søtpotet, gulrot, potet og kardemomme, favoritten her i huset!:) pleier også å ha i en ss med nøytral olje for litt fett:) tror barna godtar mat mye bedre når de får hjemmelaget, for den smaker jo det det skal være:-) også vet vi hva de får i seg!! Tommel opp for hjemmelagd!

    6. Hei! Jeg lurer på om man må vente til maten er blitt kald før man hiver det i kjøleskap/fryser?
      Kjempe fin blogg og nydelige barn du har 🙂

    7. Mariell: jeg gjør det, men det er ikke for maten sin del, men det er jo litt energisparende da siden glovarm mat gir fra seg veldig mye varme som gjør at kjøleskap og fryser må bruke mer strøm.

    8. Takk for tips 🙂 Må finne fram til innleget ditt igjen når lillebror blir gammel nok til å spise moset mat.
      Angående det å kjøle ned maten er det ikke bare fordi at kjøleskap og fryser bruker mere strøm, men fordi at det vil gi gode vekstmuligheter for bakterier om man ikke kjøler ned raskt.
      Jeg brukte å sette boksene i en beholder med kaldt vann, gikk mye raskere da 🙂
      Tips til middag for dere, og barna når de begynner å spise samme mat som dere: Lag middagsplan 🙂 Jeg setter opp meny for en uke i slengen. Handler da inn en gang i uken. Veldig greit å vite fra dag til dag hva man skal ha til middag, og kunne forberede det som trengs.
      Wibeche

    9. Snuppa her spiser det samme som oss, og en ting som gjorde
      Alt lettere var å begynne å ukeshandle. Hver søndag setter jeg meg ned med oppskriftbøker, spesielt de som er lagd for barn, og godfisk.no, og andre matsider, og skriver handlelisten for hele uken. Handler hver
      Mandag, og alt har blitt sunnere og mer variert!:D anbefales virkelig. Og jeg er ingen spesielt strukturert person altså, men dette har fått hele uken til å bli så mye lettere med småbarn, jobb og husmorplikter 🙂

    10. Så flink du er 🙂 Jeg lager også store porsjoner som jeg fryser ned. I dag ble det 9 porsjoner torsk med potet, gulrot, blomkål, purre, hvitløk, dill og litt smør.
      For et par år siden lagde jeg mat sammen med en kokk i forbindelse med praksis i skolen og han sa at maten skulle bli romtemterert før man satte den inn i kjøleskapet/fryseren. Jeg husker ikke hva grunnen var dessverre, men jeg gjør det alltid på den måten.

    11. Cathrine Narum: denne retten skal jeg også lage. Takk for tips, hørtes deilig ut 🙂 jeg gjør det også på samme måte som deg før jeg setter det helt kaldt.

    12. Du er flink!
      Men stussa litt på at du lot ustekt kjøttdeig sammen med grønnsakene, det er fy,fy!!! Barna kan få bakterier de ikke bør få i seg, denne kjøttdeigen må stekes først før du blander den med grønnsakene:) men ellers digger jeg deg altså, ikke missforstå😉

    13. Når jeg blir lei av å lage mat går jeg på matprat.no! Er du glad i kylling så søk på det og du finner MASSE du aldri verden hadde kommet på selv. Samme med alt annet, laks, pasta, wok, biff…:-)

    14. Meg: kjære deg! Nei, man må ikke det fordi alt blir dampet og da dør alle bakterier. Det er profesjonelle folk som har laget denne maskinen og oppskrifter til den. Hadde jeg hatt karbonadedeigen sammen med en salat de skulle spise fersk hadde det vært veldig skummelt. Men som sagt alt blir gjennomstekt i maskinen. Det er slik denne retten skal til tilberedes når man har Philips avent dampenhet og hurtigmikser.

    15. Så flink du er! 😀
      Jeg har nettopp begynt å introduserer gutten min på 4 mnd for fast føde (fullammer) og alt jeg har gitt har glidd rett ned og han gaper for mer. Men jeg trodde barn under 1 år ikke skulle ha fisk og sitrusfrukter? :-S (men jeg vet ikke, jeg regner med du har full kontroll på hva som er bra og ikke?! :-D)
      når begynte du å ha forskjellige urter og hvitløk i maten? 🙂
      Du har en utrolig energi som jeg misunner ofte! Stå på, du er super flink 😉

    16. Så flink du er! Lagde selv 90% av barnematen selv til jenta mi da hun var lita:) nå er hun 3,5 år og spiser alt untatt finnbiff, og hun plukker ut løk om hun finner biter(dette må hun ha fra barnehagen, for vi har løk i veldig mye)
      Hun elsker grønnsaker, spiser det uansett om det er sjeldent jeg og mannen gjør det, hun vil gjerne ha alt vi koker opp;)

    17. inez: fisk kan man gi før et år. Sitrus er skrevet om at man bør være forsiktig med for noen barn reagerer med prikker på det og kan bli allergiske. Men jeg trur på at man heller skal prøve og se hvordan barnet reagerer på matvarer. Ellers er det et hysteri uten like om man skal utelukke Alt! Da kan man omtrent ikke gi noe som helst. Samme under amming. Jeg drakk både et glass brus i helgene og spiste jodbær og kål, mine jenter reagerte ikke. Hvis jeg eller BT hadde vært veldig allergiske for noe hadde jeg vært mer forsiktig med enkelte matvarer, men siden vi ikke er det er jeg ikke redd for å gi mandarin eller litt sitronsaft i en rett 🙂

    18. Mrs. C.: Mye at kjøtt og lignende de ikke klarer å spise og de skal spise det samme som oss da vi steker maten. Da blir det stekeskorper og det er ikke så lett å tygge kjøtt med tre fortenner 😉 Så ved å lage babymat får jeg i de langt flere ingredienser enn om de skulle fått det samme som oss.

    19. Hei. Jeg har en datter på straks 1 år (iiik 19 dager til), og jeg har tenkt flere ganger at jeg skal kjøpe den damper/blenderen, men har liksom ikke fått fingen ut enda! Og nå som hun er så gammel så lurer jeg om det er vits i å kjøpe den..? Kan man velge hvor most maten skal være f.eks? Jeg er redd jeg kjøper den for å så bruke den i 2 mnd :-/ Til nå har jeg brukt stavmikser, og det funker det. Men jeg ser for meg at det er lettere (og mindre oppvask) når alt gjøres med samme utstyr…

    20. Flink du er. Bare minne på at man ikke skal blande rått kjøtt med grønnsaker pgna bakteriene som spres.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg