Aktiviteter sammen med barnet

Hei alle sammen. 
Om ikke lenge skal jeg være dagmamma for ei pike som er like gammel som tvillingene, jeg kommer tilbake til det senere.

Jeg synes det er viktig å bruke tid sammen med de små, og gjøre forskjellige aktiviteter, alt i fra forksjellige leker, sangstunder, men også kreative hobbyer. Ved at jeg er med på å sette inspirasjon til barna trur jeg de blir mye mer kreative med de små hodene deres.

Jeg trur det er veldig mange som kjenner seg igjen i at de gjerne skulle hatt litt forskjellige aktiviteter å drive med, men så står man litt fast på hva? hvilke aktiviteter? hvordan utføre enkelte aktiviteter? osv…

Derfor har jeg lyst til å komme med noen innlegg fremover som viser til flere aktiviteter man kan bedrive sammen med sine barn fra 0 – 6 års alder, det blir en egen “barneaktivitet” kategori på bloggen slik at man kan hente frem inspirasjon om man står litt fast. 

Og jeg trenger som alle aldre hjelp fra dere. Jo flere vi er jo flere aktiviteter kommer frem som tips og inspirasjon til andre. 

I starten er kanskje det enkle det beste, som to lekekasser å leke med …..

Men etter hvert trenger vi å bruke stimulien på litt mer avanserte ting, barna trenger å utfolde motorikk og finmotorikk. 

Hvis du har en aktivitet du liker å gjøre sammen med ditt barn fortell meg gjerne om dette i kommentarfeltet så lager vi en hobby/aktivitet inspirasjon sammen. Aktiviteten kan være alt fra å leke sisten til å forme trolldeig. Skriv gjerne alder som du synes passer til aktiviteten. 

25 kommentarer
    1. Jeg skal også være dagmamma, til en liten gutt ført 10 dager senere enn min sønn, Storm, og den gutten jeg skal være med, heter også Storm, så dette blir litt spennende! 🙂 Jeg gleder meg! Ting jeg liker og gjøre med min sønn og stedatter, er og ta de med på lekeplassen, der storesøster disser og render i sklien, mens lillebror sitter på husken og koser seg. Han pleier også å være med i sklien, men da med meg. Vi pleier og lage sandslott på sommeren og snemann på vinteren. Synes det er så koselig å være ute med barna, for det er artig for både store og små:)! Også kan man dra på tur, omså rett utenfor døra, og grille pølse og andre morsomme ting. Så kan man ha barna med på å lage pinnebrød til grilling, og man kan bake andre ting, som småkaker, der det ikke er farlig at de smaker på deigen. Ja, det er så mye, og artig!! Min sønn er foresten 10 mnd, og stedatter er 4 år, å dette er ting begge elsker og være med på! 🙂

    2. I barnehagen til Ella har de fjernet alle de “vanlige” lekene som det ofte blir krangling om, til flere like leker. Så i Ella sin avdeling, er det mange slike plastkasser (som du har over), og mange baller(typ de man har i ballbinge og tennisballer), de leker da veldig mye bedre og alle har nok baller 🙂 I barnehagen har de også festet borrelås til de lette ballene, og kan dermed feste de på veggen. Dette er jo en super motorikktrening både for å feste ballene riktig til festet, og å for eksempel stå og gjøre dette samtidig! 🙂

    3. Så gøy med aktivitets innlegg. 🙂 Her er vi 11 mnd og 4 år. Og vi liker å leke gjem og leit :). Han på 11 mnd elsker vann, så dekker til golvet med håndklær, så får han en bolle med lunket vann, plastikk kopper og har det riktig så morsomt. 🙂 Har også tenkt til sommeren at de skal få maling på beina å gå å male på papp o.l ute. 🙂 Blir sikkert mye griseri, men det elsker jo barna. 🙂 Ha en toppers dag 🙂

    4. Jeg har ei jente på 6år, det hun elsket å gjøre rundt 1års alder var fingermaling, leke med plastboksene i kjøkkenskuffen(hadde oppbevaringsbokser i nederste skuff på kjøkkenet,der fikk hun lov å holde på),lage “mat”,gå på lekeplassen,dra på picknic i hagen,høre på barnemusikk og bli lest for. Ønsker deg en FANTASTISK flott dag i Sola 😉 Hilsen Tonje

    5. Eg har ei jente på 5 år, snart 6. Dei gangen ho er heime frå barnehagen eller i helgane er eg helt nødt og aktivivisere ho med nåke… Veit ikkje Ka det er med dagens barn, men Dei e jammen ikkje god på å finne på ting sjølv sluk vi var når vi var små.
      Uansett, eg elsker å drive med formings aktiviteter, og gjerne sammen med barn:-) så utrolig moro og sjå kor forskjellig dei tenker! Så når eg e på jobb prøver eg å sette dei i gang med forskjellige ting. Klippe I blad, og lime på ark. Gjerne forskjellige tema, feks – klipp ut blomstrene dei finner i bladet. Dyra, bilene…osv. Eller dei bere klipper de dei vil.
      Perler – på brett eller smykker 🙂
      Ein sikker vinner er jo å lage hytte under et bord eller mellom stoler.

    6. Vesla på snart 4 år liker veldig godt å klippe å tegne, så da bruker vi å lage kort for å sende i posten til slekninger som bor langt borte. Saks, lim, pyntepapir: også er det bare å sette i gang! 🙂
      Dermed kan hun øve på å skrive litt bokstavet også 🙂

    7. Har praksisplass i barnehage, så for bare komme med noen tips som vi gjerne gjør i barnehagen er fingermaling (glittermaling er populært), lage vår/høstbilder (lime på blomster, blader…), stolleken, synge sanger/danse, bake eller lage mat, leke på lekeplass, sisten, stiv heks, rød grønt lys, tove ullballer (kuler til pynt, lage larve…), brettspill, leke/bygge med klosser, leke feks butikk, bibliotek eller restaurant, … mye av dette er ment for de største ungene (3-6 år), da 🙂

    8. Jeg har vært så heldig å vokse opp med en kreativ mor så vi lagde mye og fikk utfordret fantasien. Kommer fra en friluftsfamilie så vi laget mye ut av ting vi fant i naturen på turer, så ble det i tillegg trolldeig, gips og såpestøping når vi ble større. Lys laget vi også noen ganger. Når vi var små pleide vi lage kongledyr av kongler og pinner, samla på steiner som lignet på figurer/dyr som vi malte detaljer på hjemme. Noen steiner limte vi sammen til troll og dyr. Til min lillebror laget vi Knerten av en trerot og malte ansikt på den 🙂 Og den har han ennå, enda han nå er 27 år 😉 Pappmasje kan man lage mye av; påskeegg til påske, hva med hemmelige steiner i blomsterbedet man kan ha hemmelige beskjeder i 😉 Ta de med på matlagingen. Lage artige ting ut av middagen. Du som har så hærlige snupper passer det jo godt med rosa risgrøt, hva med rosa marmorerte boller, eller noe så enkelt som pølse piggsvin. Lage piggsvin av potetstappe og pigger av pølsebiter. Grønnsakssuppe med grønnsaksfigurer og ikke grønnsaksterninger. Og kan lage sopp av hermetisert fersken og banan til dessert, dryss litt melis over så har du en helt ufarlig fluesopp 😉 Lag ispinner av smoothie, det er moro, supergodt og sunt 🙂
      På sommeren er jo oppdagelsesferd med lupe spennende, og blomsterkransfletting 🙂 Til jul kan dere lage snøkuler av syltetøyglass, glitter og lekefigurer.
      Ellers er jeg kjemiker så jeg elsker å lage “kjøkkeneksperimeter” som skattekart med hemmelig skrift, den klassiske vulkanen, skumvulkan, lage slim, ol.
      Idebanken for småbarnsforeldre har mange gode ideer også. Har teste et par av disse, bl.a våtserviett-krøller og håndavstøp av smeltete hamaperler.
      Men trur det i utgangspunktet ikke er så veldig viktig hva man gjør sammen med barna. Trenger ikke være så fryktelig avansert hele tiden, kombinere lek og hverdagslige plikter er også moro. Ha et mini tørkestativ som de kan henge opp dukketøyet på mens du henger opp klesvasken og vips ble klesvasken mye koseligere å holde på med for både liten og stor.
      Gleder meg til å lese innleggene dine om aktiviteter, så jeg kan få noen nye ideer 🙂

    9. jeg går barn- og ngdomsarbeider linja, så vi lærer mange aktiviteter for barn 🙂 Feks finer/fotmaling er supergøy, for små barn kan man jo bare gå i bleia, finne et lite rom i huset og dekke det til med store ark feks, og la barna gå så mye de vil på arket, super gøy! 🙂 For de litt eldre så kan man jo lage et hav av finer maling, mal en hånd med maling, og trykk på et ark, og tegn ett øye og en munn, vips, så har du en fisk 🙂 🙂
      Også vanlige ute leker kan være å hoppe tau, hoppe strikk, boksen går, gjemsel osv..
      En veldig smart lek i vann for å få barn til å dykke, kan være å kaste masse enkroninger under vannet, for da MÅ de dykke , og de pengene dem henter selv, får de 🙂 super smart måte å lære barn å dykke! 🙂

    10. Det som også går an, er å handle inn billige fargerike puter. Når jeg jobba i barnehage, var det beste barna viste, å leke på “puterommet”. Å bygge klosser var også kjempestas! OG DUKKETEATER. Det er nesten en sikker vinner 🙂
      Hadde jeg vært dagmamma, så hadde jeg handlet inn en del småtteri fra IKEA. Der har de kjempemye billig. Som foreksempel kasserollesettet, bestikk og glad, matkurv osv.
      Og bøtte og spann er jo kjempegøy ute.
      Kom mye rart nå, men det er utrolig mye man kan gjøre med/for de små 🙂

    11. Først: Supert at du bruker bloggen din til å inspirere til å bruke mer tid med barn, og få aktivisert dem riktig!
      Mitt tips er å perle mye med barn(spesielt på brett)!
      Allerede fra barnet er to år begynner man ofte å oppmuntre til fargelegging og tegning, og det er da viktig med et grunnlag for å holde blyanter og fargestifter riktig.
      Å plukke opp perler og sette dem riktig på et brett stimulerer barnets gripefunksjon mtp små gjenstander, men det grepet man bruker ved å plukke opp perler er også et svært godt utgangspunkt for “riktig blyantgrep”!
      At barn i dag ikke trener på å holde blyant før nærmere 5års-alderen er grunnen til at så mange ikke klarer å avvenne seg dårlige grep, perling kan være med på å motvirke det.
      Perler er morsomt, utfordrer tålmodigheten og gir et godt utgangspunkt for “riktig blyantgrep”.
      Ha en fin dag!

    12. Gikk litt fort i svingene istad tror jeg. Haha. Mente: det beste barna visste** også aner jeg ikke hva jeg mente med “bestikk og glad”. Prata med bebisen samtidig, ble litt forvirring.

    13. Åå så nydelige bilder! (: Synest man kan se mye bedre forskjell på de nå enn før. Hun ene ligner veldig på deg imens den andre lignet mer på BT ^^ Hvem er hvem? Hehe (:

    14. Så søte bilder av jentene dine, de minner meg såå mye om meg og min tvilling da vi vår små. Har noen baby – bilder av oss som faktisk er nesten helt identiske som de du har over bare at vi sitter i en rød balje.

    15. Lag månesand! 🙂
      Ca 1 del matolje 4 deler hvetemel.
      Bland godt sammen så den blir tørr som vanlig sand:-)
      Den er super og forme med, også gjør det ingenting at de minste smaker på da det er bare greie ingredienser.. I motsetning til den du kjøper/plastaling osv 🙂

    16. Tomleputer er veldig bra for de små, da får de brukt hele kroppen.
      male med hele kroppen, helst maling som ikke er farlig å få i munn, så de får brukt sansene til å utforske.
      lage hinderløyper hvor de må klatre over og under, ha forskjellig underlag. – passer til både små og store.
      Du kan lage en sansetavle. hvor du legger forskjellige krydder inni noen stoffputer sånn at barna kan gå å lukte. eller ha forskjellige underlag så du kan legge den på gulvet og barna kan gå over.

    17. Jeg går barn og ungdom på vgs, der har jeg lært mye forskjelig man kan gjøre med barn.
      Forslag til hobby aktiviteter:
      – klinkekule maling:
      Bruker en pappboks (stor nok til å ha et ark inni, pappboks man får A4 ark er perfekt) legg arket i bunnen, ta litt maling oppå arket og noen klinkekuler oppi. La barna helle på boksen (pass på så ikke klinkekulene faller ut, blir bare klin) kan og evt ta på litt glitter før malingen tørker helt. Alder: 2-6 år
      – ansikt på papptallerken:
      Mal en papptallerken, lim på hva du måtte ønske, bare kreativiteten som setter grenser og lag morsomme ansiktet og figurer. Alder: 4-6 og oppover
      – boblemaling:
      Usikker på hvordan dette gjøres. Har bare hørt og sett hvordan det blir men aldri gjort dette selv. Tror man kan finne info om dette på nettet 😉 alder: 3-6 år
      – ansiktsmsling: ikke akkurat noe barna selv gjør, men er veldig morsomt for barn og de får en helt annen oppførsel enn de hadde før om de feks. Blir malt som en tiger. Alder: 2-6 år
      Forslag til andre ting man kan gjøre med barn:
      – synge sanger:
      Bjørnen sover, bæ bæ lille lam, og alle andre sanger du kan komme på. Passer perfekt til alle aldere. Bare å synge i vei 😛
      – eventyr
      – hinderløyper
      – musikk stund: om man har forskjelige instrument og kan spille dette, eller evt la barna prøve
      – leker
      Her er noe jeg kan komme på i farta, håper dette gir deg litt inspirasjon og tips 😉
      Du har en super bra blogg foresten, stå på videre! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg