Svar på spørsømålsrunde

Takk for alle flotte spørsmål! Det har kommet inn veldig mange, så jeg blir nok nødt til å plukke ut noen, og i stedet for å gjennfortelle alle spørsmålene, svarer jeg felles så godt jeg kan 🙂 

OTILIE OG OLIVIA 
– Var ønsket da vi først fant ut av graviditeten, men ble til litt fortere enn ventet. Jeg fant ut av graviditeten 5 uker på vei, da mensturasjonen uteble. Jeg hadde ingen anelse om at det var to før ordinær UL i uke 19. Så det kom som et stort sjokk, med tårer og latter om hverandre, og ja, jeg var mye kvalm i svangerskapet, kastet opp hver dag i over 2 mnd. 
– Vi fikk beksjed om at jentene var toegget i svangerskapet og etter fødsel på sykehuset, da jentene var 4 mnd syntes vi de vokste seg mer og mer like, så vi bestemte oss for å ta en DNA-test som viste til at de er 99,99 % sikkert eneggede.  Vi som kjenner O2 godt ser flere ulikheter enn likheter, Otilie har blandt annet en del mer hår som gjør de forskjellige selv bakfra, de har også veldig forskjellig personlighet, lyder og kropsspårk som gjør at de blir veldig forskjellige. Jeg har tatt feil av de ja, det var en periode de var nesten HELT like, og jeg må se lenge på bilder fra den tiden for å se hvem som er hvem – men jeg har aldri byttet de om som mange lurer på. De har flere kjennemerker som gjør at jeg ikke kunne blandet dem, eks: de har hårvirvelen på hver sin side av hodet. Speilingene fortsetter å komme, begge jentene har fått 6 tenner nå og alle har kommet opp likt på motsatt side av hverandre, de sover også med hode til hver sin retning.
– Jentene skal i barnehage, men vi har søkt barnehageplass fra januar 2015, vi håper på å få inn jentene 50 % frem til sommeren, da BT skal ta ut pappaperm fordelt på en 50 % stilling fra nyåret til sommeren, om de ikke får plass starter de i barnehage fra høsten 2015 – 2,5 år gamle
– Flere lurer også på navnene, jeg syntes Rose og Mie ville vært veldig fine navn til jentene, vi snakket aldri om to gutte navn, men mitt guttenavn hadde det vært en gutt ville vært Anton Emíl (Anton etter min farfar) Og hvis de tok feil på første ul om at det var to jenter og en av hver i stedet hadde det nok blitt Mie og Max 🙂  

RUTINER HOS JENTENE 
– Morningen for jentene starter rundt kl 8. Da våkner de og kommer opp, hverdagen elsker de for når de våkner ser de Sophia som jeg er dagmamma for. De har blitt så gode venner og det er så gøy å se. Vi setter oss i spisestuen alle fire og spiser en god frokost. Så er det lek og moro på gulvet til klokken er 11-12, da spiser jentene litt før jeg legger alle ut i vogna, de sover alltid ute, regner det sover de i garasjen med åpen dør slik at de får frisk luft. De sover alt fra 1 time til 3 timer. Så leker vi igjen før jentene spiser middag i halv 4 tiden. Kanskje spiser de et lite mellommåltid etter vognluren om de våkner tidlig. I 6 tiden pleier BT og jeg og spise middag og da får jentene også lov til å spise de til vil ha av den maten vi spiser, hvis ikke spiser de brødskiver til kvelds, før vi pusser tenner og tar på pysjamasen. Kl 19 er de i seng. Leggerutinene har blitt veldig bra, de sovner stort sett alltid uten noen protester kl 19, men våkner fremdeles ofte i 21 tiden, da har de nesten alltid bæsjet, så da er det opp og bytte bleie så får de litt melk og blir lagt igjen og da sover de til morgen etter. 

MAT TIL JENTENE
– Frokost – brødskiver med forskjellig pålegg: leverpostei, smøreost, makrell i tomat, egg. 
– lunsj før vogna: yoghurt med harvregryn  
– måltid før middag: noe godt: banan og avokado blanding. Stekte lapper laget av egg, banan og harvregryn, med syltetøy på. Brødskive med omelett. Frukt. 
– middag: alltid hjemmelagde middager, gjerne med dessert til, frukt eller bær.
– kveldsmat: maten vi spiser til middag, eller brødskiver.
– jentene har fått ferdig grøt fra de var 4 mnd, men de ble fort lei av smaken selv om jeg alltid har hatt på hjemmelagde frukt- eller bærsmoothier. Vi har fremdeles mme i skapet, men blir nesten ikke brukt lengre. Jeg kjøper IKKE babymat på glass, jeg synes det er helt unødvening å betale for vann og stivelse som er tilsatt i all barnemat. Det eneste jeg gir av ferdig produkter er smoothiene på “tuber” – de er av 100 % økologiske produkter, og er veldig fine å ta med på tur, jentene suger rett av beholderen så det blir minimalt med gris også.  

OSS 
– BT og meg har vist hvem hverandre har vært i mange år, vi er fra samme kommunen og gikk på samme ungdomsskole, han i 10. og jeg i 8.  Jeg var fisken BT skulle ha, og han fisket i 4 år før jeg en dag bet på kroken av hans fansastiske personlighet sammen med det kjekke utseende. 
– Vi har ikke lagt noen gifteplan, det er egentlig ikke noe vi snakker så mye om, for vi vet begge at det vil koste mer penger enn vi har råd til å bruke akkurat nå. Men så klart drømmer jeg om å få bære en hvit fortryllende kjole nedover kirkegulvet en dag. Om vi er kristene? – en av oss er, så da for dere gjette på hvem 😉
– Vi blir nok boene på gården til en av jentene vil overta den, men vi er ikke bønder, vi leier bort jordene, og har ikke andre dyr enn hund og katter på gården den dag i dag. Antall dyr vil nok stige betraktlig den dagen jentene er litt større og får gleden av å være med ut å kose, mate og stelle. Hesten min står på en gård 5 min unna, jeg er dressurrytter og er derfor avhengig av en god ridebane, noe som ikke er på denne gården. (enda 😉 )
– flere barn er ikke noe vi planlegger nå. To er helt perfekt som det er.  

MEG
– Studiene har jeg avsluttet desverre, det var ikke fordi det ble for mye for meg, det var rett ogs slett fordi skolen er på vei til å gå konkurs og de ga oss ikke lengre den læringen vi burde fått. Veldig trist for jeg elsket studiet. Jeg vet ikke helt hva det blir til fremover, jeg har fått tilbud om jobb på bakgrunn av utdannelsen min (naturmedisin på dyr), så håper det går i bokst. Hvis ikke kommer jeg til å begynne å studere igjen, og da blir det nok journalistikk som står øverst på planen. 
– jeg var 21 år da jeg ble gravid, og 22 år da jentene ble født.  
– Jeg får ikke tid til alt jeg gjerne skulle gjort, men jeg sitter ikke mye på rompa om det ikke er fordi jeg sitter å skriver et blogginnlegg, TV og serier er omtrent ikke eksisterende i min hverdag, jeg ser ikke på serier fordi jeg mener selv jeg ikke har tid til det. Haha, så det er et valg jeg har tatt. Da jeg var gravid hadde jeg fått legebeskjed om å være liggende i sofaen så mye som mulig, og da startet jeg å se en serie, jeg som alle andre ble helt hekta, og derfor er det den første og siste serien jeg kommer til å se på. Det tar alt for mye av min dyrbare tid. 
– Jeg har fremdeles hesten min, har vel egentlig ikke tid eller råd, men forguder jo madammen min og ELSKER å ri så jeg sliter veldig med å klare å selge henne. Mulige jeg setter henne bort på för slik at jeg kan spare penger til å bygge stallbokser i låven for så å få henne hjem igjen om noen år. 
– mamma fikk meg til å begynne å sy, hun er har studert søm så er veldig flink, selv om hun ikke jobber med noe i nærheten av å sy da hun sitter å styrer IT på Riksospitalet. Jeg begynte å sy sommeren 2013, og jeg elsker det, har blitt mindre nå i det siste, rett og slett fordi jeg har mye mindre tid nå som jentene ikke sover hele dagen 😉
– om ti år, ja det er egentlig veldig vanskelig å si. Da håper jeg at jeg bor i et nytt og fint hus med isolasjon i veggene. BT har mulighens tatt over farens firma, og jeg har en god jobb i journalistverden. 

Om det var noe du ikke fikk svar på kan du sende spørsmålet på nytt i kommentarfeltet her, så skal jeg svare så fort jeg har mulighet 🙂 

20 kommentarer
    1. Du er så flink med de små, fin mamma du er:-) Hadde vært så gøy å se en liten Videosnutt av jentene:-)

    2. Bare lurte på, gikk du på p-piller eller noe annen form for prevensjon? Isåfall, hva skjer om man fortsetter å gå på p-piller i de første ukene før man finner ut at man er gravid? Kan jo skje glipper med de pillene også..

    3. Heei! 🙂
      Jeg må bare si at jeg ser opp til bloggen din! Du er så flink til å blogge, og jeg beundrer måten du er deg selv på. Jeg leser bloggen din mange ganger til dagen, men er ikke alltid like flink til å kommentere. Men jeg synes du fortjener litt ros.. Eller foresten, MYE ros! For du er kjempe flink, og ikke minst pen 🙂
      Stå på!

    4. Gå for jobben innen naturmedisin vel? Det virker jo SÅ mye mer spennende og givende enn journalistikk!

    5. Først må jeg bare si at jeg liker bloggen din utrolig godt. Mye inspirasjon å hente! 🙂
      Og jentene dine er bare NYDELIGE!
      Det jeg lurte på er hvordan varmer du opp igjen den fryste maten til jentene? I Vannbad?
      Og har du de først i kjøleskapet så de tiner?
      Har en slik Avent dampsterilisator selv (og beholderne), og skal snart begynne å lage mat til lille gutt 🙂 Så lurte litt på hvordan du forbereder den fryste maten 🙂

    6. Så artig å lese om rutinene deres og maten f.eks. Lapper var en god ide til mellommåltid/lunsj…syns det er vanskelig noen ganger å finne på nye ting å gi snuppa vår (16 mnd). Og så var det gøy å lese at du er utdannet innenfor naturmedisin på dyr. Lurer på hvilken skole du gikk da? Jeg er utdannet soneterapeut fra Bio Medicus akademiet og husker at det var et slikt studie der når jeg gikk der for noen år siden…spennende 🙂

    7. *grøss* Bodde tidligere i et gammel hus fra 1880 uten isolsjon i veggene. Det er grusomt! Håper du får drømmeboligen med litt glava 😉 Jeg har ikke enda drømmeboligen, men jeg har i det minste glava nå :p

    8. Jeg lurte på hvor tidlig du startet å gi O&O brødskive. Har ei jente på snart 8 mnd.

    9. Verdens søteste tvillinger <3
      Hvor mye mme drakk de fra de var 5 mnd til nå og har de forskjellig matlyst? 🙂

    10. christin Andrea Solberg: hmm! Det husker jeg faktisk ikke helt. Men vi begynte tidligere enn 8 mnd med å la de få en skalk å sutte på i vuggestolene mens vi spiste 🙂

    11. MH: det klarer jeg ikke å huske desverre, nå får de melk kun om de våkner på natta. De har veldig lik matlyst, begge elsker mat. Til frokost spiste de 3 brødskiver hver pluss 4 lapper hver seg laget av egg, banan og havregryn 🙂

    12. Såpass ja. Mer enn jeg spiser til frokost :p
      Hvordan lager du lappene og hvor gamle kan de være når de kan spise dette? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg