ENEGGEDE TVILLINGER – IKKE NOK!

I går ettermiddag fikk jeg en link av min søster om et nyhetsoppslag, og hun kommenterte følgene til meg: “NEI NEI NEI NEI, får håpe jentene har litt mer mellom øra!” – og jeg måtte selsagt se hva dette var. Et nyhetsoppslag hos tv2.no hvor to identiske tvillingdamer på 28 år lyser i mot meg.

Med munnen på vidt gap og oppsperrede øyne leste jeg meg igjennom innlegget og måtte avslutte det hele med å svare min søster: “HJEEEELP!”

For, for Lucy og Anna DeCinque holdt det ikke å være eneggede-tvilling-like. De har brukt i overkant av én million kroner på plastisk kirurgi for å bli så like som overhode mulig, brystinplantat, fyll i lepper og like tatoverte øyebryn for å nevne noe. Ikke nok med det, de deler hva jeg vil kalle ET liv. De har én jobb som de bytter på å ta vaktene, de har én facebook-profil, de deler én seng. Og siden de mener de er så like og har samme smak i alt deler de også derfor kjæreste, ja alle tre sover i samme seng, og når de har sex så er alle med, og bare for å sette kronen på verket så bor de hos sin mamma på 71 år, for hver og en krone de tjener på sin felles lønningsslipp går til klær og kirurgi. “Vi bruker aldri samme antrekk på byen to ganger. Alt må være nytt – sier Lucy

Les gjerne hele nyheten HER

Sannsynligheten for at tvillingjentene mine vil gå i samme fotspor som disse damene er vel heldigvis omtrent lik null. Men det som faktisk bekymrer meg er om disse operasjonen gjør et menneske penere eller ikke? Personlig synes jeg er grusomt, ved et lite googlesøk finner man bilder av hvor naturlig pene jentene var før kirurgiavhengigheten startet. 

Og siden jeg er inne på akkurat dette temaet, plastisk kirurgi, så klarer jeg ikke å legge den død helt enda.
Er det bare meg eller har denne trenden med silikon, restylane, botox og sikkert en drøss andre ting jeg ikke kan navnet på, på vei til å gå helt av skaftet? Kommer hele den neste generasjonen til å se ut ammeklare småjenter som har gått på tryne og fått verandaleppe? Beklager hvis noen føler seg veldig truffet. 

Mitt syn på jenter som endrer sitt utseende igjennom kirurgi for oppmerksomhet har nok alltid fått meg til å heve et øyebryn, men etter jeg ble mamma er det faktisk slik at jeg lar meg irritere litt også. Ta en titt på bloggtoppen. Har du tenkt over hvor mange som har silikon, fylte lepper, operert nese, løsvipper, hairextensions og påsatte negler av profesjonelle? Hva de gjør angår ikke meg, og det er heller ikke det som plager meg, det som derimot plager meg er at de fremstår som forbilder for veldig mange unge, en dag er det plutselig mine egne jenter som sitter å leser disse bloggene. Og man er ganske voksen før man faktisk finner ut av hvem man er, og kanskje blir glad i den man selv er, slik man faktisk er skapt. Ungdomsårene er tøffe å komme igjennom, og det å føle seg sett og det å føle seg fin sammenlignet med andre er viktig for mange. Jeg synes det er sykt nok at presset med å gå med de riktige merkeklærne er så stort som det er, så jeg tørr nesten ikke tenke på hvordan det blir om mine 16 år gamle jenter i tillegg begynner å mase om løshår til den nette summen av 5-10 000,-, som ikke varer lengre en TRE MND, og silikon til 30 000,- “fordi alle andre har det”

Og er det virkelig så pent? Hvem synes i såfall det er pent? Eller er det bare enda en ny trend for å vise frem overklasse og mye penger? 
Min mening er at på bilder med de rette vinklene i riktig lys så kan både silikon og overfylte lepper se steike bra ut, det varer helt til vedkommende begynner å snakke. Da knekker jeg sammen over hvordan noen kan ønske å gjøre seg selv til latter på denne måten. Litt ved sterk missnøye – ok! Men overdrevent for oppmerksomhet – du lurer deg selv!

Bruk en brøkdel av pengene på litt god smike og noen nye klær i løpet av året og unn deg heller en opplevelsesrik og minnerik reise, eller spar til drømmehjemmet. Du blir langt mer lykkelig av det enn silikon og løshår! 

Phu, dagens utblåsing! 

. Ha en FIN dag . 

 

(Del gjerne innlegget) 

 

38 kommentarer
    1. Jeg kunne aldri i verden brukt 30-40.000kr på silikon… Herrefreeed ! Vet dere hva man kan få for alle de pengene ? Oh… Helloooo Shopping ! 😀

    2. helt enig, haha!
      med må si en ting, du kan finne extension mye billigere enn 5000, og behandler man det rett, kan man ha det veldig mye lenger enn 3 mnd 🙂

    3. Jeg kan forsvare silikon i tilfeller der jenta har små eller “ingen” bryster, og dermed kan det gå utover selvtillit og velvære. Men hvis man i utgangspunktet har ok til store bryster og legger på mer så de får to flyteballonger foran ser bare latterlig ut. Enig i alt med plastisk kirurgi og botox. Herre, vær den du er og lær å aksepter at verden ikke går under om du bli eldre. :p

    4. så dømmende av deg! Noen har råd til den slags og det er ingenting galt med det. Jeg har tatt neseoperasjon og det skader da ingen? Du fremstår bitter for at du ikke har råd her bare ass.

    5. Ikke rart du er så negativ til å fikse på utseendet når du ikke trenger det selv. Er så klart enig i at de tvillingene har overdrevet, men at flere av bloggtoppene har endret på utseende sitt syns jeg man bør respektere. Du snakker så varmt om å være fornøyd med seg selv, men det er sikkert lett for deg som er både tynn, pen og har ekte, nydelig hår.

    6. Syns dette innlegget var veldig dømmende, og blir feil å dra alle under en kam! Silikon kan absolutt se veldig bra ut, og man trenger verken være dum eller ha blondt hår for å ha det;) Eller som du sier; ønske seg selv til latter;)

    7. Jeg forstår jo frustrasjonen din, men jeg som sitter her med silikon føler meg litt tråkket på selvom det ikke er hva du vil fram til. At det har blitt en trend er jeg helt enig i at er skummelt, men det finnes oss som har silikon(og mer enn bare litt) og likevel har masse vett i hodet og er gode framtidlige mammaer, koner, personer generelt. Min familie er helt i tåka etter jeg tok silikon, de er så skuffet over meg og trodde jeg var “bedre enn så”. Det sårer så enormt at folk skal dømme på utseende, de som himler med øynene over plastisk kirurgi, er ikke bedre enn de som himler over øynene over overvektige/anoretiskere og genrelt andre kroppsbilder. Vi må slutte dømme hverandre, alle er forskjellige, allle har ulike behov og det skal respekteres. Du kan selvfølgelig veilede døtrene dine Stine, og jeg skjønner at du som mor aldri vil at dine barn skal operere seg selv på den måten, du vil jo de skal elske seg selv som de er. Men hvis en av O`ene en dag kommer til deg i voksen alder og sier at hun skal ta silikon, dette vil hjelpe enormt på selvtilliten, hun føler seg ikke kvinnelig, det er forskjellig str, whatever, så håper jeg du også respekterer det og ikke dømmer på grunnlag av dette, og ikke hvordan man faktisk er som person 🙂
      Ellers, Kjempe glad i bloggen din, du har inspirert meg så mye, ha en fin dag videre 🙂

    8. Jeg er så glad for at jeg aldri har hatt behov for å forandre på utseendet mitt, jeg har rett og slett ikke sett på det som viktig å være “pen”. Som barn har jeg fått høre kommentarer fra andre jenter både om at jeg er pen og at jeg er rar, så ja, jeg kunne valgt å ta til meg det negative. Jeg har blitt holdt utenfor, men jeg har også vært den som har holdt andre utenfor, og har lært av begge deler.
      Har inntrykk av at jenter er utrolig gode på å snakke hverandre ned. Mange av de venninnene jeg har eller har hatt snakker gjerne negativt om seg selv, og jeg vet ikke om det da er forventet at man henger seg på, og kommenterer seg selv på samme måte for å få den andre personen til å føle seg bedre. Vel, det har jeg aldri giddet, for det er ikke noe jeg finner mer kjedelig enn diskusjoner om utseende, slanking osv. Da ender jeg opp med å holde kjeft og vente til folk har snakka ferdig. Og jeg tror ofte at mødre påvirker i samme retning når de fokuserer på de samme tingene. Min mamma har aldri kommentert sitt eget eller andre menneskers utseende da jeg var barn, jeg tror det har bidratt til at jeg tenker som jeg gjør. Jeg registrerer at enkelte gjerne sitter og kommenterer utseendet til folk på TV eller på gata negativt, dette får barna med seg og de kommenterer gjerne medelever på samme måte i neste omgang. Slutt med det, vær så snill!
      Andre menneskers utseende er ikke viktig for meg, det er bare en fasade. Jeg sier ikke at jeg ikke legger merke til hvordan folk ser ut, men jeg kommenterer sjelden utseendet til folk. Når jeg har valgt venner har det vært ut fra felles interesser og ikke ut fra hvem som var pen og populær. Jeg kan kjøpe klær fordi jeg syns de er fine, og jeg kan også sminke meg når jeg skal noe spesielt, men jeg går til butikken på vanlige hverdager uten så mye som mascara på, det går helt fint. Flidd og ren, ja, men jeg bruker heller pengene jeg har til overs på hobby eller bøker eller reiser eller noe annet jeg føler gir meg noe. Bruker lite på klær, sko og sminke. Pengene jeg har spart går til datteren min og hennes fremtid mye heller enn til å operere vekk strekkmerker eller fikse puppene. Jeg sier ikke at jeg ikke har forståelse for at andre velger å gjøre det, men jeg skulle ønske jenter flest var så komfortable med kroppen sin at de ikke så det som en nødvendighet. Vi er våre egnes verste fiender, det er det som er sannheten.

    9. Hei! 🙂 Så enig med deg! Men må bare få si en liten ting, løshår koster ca 1500 kr, og kan vare både ett og ti år om man tar vare på det! Hihi 😀

    10. Dei såg jo bere helt merkelig ut i mine auge på de første bilde du la ut! 😀
      Eg og har tenkt over det. Korleis er egentlig verden og presset når ungane mine/våre blir store, eller kommer trenden til å snu igjen?

    11. Jeg elsker bloggen din, leser den hver dag. Er enig i at folk er blitt alt for forfengelig og utseende fiksert. Jeg er like gammel som deg, har også to barn, har kjøpt hus, to biler og barna får det de trenger. Og jeg skal spandere på meg silikon for det er noe jeg ønsker uavhengig av hva andre syns. Mannen vil ikke at jeg skal ta silkon, men det er noe jeg gjør for min egen selvfølelse etter to graviditeter+to år med amming tilsammen. Og det syns jeg er helt greit når det ikke går utover familien eller meg økonomisk.

    12. Jeg er så enig! Man vet jo aldri årsaken til hvorfor noen velger å ty til plastisk kirurgi. For noen er det kanskje pga komplekser ved sin egen kropp og lav selvtillit, men jeg tror flesteparten gjør det fordi de blir fristet ved å se andre som har gjort det (noe jeg ikke klarer å forstå). Men det som egentlig bekymrer meg aller mest er at de som blir kåret til verdens mest sexy eller vakreste kvinner gjerne har operert seg både ett og flere steder. Den verden vi lever i i dag legger jo opp til at du aldri blir 100% vakker før du gjør noe med de små skavankene på kroppen din, og DET bekymrer meg.
      Og forresten, jeg elsker bloggen din!! 🙂

    13. Jeg er enig! Tror du ble litt misforstått av noen, for du ville jo ikke henge ut de som har tatt operasjoner. Poenget ditt var vel mer at hva skjedde med å godta seg selv? Hva skjedde med å ha troa på seg selv? Jeg synes også det er skremmende at unge jenter som ser veldig bra ut velger å operere seg. I dagens samfunn streber vi alltid etter noe som er bedre. Hvorfor ikke prøve å nyte det man har og de man har rundt seg i stedet for å bruke all energi på å strebe etter noe annet. Et apropos er jo også at unge jenter sliter mer enn før med psykiske problemer. Det å se perfekt ut betyr kanskje ikke at man blir lykkelig…

    14. Eg er faktisk ein av dei som er imot silikon men har silikon sjølv. Før graviditet hadde eg ein god A/liten B, under graviditet og amming ein god D. Og når amming var slutt hadde eg plutseli ein liten hengete A, ikkje viste eg meg naken til sambuar, kvidde meg til å reisa i basseng osv med gutongen min. Sjølvbilde heilt på bånn! Heilt fram til eg bestemte meg for å gjer noko eg er imot… Eg vurderte å trekka meg i siste sekund, til og med rett før narkosen slo inn. Men eg har aldri våre så fornøyd som da fyste gang eg såg meg sjøl i spegelen og følte meg fornøyd med kroppen min. Ja litt slapp hud fortsatt ette graviditet men eg følte meg som ei kvinna igjen. Har no hatt det i 2år, aldri angra ein gang! Eg har no ein passe C, det ser naturlig ut på meg. Kunne ikkje vert meir fornøyd, men når folk kjem til meg å spør ang silikon å seier at dei vurderar det, så spør eg alltid kvifor dei vurderar det? Eg gjor det for å bli fornøyd med kroppen min å kunna føla meg som ei kvinne! Ikkje for å glede nokon andre…

    15. AMEN!
      Har ventet lenge på at noen på topplisten skal ta opp akkurat dette. Det er helt sykt at det har blitt en trend med plastisk kirurgi. Tenker at de som mener det er et “must” for selvtilliten har helt andre problemer en en mindre pen kropp/ansikt! Flere av de typiske “rosabloggerne” er faktisk med på å skape selvtillitsproblemer hos unge jenter. De skriver om det som det er en helt super ting å gjøre, og det er jo tusenvis av tenåringer som ser opp til dem. Håper virkelig trenden snur ganske snart… Unner virkelig ingen å vokse opp i et sååå overfladisk samfunn!
      Tusen takk Stine, for at du deler dine meninger om slike ting! Og ikke minst, jeg digger bloggen din :))!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg