BARNEROM – GJØR DET SELV

Ååååh, jeg klarer bare ikke å vente med å vise dere det nye prosjektet 😀 Jeg ble sååååååå fornøyd! 

Dere så kanskje innlegget jeg la ut i går kveld om at jeg hadde kjøpt inn en grillrist og noen gardiner. Det var mange som klarte å gjette seg til hva som ville komme ut av det, og nå er det altså fix ferdig 😀 

Det skulle bli et prinsessetelt til prinsesserommet. Et telt for hygge og kosestunder. Og siden jeg synes dette ble helt genialt så deler jeg fremgangsmåten med dere. 

FREMGANGSMÅTE:

Først startet jeg det hele med å male grillristen i omtrent samme grønnfarget som båndet har, sikkert ikke nødvendig, men synes den fargen er langt mer koselig enn sølv. 

Så sydde jeg på silkebånd langs de tre gardinene. En rett søm langs begge kantene av båndet. Dette er bånd fra Søstrene Grene og de koster virkelig slikk og ingenting, kommer i mange farger. Når båndene var sydd på tredde jeg en strikk (også fra Søstrene Grene), tre strikken på en sikkerheltsnål og tre den igjennom. 

Så sydde jeg de tre gardinene sammen med hverandre. Jeg delte omkretsen på grillristen i tre siden jeg hadde tre gardiner, og strammet inn hver gardin til det målet jeg fikk med strikken. Slik at omkretsen langs strikken ble omtrent lik som omkretsen på grillristen. På fremsiden, sydde jeg sammen bare den øverste delen, altså delen fra toppen av gardinene og ned til silkebåndet. 

Jeg knøt fast to hyssingtråder i grillristen, slik at den fikk feste på 4 punkter, så knøyt jeg de sammen i toppen slik at det ble en fast løkke til å henge i taket. Jeg tredde så “teltet” på utsiden og festet det langs hele kanten med litt sytråd og rosa silkebånd. Jeg tredde sytråden på en nål og tredde tråden igjennom teltet over og under den grønne silketråden, med sirkelen på grillristen i mellom og knøt fast. Gjorde det for ca hver 10. cm rundt hele. De rosa sløyfene er festet på samme måte, tredde slufa inn stoffet over silketråden, rundt stangen på grillristen og ut igjen under silketråden før jeg knøt en slufse og brant endene. Så samlet jeg stoffet øverst og knøt et bånd rundt. 

 

Så var det bare å henge opp teltet på en krok jeg skudde fast i taket, og legge inn en dyne, et pledd, noen puter og bamser. I taket på teltet festet jeg den hjemmelagde lyslenken jeg laget for en stund siden (du finner det innlegget HER)

Rommet begynner å ta form, men det er enda langt fra ferdig! 

Jeg lager en egen kategori nå når dette innlegget er ferdig slik at alt fra barnerommet blir samlet. Jeg har jo laget alt tilbehøret til sengene, vimpelene og skinnet i mellom sengene selv, så hvis noen under på hvordan blir det nok lettere om jeg samler alt i en kategori “BARNEROMMET”

Del gjerne innlegget på din fb om du liker hjemmelaget interiør og ønsker å hjelpe til med å sende inspirasjonen videre 😀 

58 kommentarer

Siste innlegg