Hvordan beskytter du barnet mot solen?

I dag sitter jeg ute på plattingen i det nydelige været. Jeg har funnet meg en liten skyggekrok, slik at jeg kunne jobbe litt på dataen. Det har nok en natt vært tropevarmt, og dagen i dag melder hele 29 grader i skyggen. Jentene smørte jeg fra topp til tå med solkrem da vi gikk ut, og jeg fant ut at jeg skulle gjøre en liten reseach på solkrem og beskyttelse av de små. Jeg må ærlig innrømme at det var mye jeg ikke viste. 

Jeg fikk tidligere et spørsmål om hvilke faktor jeg brukte på de små, jeg svarte at jeg smurte de inn i faktor 50, og jeg vet ikke hvor mange som fortalt meg at jeg ikke måtte bruke en så høy faktor. Dette var vist fordi solkremer med så høy faktor ble så tett at huden kunne bli overopphetet under solkremen og forårsake forbrenninger. Jeg har lest side opp og side ned uten å finne igjen denne skrekksenarioen, men det er tydelig at det en gang har vært oppe i mediene da mange fortalte meg det samme. 

Uansett så fant jeg ut litt av hvert. Flere steder blir det skrev at faktoren ikke spiller så stor rolle, om man bruker 30 – 40 eller 50 så er det så liten forskjell at det ikke er det som er av betydning. Men det som virkelig er viktig er hvor mye solkrem som brukes og hvor ofte man smører barnet. Et barn skal smøres med dobbelt så mye solkrem som en ville valgt til seg selv. Det er viktig at laget er tykt nok, hvis ikke kan man risikere at en faktor reduserer betraktelig ved et tynt lag. Barn som bader mye eller svetter mye må smøres enda hyppigere. 

Skygge er ikke nok, tynne lyse klær er heller ikke nok. Skal man ut i solen og tenker at man beskytter barnet for solstrålene ved å kle på dem langarmede tynn skjorte så gjør du det alikevel lurt å smøre de med faktor først, for UVA – strålene trenger seg i mellom klærne. Tykkere klær med farger beskytter bedre, men det vil jo også være langt varmere for de små å gå med. 

Etter å ha lest flere siden om å beskytte barna for solen kommer jeg i hvertfall til å smøre de mye hyggigere enn jeg har gjort tidligere, jeg bruker nå faktor 30. I tillegg prøver jeg å legge opp aktiviterer i skyggen. Men som mange med små barn vet, så er det ikke veldig lett å holde de på en plass. Så derfor har jeg også fremme balja med vann slik at de kan kjøle seg ned når de trenger det og jeg har alltid vannflaskene slik at de kan drikke hele dagen, samt at jeg skjærer opp MYE frukt de kan spise for å få i seg nok væske. 
I tillegg legger jeg jentene for dagluren i 12 tiden slik at de får en pause fra solen når den er på sitt sterkeste.  

Mitt tips til dere er å else dere opp på ulike sider, og finne ut hva som er best for dere, eventuelt høre med et apotek for anbefalinger. 

Fortell gjerne hvordan dere beskytter barna for solen 🙂

Ha en fin solskinnsdag!

15 kommentarer
    1. Følgt bloggen din en stund nå, og er helt imponert over alt du får tid til og rekker, samtidig som du er så tilstedeværende og flink mamma! Jeg gjør som du, solfaktor og smører ofte, tynne klær og skygge, pluss inne/god skygge når solen er som sterkest. Sunt folkevett kaller jeg det 😉 hihi 🙂 det jeg lurer på er hva du jobber som/er utdannet som, du er så kreativ ? 🙂

    2. For å si det sånn; hu her hjemme ser ut som en snømann når jeg er ferdig med å smøre! (Litt overdrevet selvfølgelig, men jeg har ikke gjort det for at jeg har visst det at man skal smøre tykt laf, men mest pga jeg vet hun ikke klarer å stå/sitte rolig til solkremen er tørket, så heller mye hvor noe kan bli slitt av, enn tynt hvor ikke en dråpe kan bli borte:)
      Og frøkna syns jo det er kjempe morsomt å se ut som en snømann !:-D

    3. Tusen takk for at du deler:) jeg ble anbefalt på apoteket å kjøpe 50 til min sønn når jeg hadde tenkt å kjøpe 30!, Så det var jo ikke noe bra! Så får kjøpe 30 imårgen..:)

    4. Apoteket anbefaler jo 50 til små barn. Jeg fant heller ikke noe forskning på at de kunne på forbrenninger ved bruken av faktor 50, så jeg tror det er helt trygt. Alle skader som har med barn å gjøre får jo stor oppmerksomhet i media så hadde nok funnet oppslag eller forskning om det viss de hadde vært reelt:)
      Ønsker deg og familien din en fin dag:)

    5. joda, det er viktig å smøre, men faktisk trenger både små og store kropper d-vitamin, som man får gjennom sola. Et tips jjeg leste var å la barna være ute litt uten solkrem.. enten på morgen eller kvelden når sola ikke er på sitt varmeste.. men aldri la barna bli brent..
      Det er hva jeg har lest da.. men det er vel sånn på det store internett at man kan finne hva som helst av info…
      ha en fin dag

    6. Jeg kjøpte også solkrem på apoteket i går og
      Jeg ble anbefalt faktor 20. Var bortom
      Helsestasjonen etterpå for å veie mini, og da sa
      helsesøster at det var bra at jeg hadde kjøpt faktor 20
      For små barn skulle helst ikke ha over 25 pga noe
      Filter greier i kremen som ikke var bra for huden..
      Ikke vet jeg – hørtes jo litt rart ut men..

    7. Hei! Jeg er utdannet hudpleier og kan godt gi deg noen tips. Som du sier, så stemmer det at hvor høy solfaktoren er, sier ikke direkte hvor god beskyttelsen er. Faktisk så beskytter solfaktor 20 92% mot solen, solfaktor 30 beskytter 95%, imens solfaktor 50 beskytter 98%. Det er altså ikke stor forskjell. Solfaktoren sier bare hvor ofte du må smøre på solkrem. Allikevel har jeg selv lært under hudpleieutdanningen at barn bør ha solfaktor 50 fordi de har så sart hud. Solkremen du bruker på barn bør også ha fysisk solfilter, ikke kjemisk, fordi fysisk solfilter vil reflektere solstrålene tilbake. Pass på å bruke solkrem som beskytter både mot UVA og UVB-stråler. Har man på en hvit, tynn t-skjorte vil det faktisk bare tilsvare solfaktor 7! Da tenker jeg så klart på beskyttelse mot UVA-strålene, som forårsaker tidlig aldring, ikke solbrenthet, pigmenteringer osv..

    8. Jobber selv i apotek, her anebefaler vi spf 50 for barn! Både teknikkere, farmasøyter og apoteker er enig i dette! Men det kommer stadig flere innom med historier om at de ikke vil bruke mer enn 30, helst under. Synes at det er synd at det florerer slike skrekkhistorier uten god nokk bakgrunn, og at så mange små barn ikke blir godt nokk beskyttet!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg