Forbanner Nettspill Reklamen

Da jeg var mindre var vi titt og ofte innom lokalbutikken vår Spar, i inngangen sto det en spilleautomat. Ved en sjeldenhet fikk vi en mynt vi kunne putte i hullet, for så å dra i spaken og se motivene foran oss snurre rask rundt før de stoppet. Det var her spenningsøyeblikket hørte til. Ble det tre like? Og en og annen gang så ble de det, og pengen vi hadde lagt på kom ut dobbelt så stor. 

Men for 8 år siden så forsvant disse spilleautomatene som sto i butikkene. Jeg husker mamma fortalte meg at noen mennesker ble så avhengig av å spille at de brukte opp alle pengenen sine, og det var derfor maskinene ikke kunne være tilgjengelige mer. Jeg tenkte ikke så mye mer over det, og årene gikk – faktisk så trur jeg nesten jeg hadde glemt at det fantes spilleautomater – helt til de siste årene.. 

For daglig blir jeg og alle dere andre bombandert med reklame om pengespill på nett. Jeg synes ikke det er uvanlig at de klarer å trykke to forskjellige reklamer om ulike spillnettsider på TV3 i en reklamepause. På internett bogner det at popups og sidereklame for de samme sidene. Og jeg, jeg lar meg irritere til det ytterste. Jeg synes faktisk det er så irriterende at jeg ble sittende hele går kveld å lese om pengespill historien. 

Jeg fatter ikke at det er lov å kunne reklamere om pengespill på norsktalende TVkanaler. Selv om jeg aldri har vært spillavhenging til noe annet enn Sims på barneskolen, så forstår jeg at nettspill må være flere ganger verre for de spillavhengige enn automatene som en gang sto i butikkene, for her er det virkelig lett å bruke et langt større pengebeløp på rask tid. Og, ja selsagt er det det. Så hvorfor er det da lov å sende slik reklame på norsktalende TVkanaler? Årsken er at nettspill som kommer fra utlandet anvender det såkalte senderlandsprinsippet. Denne typen reklame rammes ikke, fordi det ikke er norsk lov som anvendes, men senderlandets lov. (www.advokatenhjelperdeg.no)

Men er det lov da? Nei! Pengespill på nett er ulovlig, markedsføring er forbudt, og det skal ikke være mulig å spille med et norsk kredittkort på de utenlandske sidene. Men alikevel er det ikke straffbart for nordmenn å spille selv om nettspillet er arrangert ulovlig, og kortbetalingen skjer via en tredjepart som ikke registrerer at pengepeløpet havner hos spillesiden. Jeg kjenner frustasjonen stiger enda noen hakk når jeg nå skriver om dette. 

Spill på internett er ikke lovlig i Norge, men Norsk Tipping, Norsk Rikstoto og Norske Spill, som er en sammenslutning av ni humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner, har fått tillatelse til å teste ut spill på internett. (http://snl.no/pengespill)

På de norske pengespill sidene er det med andre ord lovlig å spille, men det er begrensninger på hvor mye du kan spille for om dagen, i uken og i måneden. Dette skulle virke som en hjelpende hånd for de mange som slet med spillavhengighet da spilleautomatene forsvant fra butikkene. 

Men det hjelper fint lite at det er begrensninger hos Norsk Tipping når man kan svi av tusenlappene på andre utenlandske sider. Gevinstene som utdeles fra norske sider er skattefritt, men det kan være greit å bemerke seg at det ikke er det om man vinner en høy gevinst fra utenlandske spillsider.

Lottoritilsynet viser at i 2013 ble det spilt for fem milliarder kroner på lovlige norske pengespill på nett, og mellom 11 og 15 milliarder kroner på utenlandske nettspill.  (lottostift.no)

Vi kan ikke stoppe internett og det hjelper nok fint lite at jeg lar meg irritere over at norsktalende TVkanaler sender ut denne type reklame, for det vil ikke stoppe av den grunn. Men jeg kan alikevel mene at jeg synes dette er like motbydelig som om det skulle vært reklame for alkohol og tobakk på TV. 

Spillavhengige Remo Sjonfjell som spilte bort 280.00 kroner på fire timer, har gitt to råd til tv2.no

– Spill aldri for mer enn du har råd til å tape, og prøv aldri å vinne tilbake det du har tapt.  

 

– Del gjerne dette innlegget for å vise at du bryr deg om de mange som sliter med spillavhengighet. – 

10 kommentarer
    1. veldig bra skrevet. jeg har egentlig ikke tenkt så mye over at det er ulovlig, siden det blir reklamert for overalt. det er nesten så jeg syns synd på de som er spilleavhengig, og få reklamene dyttet på seg, er ikke rart de ikke klarer å motstå fristelsen.

    2. Veldig enig med deg, og veldig bra du tar opp temaet!!! Må likevel komme med en korreksjon ift dette med reklame på tv. Reglene for hva du kan reklamere for er veldig strengt. Tror du da de hadde fått lov til å reklamere for det hvis det ikke var lovlig? For norsktalende kanaler som sendes fra utlandet (tv3 feks) gjelder andre regler. Der er det reglene i sendelandet som gjelder. Sendes det fra London, gjelder britiske regler. Du husker kanskje selv da du var mindre og så på lekereklamer på TV3, men ikke TV2? Det går på de samme unntakene.

    3. Åå, du skriver så bra! Du får fram poenget veldig bra, og jeg må si meg helt enig med deg 🙂

    4. Kunne ikke vært mer enig!!! Har ofte irritert meg over det samme, og i tillegg blir det ofte brukt kjendiser i disse fuckings reklamene også!-hva faen er poenget med dét???!
      Helt høl i huet spør du meg!
      Ganske bortkasta tiltak og fjerne spilleautomater når de reklamerer om nettspill på tv ja. Kunne likegjerne reklamert for alkohol og tobakk som du sier. Er jo like motstridende. -når de der også har aldersgrenser og klokkeslett man må kjøpe alkohol på..

    5. Det må være åpenbart for enhver at spillselskapene tjener uhorvelig med penger på “bedriften” sin – med det tydeligvis utømmelige reklamebudskjettet de har! Lar meg også provosere av disse reklamene, og ikke minst, av idrettskjendisene som lar seg kjøpe av dem! :/

    6. Det finnes så mye å irritere seg over her i verden. Det skjer lovbrudd hele tiden, menneskerettighetene følges ikke osv. og du velger å fokusere på hvordan fremmede mennesker disponerer pengene sine? Tåpelig.

    7. Hei! Tenkte eg sku kommengere for en gangs skyld. Har ingenting med dette innlegget. Må flire av meg sjølv, din blogg er en blogg eg daglig er innom. I dag har eg sikkert vore innom 10 ganger for å sjå om den har blitt oppdatert. Og som du skreiv i eit tidlegare innlegg så følte du deg “skuffa” over ingen nye innlegg. Eg har i dag laget unnskyldninger for deg overfor meg sjølv. Føles veldig teit. Men eg veit jo at du er som alle andre. Du har eit liv utenom bloggen. Så det å ikkje oppdatere kvar dag under dagluren til jentene er sjølvsagt ikkje alltid mulig. Og det er heller ikkje forventa. Der er ikkje akkuratt som du skylder følgerene dine det. Men sjølv om sitter eg her å håper på eit inlegg. Men igjen så unner eg deg all den fritid utenom bloggen. Så dette er ikkje ein kommentar for at du skal føle du ikkje bidrar til nye innlegg, men eit innlegg som vil fortelle om kor mykje eg sett pris på denne bloggen. Du skriver bra, eg meiner du har haudet på rett plass og det er ein glede kvar gong det kommer nye innlegg.
      Ønsker deg og dine en nydelig dag vidare 🙂
      Helsing fast leser:)

    8. Jeg er HELT enig med det. Jeg synes det er ordentlig ekkelt at det skal reklameres for pengespill på nett, og spesielt på norsk TV. Det hjelper fint lite at det står “hjelpelinjen.no” i minimini skriftstørrelse noen sekunder under reklamen. Takk for et faktafylt innlegg om et viktig tema! Dette burde ikke være lov!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg