Er sommeren over?

VG mener at sommereventyret er ute for denne gang, og at det på tre dager er ventet opp mot 180 mm nedbør på Østlandet. “værskiftet som kommer til helgen ser ut til å markere slutten på årets drømmesommer. Fremover vil det bli mer vekslende vær” (VG.no)

Klokken 09:30 bråvåknet jeg av at det trommet på glasset i vinduet som sto på vidt gap. Fortomlet kikket jeg på klokken og lo for meg selv da jeg skjønte hvor godt det var for hele familien å være tilbake i egne senger, da jeg var førstemann opp av sengen. Jeg løp ned trappen og ut utgangsdøren. I går da vi kom hjem fra ferie pakket vi alt ut av bilen, men mye lå fremdeles på plattingen uten tak. I en halv time løp jeg rundt ute i bare trusa og ryddet og samlet inn det våte. Haha, kjære vene, det er da godt vi bor på landet. 

Kl 10 kom BT ned med jentene og lurte på om jeg tok meg en morgendusj i regnet. 

Selv om jeg synes regnværsdager er kjedelig, kan jeg ikke si annet enn at jeg koset meg i dag da jeg endelig fikk kommet meg inn igjen. Vi tok frokosten i sofaen og satt på en familiefilm. I går da vi tok turen innom Nordbyen hadde jeg et mål, og det var å finne regntøy til jentene slik at vi kan kose oss ute selv om høsten kommer. Jentene har blitt så store nå at det blir for kjedelig å være inne dagen lang, og da blir det fort veldig lange dager som hjemmeværende mamma. 

Jeg fant akkurat hva jeg lette etter, foret regntøy til begge tuppene i hver sin farge. 

Som mange vet elsker jeg å kle jentene mine i like klær. Noen synes det er veldig dumt av meg å gjøre dette fordi det da er lettere å blande jentene. Men selv om jeg synes det er fint å kle opp tvillinger likt, kommer jeg ikke til å gjøre dette når de begynner i barnehage. De kommer nok til å ha mye like klær, men i hver sin farge. Jeg har for lenge siden bestemt fargekodene til jentene, Otilie er rosa eller lysest i klesfargen, mens Olivia er lilla eller mørkere i klærne. Jeg tenker at hvis de har vær sin fargekode blir det lettere for alle å vite forskjell uten å måtte spørre hvem som er hvem. 

Nå må jeg tilbake til ryddingen fra ferien. 

Ha en strålende dag <3

17 kommentarer
    1. Her var det spådd regn i hele dag, men nå er det strålende sol så de har nok bomma litt 😛 men nyter sola jeg mens den varer for plutselig er høsten og regn og kulda her!

    2. Å jeg er så enig, så enig med deg. Det er flott å kunne kle barna likt, både tvillinger og tette søsken. Men det er lurt å tenke at de kan kles likt, men i forskjellige farger, for det gjør det enklere å skille dem. Har hatt en del tvillinger i barnehagen opp gjennom årene, og det er alltid fint om det er liten fargeforskjell. Det holder med at den ene har rosa hårstrikker og den andre lilla. Eller en har rød strømpebukse mens den andre har gul. Det er ikke mye som skal til, men det er greit i forhold til når man snakker med barna og ikke ser dem forfra 😉 Alltid praktisk å kunne se forskjell kun ved et blikk som kastes i deres retning. Også er det godt for barna at de voksne ikke blander dem hele tida, for da føler de seg mer som individer. Har et par tvillingjenter som går siste året nå, og de blir bare oppgitt og irritert når de får spørsmål om hvem som er hvem. Ikke så rart etter å ha gått så lenge i samme barnehage med de samme folka. Skal sies at de to er som to dråper vann 😉

    3. Jobber i barnehage, å forskjellige farger er gull for oss. Er ikke alltid vi ser barna forfra. Eller hvis vi skal rope på de, telle barn osv. Så er de veldig greit at barna lærer at de er seg selv. Har opplevd tvillinger som uansett hva snakket om “vi”. “Vi liker banan”, “Vi liker ikke rosa”.
      Men uansett, føler meg så priviligert som får bli kjent med mange tvillingbarn via jobben. Er veldig spennende.
      Har også opplevd tvillinger med sitt eget språk sammen. Foreldre, søsken eller vi andre forsto ingenting. Små frustrerende men utrolig fasinerende;-)

    4. Stine Larsen: ja, jeg har selv jobbet i barnehage med eneggede tvillinger og det er veldig vanskelig om man er ute og skal rope på en av de om er kledd likt og er noen meter unna. 🙂

    5. Du skriver så fint! <3 Behagelig å lese.
      Titt gjerne innom meg. -det er jo veldig hyggelig å få besøk av en slik flink "forfatter/skribent" ;-D
      Ønsker deg en fantastisk helg, søte deg! <3
      Stor klem fra Hilde i Harstad.

    6. Topp at du velger forskjellige farger i barnehagen, for i barnehagen jeg hadde praksisen min, var det eneggede tvilligninger med HELT like klær (til og med sokkene var like) 🙂 Ikke lett det altså! I tillegg bør du legge inn noen sånn at Otilie har spennen på venstre side f.eks. og Olivia på høyre side 🙂 Dette bestemmer du jo så klart helt selv, men det var slik vi så forskjell på tvillingene da jeg hadde praksisen min i barnehage 🙂
      Fint regntøy forresten! 🙂
      Når starter jentene i barnehagen? 🙂

    7. Ååå kjenner meg så godt igjen! Helt fra starten av har jeg også hatt fargekoder til gutta, Mikkel har blå eller mørke farger, Filip grønn eller lyse farger:) hasr gjort det sånn fordi det er det de kler best.

    8. Kristin: de kommer til å ha skillen på hver sin side fordi de har verven på hver side (speiltvillinger). De startet nok ikke før til neste høst 🙂

    9. Og hvis folk ikke klarer å huske hvem som går i mørkest klær, kan huskenavnet være: olivia ligner på ordet “oliven” – og den er svart (ergo: mørkest tøy). Haha, dette er sånne sære ting jeg tenker på. Utrolig søte er dine to små iallfall, og veldig fornuft mtp. at det er vanskelig å skille når du ikke er så godt kjent med de, som i barnehage.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg