Rutiner i ferien

Det er flere som har lurt på hvordan våre rutiner er når vi reiser på ferie med tanken på jentene.

Jeg trur det er veldig viktig å ikke gro frast i eget hjem når man har fått barn. Jeg har fått flere spørsmål spesielt fra tvillingmødre som lurer på hvordan jeg reiser av gårde med tvillingene alene (dagstur). Dette kan være skummelt for mage. Men faktisk så trur jeg at tanken på at det er skummelt er langt verre enn det faktisk er å reise på shopping med små barn. Jeg har i hvertfall aldri opplevd at det har vært skummelt, selvsagt har jeg opplevd at jentene har blitt lei mye fortere enn jeg hadde planlagt og reiser hjem tidligere av den grunn.

Nå har det store spørsmålet vært hvordan vi gjør det med rutiner på ferie. Og som jeg sa over så trur jeg det er veldig lurt å komme seg litt bort fra huset, men det betyr faktisk ikke at man må reise til USA eller Hellas når man har bittesmå barn – bare fordi alle andre gjør det. Barna har i alle fall ingen glede av det, så da gjør du alt kanskje veldig mye enklere ved å låne en hytte i Norden. Komme seg vekk for å få litt avbrekk fra den normale hverdagen, men samtidig gjøre dette på en mist stressende måte.

Siste utenlandsferie, 18 uker inn i svangerskapet og tatalt uviten på at det lå to der inne.

Vi vet jo alle hvor vanskelig det kan være å sove om det er for varmt, det trur jeg de fleste av oss fikk smake på denne sommeren i Norge. Dette gjelder likedan for de små. Så varmt som det har vært denne sommeren har ikke jentene våre fått sove ute i skyggen. Så de har hatt dagluren inne i motsettning til hva de pleier. Om vi hadde dratt til syden i år, ville dette antageligvis ikke vært veldig spennende om vi måtte sitte to timer på hotellrommet for jentenes daglur hver dag, og være tilbake på hotellrommet kl 19-20 for legging av de små. Da må jeg si jeg får langt mer ut av en ferie ved å reise på en hytte ikke så langt fra hjemmet. Der kan jeg i hvertfall slappe av med å være ute selv om jentene sover inne.

Så våre rutiner har vært tilnærmet like som når vi er hjemme, og på den måten beholder vi balansen i hverdagen. Humøret er på topp og vi har slappet av alle fire – er det ikke det som er ferie?

Vi tok ferien til Sverige, der laget vi mat selv. Jentene sov dagluren sin inne hver dag, mens vi kunne være ute å spille kubb, sparke ball eller bare ligge rett ut å slappe av. Og om kvelden kunne vi legge jentene kl 19 og ha kveld for oss selv med brettspill og et glass vin. Jeg elsker å reise, og har reist mye i mitt liv. Men jeg vet at vi alle har det så mye bedre om vi tilpasser oss etter vår situasjon. Med tvillinger på et år er det ikke like spennende å reise til sydens varme land. Det å ligge på stranden er de for små til, og det å reise på utflukter for å oppleve kulturen er heller noe jentene vil få glede av akkurat nå.

Den beste ferien for jentene er alenetid med pappa og mamma <3

Livet er enda langt, reising blir det tid til. Opplagte barn og foreldre gir flere gode ferieminner enn en stressende tur til det store utland. Vi er alle forskjellige og må finne ut hva som passer oss best.

1. Vi reiste til Hellas med vår sønn på ett år nå i vår og han hadde masse glede av det. Han elsker å bade og bodde oppi plaskebassenget hele ferien (nesten) 😉

2. Jg respekterer at du tenker sann, men å påstå av små barn ikke har glede av å reise bort er helt feil!
      Jenta mi var i Tyrkia da hun var 9 mnd, hun storkoste seg. Sov på en solseng under parasoll på dagtid, og i sengen før vi gikk ut å spiste middag. Fikk bade i basseng under takk på hotellet, eller i sjøen med uvdrakt og solhatt. Fikk sitte i plaskebasseng under en parasoll på stranden å gomle vannmelon.
      Året etter var vi også i tyrkia. Hun elsket det. Svømme rundt med armringer i bassenget og klatre opp og ned som hun ville.
      Året hun fylte 3 år i fjor sommer var vi i Barcelona, og hun prater fortsatt om det. Hub husker selvfølgelig ikke så mye lenger, men hun husker og ser på bildene.
      I år var det Norges ferie, og det er like kjekt og hun forteller til alle som hører på!
      Det er jo hva man gjør det til, ungene bryr seg ikke om det er Vestlandet eller syden eller USA:) jeg tror at fra de omtrent kan krabbe så kan de ha glede av ferie også;)

3. Er så enig i din tankemåte! Det er det som er ferie:) vi var i nord-Norge. Et feriehus vi har der. Brukte 4 dager opp, og storkoste oss!!:) ingen barn da, men derimot hund i bagasjerommet og annen familie.

4. Lisa: så deilig 🙂 det er hva jeg mener med at vi alle er forskjellige. Vi har basseng i hagen så jentene hadde nok ikke merket den store forskjellen siden de enda er små 🙂

5. Så fine bilder! <3 Min søster har to små + en tenåring. Hun valgte å legge hotellet litt utenfor sentrum, og i sikre områder. Da var det ikke så attraktivt å være nysgjerrig på utelivet for tenåringen, og de to minste kunne springe fritt i trygge omgivelser. Dette var på Gran Canaria, da. Ønsker dere en super søndag! Klem fra hilde i Harstad! 😀

6. Helt enig. Skjønner ikke poenget med å drasse med seg små barn på fly og hotell til tusenvis av kroner, når de har det minst like fint et sted i nærheten, alt de trenger er mamman og pappan sin og kanskje en bøtte og en spade ved vannkanten, så er sommeren redda. mine to på ett og to har storkost seg i nærområdet i sommer og kommer nok til å gjøre det neste år også 🙂

7. Amen !!! Helt enig med deg:) For meg er utlandet gjerne forbundet med lange og gode middager ute i de sene timer. Det hadde ikke vært det samme og måtte sitte inne fra kl. 19. Vår lille prins sover ikkenoe godt i vogna si på kvelden, så da hadde søvnen hans blitt dårligere hvis han skulle blitt med ut i vogn. Vi har feriert på hytta, og hatt like rutiner som hjemme! Den utenlandsturen kan vi tidsnok ta senere !!:) Vi har hatt en knall sommer selvom 🙂

8. For meg handler ferie om å slappe av og å ikke ha noen spesielle regler vi MÅ følge. Det er også grunnen til at jeg velger å reise på kortere ferieturer når barna er så små. Om vi bader i Norge, eller i syden bryr ikke 1åringen seg noe om. 5åringen er fornøyd bare han finner noen å leke med. Ellers bruker vi tiden på å kose oss sammen, og når kvelden kommer er det veldig godt å ha et større sommerhus her i Norge, hvor vi er litt kjente kontra et fremmedland. Såå, jeg er helt enig med deg Stine! 😉

9. Som oftest veldig enig med deg om hva du skriver på bloggen men her må jeg si jeg er uenig. Datteren min var i syden første gang da hun var 9 mnd og hun hadde så mye glede av det. Du kan jo ikke si at ikke små barn ikke har glede av en sydentur om det ikke er noe dere har prøvd ut selv?
      Er forøvrig enig med at små barn kan ha det like så bra i Danmark som i Tyrkia.

10. Vi dro til syden med våre tvillinger når de var 8-9 mnd- det var to laaange uker. var på vinteren, så temperaturen var ikke så varmt , men de ble syke dag 1 og hele resten av ferien og var ikke vant til å sove uten å være godt innpakket i bag på dagen. Så vi var utslitt innen vi kom hjem.. tenkt vi skal vente til de blir 3 med å prøve igjen. : ) Selv om jeg kjenner det virker fristende å ta en tur til solfylte land når sommeren her hjemme er så varierende, men kan jo fort bli for varmt for de små, så får vel smøre oss med tålmodighet et år til. 🙂