Gamle tradisjoner

Det mest vanlige spørsmålet som følger spørsmålet om det er slitsomt å ha tvillinger, er “sover de om natten?”, og når jeg svarer at jentene har sovet natten igjennom fra de var 3 mnd, og at de nå legger seg kl 19 og sover helt til 9-10 tiden får de fleste hakeslep, ler litt og forteller meg med fleip i tonen at jeg da egentlig ikke vet hvordan det er å ha barn. Og det har nok disse andre mødrene veldig rett i, for har man fått nattessøvnen sin så klarer man å være supermamma på dagtid. Det er ikke lett å være mamma om man nesten ikke har sovet noe selv, jeg sliter i hvertfall veldig med tålmodigheten og roen om jeg er veldig sliten.

I går kveld la BT og jeg oss etter en søndagsfilm på tv, det var i tolvtiden, men siste gang jeg så på klokken var den allerede passert 2. Jeg slet rett og slett med å sovne i går. 02:20 vræler det til og jeg bråvåkner. Jeg halveis løper inn til jentenes soverom for å se hva som var galt. Olivia sto med store tårer nedover kinnene og strakte armene opp til meg mens hun hikstet. Jeg hoppet opp i sengen hennes og prøve å roe henne. Dere andre mødre har sikkert opplevd det når barnet er så trøtt at det ikke vet hvor det skal gjøre av seg og ikke klarer å slappe av. Slik var hun. Spente seg bakover i sengen, rullet rundt og hylskrek. Hva enn jeg gjorde var det ikke godt nok, når jeg holdt henne skulle hun vekk fra meg, når hun lå på madrassen skulle hun på fanget igjen. Smokken kastet hun veggimellom og likseså vannflaska. Jeg gjorde alt etter kunstens regler, sang, strøk, klappen henne på ryggen, løftet henne opp og gikk rundt mens jeg bysset henne. Jeg følte egentlig ikke at noe som helst hjalp, og etter en halvtime klarte hun å vekke Otilie – kjenner du følelsen av å mangle et sett med armer?

I godt over en time prøve jeg å ro de begge ned, og i det de begge var rolige og jeg trudde jeg kunne liste meg tilbake i egen seng var dramaet løs igjen. 10 over halv 4 gikk jeg inn til BT og sa at jeg ble nødt til å kjøre bort på Statoil og kjøpe melk. Vi var selvfølgelig tomme for det etter å ha spist pannekaker til lunsj. Statoil ligger heldigvis bare to minutter unna med bil, så jeg var tilbake på 5 minutter. Jeg tenkte med meg selv at det var typisk at de begge hadde sovnet mens jeg var avgårde, men jeg ble møtt med hulkende gråt da jeg åpnet yttergangsdøren. Flasken med melk gjorde heldigvis susen, så kl 4 kunne jeg endelig legge meg ned for å sove.

Jeg hadde vekkeklokken på halv 8 og 8, det eneste jeg husker av den vekkeklokka er en difus drøm, og fortomlet våknet jeg 10:10 av at jentene hadde begynte å skravle i sengene sine. De store planene mine om å få gjort diverse før jentene sto opp var ikke tilstede lenger. Etter frokosten kjente jeg at vi alle tre trenge å komme oss ut i litt frisk luft for å klarne hodene våre litt, så jeg kledde på jentene og sammen gikk vi ned i hagen. Der kunne jentene grave litt i grusen mens jeg ivaretok den gamle tradisjonen her på gården – innhøsting av solbær og stikkelsbær for saftlaging. 

Så til alle dere mammaer som må opp flere ganger på natten – respekt, dere er supermammaer!

33 kommentarer
    1. Min sønn sovner rundt 19 og våkner 2-3 ganger om natta. Også skal han opp klokka 6. Så her er jeg trøtt hver dag. Zombiemamma 🙂

    2. Sånn har min vært noen netter nå også. Våkner plutselig og hylskriker, er helt kålorm på fanget, men skal opp hvis jeg setter han ned igjen. Smokken og kosefilla blir kastet bort. Men ellers har min gutt like godt sovehjerte som dine to 😊 i går/natt toppa det alt. Sov fra 19.00 til 10.30. 15 1/2 time altså 🙂

    3. Jenta mi er 1år og har aldri sovet natten gjennom!! Haha.. Jeg lever på maks 3-4 timer søvn er jeg heldig.. Ho sovner alt mellom 19.00-23.00 og er oppe mellom 2-3 ganger iløpet av natta. Lurer på når ho sovner natta gjennom. Gutten min derimot har sovet natten gjennom siden han ble født, bank i bordet… Aldri hatt våken netter, ikke våknet for melk/vann heller .. Så var en skikkelig omveltning å få ei som ikke sover i det hele tatt :p

    4. Monica: ja, det kan jeg skjønne ble en forandring, da har du i hvertfall et levende bevis på at det ikke har noe med rutiner og foreldre å gjøre, bare at barna er så forskjellige 🙂

    5. Jeg vil jo påstå at du har andre kvaliteter som allikevel gjør at du er en supermamma 🙂 de er vel bare misunnelige de som må opp om natten.

    6. Sønnen min har sovet natten igjennom siden han var ca 1mnd gammel, og han sov 7 timer da, men økte fort til 14 timer sammenhengende. Nå er han 7mnd og sover ca 12 timer hver natt! Aldri hatt en våkenatt 🙂 men nå har jeg fått store problemer med å legge han! Han skjønner nok at det straks er natta og nekter å spise grøten sin, blir sur og umulig og vil ikke sitte rolig å drikke melk. Synger og vugger før jeg legger han i seng, men så begynner hylskrikinga! Den verste kvelden drev han på i 3 timer! Løper inn og ut av rommet hans. Setter jeg meg ned smiler han og tuller. Har absolutt ingen aning og hvorfor han har blitt slik. Det starta etter han skulle sove på eget rom. Bare de timene syns jeg er slitsomme, så kan ikke engang tenke meg de som må opp flere ganger på natta! Dem har min respekt altså 🙂

    7. Anita: vi hadde litt kveldstrøbbel en periode vi også, er noen faser man må igjennom trur jeg. Har du prøvd å ha over litt fruktpure på grøten? Jentene her ble så lei av grøt at de nektet å spise den, men med en gang jeg begynte å ha på litt forskjellige variasjoner av frukt og grønnsaker ble det favorittmåltid.

    8. Sønnen min er snart 2 mnd, å eg må opp ca 3 ganger hver natt med tanke på amming. Men det gjør meg ingen ting 🙂 Er trøtt og sliten senere på dagen men da er det utrolig godt å legge seg når kvelden kommer 🙂

    9. Nei, man kan så klart ikkje regne med noe annet 🙂 Men syns det koselig eg å stå opp på natten, da får eg jo å i tillegg vite att alt er bra! 🙂

    10. Frisk luft gjør susen! Jeg er heldigvis like heldig som deg. Nå er både jeg og mannen ganske rolige og tålmodige av oss, kanskje det hjelper litt 😉

    11. Gutta på 2 og 4 legger seg 19.30-20, sover til 06 hvis vi er heldige. De siste par månedene har de stadig oftere sovet natten gjennom, men i nesten fire år har vi vært vant til å våkne 3-7 ganger i løpet av natta. Vi har lært oss til å være fornøyd med å sove til 06, har jo tross alt veldig god erfaring med å stå opp klokka 04 😉 Får vi sove til 07 en dag er vi nesten overkykkelige 😀

    12. Har de alltid sovet så lenge på morningen? Gutten min på 8 mnd sover fra 19-0700. Jeg syns 0700 er altfor tidlig og håper han sover lengre når han blir litt eldre😊

    13. Da håper jeg at jeg har en liten magisk fordel når baby´n vår kommer 😀 Jeg har aldri sovet en hel natt uten å våkne/stå opp flere ganger så søvnkontrasten blir muligens ikke så atfor stor? Blir spennende å se når han kommer:-)

    14. Jeg står opp mange ganger i løpet av natten. Jenta mi er 7 mnd og hun legger seg dessverre ikke tidlig, legger seg ganske sent, og våkner for amming sånn ca 4-5 ganger i løpet av natten. Men noen ganger er jeg heldig og hun våkner bare 2 ganger 🙂 men nå har jeg blitt så vant til det.. Jentene dine er nydelige, og utrolig heldig er du som har barn med godt sovehjertet 🙂

    15. Vi har slitt veldig (VELDIG) med sovingen til Olivia i MANGE mnd! Det gikk jo så bra en stund da hun var rundt 4-6 mnd, men etter det ble det helt krise :p Vi begynte å legge henne kl,. 19, og det var hopping, sutring og hylskrik til rundt kl. 20 da hun sovnet. Hun våknet så enten kl. 22 eller 23, eller begge deler. Det var ikke noe.. hun skulle bare skrike til vi kom og ga henne en kos og så sovnet hun igjen. Videre våknet hun i 02/03-tiden + kl. 04. Så var det morgen kl. 06! Hver morgen! Slik var det i ca. 4-5 mnd, og jeg tror jeg prøvde ALT!
      NÅ har det endelig gått seg til! 😀 Hun sovner tvert kl. 19.30 og sover til ca. 07. For meg er dette helt fantastisk :p Det hjalp nok at hun begynte med kun 1 dupp på dagtid (har prøvd dette tidligere, forgjeves) og at vi satt en vifte på rommet hennes 🙂
      Beklager, men det var litt godt å høre at du også fikk en slik natt :p Hehe. Supermammaen! 🙂 Håper det var et engangstilfelle 🙂

    16. Cathrine Narum: Uff, det er slitsomt når det holder på slik ja. 7-7 må man jo være fornøyd med 🙂
      Hihi, takk, jeg trengte nok en slik natt ja, så jeg kan forstå hvordan andre har det. Engangstillfelle får vi håpe, jentene har i hvertfall sovet siden klokken 19 i går og de har ikke våknet enda (08:53)

    17. Dilara: Det er nok ganske slitsomt. Alle barn er jo forskjellige, så det er egentlig ikke mulig å gi noen råd (du kjenner henne best), men jeg har i hvertfall lagt merke til at søvn avler søvn, så kanskje hun faktisk vil sove bedre om hun kommer tidligere i seng. Er barna overtrøtte når de legger seg, bruker de ofte lang tid på å sovne, og sover mye mer urolig enn om de legger seg når de er trøtte, når barnet begynner å vise tydelige teng på trøtthet er de ofte allerede på god vei til å bli overtrøtt.

    18. Line D: Generelt sett, eller etter du ble gravid? Jeg husker jeg tenkte over hvor godt kroppen faktisk forbreder seg til å få en liten en. Det med at man må så ofte opp om natten for å tisse i graviditeten har jeg en teori om: det er fordi vi skal tilvenne oss oppvåkninger for amming når barnet kommer. ^^,

    19. Lene: Vi er jo heldigvis veldig tilpassningsdyktige, men det høres tøft ut. Krysser fingrene for at de fortsetter slik de har gjort de siste mnd. 🙂

    20. Heidi: Helt umulig å gi noen fasitsvar. Jentene her var nok faktisk nærmere året, og noen ganger tar de en ekstra lur enda. Her kommer det helt ann på hvor lenge de tar første lur. Sover de bare en halvtime må de sove en gang til kl 15. Men som regel sover de 2 timer (12-14) og da holder de til kl 19. Men igjen har du et barn som våkner kl 7 så må kanskje han/hun ha to lurer i løpet av de 12 timene h*n skal være våken. Jentene mine våkner jo som regel halv 10, legger seg igjen 12, og er da våkene til 19 etter det. I tillegg har alle babyer forskjellige søvnbehov, så føl deg frem på hva som funker for dere 🙂

    21. Ja, jeg håper det bare er en fase 🙂 bruker sånn blåbærsmoothie i grøten hans, ellers har jeg ikke funnet noen annen smak han vil prøve! Men har kjøpt inn eplesmak nå som vi skal prøve! 🙂 i går sovna han uten noe gråt 18.45! Det var helt fantastisk! Stod opp 09.00 i dag 🙂

    22. Generelt sett før jeg ble gravid, altså fra jeg var liten av 🙂 Man kan ihvertfall være optimistisk og håpe 😀

    23. Min mini er i seng 19 da er han stup trøtt. Kl 19 har han vært i seng siden han var ca 3 mnd hvertfall i pysjen da han var så liten nda 🙂 men han er våken 4 ganger pr natt og kl 0430 er detmorgenen. Da holder det med 20 x 2 på dagtid mener han :p vært slik i 3 månder snart , snakk om zombi mamma dere 🙂

    24. Du er en supermamma du også, selv om du har vært heldig med sovingen til de søte små! 🙂 Her har lillemor på 13 mnd sovet rundt to ganger siden hun ble født. Nå har jeg så lite energi om dagene at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lenger.. Jeg orker ingenting, bare tanken på å gå til lekeplassen gjør meg sliten. Nå har jeg gått hjemme siden fødselen, og tatt henne hver natt siden da. Så jeg føler jeg har lov å si at jeg er litt sliten, og håper hun snart vil sove fra hun legger seg og til neste morgen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg